grijze roodstaart

Discussie in 'De lounge' gestart door auraly, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Hoi, ik hoop stiekem dat er mensen hier zijn die ook een grijze roodstaart hebben
    Het zit zo, m'n overgrootmoeder had een papegaai, ze is 6 jaar geleden gestorven (we waren allemaal vroeg met kindjes krijgen :) )
    en vanaf toen is m'n grootmoeder in haar moeders huis gaan wonen en chaco is toen gewoon bij haar gebleven

Hij is nu 35 jaar ongeveer .. hij heeft een groot deel van onze familie, mij en m'n nichtjes zien opgroeien, ik kwam elke weekend en elke vakantie bij m'n overgrootmoeder logeren en chaco kende me goed

Nu ligt m'n grootmoeder in het ziekenhuis en komt wss niet meer naar huis, m'n tante gaat nu elke dag bij chaco langs om wat met hem te praten en hem te voeren, hij kan natuurlijk niet alleen blijven en aangezien m'n tante haar man bang is van alles wat vlieg komt hij dus naar mij

Ik ben gisteren tot bij hem geweest en hij herkende me nog, ik kreeg een kusje :)

Nu moet hij dus van gent naar antwerpen komen en een nieuwe kooi krijgen, al durf ik hem niet goed van kooi te wisselen
    Iemand tips ? hij zit al 35 jaar in de zelfde kooi maar is de laatste jaren verwaarloost door m'n grootmoeder en de kooi ziet er echt niet meer uit.
    Ik wil niet dat hij stress krijgt, nieuwe thuis , nieuwe gezichten (die van m'n vriend en van mijn kinderen ) en dan ook nog een nieuwe kooi

maar goed dat lukt allemaal wel een keer ik hem in die nieuwe kooi krijg
    nog een vraagje, hij eet graag fruit
    nu heb ik verstaan dat hij geen sinaasappelen mag hebben maar bv wel banaan, en nootjes enzo

Ik wil hem een goeie thuis geven maar eerlijk gezegt weet ik heel erg weinig van papegaaien dus alle tips en adviesen zijn welkom

groetjes

2. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    wij hadden er vroeger eentje! Hij heette Joris en kon ontzettend mooi praten. Als wij aan tafel gingen riep hij meteen: zit je lekker te eten? en 's avonds riep hij: Ga je lekker slapie doen? en dat soort dingen. Hij deed de telefoon na, het piepen van de zolderdeur, de poes, de duif... echt geweldig :D Als je vroeg Joris, waar is het duiffie? Begon hij meteen roekoe!

Helaas was Jorig helemaal gefixeerd op mijn moeder en was hij erg vals tgen de andere 6 mensen in het gezin. hij had papa al eens in zijn duim gebeten, maar toen hij een hapje uit de hand van mijn zus nam, heeft mijn moeder toch maar besloten om hem aan een papegaaienliefhebber te geven.

ik zou eens goed zoeken op internet. er is vast we een papegaaienopvang waar je heen kunt bellen voor advies. Want een papegaai van 35 kan nog heeeeeeel lang mee

3. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    choco kan ook zo geweldig praten :) als ik als kind de tuin inliep en het raam stond open riep hij wendy woehoe , dan stormde ik naar binnen en lachte hij me uit .. dan kon zo de hele dag wel door gaan

ook was z'n lievelings zinnetje lange tijd, koeien in de gracht , vonden we grappig tot er een gezette dame bij ons op bezoek kwam en hij dat zinnetje dus zei :)
    de vrouw keek hem vernietigend aan lol

hij is ook verslaafd aan de liedjes van crease, en zingt uit voele borst woe hoe hoe jeeehh
    met een dansje erbij
    als is hij de laatste jaren zo wat stiller geworden omdat hij zich niet echt meer goed voelde in z'n omgeving
    ik hoop echt dat ik de vrolijke chaco een beetje terug kan halen

vond het zo zielig hem daar zo te zien zitten, hoop dat hij snal mag overkomen

4. mica

mica Actief lid

13 apr 2008
    120
    0
    0
    stress voorkom je niet papagaaien zijn er enorm gevoelig voor, als je het beest vervoerd kun je dat het beste in een kattenvervoersbox doen en die donker maken, voor het vangen zou ik een dikke badlaken over hem heengooien en dan pakken, pas op ze bijten keihard.
    Nootjes zijn heel vet, geef het er liever niet teveel van. Als hij zaad te eten krijgt moet ie eerst zijn bak leegeten anders zoeken ze alleen ui t wat ze lekker vinden en krijgen ze niet alle voedingstoffen binnen. bij zaad is ei-krachtvoer belangrijk en grit dat is om de zaden te vermalen in de krop.
    Ik zou trouwens de oude kooi eerst meenemen, die naast de nieuwe zetten het liefst zodat hij zelf kan overstappen in de andere. Dan kan hij rustig wennen.

5. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    dat heb ik ook zitten denken, om de oude kooi wel mee te nemen en hem eerst een beetje te laten wennen aan de nieuwe omgeving .. probleem is alleen dat zijn huidige kooi opengaat aan de bovenkant, dus overstappen wordt moeilijk
    dan moet hij er eerst echt volledig uitkomen en hij is al eens los gebroken , hem vangen was iets anders :)

gelukkig kent hij mij nog wel, toch 1 bekend gezicht
    hij is idd heel gevoeling aan stress, toen m'n overgrootmoeder stierf trok hij z'n pluimen uit maar die zijn nu wel allemaal terug mooi en hij doet het niet meer

hij gaat nu wel vaak op de bodem zitten met z'n rug naar m'n tante, alsof hij kwaad is en haar niet wil aankijken

ik heb al zitten denken over de voeding, ik ga sowieso naar een dierenspeciaalzaak om daar de nodige zaadjes enzo te halen, maar daarnaast ook appetljes ofzo .. vind hij heerlijk

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.915
    3.725
    113
    Inderdaad, ik zou hem eerst nog een maandje of twee in zijn oude kooi laten zitten, zodat hij een beetje kan wennen aan zijn nieuwe huis, daarna een nieuwe kooi als hij op zijn gemak is. Nou, wel fijn dat jullie voor hem willen zorgen, lijkt me anders ook zo eenzaam voor die papegaai als er alleen maar iemand komt om hem te voeren.

7. Niet meer actief

Ik heb een grijze roodstaart.

Laat Choco eerst bij jullie thuis wennen in zijn oude kooi. Als hij gewend is dan pas in een nieuwe kooi overhuizen.

Een papegaai mag alles aan fruit. Een klein cherry tomaatje mag ook. Geen rauwe bonen daar gaan ze dood van. ( blauwzuur) Sinasappel mag wel maar oznder schil, zo mooi hoe ze dat leeg peuzelen.
    Niet teveel noten of pinda's en alles ongebrand en in de dop. En als hij een zaadmengsel krijgt geef hem dan beperkt eten, anders gaat hij uitzoeken en kunnen er voedingsproblemen ontstaan. Die van ons krijgt 1 wasbolletje per dag. Stel ook een bakje met maaggrit beschikbaar.

En zorg voor papegaaienspeelgoed in zijn kooi, en dan elke week iets anders. Een papegaai is super slim en kan zich gauw gaan vervelen.
    Die van ons speelt ook wel papierversnipperaar , daar kan hij zich prima mee vermaken. Je kan ook een flostouw ( hondsenpeelgoed) aan een ketting in zijn kooi hangen en een witte kluif. En die van ons is helemaal gek van een papegaaien bel.

En laat de zitstokken varieren in zijn kooi, dus niet allemaal van dezelfde dikte en vorm. die van ons heeft ook een betonstok voor zijn nagels en snavel en een stok die niet helemaal rond is.

Als je hem alleen laat de radio aan laten , anders is het te stil.

er zijn ook wel wat forums te vinden op internet waar je terecht kan met je vragen. en je mag me ook pbn.

8. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wij hebben geen Grijze Roodstaart maar een Edelpapegaai (vrouwtje). Wij hebben haar in een kleine hondenbench meegenomen waar het behoorlijk donker was. We hebben haar bovenop haar nieuwe kooi gezet met wat voer en haar daar eerst lekker laten wennen (kon mooi vanaf die hoogte de hele kamer bekijken). We hebben haar nou een aantal weken en het gaat super goed. Ze waggelt de hele kamer rond en houdt vooral van fruit met pitjes (kiwi, kersen, druiven, rozijnen, krenten etc.), maar ze krijgt ook gewoon haar eivoer en zaadjes.

9. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    bedankt allemaal voor jullie berichtjes

wil hem zo graag helpen, maar als je geen verstand hebt van papegaaien begin je toch snel te twijfelen of je wel het beste doet voor het beestje, maar zo bij wildvreemden willen we hem ook niet zetten hij is al zo lang bij ons

ik riep gisteren heel enthousiast, chaco je komt bij mij wonen , niet dat hij me verstond maar hij floot en ik kreeg een kusje :)
    ook fluiten we al jaren het zelfde deuntje en ook dat herkende hij goed

het is net een kindje, wil hem een vielige goeie thuis geven
    al dacht ik vanmorgen, oooohhhh jeee .. wat nu

als het goed is komt hij zondag naar ons, m'n grootmoeder moet eerst toestemming geven, ze komt mss heel kort terug naar huis maar ze kan al niet meer voor zichzelf zorgen laat staan voor chaco
    als ze niet meer naar huis mag is de kous af en dan hoef ik haar toestemming niet, 't is dat of alleen blijven of bij vreemden

dus kooi, 2 maandjes laten wennen
    niet te veel nootjes en heerlijk fruit mag wel maar eerst z'n voeding wel op

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.887
    1.369
    113
    Wij hebben er ook eentje thuis. Die heeft mijn vriend al zijn hele leven zowat.

Ik kan je aanraden om eens op www.papegaai.org te kijken. Dat is de website van het papegaaienopvangcentrum in veldhoven en daar hebben ze ook veel tips voor verzorging en dergelijke op staan.

Wat voer betreft kun je ipv zaad ook pellets geven. Dat zijn een soort brokjes waar alles in zit. Voordeel daarvan is dat ze dus niet selectief kunnen eten. Nutribird is een goed merk. Ik geef daarnaast altijd een beetje "snoep-zaad".

Heel veel succes ermee!

Groetjes Rosa

11. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    Joris at graag rode peper :confused:
    maar inderdaad ook sinaasappel, druiven etc

12. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    wat super van je dat je je zo om em bekommert!
    hoop dat hij het snel naar zijn zin gaat krijgen!

succes! groetjes!

13. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    ja ergens wel normaal vind ik, hij is al 35 jaar een deel van onze familie .. hij heeft me nog in m'n pamper zien lopen lol
    ik zie hem echt als een lid van onze familie en eentje die heel veel tijd heeft doorgebracht met m'n overleden overgrootmoeder
    hij is een deel van de erfenis en verdiend ook echt een hele goeie thuis

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.011
    1.837
    113
    Provincie Groningen
    Dat is toevallig, mijn opa had jaaaaren geleden een grijze roodstaart die ook chaco heette.

15. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    hehe .. ja er zijn er heel veel die hun papegaai chaco noemde , ik vind de naam maar niets maar goed :) die gaan we dus helemaal niet veranderen, hij zegt hem ook zelf zo mooi

chaco wil dansen, chaco wil eten :)

16. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Hier ook één met een grijze roodstaart.
    Alleen nog een jong beestje. We hebben hem vanaf 8 weken en is nu bijna 3 jaar.

Hij eet graag rode peper, mais en veel fruit.
    Één nadeel, hij maakt er altijd zo pijnhoop van :rolleyes:
    MAar ja, daar staan ze om bekend.

Ik zou Chaco eerst in z'n oude kooi aan de nieuwe omgeving laten wennen. Daarna eventueel een nieuwe kooi een poosje naast hem. En dan langzaam proberen over te doen.

Onze grijze 'Kobus' moet ook vaak nog aan nieuwe dingen wennen.
    We hebben nu zelf sinds 4 maanden een zoontje.
    Alles wat we hebben, kinderwagen, box, wipper, hobbelpaard enz. Echt overal was hij bang van en nu nog eigenlijk.
    Aan Jochem zelg moet hij ook wennen. :(

17. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    ja wennen aan mensen ging bij chaco altijd heel snel m'n moeder en tante woonde bij m'n overgrootmoeder in, dus chaco was er toen ik geboren werd
    al werd hij in het begin kwaad als ik huilde :)
    daarna kwamen charlene, cheyenne en scarlett erbij .. heeft hij ook zien opgroeien
    en toen kwam ik ineens terug met dikke buike en paar maanden later ook met baby :)

hij nam het altijd goed op dat er andere mensen bijkwamen en vind het zelfs vrij leuk nu

over verwisselingen in meubelen enzo, wat ook vaak is gebeurd in de afgelopen jaren heeft hij nooit een probleem gehad ,
    wat natuurlijk niet wegneemt dat ineens alles nieuw niet overweldigend kan zijn voor hem

18. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    en is hij bij jullie?

hoe doet ie het heeft ie het naar zijn zin? ben benieuwd!

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.068
    8.017
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ik denk dat de kooi em niet echt uitmaakt, als je zn speeltjes maar terughangt...

20. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nog even ter info: avocado en chocola zijn dodelijk voor een papegaai, nooit geven dus! Granaatappel vinden de meeste erg lekker en dit is ook erg gezond. Ik zou hem eerst even een weekje in zijn oude kooi laten, daarna in zijn nieuwe verblijf. Speeltjes idd meeverhuizen. Veel plezier met je grijskoppie, met een beetje mazzel heb je er nog 40 jaar plezier van!

Deel Deze Pagina