Gr 7/8 op zoek naar de middelbare school, opendagen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door owly, 2 okt 2024.

1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Ja heg is handig maar de interesse en noodzaak zit er niet in gr 6. Het is niet waarschijnlijk dat ze op die manier er dan naar kijken.

Ik zou de oudste nu laten kijken en alvast een schifting maken. Zo kun je in je gr 8 specifiek kijken en gerichte vragen stellen.

Volgend jaar kijken wat het niveau van de jongste is en bekijken of je dan naar dezelfde scholen kan kijken of verschillende.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.764
    6.281
    113
    Hier ook echt focus op de oudste bij open dagen, maar de jongste focuste ook juist op haar zus, was zeker geen stoorzender ofzo, juist heel leuk om te zien hoe zij naar bepaalde dingen kijkt en daar dan bv ook vragen over stelde aan de oudste. Toch een andere blik dan je als ouders hebt ook.
    Als je vermoedt dat je jongere kind gaat rondrennen en gillen, zeuren en jengelen, dan zou ik een oppas regelen. Maar was hier dus echt niet aan de orde.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.984
    3.780
    113
    Ja, hier ook eens broertje meegenomen hoor toen we voor de oudste gingen kijken, die zat toen in groep 5 ofzo. Er is zoveel te zien en te doen. Daar hadden we geen kind aan hoor. Er kwam zelfs nog iemand naar me toe om te zeggen dat hij meer vragen stelde en dingen opmerkte dan de meeste groep 7/8-ers die kwamen kijken. Maar goed, ik blijf er ook bij hoor om goed op te letten, in geklier of aandacht vragen heb ik geen zin.

evaleana vindt dit leuk.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.805
    4.071
    113
    Bij ons hoefde er niks mee en kregen ze een soort goodybag nog met bijv een pen met schoologo of geodriehoek oid er in en wat folders etc.

owly vindt dit leuk.
  5. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.715
    87
    48
    Almere
    Ik neem de jongste liever niet mee, hij eist nogal de aandacht op in dit soort situaties, vorig jaar is hij wel een paar keer mee geweest maar kan dan toch minder goed luisteren naar de info of vragen stellen etc. Maar dat ligt denk ik ook aan je kind zelf. Ik heb er nu voor gekozen om voor alle open dagen/ info avonden die we gaan bezoeken een oppas te regelen en mijn man ook vrij te laten nemen zodat hij ook mee kan.

6. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.255
    125
    63
    Hier in de buurt is er volgende maand nog een scholen markt. Daar gaan we eerst maar eens heen. Veel info op 1 plek.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    2.970
    2.351
    113
    Heeft iemand ook ervaring met een vrije middelbare school? Van te voren leek het me niks, maar wat er verteld werd past op zich wel goed bij ons kind. Maar ergens klonk het allemaal wel erg zweverig en dat ik me afvraag hoe ze hun examen zo ooit moeten halen…

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Wat staat op de website? Bij ons in de buurt Zie ik staan dat ze wat bijzondere feesten hebben, niet iets wat bij ons past.

Klasgenoot van zoon was bij een open dag geweest en die vertelde dat ze elke dag voorlezen. Ik zie zoon niet elke dag zitten luisteren naar iemand die voorleest.

Ben wel benieuwd naar iemand die echte ervaring heeft.

9. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    2.970
    2.351
    113
    er werd idd verteld dat biologieles bijv bestaat uit het vertellen van een verhaal door de docent en dat de leerlingen dan in hun periodeschrift daar een tekening van moeten maken. Bijzonder onderwijs. Maar net ook met leerkracht van basisschool over gehad en ons kind heeft vooral heel veel planning en structuur nodig, en dat is daar in verhouding veel minder

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Hmmm dat klinkt niet als iets wat past. Zoon heeft wel echt structuur nodig.

11. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.419
    3.863
    113
    Vrouw
    Vandaag de eerste open dag bezocht. Bijna 3 uur lang rondgelopen. Zoon wilden van alles zien, doen en horen. Hij vond het erg leuk.
    De school heeft op mij ook een goede indruk achtergelaten. Ben benieuwd of ik dat bij alle scholen ga hebben of dat dit direct een goede match is.

Noordeling vindt dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Wat spannend om de eerste dag te hebben gehad. Fijn dat het gelijk een goede indruk was. Benieuwd naar de rest van de ervaringen.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.984
    3.780
    113
    Ja, hier twee jaar vrije middelbare school gedaan, onze oudste.
    Het verschilt echt per school, maar hier was het niveau echt wel laag. De seizoensfeesten zijn wel leuk enzo.
    Mijn dochter is ermee gestopt en overgestapt naar regulier, omdat je met de Vrije school pabo ook les mag geven in de eerste en de tweede, maar diegene zelf niet eens meer kennis leek te hebben dan vanaf groep 7. Er stonden ook leraren voor de klas die geeneens een diploma hadden om dat vak te geven.
    Daarnaast kunnen die periodeschriften wel werken hoor, maar het is heel veel overschrijfwerk en ook alles opschrijven wat je misschien allang weet en begrijpt en dan moeten daar nog tekeningen bij in Vrije school stijl (vergeet het maar dat je ergens je eigen draai aan mag geven, tenminste hier) wat al met al veel tijd kost. Mijn dochter vond het vervelend dat ze die tijd niet beter kon besteden aan vakken waar ze meer moeite mee had.
    Alles was ook leuk en aardig tot ze aangaf dat ze naar regulier wou. Toen sloeg met name de mentor om als een blad, begon mijn dochter echt te treiteren en te dwarsbomen! Bizar gewoon.
    Wij hebben heel wat uit de kast moeten halen en de afdelingsleider erbij moeten betrekken om haar daar weg te krijgen en naar het juiste niveau. Want opeens wou ze haar ook zonder onderbouwing een niveau lager laten doen op regulier.

Overigens staat Vrij oorspronkelijk van "vrij van overheidsbemoeienis", nog uit de tijd dat veel van deze scholen privé waren. Niet voor vrij in de zin van doe maar waar je zin in hebt. Er is juist veel structuur.

Mijn dochter zou het echt nog wel overwegen, maar dan bij een Vrije middelbare school waar ze kwalitatief goed les geven.

Jaimio en Anan vinden dit leuk.
  14. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.251
    2.945
    113
    Op verzoek van @owly heropend.

owly vindt dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    21.915
    9.999
    113
    Bij wie zijn de open dagen, informatieavonden weer begonnen of komen ze er elk moment weer aan?

Deze maand hebben wij nog een open dag staan en pas in maart nog een tweede bij een andere school.

Zara75 vindt dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.343
    8.253
    113
    #116 Felice, 15 jan 2025
    Laatst bewerkt: 15 jan 2025
    As we speak staat onze brugpieper nu te helpen op de open dag van haar middelbare school :D

Er is, als ik me niet vergis, ook al een informatie avond geweest.

Volgens mij hebben alle scholen hier in de buurt in januari en meerdere ook nog in februari open dagen, informatie avonden, les middagen etc.

Vaak gaan ze hier met groep 8 vanuit de basisschool ook nog naar de dichtstbijzijnde middelbare school met de hele klas.
    Daar zijn dan weer speciale dagen voor.

17. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.215
    1.246
    113
    Vrouw
    Ik neem de andere 2 (7 en 3) ook niet mee. Met name omdat ik mezelf dan ook minder goed kan concentreren. Maar mijn oudste zit nu in groep 7 dus dit jaar ga ik met hem alleen naar 3 voorkeurscholen en volgend jaar gaan we dan samen (met mijn man) naar zijn shortlist. Dan regel ik wel oppas.

Ntje en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  18. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.104
    386
    83
    Heel veel scholen hier in de buurt hebben hun open dag in dezelfde week gepland dus over twee weken hebben wij een open-dagen-3-daagse. We gaan 4 scholen bekijken in die 3 dagen dus het wordt een overload aan informatie gok ik.
    In februari is er ook nog eentje, maar ik heb niet het idee dat die het gaat worden.
    We zitten ook de VO gids door te spitten, staan wel handige tips in.

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.805
    11.731
    113
    Wij gaan de komende weken ook naar 2 of 3 scholen. We hebben nog geen idee van het advies (groep 7), maar gaan bij scholen kijken waarvan ik sowieso verwacht dat hij wel terecht kan. Scholenmarkt doen we volgend jaar als we echt gerichter een advies hebben, er zijn zoveel scholen hier in de buurt, dat het zonder advies lastig is om te weten waar je naar kan kijken.

20. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.215
    1.246
    113
    Vrouw
    Ja dit is bij ons ook zo. Maar dit zijn de 3 scholen waar vanuit ons dorp de meesten heen gaan (ook beste aan te fietsen) maar ik wil de oudste een beeld geven van scholen en zelf willen we dat ook hebben (we komen hier niet uit de buurt) dus zo hopen we in elk geval wat beeld te krijgen en volgend jaar gerichter te gaan en voor lesmiddagen enzo…

Deel Deze Pagina