Eigenlijk gingen we even wachten tot we wisten wat we wilden qua gordijnen en hebben we dus alleen gordijnen in de slaapkamers. Maar goed, we hebben maar weinig privacy nu, onze zitkamer is aan de straatkant (voortuin is ook nog leeg) en ‘s avonds/‘s ochtends met de lampen aan vind ik dat niet fijn. Dus ik ben me een beetje aan het oriënteren, waarschijnlijk gaan we nog wel advies vragen, maar zou graag al een beetje een idee hebben (heb ik nu nog niet echt). Wat vinden jullie mooi (graag met foto’s of links) bij een jaren ‘30 huis (eigenlijk niet jaren ‘30, want het is een jaren ‘20 huis ). Het gaat om 3 raampartijen + openslaande deuren + een erker, dat is dan de voorkant en zijkanten. Achterkant is een grote moderne aanbouw en daar willen we (voorlopig) geen gordijnen (daar is redelijk wat privacy).
Bij hoge plafonds en grote ramen zou ik zelf kiezen voor velourse (schrijf je dat zo?) gordijnen. Anders vind ik houten luxaflex of plissé gordijnen ook mooi. Wat zijn de mogelijkheden in de kozijnen? Heb je bijv een erker waar je rekening mee moet houden? Wij hebben iemand van Veneta laten komen maar wisten al dat we plissé gordijnen wilde. Overdag staan ze in het midden van het raam zodat de mensen die langs lopen niet naar binnen kunnen kijken, maar er komt wel voldoende licht doorheen. Wij hadden ook rekening te houden met draai kiep ramen die naar binnen open gaan dus houten luxaflex viel bijv al af. Ik ben heel blij met onze keuze voor plissé gordijnen. Ik kan een foto delen maar ander type huis, boerderij stijl woning met roedes in de ramen.
Ik ben heel blij met onze gordijnen maar het is een huis dat 100 jaar jonger is ze zijn wel iets langer gemaakt.
We hebben ook (horizontale) roedes in sommige ramen (zijramen van erker bijvoorbeeld). Ik dacht zelf ook wel aan velours, maar vind dat denk ik toch wat te “zwaar” voor ons interieur. Ik ben wel opgegroeid in een huis uit 1911 met velours gordijnen, maar die raampartijen waren ook wel anders. En dat huis had extreem hoge kamers (meer dan 3m, we hadden in ieder geval een binnensteiger nodig voor de plafonds), dit huis heeft plafonds op 2m85, ook wel hoog dus, maar niet extreem. Ik denk dat overgordijnen wel beter staat dan iets in het raam (waar wel heel veel ruimte is ivm binnenmuurisolatie).
Heb je ook een oud huis? Ik denk namelijk niet dat dat mooi staat hier, maar zie graag foto’s van zoiets bij een oud huis.
ligt helemaal aan de raam partijen. zijn de kozijnen gelijk aan de muren of is het in een soort nisje? zoals bij een erker, dan zou ik eerder voor een brede luxaflex, of een plissé (top Dow bottom up) gordijn gaan, voor ieder raam, dan kun je er ook voor kiezen een deel open te doen, of half open. is het gelijk aan de muur, dan eerder iets van een gordijn, maar ook afhankelijk van hoe breed en hoog de ramen zijn, en hoe het in je woonkamer zit. soms zijn overgordijnen ook heel onhandig ivm de meubels. kijk eens rond in de wijk dan zie je ook vaak wel wat andere mensen hebben en of je dat wel of niet leuk zou vinden.
https://cynthia.nl/nieuwe-raambekleding-van-veneta/ voor een erker is dit handige raambekleding. plissé gordijnen met top down bottom up, zodat je ze ook halverwege je raam kunt hangen.
Dat werkt niet hier, want niemand heeft hetzelfde huis. Ik heb al heel wat foto’s bekeken, maar die plisse gordijnen vind ik bij een oud karakteristiek huis meestal niet zo mooi staan (aan de binnenkant nog wel ok soms, maar op de foto’s van buitenaf meestal niet). Keuzes maken, zo lastig…. En dan hebben we straks ook nog een aantal lampen nodig, ook nog geen idee wat we mooi vinden, haha.
ja lastig hoor. ik zou vooral ook kijken wat handig is. iets kan van buiten er wel mooi uit zien, maar totaal niet praktisch zijn voor jullie binnen. wat lijkt je wel mooi? van die shutters, zie je ook wel bij oudere huizen? nadeel daarvan vind ik dat ze eigenlijk altijd vrij dicht zijn, ook als je ze in de open stand hebt, of je moet ze helemaal aan de kant zetten, maar dan zijn het vrij kolossale dingen. https://www.vaneyckshutters.com/inspiratie/shutters-in-een-erker rolgordijnen zijn vrij strak maar wel praktisch. een vouwgordijn kan ook vaak wel in een wat klassieker huis, maar dan hou je wel altijd een vrij grote strook aan gordijn aan de bovenkant van je raam hangen, daar moet je van houden. of juist overgordijnen? kan ook wel heel mooi zijn , zeker met een wave plooi tegenwoordig. je hebt overigens veel variaties in bijv. plissé gordijnen en horizontale jaloezieën (luxaflex) zowel qua stof of materiaal, hout kunststof, maar ook qua breedte van de stroken dus zeker echt bij winkels gaan kijken, want dan zie je misschien iets wat je niet had gedacht dat ook mogelijk zou zijn.
Ja, je noemt goede punten. Bij zowel de gordijnenzaak als de meubelzaak hebben ze ook interieuradviseurs, die mee kunnen denken. Ik denk dat we dat maar gaan doen. Op de vraag wat ik mooi vind, ik denk toch gordijnen, maar weet het niet zeker, haha.
wij hebben een nieuwbouw huis, wel in "jaren 30 stijl" ik heb er ook heel lang over gedaan om te vinden wat ik wil voor mijn ramen. aan de voorkant van het huis. eerst hadden we een soort linnen achtige vitrage. en nu hebben we top down bottom up duettes van luxaflex. in een mooie lichte kleur ook een beetje een linnen look stof. ik wilde eerst van die brede horizontale jaloezien met van die mooie brede stofbanden, maar uiteindelijk liepen we in de winkel tegen de plisse gordijnen aan en hebben we toch die gekozen.
Wil je zelf wel naar buiten kunnen kijken? Bij plissé die halverwege hangen, kan dat ook niet echt goed. Ik voel me met gordijnen dicht altijd zo opgesloten. Wij hebben vitrage die we overdag open doen en in de avond dicht. In de winter ook nog overgordijnen om de warmte meer binnen te houden. We hebben ook een raam met een duorolgordijn. Dat vind ik ook een fijn systeem.
In ons oude huis (jaren 90 huis) hebben/hadden (huis is nog van ons ) we ook duorolgordijnen van luxaflex, is inderdaad een fijn systeem, maar vind ik hier niet passen (hoewel we in de moderne uitbouw ook een raam op het zuiden hebben, waar we op termijn ook wel iets willen en daar zou het wel een optie zijn). Ik wil inderdaad overdag wel naar buiten kunnen kijken, ook dochter vindt dat erg leuk. Ik denk toch dat gordijnen de beste optie zijn, overdag open en als het donker is dicht.
Het ligt ook wel aan je kozijnen. Wij hebben in een deel van ons huis horizontale roede verdeling, daar vond ik zelf jaloezieen niet zo mooi bij, te druk. Alle ramen die we aan de voorkant hebben zijn zonder roedeverdeling. Daar heb ik zwarte jaloezieen. Aan de achterkant bij het grote keukenraam een zwart rolgordijn, verder bij alle ramen (zijn allemaal tot op de grond) zwarte in betweens met Kiss the floorlengte. In de praktijk hebben we de rolgordijnen en jaloezieen nooit dicht, er is niemand die naar binnen kan kijken hier. Maar de gordijnen dicht vind ik gewoon gezellig staan als het donker buiten is. Dus die zitten savonds wel dicht.