Glucosewaarde NIET nuchter

Discussie in 'Gezondheid' gestart door SushiLover123, 19 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wie o wie heeft hier verstand van en kan mij wat meer info geven?

Vorige week heb ik bloed laten prikken (standaard verzoek bij 31 weken). Op de brief met de uitslag stond:
    6,2 mmol/l .... referentiewaarde 4.0 - 6.0

Mijn interpretatie is dus, dat een normale waarde tussen de 4 en 6 moet liggen. Ik had 6,2 mmol/l en de vk zei dat ik dan nog een keer nuchter moest prikken, omdat dat een beetje te hoog was...

Maar die referentiewaarde... IS dat al niet voor nuchtere toestand? Is 6,2 mmol/l niet hartstikke netjes, voor NIET nuchtere toestand?

Op 9Maand.com staat, dat 5,8 mmol/l in NUCHTERE toestand, normaal is... Nu weet ik niet of die cijfers kloppen, dus ik vraag hier ook even na. Misschien dat jullie meer info hebben... Als dat klopt, dan is 6,2 mmol/l toch heel netjes?

Ik heb het idee dat mijn vk mij voor niks laat prikken. De vorige keer was net zo. Eerste keer laten prikken, waarde was 6,8 mmol/l. Moest ik ook nog een keer nuchter laten prikken. Nuchtere waarde was 4,4 mmol/l. Ik maak me ook helemaal geen zorgen om mijn suikerwaarden. Ik heb ook helemaal geen symptomen van zwangerschapsdiabetes of zo...

In elk geval alvast bedankt voor de info!

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik moet morgen een glucose test doen in het ziekenhuis. Als dan mijn waarde na die test boven de 7.8 komt, is er sprake van zwangerschapsdiabetes.

Bij mijn bloeduitslag was de glucosewaarde 6.9 en dat was toen geprikt met een uur voor avondeten. Mijn vk vond het ook vrij hoog.

En het is niet zo dat je perse meteen symptomen hebt met diabetes. Meestal gaat zoiets sluierend, zonder dat je het weet.

3. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Vandaag een glucose tolerantie test gedaan. Mijn nuchtere bloedsuikerspiegel mocht niet gelijk of hoger dan 6,1mmol/l zijn, anders mocht ik de test niet doen. En 2 uurtjes na de suikerwater, niet-nuchter, mocht het niet gelijk of hoger dan 7,8 mmol/l zijn.

4. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Ik heb dabetes gekregen al vroeg in mijn zwangerschap. Had het ws al zonder dat ik het gemerkt heb.
    Bij mij in het zh willen ze je nuchtere waardes onder de 5.0 hebben en je dagwaardes 1,5 uur na t eten tussen de 4 en 7.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klinkt ook veel logischer. En mijn waardes waren ook onder de 7. Daarom snap ik het ook niet goed.

6. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    de max waarde is per gebied anders heb ik wel gemerkt hier op het forum.
    bij niet zwanger liggen de waardes:
    Nuchter tussen de 4 en de 6.1 mmo/l: geen diabetes

Nuchter tussen de 6,1 en 6,9 mmol/l: voorfase van diabetes.
    Nuchter geprikt boven de 6,9 mmol/l: diabetes.
    Niet-nuchter geprikt: boven de 11 mmol/l: diabetes.
    Normaal is: nuchter geprikt onder de 6,1 mmol/l en niet-nuchter onder de 7,8 mmol/l.
    volgens mij behoren ze dit ook bij zwangerschap aan te houden.

Ik mag zelf van de diabetes verpleegkundige nuchter niet boven de 5.2 zitten en niet-nuchter niet boven de 7.8

met jou waarde van 6.2 zou je dus kans hebben op diabetes, maar het hoeft niet zo te zijn... en tegenwoordig sturen ze je met 'kans op' al door naar het ziekenhuis voor extra controles

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik was NIET nuchter, hè!

8. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    tis nog vroeg hè :D

voor een niet nuchtere waarde is 6.2 indeed netjes

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
  10. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Voor niet nuchter lijkt het me 6.2 een mooie waarde.
    Als het boven de 7 was zou het denk ik te hoog zijn.

Dit staat bij het diabetesfonds.nl:

U hebt zwangerschapsdiabetes als uw bloedsuiker:
    'nuchter' meer dan 7 mmol/liter is. Nuchter betekent acht uur daarvoor niets gegeten of gedronken, behalve water of thee zonder suiker.
    'niet-nuchter' meer dan 11 mmol/liter is.
    Als de uitslag ligt tussen de 6,1 en 6,9 mmol/, krijgt u voor de zekerheid een 'suikerwatertest'. Daarbij wordt de bloedsuiker gemeten op vaste tijdstippen nadat u een zoet drankje op hebt. Als die test hoger is dan 7,8 mmol/l dan hebt u zwangerschapsdiabetes.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Welke uitslag? Van de nuchtere prik of ook al van de niet-nuchtere prik? Ik heb overigens niet zo'n test gehad, gewoon nog een keer geprikt.

12. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Die niet nuchtere is mooi en de nuchtere is ook mooi.

13. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Nuchter moet bij mij in het ziekenhuis onder 6.0 zijn.
    Niet nuchter onder de 7.0
    Laat je goed voorlichten en neem evt de tijd om aan een dieet te beginnen.
    Je waarden zijn volgens mij net iets te hoog en dmv een dieet kom je er wel denk ik.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dieet? Wat voor dieet?
    En je zegt zelf: Nuchter moet onder de 6 zijn (dat is bij mij) en niet-nuchter moet onder de 7 zijn (dat is ook bij mij).
    Waarom denk je dan dat mijn waarden iets te hoog zijn?

15. Minniemouse1974

Minniemouse1974 Fanatiek lid

14 mei 2011
    3.570
    55
    48
    Ik dacht dat jij nuchter boven de 6 zat. Dat begreep ik tenminste uit je verhaal.

Het dieet wat ik heb is dat je je koolhydraten verspreid.
    Dus smorgens 1 boterham met worst en twee uur later bv weer een boterham.
    Maar als je waarden te hoog zijn wordt je doorgestuurd naar diabetesverpleegkundige, dietiste en internist.
    Die nemen dan samen met jou door wat je eet.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja precies. ALS mijn waarden te hoog zijn. Maar die 6.2 was dus gewoon niet nuchter en toen moest ik nog een keer nuchter laten prikken. Vind ik overdreven en volgens mij ook helemaal niet nodig!
    Maar ik vraag het volgende week wel, als ik weer naar de vk moet.

Deel Deze Pagina