Een glucosemeter is toch gewoon zo'n metertje die je krijgt als je suikerziekte hebt? Ik kan namelijk zo een nieuwe van mijn opa krijgen om te gebruiken! Dan ga ik daar morgen mee beginnen en dan netjes opschrijven wat ik precies eet en dat dan overleggen met de vk? Bedankt voor je tip!
ja klopt idd. zo'n klein ding waarmee je in je vinger kan prikken. Ik prik bij een curve 7 keer per dag. 1. bij het wakker worden 2. anderhalf uur na het ontbijt 3. voor de lunch 4. anderhalf uur na de lunch 5. voor het avond eten 6. anderhalf uur na het avond eten 7. voor het slapen Misschien heb je hier iets aan sommige ziekenhuizen houden namenlijk 1 uur na het eten aan, sommige 2. als je er tussen gaat zitten, zit je altijd goed.
Ik dacht laat ik nog even een berichtje plaatsen hoe het afgelopen is! Toch de grote glucosetest niet ondergaan, althans ik heb een poging gedaan en daar heel de boel onder gespuugd dus dat ging hem niet worden... in overleg met verloskundige nuchter wezen prikken, daarna twee boterhammen met heel veel jam en twee koppen thee met heel veel suiker gegeten op en na 1.5 uur weer laten prikken! Uitkomst; nuchter 4.7 en daarna 5.3! Ze zien geen reden om verder onderzoek te doen op dit moment Dank voor alle tips hier!!
Mellietje24 goed nieuws! Fijn! Ik had afgelopen week weer gesprek met gynaecoloog, ik dacht ojeej nu krijg ik op mijn kop omdat ik nog langer weiger te prikken. Maar nee hoor, hij keek er van op dat ik zoveel curves heb gehad en is het met de internist eens dat ik het drankje niet had mogen hebben. Mijn man heeft zelfs gezien dat hij het één en ander selecteerde uit mijn dossier over de suiker en op delete drukte! Ben sinds mijn opstand een stuk rustiger en geniet veel meer van mijn zwangerschap! En mocht ik me toch later druk gaan maken om mijn suikers kan ik altijd nog prikken, want heb het apparaatje nog in huis.
Hoi Allen, Ik ben 32 weken zwanger en vorige week ben ik naar de huisarts gegaan door het vele plassen, hier kwam naar voren dat ik suiker in mijn urine had. Ik heb ook glucose geprikt, en deze was 8,3 mijn huisarts vond dit goed en ik zou pas bij 11 zwangerschapsdiabetes hebben. Na veel googlen maakte ik mijn zorgen want iedereen heeft het over vele lagere waardes. Al met al heb ik de verpleegkundige gebeld in het ziekenhuis en deze gaf mij met advies apparaatje te kopen en zelf een dag te testen. Uitslag was telkens 8,4 na elke maaltijd(ontbijt,lunch, avondeten), ik ben uiteindelijk met veel pijn en moeite doorverwezen huisarts vond het nog steeds goed?? Ook de assistente van de gynaecoloog reageerde alsof het een prima waarde is. Uiteindelijk ben ik vandaag gebeld door de verpleegkundige mijn verwijzing is binnen en de waardes van een dag curve is niet goed, ze gaan mij snel inplannen. Zucht dan ben je dus bijna twee weken verder en niemand die je verder wil helpen zo vreemd. Ik probeer nu in de tussentijd uit te vogelen wat ik kan eten om de bloedwaarde omlaag te halen. Ik maak me zorgen omdat ik al 32 weken ben en voordat ik geholpen word ben ik al snel twee weken verder, dus probeer zelf maar wat te doen. Ik heb een aantal vraagjes die jullie als kenners misschien kunnen beantwoorden. Ik heb vanmorgen 2 roggebrood op met kaas en boterhamworst, magere glas melk, boter, en een volkorenbrood met ook boterhamworst. En toch was mijn bloedsuikerspiegel twee uur erna 8,4 wat doe ik fout. Uit dit draadje begrijp ik dat je om de twee uur moet eten en maar 35 khd per maaltijden, en 13 voor een tussendoortje klopt dit? Geen koek,snoep,gebak etc. Maar als ik ontbijt hoe kan ik dan een tussendoortje nemen en dan toch 1,5 na de maaltijd prikken, moet die tussendoortje altijd na 1,5 uur zijn. En neem je dat ook als een prik punt of alleen bij de grote maaltijden. Hoop op jullie advies, want ik heb nog maar 8 weken en vind het best ingewikkeld moet ik zeggen.
Bijvoorbeeld: 08:00 nuchter prikken 08:01 ontbijt: 2 volkoren boterhammen met 30+ kaas of vleeswaren (let op leverproducten) 10:00 prikken 10:01 kom yoghurt, zonder suiker, stevia mag 12:00 prikken 12:01 2 volkoren boterhammen met 30+ kaas of vleeswaren 14:00 prikken 14:01 1 stuk fruit, liever geen druiven, bananen en sinaasappels 16:00 evt. prikken 16.01 handje ongezouten nootjes 18:00 Prikken 18:01 avondeten, vis en vlees 100 gram, niet teveel aardappelen/rijst maar voldoende groente 20:00 prikken 20:01 blokjes kaas 20:30 als het je nog lukt, ga een half uur wandelen 22:00 evt. Prikken Hoop dat je er wat aan hebt. Pas op met melk en sinaasappelsap tijdens de maaltijd. Sinaasappelsap zou ik voorlopig niet meer nemen en ook melk zorgt ervoor dat suikers meer opgenomen worden, dus beter niet bij de maaltijd. Neem minimaal twee liter water per dag. Was je handen grondig, voor het prikken, kan flink wat punten schelen!
Kom je je niet calorieën tekort? Als ik het zo optel zit je zo rond de 1200 sowieso slecht maar toch helemaal als je zwanger bent?
Ik zou echt niet zelf gaan dokteren met een dieet!! Ik at ontzettend veel kcal denk zeker 2000-2500 per dag. Mijn dieet was 50-55 gr kh per maaltijd en 3x20 gr kh als tussendoortje. Ondanks mijn dieet kreeg ik de suiker niet onder controle en moest ik spuiten. Nu ben ik zelf wijkverpleegkundige dus regelde ik zelf iom diab.vpk de eenheden. Maar goed, echt niet zomaar zelf gaan dokteren!!
Ik heb sinds donderdag het etiket zw.suiker gekregen na een test met 3 bloednames, en uit jullie posts denk ik toch dat er een verschil in meting is (eenheden) tussen BE en NL. Ik had 90 nuchter, 200 een uur na 75 suikerdrank en 150 na 2u. Enkel de laatste waarde was te hoog (200 was net op de bovengrens). De voorbije dagen heb ik ook 7 keer/d moeten prikken en op 1 keer na zat ik eigenlijk altijd netjes onder de limieten. Die ene keer had ik boterhammen met banaan gegeten en naar 't schijnt telt banaan nog eens voor 2 boterhammen extra.
Ik weet ook sinds kort dat ik zwangerschapsdiabetes heb, morgen moet ik naar de diëtiste en diabetesverpleegkundige. Vandaag ben ik voor de eerste keer bij de gynaecoloog geweest en zij heeft ook een echo gemaakt. Buikje van de baby was nu al rond de 36/37 weken qua groei... weet iemand wat dit precies betekent verder mbt de bevalling bijvoorbeeld? Ik maak me best zorgen ze zei er verder niks over maar vroeg het me achteraf eigenlijk pas af. Ik moet over 2 weken weer terugkomen.
@ Prinsessa: volgens mij heb je dan kans op een groter kind. Leg je vragen bij je verloskundige neer. Is ook niks als je nu zo vol met vragen zit. Ik heb bij 28 weken ook moeten prikken en toen was het goed. Gisteren nog een keer moeten prikken, hoop dat het weer goed is. Is er iemand die bij de 1e keer geen zw. diabetes had en bij de 2e controle wel?
Mij is verteld dat dat idd komt door de zwangerschaps suiker Hoe hoog was je suiker na het drankje ? Mij is verteld dat het in dat op zicht kwaat kan Dat het als je je niet aan dieet houd of insuline spuit het buikje aleen maar nog groter word en er problemen kunnen voor doen tijdens de bevaling Om dat het dan bemoeilijkt woord door het barings kanaal te gaan En dat je darom eerder word ingelijd Over 2 weken zal er weer een echo gemaakt woorden om te kijken of je dieet efect heeft of de insuline die je mogelijk moet spuiten Suc6 en maak je niet te druk Als je suiker goed onder controle is zal het verder wijnig kwaat kunnen En dat houden ze ook in het zh goed in de gaten hoor En heb je nog vragen bel dan gewoon het zh de asistent maar ook diebetes verpleegkundige zal je hier over informeeren en je vertelen hoe en wat de risicoos voor zo wel jou als de kleine zijn
Ik heb van de week ook zon lekker drankje moeten drinken. Nuchter was mijn waarde goed na het drankje was hij verstoord. Hij mag hier 7,8 zijn en hij was bij mij 8,1. Nu dus een dieet gekregen waar ik me aan moet houden en volgende week een afspraak met de diëtiste, diabetesverpleegkundige en de internist. En de week erop bij de gynaecoloog. Moet zeggen was toch wel even schrikken toen ik het hoorde. Maar nu ga ik me goed aan mijn dieet houden en hopelijk kan ik zo mijn waardes onder controle houden. Ook ben ik al druk bezig met het opschrijven van vragen die ik allemaal wil stellen want weet zeker als ik in het ziekenhuis ben vergeet ik alles. Belangrijkste wat ik wil weten is hoe het zit met de bevalling.
Ik ga het inderdaad even vragen bij de volgende controle. Ik sta nu onder controle bij de gynaecoloog, maar als het dieet goed aanslaat mag ik weer terug naar de verloskundige.. Ik hoop ook voor jou dat het goed is! Weet je al wat meer? Dankjewel voor je reactie! Lieve woorden! Stelt me toch weer een beetje gerust en ik begin ook wel steeds meer aan het idee te wennen. Mijn suiker was na het drankje 9.9, hoog dus. Ik heb nu een dieet voorgeschreven gekregen en ben daar gister mee begonnen. Mijn waardes moeten tussen de 4 en de 7 zijn en ik moet volgende week vrijdag de waardes van de hele week doormailen naar de verpleegkundige. Tot nu toe zijn mijn waardes: Na ontbijt: 4.6 Voor middageten: 3.7 Na middageten: 5.4 Voor avondeten: 4.1 Na avondeten: 7.1 Voor het slapen gaan: 6.1 Gister avond hebben we Indonesisch eten afgehaald (zoet-pitte kip, groenten in een sausje, rijst) en daar ga ik natuurlijk vanaf nu goed op letten Vanavond zelf zo clean mogelijk koken. Hoe zit het trouwens met waardes onder de 4? Aangezien ik net voor de eerste keer geprikt heb vandaag en het metertje 3.8 aangaf (net zoals ik gister dus 1 keer onder de 4 zat).
@prinsessa, mijn zoontje liep in de buik ook 2 a 3 weken voor en dan idd het meest met zijn buikje. Op zich is dat niet ernstig hoor als je je suikers goed onder controle kunt houden dan is er bij de bevalling niks aan de hand. Misschien alleen een groter kindje dan verwacht Als je onder de 4 zit heb je theoretisch gezien een hypo. Voelde je je er ook niet lekker onder? zelf heb ik dan altijd dat ik me heel trillerig, zweterig, duizelig e.d. voel. Een te lage suiker is ook niet goed (waarom weet ik zo niet meer precies) had je wel een tussendoortje gehad die ochtend? zo niet, dat wel blijven doen hoor. @clauwtje, wat wil je precies weten over de bevalling?? In het ziekenhuis waar ik ben bevallen van mijn zoontje waren de protocollen zo dat als je geen insuline nodig hebt je bij 40 weken word ingeleid. (tenzij het eerder komt natuurlijk) Als je wel insuline gebruikt word je ingeleid bij 38 weken, dit ivm een verslecht werkende placenta rond die tijd door de insuline. volgens mij is dit in alle ziekenhuizen wel zo. als je meer wilt weten mag je het altijd vragen, of een pb sturen.
Prinssesa Nette waardes hoor Na het suiker drankje was die bij mij ook 9.4 hoor dus dat zecht niks 7.1 na indies is netjes zo lang je het zelf maar goed en duidelijk kan verklaren Ik heb van de week ook chinees / indies afgehaald en dat was de eerste x dat ik 2 uur na het eten hoger dan 7 was zat op 9.1 en had binnen die 2 uur ook nog warme melk gedronken dus ja dat was niet zo slim Vergeet idd je tussendoortjes niet dat voorkomt je suiker dip Suc6 met je dieet en dan komt het wel goed Ik ga maandag voor de eerste x naar de internist Dit moet verzekerings technies werd me verteld En zo veel weken na de bevaling moet ik dan nog een x terug komen Werd me verteld we zullen zien
dat klopt van de internist, de internist is eindverantwoordelijke voor je suikers. Hij staat nog weer boven de diabetesverpleegkundige
Dankjewel voor je reactie! Waardeer het echt Het zal inderdaad geen ontzettend klein kindje zijn haha, de vorige keer was haar hoofdje niet goed te meten omdat ze al zo diep in m'n bekken ligt. Ik ben benieuwd of dat de volgende keer dan wel lukt en wat voor gewicht ze precies schatten nu. Zolang het dieet inderdaad goed aanslaat (of anders insuline) dan moet het wel goed komen! Ik moet zeggen dat ik me gewoon prima voelde, ik had toen als tussendoortje een paar stukjes watermeloen en een beschuitje met kaas, maar er zat wel even tussen het ontbijt en het tussendoortje, omdat ik naar het ziekenhuis moest. Of denk je dat het tussendoortje wat weinig is geweest? Nog een beetje uitproberen haha Vandaag verder tot nu toe allemaal prima waardes en ik ben benieuwd wat de rest van de dag me brengt, ben tot nu toe tevreden. Ik ben trouwens ook wel benieuwd, de verloskundige en gynaecoloog vertelde mij dat als het met een dieet onder controle te houden is ik terug mag naar de verloskundige. Maar is het dan wel zo dat je met 40 weken sowieso wordt ingeleid? Ik zie dat jij trouwens ook al alweer ruim 35 weken bent, schiet op hé? Voor je het weet is het zover! Spannend hoor! Dankjewel! En dat verklaart het inderdaad wel natuurlijk, dan weet je achteraf ook waardoor het komt en is het niet zo dat je geen flauw idee hebt waar het vandaan komt. Ik probeer inderdaad goed op te letten dat ik regelmatig blijf eten Dankjewel! En wat mag je precies verwachten van de internist? De verpleegkundige vertelde mij inderdaad ook dat je dan na de bevalling nog eens terug moet komen. Jij gaat alweer richting de 30 weken! Hele mijlpaal!