GFT container

Discussion in 'De lounge' started by Zara75, Jul 13, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Muck

Muck Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd
    Maar een tak afknippen van de klimop en in de kliko gooien schijnt te helpen tegen maden
    En een houtje tussen het deksel zodat die niet helemaal gesloten is

Beide tips niet zelf geprobeerd maar volgens mijn moeder werkt dit. ontdekte gisteren ook maden in onze kliko dus ga het morgen zelf ook proberen

2. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ja zo doen wij het ook. In de grote groene container zien wel maden maar dat is normaal. Ik heb ook een compost vast, je wil niet weten wat daar allemaal in zit :D

Zo lang je dagelijks maar het groen afval uit je keuken weghaalt is er geen probleem.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Hier alles afgesloten en alsnog maden.

Bah.

Maar ik gooi er dan altijd zout in en langs de randen. Dan gaan ze dood.

4. louan

louan Niet meer actief

Nee joh glijdt er zo uit. Wij knopen die grote zak ook dicht voordat hij geleegd wordt.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier ook kleine afbreekbare zakjes! Werkt prima!

6. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Als vaker gezegd...
    Eerst zo’n grote afbreekbare zak in de container zelf en alles wat er in gaat doen we in kleine afbreekbare zakjes.

We hadden echt altijd vliegen of maden in dat ding en nu dus niks meer. Zo fijn

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier kleine gft-zakjes - worden hier gedoogd, ze maken het composteren wel lastiger schijnt, maar zonder die zakjes scheiden mensen hun gft minder of niet. Met die kleine zakjes echt geen last van maden of vliegen. Afval van vlees gaat bij het restafval.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,695
    4,303
    113
    noord holland
    Wij hebben een eigen compostbak, helaas 'mag' daar niet alles in (geen gekookte etenswaren, geen citrusschil, ook niet teveel aardappelschillen). Doe dus zoveel mogelijk daarin wat welgaat, dat stinkt amper, en heb elk jaar mooi eigen compost.
    Wat niet kan, gaat gewoon in de grijze kliko. Ik heb me eens laten wijsmaken dat het sowieso niet handig is als er helemaal geen snel vergaanbare dingen in kliko's meer gestopt worden. Zij zouden namelijk een soort proces in gang zetten wat meehelpt aan het verteren van de minder snel vergaanbare producten. Maar geen idee of dat echt zo is, stond een keer in een artikel ofzo.
    Maar er gaan ook nog steeds verhalen rond dat op de milieustraat de grijze en groene kliko's op dezelfde plek geleegd worden. Wat dat betreft weten we toch niet wat er wel of niet klopt.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik gooi alles wat niet in het compost vat mag in de groene container. Dat wordt ook gecomposteerd maar door verbranding dus dat luistert wat minder nauw met wat je er in gooit. Het wordt echt wel apart gedaan hoor van het grijze. Ik heb wel eens rondleidingen bezocht bij afval verwerkers. Super interessant hoe dat gaat. Misschien kun je bij jullie in de buurt ook rondleidingen bezoeken?

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,695
    4,303
    113
    noord holland
    Nee hoeft niet hoor, ik geloof zelf niet dat het bij elkaar gaat. Maar ik hoor dat van veel mensen om mij heen, dat ze om die reden niet scheiden.
    Ik scheidt zelf wel alles wat naar de compostbak kan, maar gebruik de gft alleen voor tuinafval. Het deeltje wat dus niet in de compost kan (maar dat is gelukkig niet zoveel) gaat in de grijze.
    Inderdaad vanwege de viezigheid die je dan krijgt. Papier en pmd gaat ook apart.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ja, sinds wij zo scheiden heb ik nog maar 1 30 liter afvalzak per 4 werken. De rest is allemaal GFT, papier, glas, textiel of plastic. Verbazingwekkend eigenlijk, vroeger had ik gewoon elke 2 weken de kliko vol.:eek:

cowgirl80 and spruitje80 like this.
  12. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

als je opziet tegen het schoonmaken, container helemaal inspuit met een goedkope wc eend bijvoorbeeld vd action. dit gewoon een nachtje laten staan en als het vuil is samen met de wc eend naar de boden gezakt. de waterslang erin en goed uitspoelen en klaar. In die bakken moet je ivm bacteriën niet komen.

13. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Bij ons mogen er geen vlees- of visresten in de GFT-bak. Dat scheelt veel.
    Verder volg ik de volgende tips:
    • Voorkom stank en maden door een oude krant of stro onderin te leggen
    • Als er al maden zijn, is het handig om een tak klimop (Hedera) in de container te leggen. Klimop is namelijk giftig voor maden.
    • Maden houden ook niet van kokend heet water met een scheut azijn of groene zeep.
    • Lavendel bestrijdt de stank, maar ook de maden. die hebben een hekel aan de geur van lavendel en gaan er aan dood. Verse lavendel helpt, maar een luchtverfrisser met lavendelgeur ook.
    • een pantysokje met mottenballen in de container hangen. Wel het pantysokje even weghalen, als de container wordt geleegd.
    • Als er vlees of vis in de bak mag, niet los in de container gooien, maar in een biologisch afbreekbare zak of in een stuk krant doen.
    • de container zo nu en dan op een kier zetten of opendoen. Maden houden niet van licht en houden van vochtige plekken. En dan worden de maden lekker opgepeuzeld door de vogels!
    • Zand of zout onder de dekselrand strooien. Daar drogen vliegen en maden van uit.
    Of misschien helpt deze? https://www.marketonweb.be/nl/bio-kill-container-gft-spray-800-ml?gclid=Cj0KCQjwm6HaBRCbARIsAFDNK-h14V_y3UarE_Hb06ZoGxJcFNT8T8KErAn5OVMWQXikfsOS05HKawAaAlRnEALw_wcB
    Weet alleen niet of die zo milieuvriendelijk is, dus laat ik die liever staan.

Nellie4 and Zara75 like this.
  14. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Al het gft gaat hier gewoon in de juiste kliko. En ja, dan heb ik soms maden. Kan niet zeggen dat ik daar moeite mee heb. De kliko staat aan de andere kant van de tuin dus heb er geen last van.

Gewoon niet kijken als je er iets in gooit.

Eens in de mnd wordt de container gereinigd.

cowgirl80 likes this.
  15. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

Sep 3, 2013
    3,837
    2,180
    113
    Female
    Zo doen wij het ook.

louan likes this.
  16. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Wij doen een stuk hout onder de deksel, dan zit de bak niet helemaal dicht en hebben zo geen last van maden.

17. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Hier zand op de rand van de container en regelmatig hedera (heg moeten we toch bijhouden) en nog maar 1x maden gehad. Schoonmaken doen we zelf leggen de container op zn kant naast een afvoerput en spuiten m leeg met de tuinslang.

18. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

Feb 27, 2015
    4,563
    2,765
    113
    Female
    Noord Nederland
    Dit is echt een goede tip! Bedankt :thumup:
    Een tijdje terug hebben wij de GFT container schoongemaakt, maar inmiddels is het weer een bron van nasty-heid.

19. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Elke dag het kleine gft bakje in de keuken legen en schoonmaken. Geen overrijp fruit laten liggen maar opeten of in een smoothie stoppen. De gft bak: wij gooien er ook stro uit het konijnenhok in en hebben nooit maden. Misschien dat dat helpt?

20. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Share This Page