Gezonde bak-recepten zonder banaan delen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Inge88, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik vind het heel leuk om gezonde(re) dingen te bakken. Zoals gezonde muffins, kwarkbrood, koekjes, cake etc. Waar ik alleen vaak tegenaan loop is dat er bij zo ongeveer alles banaan in moet en dat vind ik dus echt niet lekker. Proef het meestal ook gewoon. Ik zou bijvoorbeeld nog graag een banaanloze gezonde havermout muffin recept vinden, voor de onderweg ontbijtjes die soms nog wel eens plaats vinden.

Dus, wie heeft gezonde bakrecepten ZONDER banaan?? :D

Mijn favoriete koekjes:

Ingrediënten
    180 gram Amandelmeel
    1 theelepel Wijnsteenbakpoeder
    3 eetlepels Kokosolie gesmolten
    4 eetlepels Ahornsiroop
    2 theelepels Vanille extract
    70 gram Pure chocolade fijn gehakt
    Bakplaat
    Bakpapier

1.Smelt de kokosolie in een pannetje en laat iets afkoelen.
    2.Verwarm de oven voor op 180 graden en leg een vel bakpapier op een bakplaat. Hak de pure chocolade fijn.
    3.Meng het amandelmeel met de bakpoeder in een kom.
    4.Meng in een andere kom de gesmolten kokosolie, ahornsiroop en het vanille extract tot een glad geheel (ik heb de mixer gebruikt).
    5.Voeg het kokosolie-mengsel toe een het amandelmeel en roer tot het een plakkerig deeg is.
    6.Schep vervolgens de fijngehakte chocolade door het deeg en roer nog eens door. Draai ongeveer 18 balletjes van het deeg met je handen en leg de balletjes (met enige afstand van elkaar) op de bakplaat.
    7.Druk de balletjes met twee vingers iets plat zodat het ronde koekjes van ongeveer een dikke centimeter worden. Je kunt eventueel de randjes nog wat 'netter drukken' met de bolle kant van een theelepel.
    8.Bak de koekjes in ongeveer 15 minuten gaar in de voorverwarmde oven. Wil je ze knapperig? Laat ze dan iets langer in de oven (een minuutje). Een chewy variant? Dan iets korter.
    Laat de koekjes afkoelen op een rooster.

(overigens zijn ze gezonder dan 'normale' koekjes, maar je moet ze natuurlijk niet per 5 gaan eten ;)

2. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Zelfde probleem hier haha. Overal zit die vieze banaan in.

3. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ik zou zeggen: Koop het kookboek "Gezond Bakken" van Amber Albarda. Staan heel veel gezonde bakrecepten in, zeker ook meer dan genoeg zonder banaan.

4. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Die heb ik al :D komt het recept van de koekjes uit ;)

5. lootje80

lootje80 Niet meer actief

Banaan in de recepten kan je vaak prima vervangen voor dadels....

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16

Deel Deze Pagina