gevolgen van de diagnose autisme

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door odet, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen

En als je nou al een huis hebt en een rijbewijs en je komt er nu pas achter dat je autisme hebt. Ben je dan alsnog verplicht om het overal te gaan vermelden?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als wij een nieuwe hypotheek willen afsluiten (dus niet bij verlengen) dan zullen we dit idd moeten melden. Hoe het zit met rijbewijs weet ik niet ik heb nergens kunnen vinden en nu het ws afgeschaft wordt laat ik dat punt even rusten.

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hmmm dat is dus nogal wat.

Zowel mijn man als ik hebben veel kenmerken van autisme.
    We zitten te twijfelen of we voor een diagnose moeten gaan.
    We zouden het vooral doen voor de erkenning. Niet zozeer voor hulp.
    Maar zoals ik lees kunnen we beter niet gaan voor een diagnose. We hebben een koopwoning en eens zouden we willen verhuizen naar een grotere woning. En hebben dan dus een nieuwe hypotheek nodig. Als we een diagnose zouden hebben dan zouden we niet eens meer een huis mogen kopen en moeten we een huisje gaan huren......
    Nee, dan laat die diagnose maar zitten.....
    Een diagnose zou toch niks veranderen aan wie we zijn en hoe we zijn.

4. twinkle star

Nou dat weet ik niet precies. Toen wij gingen verhuizen zijn we bij dezelfde hypotheekverstrekker gebleven en hebben we hem alleen "opgehoogd". Als je naar een andere hypotheekverstrekker overstap omdat daar de rente lager is bijv. Dan zul je dat wel moeten invullen

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Als je op je 5 je been hebt gebroken en er verder geen "last" meer van hebt gehad ga je dat niet melden natuurlijk.

Als je op jonge leeftijd de diagnose autisme hebt gekregen maar verder in je leven daar nooit hulp voor hebt gekregen of gezocht hoef je dit dus ook niet te melden. Je autisme gaat nooit over, maar op papier wél. Als jij namelijk 5 jaar na je eerste diagnose geen behandeling meer volgt of je niet opnieuw laat testen zijn je papieren niet meer geldig en ben jij op papier geen autist meer omdat de onderzoeken beperkt geldig zijn en hoef je dat dus ook niet te melden

Als je je rijbewijs haalt vragen ze of je onder behandeling van een psych bent, die vraag kan je dan met nee beantwoorden
    Ook vragen ze of je medicatie slikt, als je dat niet slikt omdat je niet onder behandeling bent kun je die ook met nee invullen en is er geen probleem.zo heb ik ook een gewoon rijbewijs, no problem

Bij de levensverzekering vragen ze of je psychische afwijkingen hebt, als je dus vroeger op kinderleeftijd gediagnosticeerd bent en er nooit hulp voor hebt gehad hoef je dit ook echt niet te melden. Het is wat anders ala je de diagnose bijv een jaar geleden hebt gekregen en je wekelijks bij de psych loopt en onder de medicatie zit ;)

Wat betreft verlenging rentevast periode geen probleem mee als jenu ineens de diagnose krijgt, rijbewijs ook niet. Hier beide geen problemen mee gehad, enkel met de levensverzekering, maar ook dat hebben we goed op kunnen lossen en zorgt nu voor geen problemen.

6. SeaShell

Zie het een beetje als een strafblad als je minderjarig bent

Overal moet je het vermelden, maar na enkele jaren word je hele strafblad geschrapt en is hij weer blanco, en hoef je het nergens meer te vermelden, niet als je een huis koopt, en niet als je een baan zoekt, TOT je opnieuw de fout ingaat (bij autisme dus opnieuw onderzoeken) dan moet je het weer overal vermelden als je een huis wil kopen werk wil zoeken

7. SeaShell

Hoezo zou je geen huis kunnen kopen met autisme?
    Ook al zou je beide de diagnose hebben en het beide vermelden is het ergste wat kan gebeuren dat je premie van je levensverzekering omhoog gaat, meer niet

Je mag dan echt niet minder lenen als een ander hoor :p
    Alleen als je beide bijv een wajong of wia hebt word het onmogelijk, maar dat is niet alleen bij autisme

8. twinkle star

Wat is ADHD dan anders als autisme? Het neefje van mijn man krijgt geen reguliere hypotheek. Als hij het bij een mindere bank neemt moet hij stukken meer rente betalen en de levensverzekering is stukken hoger. Als je de vragen op het hypotheekformulier niet naar waarheid invult kunnen ze in 1 keer de hypotheek opeisen als ze er achter komen. Hier werd er echt naar gevraagd.

Een diagnose "vervalt" misschien na een aantal jaar maar je hebt het en het veranderd niet, het gaat niet over. Er zijn diverse dingen uit je omgeving die het kunnen aanwakkeren er blijft altijd een risico.

Collega van mij heeft toen ze 5 was kanker gehad, is nu 20 jaar vrij. Oftewel, kans net zo hoog op herhaling als dat een gezond iemand het kan krijgen. Zij kan heel moeilijk een hypotheek krijgen. Bij sommige banken met mooiste maar dan ook daar is ze super veel geld kwijt. Terwijl zij samen is met haar partner dus risico verspreid maar het lukt ze niet een betaalbare hypotheek te krijgen.

9. SeaShell

Raar, ik heb autisme EN ADHD, en gewoon vermeld bij mijn hypotheek, kreeg er echt geen minder te lenen bedrag om hoor, alleen hogere levensverzekering.
    Als je op je 5 kanker hebt gehad heb je een hoger risico dat het terug komt en is je levensverwachting minder, en dan heb je een probleem bij het afsluiten van een hypotheek, bij ADHD of autisme word je levensverwachting niet minder, je gaat er niet aan dood

Vader ook ADHD en autisme, ook geen probleem met hypotheek, mijn buurman heeft ook ADHD, ook geen probleem gehad.

Als iedereen met een psychiatrisch probleem geen hypotheek meer af kon sluiten dan zag het eruit, dan zou 80% van NL niet kunnen kopen aangezien de halve wereld psychische problemen heeft tegenwoordig

Maar nee, als jij vroeger een depressie hebt gehad 15 jaar geleden en daarna 0,0 hulp of medicatie hebt gehad hoef je dat niet te melden, zo ook bij ADHD/autisme. Je diagnose vervalt, en alleen de officiële disgnose is interessant voor instanties.

Als jij meld autisme en ADHD te hebben , en jij geeft jou handtekening dat ze dat mogen opvragen bij de arts, kunnen ze het nogineens meer terugvragen als dat tientallen jaren geleden gediagnosticeerd werd, het is gewoon foetsie.

Als jij toen je 16 was een winkeldiefstal pleegde en graffiti hebt gespoten en een strafblad had dat je moet melden bij een baan zoeken, maar als je volwassen bent word dat strafblad volledig geschrapt zodat hij blanco is, ga je dat op je 25 toch ook ook niet melden bij de aanvraag van een hypotheek of bij een sollicitatiegesprek dat je vroeger een strafblad had :( Is totaal niet meer relevant en nogineens meer opvraagbaar

Als je 15 jaar geleden de diagnose kreeg van een psychische aandoening (en daar nooit medicatie en behandeling voor hebt gehad) en je vermeld dat nu netjes, kan niemand het meer terughalen, en ook al kan dat, de diagnose is niet meer geldig

10. SeaShell

#30 SeaShell, 9 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2012
    Google voor de grap eens op ADHD + hypotheek (of autisme + hypotheek)

100e mensen die gewoon een hypotheek krijgen hoor, als je maar gewoon werkt en genoeg geld verdient, maar dat lijkt me logisch

4 jaar geleden kreeg ik als (vermeld) adhd'er en autist zelfs een hypotheek mét wajonguitkering, no problem, dat is het enige wat nu niet meer lukt, uitkeringen worden nu niet meer meegenomen in het te lenen bedrag

Dat stukje van psychische aandoeningen/kanker, etc is alleen van toepassing op de levensverzekering, niet op de hypotheek zelf
    Levensverzekering word hooguit een paar tientjes duurder, het te lenen rentebedrag word nooit minder om een autisme of ADHD of wat dan ook, zou ook lekkere discriminatie zijn

Voor je collega die vroeger kanker had word waarschijnlijk de levensverzekering onbetaalbaar en kan ze daarom geen hypotheek afsluiten, want een levensverzekering is verplicht bij het afsluiten van een hypotheek (levensverzekering kan ook op 1 naam trouwens, dan ben je van het probleem af als de ander verder gezond is)

Op een ADHD forum en Google lees ik alleen positieve verhalen, sommige (die pas gedisgnosticeerd zijn en het WEL moeten vermelden) moeten €33 meer betalen, nou, dat is ook geen ramp

11. SeaShell

Maargoed, dit word een eindeloze wellus/nietus discussie :p ik zou zeggen, raadpleeg een hypotheekverstrekker (anoniem bijvoorbeeld) dan heb je het beste antwoord op alle vragen :)

12. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hahaha ik zal tegen die tijd het goed laten uitzoeken. iig bedankt voor alle info!!

Wat trouwens als je na de diagnose wel bijvoorbeeld 1 jaar behandeling hebt gehad en daarna niet meer?
    Vervalt dan de diagnose nadat de behandeling is gestopt of gewoon de 5 jaar na de diagnosestelling?

13. SeaShell

de diagnose vervalt dan toch na max 5 jaar ( die blijft gewoon maar beperkt geldig), maar de papieren blijven dan langer in het dossier bewaard omdat je nog in behandeling bent/was..

En bij kinderen vervalt hij nog eerder. bij mijn 3 jarige vervalt hij na maximaal 1 jaar en moet dus ieder jaar opnieuw getest worden.

je zou het eens kunnen vragen aan de instantie die je zoontje onderzoeken hoe het bij hun werkt. Hier bij het GGZ en een specifieke autismeinstantie werken ze zo in ieder geval.

Deel Deze Pagina