Hoi! Morgen gaan we voor de NIPT test. Ik heb al vaak op internet gelezen dat dit onderzoek als leuke bijkomstigheid heeft dat ze het geslacht ook kunnen zien. Echter zie ik net op de officiële site van NIPT (meerovernipt.nl), dat ze geen geslachtsbepaling doen. Had het eigenlijk nog even willen vragen aan mijn verloskundige, maar goed... beetje te laat nu. Had ik dit als extra moeten aangeven bij het aanvragen? Iemand ervaring? We zijn gewoon zo nieuwsgierig
Ik heb het maandag gevraagd bij de VK en in Nederland kijken ze niet naar het geslacht. Ook niet als je het zou willen. Omdat het een gesubsidieerde studie is mogen/doen ze dat niet. In België doen ze het wel. Helaas . Ik heb daarom maar een geslachtsecho gepland .
Ik heb het een half jaar geleden nog via België laten doen. Daar kon het inderdaad wel. Moest ik gewoon aankruisen of ik dat wilde weten of niet. Heb inderdaad begrepen dat dat in Nederland niet kan. geslachtsecho aanvragen dus
Nope in Nederland doen ze het niet. Volgens mij heb je ook geen recht meer op een 12 weken echo. Echt absurde regels weer. Wij hebben hem nog via België / Amerika laten doen.
Als ze daar weer specifiek op moeten onderzoeken, vind ik het ook niet meer dan terecht gezien de kosten.
Voor zover ik begrepen heb, komen ze wel degelijk achter het geslacht tijdens de test als neveneffect van de test (om een chromosoomafwijking op te sporen, moet je naar de chromosomen kijken). Of ze je dat nou officieel rapporteren of niet. Wellicht willen ze voorkomen dat de test lichtvaardig wordt gebruikt alleen om het geslacht van je kind te weten te komen? Ik weet het niet. Ik vind het een beetje raar dat deze informatie wordt achtergehouden. De 12-wekenecho en NIPT hebben raakvlakken, maar tijdens de 12-wekenecho worden wel degelijk op meer en andere dingen gelet als enkel de 3 chromosoomafwijkingen die in het NIPT-rapport zitten. Het liijkt me daarom sterk dat je na NIPT geen recht zou hebben op een 12-wekenecho. Volgens mij horen deze los van elkaar te staan. Overigens woon ik in Canada. Hier werken dingen met vergoedingen en verzekeringen iets anders. NIPT wordt hier vergoed voor vrouwen van 40 jaar en ouder en voor bepaalde risico-indicaties. Je kunt hem ook zelf betalen als je niet tot deze groepen behoort.
Je hebt geen recht meer op de 12 weken echo. Wel kijkt de minister naar de mogelijkheid om een 13 weken echo aan te bieden, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.
Wat ik van mijn VK heb begrepen is dat je wel degelijk nog recht hebt op de 12 weken echo (die in de praktijk vaak al rond 10 weken is en dus voor het moment waarop NIPT mogelijk is) maar niet meer op de combinatietest (waar ook weer een echo bij zit). Maar wie weet heeft mijn VK nog achterhaalde info...?
Ik vind het vreemd als er geen recht meer is op de combinatietest of de 12-wekenecho. Wel kan ik me voorstellen dat de combinatietest wellicht niet meer vergoed wordt en je deze zelf moet betalen.
Combinatietest was sowieso al niet vergoed. Eventueel alleen uit aanvullende verzekering. Je mag nog steeds kiezen of combinatietest (echo plus bloed 168 euro) of nipt (175 euro) of niets natuurlijk. Nog steeds recht open termijnecho (bij 10-12) en 20 wekenecho (en verder wat standaard is bij praktijk vk zoals liggingsecho , groeiechos natuurlijk en soms vitaliteitsecho)
Zoals ik het begrepen heb is er geen enkele meerwaarde om én de NIPT en de combinatietest te doen. Dus waarom zou je dat willen? En zoals Hopsatee zegt werd het sowieso al niet vergoed uit de basisverzekering. Wat ik dan wel weer stom vind. Mijn aanvullende verzekering vergoed wél de combinatietest maar niet de NIPT omdat dat een studie is... ga toch voor de NIPT.
Bij de combinatietest wordt er naar meer gekeken dan alleen de 3 syndromen toch? Lijkt me dus wel een meerwaarde te hebben.
Je wordt er toch krankjorum van! Ieder moment hoor je weer iets anders! Nou ja, zolang ze de 12 weken aanbieden, lekker laten doen natuurlijk. Ik kreeg hem niet meer als ik vanaf 1 april de NIPT in Nederland zou laten doen. Wij hebben hem echter begin maart nog via België laten doen en toen kreeg ik met 12+4 alsnog een echo waar de nekplooi werd opgemeten. Zou wel fijn zijn als er voor vrouwen nu eens wat duidelijkheid komt.
Volgens mij kijken ze naar precies hetzelfde. Het is volgens mij zelfs zo dat je met NIPT meer dingen uit zou kunnen sluiten.