Geen cyclus - nachtelijke borstvoeding stoppen bij baby 16 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Zoey88, 2 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoey88

Zoey88 Lid

31 okt 2022
    17
    7
    3
    Vrouw
    Mijn zoontje is 16 maanden, ik geef nog veel borstvoeding, ook ‘s nachts, ik ben dan ook nog niet ongesteld geweest. Daarnaast heb ik helemaal geen libido, denk omdat ik geen cyclus heb en daarnaast slaaptekort…. Allemaal geen probleem, alleen ik word over een paar maanden 39 en voel een beetje druk mbt een tweede kindje. Als ik 10 jaar jonger was geweest had ik mijn zoontje graag gevoed tot hij eraan toe zou zijn om te stoppen. Ik had het dan ook niet erg gevonden om nog een tijdje te wachten op een tweede, ik geniet volop van hem alleen nu. Gezien mijn leeftijd wil ik echter niet te lang wachten, maar dat betekent denk ik dat ik zal moeten afbouwen met borstvoeding om te kijken of mijn cyclus terug komt. Ik wil aanvankelijk alleen de nachten afbouwen, omdat ik zelf ook erg moe ben en er graag mee wil stoppen. Overdag wil ik wel graag blijven voeden, hopelijk krijg ik op deze manier mijn cyclus weer terug.

Mijn zoontje wordt vaak wakker en wil dan aan de borst. Knuffelen helpt ook weleens, maar alleen met mij. Van mijn man wil hij helemaal niks weten ‘s nachts. We slapen allemaal in 1 bed en als mijn man naast hem komt liggen gaat hij huilen en kruipt hij snel weer naar mij. Overdag is hij wel helemaal gek op zijn vader. Ik zie dus best tegen het afbouwen op…

Ik ben op zoek naar vrouwen met een soortgelijke ervaring, benieuwd naar jullie verhalen en tips!

Liefs

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.521
    27.177
    113
    Vrouw
    Wij hebben t op de harde manier gedaan. Ik trok t niet meer. Ik was er gewoon niet. Lag op een andere kamer. Mijn man heeft toen 2 hele heftige nachten gehad maar nacht 3 was t beter. Hij lag ook in zn eigen bed.

Mbt menstruatie: met 18 maanden kwam die bij mij op gang. Zowel bij nr2 als bij nr3. Voordat t regelmatig werd was ik weer even verder. Ik geef overigens nog wel incidenteel nachtvoeding als hij ziek is.

3. Nylla

Nylla Fanatiek lid

20 mrt 2022
    1.393
    1.250
    113
    Vrouw
    Hier een zoontje van bijna 15 maanden en ook nog regelmatig borstvoeding (overdag zeker 3 keer en vaak minimaal 1 keer in de nacht). Mijn cyclus kwam na tien maanden alweer op gang, dus op dat gebied heb ik geen echte tips. Wat ik met veel dingen inmiddels wel heb gemerkt is dat het soms tijd nodig heeft om een nieuw ritme/nieuw gedrag op te pakken. Dus als je de nachtvoedingen wilt afbouwen zal dat in het begin echt wel weerstand oproepen. Wil je er echt mee stoppen, dan is het belangrijk om door te zetten. Na een paar nachten went hij aan de nieuwe situatie (geen borst, alleen maar troosten door mama (of papa)) en zal het mogelijk steeds wat makkelijker gaan. Succes!

4. Nylla

Nylla Fanatiek lid

20 mrt 2022
    1.393
    1.250
    113
    Vrouw
    Misschien een gekke vraag hoor, maar als je zo incidenteel voedt, komt er dan nog melk?
    Ben oprecht geïnteresseerd omdat ik zelf ook niet al te lange tijd nog door wil met de bv maar me wel afvraag of ik straks überhaupt nog melk heb als ik maar sporadisch wil voeden…

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.521
    27.177
    113
    Vrouw
    Ja hoor. Ik heb nooit droog gestaan. Hoeveelheid nam wel af. Maar nooit leeg. Bij 1x per dag voeden kwam er nog gewoon wat melk uit volgens mijn 2e zoon. Kreeg ook geen last van stuwing oid.

(Met onze jongste geef ik nog wel regelmatig maar ook dat varieert van 3x per dag tot meer op wisselde tijdstippen)

Nylla vindt dit leuk.
  6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.755
    5.859
    113
    Vrouw
    Hier zoon tot 2,5 jaar gevoed en als ik voor m’n werk weg was (meerdere dagen) dan kolfde ik wel wat maar meer om de borsten te laten weten dat er nog wat werd verwacht.
    Met 2 jaar daar ook mee gestopt.
    Op een gegeven moment gaat je productie switchen van alvast melk maken naar melk maken indien er vraag is
    En vergeet ook niet, dat je niet meer 6 volle voedingen hoeft te produceren. Het gaat maar om een slokje en de geborgenheid

Nylla vindt dit leuk.
  7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.675
    7.133
    113
    Vrouw
    Je hebt een methode van Gordon, om de nachtvoedingen te stoppen. Dat is deze: Sleep, Changing Patterns In The Family Bed — Jay Gordon, MD, FAAP

Hij is volgens mij vrij strikt/streng, zo van: Doe het precies zoveel dagen. Maar je kunt het een beetje aanpassen naar je eigen gevoel.

Verder weet ik niet of je werkt? Of overdag wel eens langer van huis bent? Ik heb altijd nachtvoedingen gegeven, mijn dochtertje van 18 maanden drinkt ook nog 's nachts, maar m'n cyclus is terug gekomen toen ik stopte met kolven op werk. Ook bij de drie jongens kwam mijn cyclus weer op gang na stoppen met kolven. Door een langere periode tussen voedingen te creëren kan je cyclus een zetje krijgen om op gang te komen. Ik heb dan wel altijd wat rommelige eerste cycli gehad, waarin m'n eisprong laat kwam en mijn LF kort was. Maar dat is ook altijd vanzelf weer goed gekomen. Tijd is daarin dan wel je vriend, maar ik lees dat je die niet zo hebt, in verband met je leeftijd.

Ik zou dus vooral proberen om wat meer tijd tussen je voedingen te creëren.

Deel Deze Pagina