Over reflux en medicatie weet ik weinig.. maar onze tweeling heeft ook lang in het ziekenhuis gelegen (3,5 maand) en heb sinds begin fulltime gekolfd. Begon met 6x tot ik voldoende had voor twee en toen na 2,5 maand naar 5x gegaan en sinds een paar weken naar 4x. Maar het is zwaar, ik hou het alleen nog vol omdat ik ze nog aan de borst wil krijgen. Als dat niet lukt, stop ik. Heel veel respect voor je als je het een jaar lang vol houdt!!
Bedankt allemaal. Het is dus mogelijk en hopelijk ga ik het nog lang vol houden met max 5 keer kolven per dag. Nu kan het nog wel eens vaker, maar het echte leven is weer begonnen dus dan ben ik gewoon beperkt. Mijn productie heb ik nu weer iets opgekrikt, maar het verschil met een jaar moeiteloos live voeden van mijn dochter is groot. Dat moet ik maar gewoon slikken. Nieuw deze week is dat zoon naar het kdv gaat en daar veel meer drinkt... Binnenkort heb ik weer afspraak bij de KA. Helpt de juiste refluxmedicatie de pijn die reflux veroorzaakt of helpt het om het spugen te voorkomen? Ik heb namelijk het idee dat mijn zoon er niet heel veel pijn meer van heeft, behalve als het spugen erger is, zoals zonder jbpm. Het is iig geen vergelijk met hoe het de eerste maanden was! Verder groeit hij goed dus daar ook geen zorgen over. Hij wil zich graag ontwikkelen en op zijn rug liggen gaat steeds beter maar dan is spugen wel ergst. Op buik is helemaal erg natuurlijk. Power-kolven een paar keer per week kan ik ook nog doen om productie op peil te houden?
Wow, je tweeling is dan dus net pas thuis! Ik hoop van gans harte dat het lukt ze aan de borst te krijgen en dat je moeite tot nu toe (wat mooi!) wordt beloond! Goed om te weten dat je het nu met 4x op een dag red!
Nexium is een maagzuurremmer. Motilium zorgt er voor dat voeding sneller van de maag naar de darmen gaat. Die combi werkte hier perfect
Het idee zou zijn dat er dan nog genoeg jbpm "over" is om de tweede voeding laag te houden. Ik heb dat nog nooit gehoord In het zkh kreeg ze nexium, dat leek beter te helpen dan de omeprazol suspensie die ze nu krijgt. Daarnaast zit ze nu verstopt door de jbpm (kon er nog wel bij), daar.hebben we forlax voor maar sat werkt na een week al niet meer afdoende (vandaar óók de wens om meer live te voeden). Ik ga morgen weer bellen en vragen om nexium + motilium, kijken.of dat beter werkt. Bedankt voor je hulp Ts sorry voor inbraak in je topic
Dat is het nare van jbpm. Het heeft vaak bijwerkingen (verstopping of diarree) en is in feite bijvoeding. Medicatie is vaak veel effectiever dan indikken, en veel minder ingrijpend voor een kind. Jammer, die Hollandse terughoudendheid m.b.t. medicatie!
Kara heb je ondertussen meds gekregen? En houdt je productie het? Ik heb nu nexium maar geen motilium. Ka vond dat de werking daarvan niet bewezen is. Dat zal wel betekenen dat het wel werkt maar dat er eerst een NL onderzkek gedaan moet worden voor ze t geloven dus toch maar door mrt alles kolven en indikken..
A.s. Dinsdag pas afspraak maar denk dat ze geen meds willen geven. Komt ook omdat ik er niet van overtuigd ben dat dat beter zou zijn dan jbpm. maar dan zou ik het eerst moeten proberen Productie lijkt nu wat stabieler: ik kolf nu ene dag 4x, andere dag 5x. Geen zorg over topic inbraak btw, juist handig de vragen bundelen! Had je graag de meds gewild? Want als je het zelf wel zou willen kan je evt andere arts vragen? Of barst je van de kolf-motivatie? Wat een gedoe en (extra) onzekerheden levert het op zo he?
Ik weet niet goed of ik meds wil, het voelt als kiezen tussen twee kwaden. Jbpm als soort bijvoeding waarbij ik dikke vrienden met mn kolf moet blijven. Of meds in dat kleine lijfje stouwen maar dat ze wel aan de borst kan. Ik vind t allebei niks Ze wil nu niet meer aan de borst trouwens. Ze weet nog wel hoe, de melk komt ook meteen haha maar het is ook meteen huilen. Net een soort getraumatiseerd. Voor nu blijf ik dus maar kolven en clusterkolven om mn productie goed op te blijven hoge.. Ik ben vooral gemotiveerd om bv te blijven geven.. Wilde de 2jr wel haleb maar of dat ook lukt met slechts kolven weet ik niet. tijdens mn verlof iig. Voor nu is elke dag mooi meegenomen. Hoe lang denk jij het vol te houden?
Misschien helpt het als je het niet ziet als 'medicijnen in een lichaampje douwen', maar als 'kind helpen zonder pijn en moeite gewoon lekker aan de borst te laten drinken'. Met medicatie voorkom je schade die je met jpbm niet helemaal kunt voorkomen, en je zorgt dat je een betere bv-relatie met je kind houdt (i.p.v. met een apparaat).
Ik zou ook eerder kiezen voor medicijnen en live borstvoeding dan kolven en geen medicijnen. Maar je hebt best kans dat ze geen live borstvoeding meer wil door haar ervaring. Sowieso kan je er dan het best snel mee beginnen, rond de 3 maanden verdwijnt de zuigreflex en wordt het leren weer aan de borst drinken veel lastiger.
Ik heb ruim een jaar ft gekolfd (extreem-prematuur) en begon met zeven keer per dag. Na een maand of vier ben ik dat heel langzaam gaan afbouwen. Per 4-6 weken 1 beurt eraf. Mijn productie was toen natuurlijk al stabiel en ruim (1200 cc per dag). Toen ik ging minderen, liep die heel langzaam terug. Zo heb ik door een flinke tijdsinvestering in het begin daarna toch vrij gemakkelijk 13 maanden kunnen kolven. Succes!
Ik heb 11 maanden ft gekolfd, met de zelfde problemen als die jij beschrijft, maar dan zonder de jbpm. Heel lang geprobeerd om d'r alsnog live te laten drinken, maar dat was een toestand op t laatst. Op den duur ben ik langzaam gaan afbouwen, toen dat kon zonder er Bo van te krijgen... Ik heb t me wel zo makkelijk mogelijk gemaakt met een goede kolf zonder stroomdraad en een kolfbustier en een sterilisator, genoeg flesjes etc. Etc. Dus dat kan ik je wel adviseren, maak t voor jezelf zo goed en leuk mogelijk . Succes met de bv en je kleintje!
Fijn alle reacties! En goede tip soefdeboef: ik had een tijdje problemen met mijn kolf en was toen helemaal zwaar gefrustreerd haha. Met alle nieuwe onderdelen gaat het kolven zelf weer een stuk makkelijker. Ook heb ik veel steun aan mijn man hierin omdat hij me ook de tijd en ruimte geeft om te kunnen kolven. Dat brommende kolfgeluid is niet per se leuk als je samen even iets leuks wil kijken En wat snoopy zegt merk ik dus helaas: de goede zuigreflex is mijn zoon verleerd waardoor het live voeden niet meer zal lukken. Daar heb ik me bij neergelegd. Maar zonder reflux-last mbv medicatie(?) zou ik liever via tepelhoedje voeden dan kolven natuurlijk. Vanmiddag naar de arts, dus dan nog maar eens vragen..! Het kolven hoop ik zo lang mogelijk vol te houden, maar ik probeer ook ok te vinden als het niet meer zou lukken. Bij mijn dochter moest ik na 12 maanden stoppen vanwege mmm-traject voor 2e kindje. Ze heeft nog tijd uit vriezervoorraad gehad. Dat vond ik een erg lastige keuze want gevoelsmatig waren we er nog helemaal niet klaar mee. Daarom was mijn motivatie ook hoog om langer te kunnen voeden!
Ja een goede kolf is wel een must, anders houd je het niet vol merk ik al. Ik had op dag 2 mijn oude enkelzijdige swing al ingeruild voor die dure freestyle maar hoera het lukt! Mn dochter lijkt niet meer aan de borst te willen... huilen huilen als ik haar aanleg en niet aan willen happen. Eerlijk gezegd ben ik er echt verdrietig om, had niet gedacht dat dat me zoveel zou doen Nexium zijnwe gisteravond mee begonnen, 5mg. Vanmorgen alweer uitgewerkt en op eigen initiatief de andere helft nu ook gegeven. Ik word gestoord van die conservatieve ka van ons. Als iemand een suggestie heeft voor een progressieve arts of zkh rondom haarlem-leiden hoor ik het heel graag. Andere vraag... hoe helpt motilium precies? Ik zit met dit: mn dochter zit ook erg verstopt. Krijgt forlax waardoor ze redelijk kan poepen, wel goede dunne massa maar nog niet frequent genoeg (nu 1x per dag maar merk dat ze vaker wil). Als ze weer vol raakt, wil ze niet meer drinken. Max 60ml per voeding en dan brullen. Daar doet ze dan 3u mee en als ze dan nog niet heeft gepoept weer 60ml etc. Er past dan niet meer bij in haar maagje lijkt het. We zien ook golven omhoog komen. Als ze eenmaal poept, gaat het 3 voedingen weer goed, drinkt ze 100-120ml en daarna begint t weer. Kan motilium daarbij helpen om de maag sneller leeg te krijgen zodat ze meer voeding tot zich kan nemen? Of moeten we datniet willen? Andere suggesties zijn ook welkom. Met de beentjes fietsen ed werkt allemaal niet. Heb jij dit ook Kara?
Ik herken je verdriet Sophy mbt het niet live kunnen voeden. Daar waar je borsten voor bedoeld zijn; hetgeen je zelf zo graag zou willen.. Het erbij neerleggen heeft me en kost me veel moeite. Geen ervaring met de ontlasting en moeite die jij beschrijft. Zoonlief heeft periode 1x per week goed ontlasting gehad en nu weer iets vaker. Rondom de passage heeft hij wel last, maar dat zou ik ook hebben als het een keer in de week gebeurd . Niet zorgelijk dus. Gisteren waren we weer bij de kinderarts. En geen verandering in beleid. Medicatie is niet wetenschappelijk aangetoond helpend voor de oorzaak van reflux, het helpt alleen met het comfort. Onze zoon lijdt niet genoeg om daarmee weer te beginnen. Hij heeft last rond het spugen en als hij teveel in beweging komt, of op buik ligt bijv, maar tussendoor slaapt hij redelijk, lacht hij en groeit gewoon goed. Dus hier kan ik me wel in vinden. Enerzijds betekent dit dat we goed op hem zijn ingespeeld, maar hij loopt wel meerachter omdat hij bv amper op zijn buik ligt. Maar goed, alle 10-jarigen lopen uiteindelijk dus dat vind ik niet zo erg. Het enige wat ik wel zorgelijk vond was dat ze zei dat bv niet bewezen beter is dan kv bij kindjes met reflux. Ik dacht dit op meerdere plekken te hebben gelezen dat dit wel zo was. Sterker nog, omdat ik aangaf het wel intensief te vinden om alles te kolven adviseerde ze me om te starten met kv en dan 50/50 te doen. Dit helpt natuurlijk niet om mijn motivatie voor het kolven hoog te houden.... Klopt dit wel??
Bv is natuurlijk altijd beter dan kv, niet persé voor de reflux maar gewoon in het algemeen. Dat was voor mij ook de drijfveer om gewoon verder te gaan met kolven. Onze ka vond dit juist ook heel erg goed. Maar ze had zelf ook bv gegeven en ik merk dat dat bij artsen hun eigen mening toch vaak meespeelt, of dat nou echt wetenschappelijk klopt of niet. Onze ka gaf wel aan dat als het kolven echt te zwaar werd, kunstvoeding ook prima was. Wat natuurlijk ook zo is.
Eens met Snoopy, bv is altijd beter! Daarnaast denk ik dat als je nu 50-50 gaat doen, je productie in no time naar de haaien is.. met 4 mnd is het nog niet stabiel genoeg om de helft te laten vallen toch? Ben wel benieuwd of dat waar is van bv vs kv bij reflux. En waarom dat dan zo zou zijn. Ik heb wel gehoord dat jbpm beter mixt met fv... zou jouw ka dat bedoelen? Ik had op het cb vandaag hetzelfde.. zegt de ka daar vanuit het niets dat kolven wel zwaar is met baby en peuter en dat ik mss beter fv kan overwegen om niet te vermoeid te raken. Serieus?! Jemig wat een slecht advies. Wij hebben trouwens ongeveer een gelijk verhaal met miskramen, een mmmkindje met "gedwongen" stoppen met bv (ik was zwanger van de tweede en had een salmonella besmetting, toen was de bv opeens op ) en nu dus heel gemotiveerd om dit kindje weer zo lang mogelijk bv te geven
Bv is beter mbt korte termijn effecten (lange termijn effecten lijken er ondanks wat eerder altijd aangenomen werd wellicht niet te zijn zie ook Benefits of breast-feeding 'overstated,' says sibling study Medical News Today) Maar... Het welzijn van de moeder heeft een bewezen heel groot effectt op de baby! Oftewel als het een te zware belasting is (en dat is een inschatting die je het beste zelf kan maken) dan kan het wellicht beter Zijn om (deels ) over te stappen op kV. Succes en spreek je snel weer kara
Wil je gewoon even zeggen dat ik echt super knap vind wat je over hebt voor je kleintje om zo toch bv te kunnen geven. (En deze tijd die al gelukt is. Is alvast mooi meegenomen) Heel vervelend het live niet kan. Maar wat fijn voor hem een moeder die zoveel tijd in kolven steekt... En lijkt mij super zwaar! Heb geen tips mbt het kolven. Ook niet over bv of kV bij reflux.. Maar gewoon even een compliment aan jou als moeder! En de rest komt vanzelf wel. Als zo last heeft van reflux en buik niet fijn vind, dan komt dit vanzelf wel als reflux minder wordt!