Frituurpan vs. airfryer

Discussie in 'De lounge' gestart door Jet2018, 28 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Wie kan me de voordelen van een airfryer uiteenzetten?

Ik ben meer van de klassieke frituurpan, maar vriend wil graag een airfryer. "Want daar kan je zo veel meer mee". Dat vind ik de slap excuus. Hij is niet degene die staat te koken elke dag en ik gebruik liever mijn 6-pits gasfornuis en grote oven om andere dingen dan een vette hap klaar te maken.

Wat maken jullie in de airfryer klaar?

2. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik vind het zelf vooral fijn om niet steeds frituurolie te hoeven kopen (En verversen, bah).
    Daarnaast is de geur niet zo sterk en blijft het niet zo hangen.
    Qua smaak vind ik het op zich wel lekker, maar zo af en toe mis ik het vettige wel. Maar daar hebben we dan de snackbar voor :)

Zulema vindt dit leuk.
  3. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Wij zijn er blij met onze Airfryer, hebben hem nu bijna 3 jaar en deze staat gemiddeld denk ik wel 4x per week aan. Wat wij er in maken,

Aardappeltjes, broodjes, vlees, frietjes en snacks..

4. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Ik heb een 8l pan met tapkraan om het oude vet makkelijker te kunnen verversen, ideaal.

5. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Maar duurt dat niet ontieglijk lang allemaal? In een frituurpan zijn de frietjes in een paar minuten klaar, airfryer duurt toch veel langer?

Broodjes gaan hier gewoon de oven in, daar heb ik geen airfryer voor nodig. Vlees eten we amper.

6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.815
    18.524
    113
    Vrouw
    Eigenlijk alles wat je in een oven bereidt, kan ook in de airfryer. Maar zo heel vaak gebruiken we hem niet. Vind het vooral fijn dat je niet meer iedere keer frituurolie hoeft te verversen, pff wat een shit werk is dat om de frituurpan schoon te maken.
    Airfryer is makkelijker schoon te maken/ houden

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Allerlei soorten aardappelproducten gooi ik in de airfryer. En ook groentes die ik over heb gaan daar vaak in voor mijn lunch (bv zoete aardappel). Drumsticks worden heerlijk krokant, etc. Je kan er nog veel meer mee, maar daar gebruik ik hem niet voor.

Een airfryer is veel sneller dan een gewone (hetelucht) oven. En gezonder dan frituren, aangezien je het niet in vet bakt. En qua frituren is een frituurpan weer sneller natuurlijk, maar wel weer ongezonder. Ik gebruik meestal mini frietjes in de airfryer en die zijn in ca. 10 minuten klaar. Dus zo lang vind ik dat niet. Dikkere frieten duren wel langer maar dat plan ik dan in. We eten ook zelden friet en snacks, daarom ook geen probleem met de wachttijden van de friet. Snacks gaan dan in de oven bij ons. En anders gaan we naar de snackbar, nog lekkerder eigenlijk.

De frituurpan heb ik de deur uitgedaan. Ik heb nu een glazen fles olie, die in een gewone pan gaan met een suikerthermometer voor als ik echt wil frituren. En daarna gaat de olie door een zeef met trechter weer in de fles. Vind ik ook veel fijner en schoner werken dan een frituur waar de olie in blijft met evt aanbaksels.
    Mijn airfryer gaat grotendeels in de vaatwasser.

8. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Hoeveel gewone friet gaat er in de grootste airfryer eigenlijk?

Zit me net te bedenken dat er hier (wij frituren eigenlijk alleen wanneer er onverwacht bezoek is) zeker een grote zak plus twee dozen snacks klaargemaakt worden.

Bij al die dingen die jullie noemen denk ik, dat kan makkelijker - en in grotere porties - in mijn oven of in een pan :oops:

Gezonder is wel een + uiteraard.

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Bij Ah verkopen ze airfryer friet. Er past in de airfryer een zak in, is binnen 3-4 min klaar. Even geen idee welk merk het precies is.
    Je hebt ook een 7-8 min versie. Maar ik wil nooit zo lang wachten.

Jet2018 vindt dit leuk.
  10. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Ik heb pasgeleden mijn frituur de deur uit gedaan. Vind de airfryer zo fijn!
    Heb de xxl en alles kan er in.
    Het enige wat ik minder lekker vind ik zelf gesneden frietjes maar die maak ik toch niet snel zelf. Een vriendin van me gaf de tip ze eerst voor te bakken in een pannetje olie en daarna af te bakken in de airfryer.

11. Yelly

Yelly Bekend lid

26 jun 2019
    647
    575
    93
    Wij hebben een xxl versie, past ongeveer 1,5 kilo friet in. Volgens het boekje 2 kilo maar dan vinden wij het resultaat minder geslaagd.

Ten opzichte van 'oliefriet' vind ik airfryer friet wel anders maar dat weegt niet op tegen de geur!!!! en zo'n altijd vette frituurpan.

12. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

22 apr 2017
    2.099
    941
    113
    Vrouw
    Volgens mij is die van Aviko. Heb je die zelf ooit geprobeerd? Ik wel, maar bij mij waren ze echt niet gaar. Ze zaten er zeker een kwartier in. Heb ik iets verkeerd gedaan?

Wij hebben trouwens een actifry en een airfryer. Over de airfryer ben ik niet tevreden. Moet je zelf de aardappeltjes enzo gaan schudden tussendoor. Een actifry doet dat zelf.
    @Jet2018 Ik vind het fijn dat het gezonder is, echt veel minder vet.
    En is het niet meer werk dan frituren, je doet de pan aan en gaat verder met koken. Het apparaat (actifry) doet de rest. Het ruikt in huis (of schuur ;)) ook minder dan een frituurpan.

13. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Wij hebben hem alleen gekocht omdat het gezonder is.

Maar ik vind het ook makkelijk dat ik zo zoete aardappel en kip tegelijk kan bereiden, 1 in de oven en 1 in de airfryer :thumup:

14. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Als wij iets frituren doen we dat in een pan. Geen frituurpan dus. En als ik een keer patatjes maak, pak ik altijd ovenfriet. Duurt wel lang maar daar houd ik dan ook rekening mee.

Ik vind snacks uit de airfryer trouwens niet te (vr)eten. Mijn schoonmoeder heeft zo'n ding. :roflmao:

15. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Patat uit een airfryer is sneller klaar dan een frituurpan hoor... :p Een frituurpan moet eerst nog voorverwarmen enz, en de airfryer zet je meteen aan (moet officieel ook voorverwarmen 2 min maar dat hebben wij nog nooit gedaan... kiepen de patat erin (past een normale zak in ongeveer) en binnen 10 min is het klaar... en je hebt er verder geen omkijken naar... ik vind hem ideaal, alleen al doordat ik geen vieze stinkende frituurpan hoef schoon te maken... dit kan allemaal in de vaatwasser :)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Dan ben je het gezondere effect toch alweer kwijt?

17. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Wij hebben beide.

Patat gaat in de frituur omdat dat sneller en lekkerder is.
    Snacks in de airfryer omdat de frituurpan dan langer schoon blijft (geen kruimels van kroket/kaassoufles). Snacks uit airfryer vinden we lekker, gebruiken gewone snacks.
    Verder doe ik vis, soms vlees en aardappelproducten en groenten in de airfryer.

18. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Of je het snel vind heeft ook te maken met hoeveel mensen ervan moeten eten.
    Met 2/3 personen heb je denk ik genoeg aan 1 baksel friet. Met grotere groep moet je vaker bakken en duurt het wel erg lang, zeker als je ook nog snacks wil bakken

19. Zulema

Zulema Fanatiek lid

8 aug 2019
    1.670
    1.136
    113
    Vrouw
    Ja dat wel inderdaad maar niet iedereen heeft om die reden een airfryer.

20. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.303
    113
    noord holland
    Ik heb ooit de tip gelezen om je zelf gesneden friet voor 20-30 min. in een bak water te zetten met wat zout. Daarna uitlekken/droog deppen, ik leg ze meestal even op een schone theedoek. En dan kun je ze in de airfryer bakken. Het heeft met zetmeel te maken dat het zo zou moeten.
    Ik doe dit nu altijd wanneer ik zelf friet maak en ze zijn heerlijk zo. Maar heb t dus nog nooit zonder deze methode gedaan dus t verschil weet ik niet.

DQueen en Zulema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina