Hallo, onze oudste is 2 maanden na de uitgerekende datum jarig. Ze wordt dan 8 jaar en is erg bezig met wat nog van haar is en het moeten delen straks. Daarom wil ik graag dat haar verjaardag echt van haar blijft. Nu is mijn zus mama geworden en mijn andere zus geeft 2 maanden na de geboorte een housewarming. Nu hoor ik dus van veel familie dat ze niet op kraamvisite komen en hun wel zien op de housewarming van de andere zus. Ik wil dus echt voorkomen dat de verjaardag van de oudste een verkapt kraamfeest gaat worden. Nu zit ik eraan te denken om een inleg velletje erbij te doen in het geboortekaartje met de vraag of ze voor de verjaardag op kraambezoek willen komen als ze van plan zijn om naar de verjaardag van onze oudste te komen. Is dat heel erg gek en euhm ... controlefreak-achtig? (want ik heb wel de neiging om echt alles te plannen ,.. ) En als ik het zou doen hoe zeg je dat dan leuk maar standvastig?
Hm, ik snap je volkomen, maar of al het bezoek het gaat snappen en waarderen, is de vraag (ik ken je familie/bekenden natuurlijk niet). Ik neem aan dat je ook met veel mensen wel telefonisch contact zult hebben voordat ze ineens met een kraam- en een verjaardags-kadootje op de verjaardag van je oudste komen. Dan kun je ze ook uitleggen dat je op die verjaardag alleen de verjaardag wilt vieren? Daarnaast is het misschien toch ook een mooie gelegenheid voor je oudste om te merken dat haar verjaardag nog haar verjaardag is, maar dat ze ook haar lieve kleine brusje mag showen? Een alternatief is nog een soort kraamfeestje te organiseren, zeg als de baby een maand is ofzo. Ver genoeg af van de datum van de verjaardag om te zorgen dat een deel van de mensen ieg op allebei zal komen.
Hahaha, ja snap je dilemma. Ik weet niet hoeveel mensen er naar het verjaardagsfeestje van je oudste dochter komen, maar kun je het hen niet gewoon persoonlijk vragen? Hier komen op kinderverjaardag vooral familie en onze beste vrienden. Aan hen zou ik dit gewoon even gezegt hebben als ik in jou positie zou staan. Maar eigenlijk denk ik dat de mensen die hier op kinderverjaardag komen sowieso snel op kraamvisite zouden komen en niet 2 maanden wachten. Het zijn immers de mensen die het meest dichtbij mij staan die hier op verjaardagsfeestje van de kids komen. Maar dat is misschien bij jou anders. Tja, ik zou het wel lastig vinden hoor..... (haha, volgens mij heb je vrij weinig aan mijn reactie, succes met je afweging )
Het probleem is een beetje dat mijn zus en ik natuurlijk dezelfde familie hebben (op schoonfamilie na) en dat ik dus wel verbaasd ben dat onze gezamenlijke familie ervoor kiest om dus de baby wel op de housewarming van de andere zus te zien en niet dus meteen op kraamvisite komen. Overigens horen mijn zus en ik dat dus via onze moeder en bellen de mensen niet persoonlijk op naar mijn zus om te feliciteren en te vertellen dat ze hen op de housewarming zien. Beetje gekke situatie zo vind ik. Ik wil dit liever voorkomen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar is het niet iets om een kraamfeestje te geven? Dan geef jij een datum op en dat is dan uiteraard niet de verjaardag van je dochter.
ik zou het gewoon doen. ik had zoiets subtiel er in gezet.. wees duidelijk zou ik zeggen men doet meestal uiteindelijk toch wat ze zelf willen. maar veel mensen denken ook "ik wacht wel tot de ergste drukte voorbij is" nou als iedereen dat denkt is t dus heeel stil en komen ze allemaal laat. dus ik zou t gewoon vragen of ze please indien mogelijk in de eerste 6 weken willen komen bewonderen.
ik vraag me alleen of je het daar heel erg mee voorkomt. De cadeautjes wel misschien, maar zo'n klein hummeltje is wel érg leuk om aandacht te geven, ook al is de oudere zus jarig.. Ik zou het zelf denk ik gewoon mondeling doorgeven - ik weet niet of je die kans misschien zelfs al vóór de geboorte krijgt? Op een feest van iemand van de familie misschien? En sowieso aan je moeder natuurlijk doorgeven aangezien ze het tegen haar zeggen, dan kan zij die boodschap ook weer doorgeven als ze het zo hoort van anderen..
Ik zou het juist wel in overweging nemen, want hier kwam er juist veel kraamvisite na de 1ste maand. Iedereen ging er vanuit dat ze even moesten wachten en niemand kwam daardoor, hoorde ik ook van vrienden, wij waren de eerste van de vrienden die kwamen en zelfs niet alle familie was nog geweest. Als je het op een leuke manier brengt moet het wel kunnen vind ik, het is iets anders dan de "bedelbriefjes" om geld en cadeaubonnen
Ik vind het eigenlijk heel logisch dat je dit wilt. Ik ben 3 maanden na de verjaardag van mijn vent uitgerekend, hij wordt dan ook 8. Ik merk ook aan hem dat hij heel veel waarde aan zijn verjaardag hecht en zou dit ook niet in de soep willen laten lopen. Ik heb alleen de mazzel dat t andersom is, dus op zijn verjaardag is er nog geen baby te zien. Ik denk dat ik in jou situatie een kraamfeest zou geven. Het is wel een leuk idee van onze mede-forumleden. Doe je gewoon een kaartje met een datum erop, dan mogen ze komen om je kleine uk te bewonderen(als t kindje week of 2/3 is). Dan kan je na t kraamfeestje kaartjes met uitnodigingen voor de verjaardag van je oudste sturen. Dan heb je het gewoon los van elkaar. Of je kan het idd in een briefje bij het geboortekaartje benoemen. Kun je er ook nog aan hangen dat je wilt dat het bezoek komt als de kraamhulp er nog is o.i.d.? Als ze het zelf niet belangrijk vinden dat het gescheiden is luisteren ze er misschien niet zo naar. Als je het dan op de kraamhulp, je man die nog vrij is ofzo gooit heb je meer kans dat ze zich er aan houden denk ik? Succes ermee!
En op de verjaardag je babietje in de draagdoek "vanwege de drukte". Dat scheelt aandacht want niet iedereen gaat bij jou naar binnen zitten loeren
Of gewoon boven in bed En Boeme; begrijp beter je dilemma na je 2e toelichting. Ik zou dan toch ook gewoon wel vriendelijk maar toch duidelijk zijn. Ik hoop dat je er nog een leuke tekst voor kan bedenken. Misschien hoef je het niet in 1 zin te omvatten. Als je toch een kaartje wil bijvoegen, kun je er ook voor kiezen om het 'gewoon' uit te leggen waar jullie mee zitten en wat jullie graag willen. Dat is het duidelijkste en in meer zinnen kun je voorkomen dat je mensen beledigd ofzo. Suc 6
Hoi Bloeme, Ik snap jouw probleem wel, zeker als je al een soort gelijke situatie ziet gebeuren bij je zussen waar men de ene feestelijke aangelegenheid met de ander gaat combineren. Voor beide partijen (je zussen) niet leuk, lijkt me! En al helemaal niet voor een kind. Ik persoonlijk zou ook kiezen voor een leuk inleg velletje bij het geboortekaartje. Misschien in de vorm van een leuk, speels rijmpje (als dat lukt, ik zat al stiekum even na te denken over een klein gedichtje), waarin je zegt (of je dochtertje laat zeggen) dat ze super trots is om grote zus te zijn, leuk om dingen te delen, maar dat ze graag ook haar eigen feestje heeft. En dat ze daarom iedereen uitnodigd om op [datum] op haar verjaardagsfeestje te komen. Met andere woorden: iedereen is van harte welkom om op kraamvisite te komen, wanneer ze maar willen, maar niet op de dag dat je dochter jarig is, want dan vier de verjaardag van je dochter. Ik denk, zeker als je het op een speelse manier brengt, dat de meeste mensen hier begrip voor hebben, en misschien zelfs niet eens stil hebben gestaan dat het combineren van een verjaardag met een kraamvisite niet leuk is voor de kleine jarige. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen, als je de mogelijkheid en de kracht er voor hebt, om voor deze ene keer die dag je babytje onder te brengen bij bijvoorbeeld een oppas. Zodat de verjaardag, ondanks de goede bedoelingen toch niet een verkapt kraamfeestje wordt, doordat iedereen gaat zitten kiekeboe-en in de wieg en de aandacht naar de baby gaat. (En dat zou je eventueel dan ook bij de uitnodiging op het inlegvelletje kunnen vermelden. Brusje houdt nog niet zo van feestjes, dus die is uit logeren). Hoe dan ook: heel veel succes met je dilemma en de aanpak daarvan!
Ik zou dan denk een kraamfeesr geven Of inderdaad wat hier boven geschreven is. Een tekstje in de kaart en dan op die dag de kleine er niet is of veel in bed jamer de Bammer voor mensen die willen kombinieren is ook echt niet leuk vior je dochter
denk dat ik inderdaad maar eens mijn moeder ga inlichten kan zij het in ieder geval al wat laten vallen gezien ze toch met haar erover praten. En dan wacht ik de reacties even af. Kan ik ondertussen nog even nadenken wat we hiermee gaan doen.
Ik dacht ook meteen geef een kraamfeest. En laat inderdaad ook rondzingen dat je dat doet zodat je oudste haar verjaardag ook van haar kan houden zeg maar. Mijn moeder kreeg mijn broertje precies op mijn derde verjaardag, en ik heb het nooit leuk gevonden!
Hoewel voorstander van een kraamfeestje, lijkt mij een kraamfeest in dit geval niet zo praktisch als je wilt voorkomen dat mensen twee vliegen in een klap willen slaan. Meestal wordt een kraamfeest namelijk gegeven rond de 6 a 8 weken na bevalling. Dat is in Bloeme haar geval vlak bij de verjaardag van haar dochter. Dit nodigt juist de "combi-liefhebbers", lijkt mij, uit tot het combineren: of naar het kraamfeestje met een verjaardagskadootje of naar het verjaardagsfeestje met een kraamkadootje. Vooral omdat de feestjes qua data zo dicht bij elkaar zullen liggen. De mens in het algemeen kennende, zal het feestje dat het eerst wordt gegeven de meeste aandacht krijgen. En als dat het kraamfeestje is, dan vrees ik voor de animo voor de verjaardag van je dochter (aan de andere kant: geef je het kraamfeest daarna, kun je weer de donder op zeggen dat er een hoop luiertaarten op de verjaardag van je dochter komen). Jeetje Bloeme, lastig hoor! Maar ik zou nog even heel goed nadenken over een kraamfeest! Je geeft mensen als de schijnbare "keuze" uit twee data om langs te komen...
Ik heb het kraamfeest gecombineerd met mijn dochtertjes tweede verjaardag. Vond het wel prima zo, maar ik vind dat ze met 2 niet echt bewust meekrijgen dat ze jarig zijn, terwijl ze dat met 8 jaar wel heel goed weten en ze waarschijnlijk liever hebben dat het echt 'hun dag' is. Overigens ging het prima hoor, de baby heb ik gewoon in zijn wagentje gelegd onder het muggennetje in de tuin, daar heeft hij het grootste deel van de tijd geslapen. Er ging dus nog wel genoeg aandacht uit naar haar.