M'n dochter wordt over 2 weken 6 jaar en krijgt een nieuwe fiets. Ze is 126 en we twijfelen tussen een 20 inch en 22 inch. We gaan nog wel passen, maar misschien hebben jullie ervaringen?
Dat ligt aan de lengte van de benen. Hier een 123 cm en die had aan 20 echt voldoende en heeft toch behoorlijke benen.
Wij hebben voor dochtertje een 20 inch. Past ze wel ruim op, maar zoontje van 1.32 heeft een 24 inch en daar kan ze nog lang niet met haar benen bij de grond. Ik zou zelf gewoon gaan voor een 20 inch, beter iets te laag dan te groot. Dat levert gevaarlijke situaties op en het zadel kan altijd omhoog.
Ik zou gewoon even gaan passen wat wij belangrijk vonden is dat ze wel goed bij de grond moest kunnen.
Ik zou goed kijken dat de voetjes de grond kunnen raken, Mijn dochter is 7,5 en is 119 en past nog op een 16 inch fietsje! Ik heb al wel een 20 inch staan, maar ze kan daar nog niet op fietsen.
Hier van 16 inch (3 jaar: eerst met zijwieltjes en met 4 los), naar 20 inch (6e verjaardag: was vrij snel te klein) en nu volgens mij een 24 inch (al begin ik te twijfelen of het niet toch 26 is haha). Maar het ligt ook wel een beetje aan de fiets én beenlengte van het kind Hier klopte de onderstaande tabel wel aardig, maar ik zou echt gaan passen. kledingmaat - leeftijd - wielmaat < 98 3 - 4 jaar 12 Inch 104 4 - 6 jaar 14 Inch 110 4 - 6 jaar 16 Inch 116 4 - 8 jaar 18 Inch 122 5 - 8 jaar 20 Inch 128 5 - 9 jaar 22 Inch 134-140 8 - 10 jaar 24 Inch 146-152 9 - 12 jaar 26 Inch 158 > 9 - 12 jaar 28 Inch
Te klein of laag is ook echt niet altijd veilig hoor. Hier onze dochter toch enge capriolen zien uithalen op haar te kleine fiets Op een gegeven moment trapte ze zich rot, kreeg ze een gekke houding op de fiets etc. Nee, te laag is echt niet altijd beter. Ze moeten ook gewoon goed kunnen fietsen. Daarom altijd even passen!
Nee tuurlijk, maar ik bedoelde ook meer dat een kind beter ruim met de voeten bij de grond kan, dan voeten die bungelen.
Hier heeft zoon (120 cm) een 20 inch fiets gehad voor zn zesde verjaardag en dat had echt niet groter gemoeten.
Ik zou gaan passen bij een fietsenwinkel. De framemaat kan ook nogal eens flink variëren, waardoor soms een fiets met dezelfde 'inch-maat' toch heel anders is en waardoor de ene dus soms al kan, maar de andere nog niet. Verder zou ik inderdaad kijken naar 20 of 24, heb je ook meer keus dan bij 22 inch ivm de tussenmaat. Mijn oudste dochter is btw 126 cm en heeft volgens mij een 20 inch fiets. Het zadel staat nog op de laagste stand, zodat ze goed bij de grond kan. Hij kan inmiddels wel wat hoger, maar hij kan voorlopig nog wel een tijdje mee.