Brood bakken

Discussie in 'De lounge' gestart door Cin85, 4 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik denk er al een tijdje over om ons eigen brood te gaan bakken. Dit omdat ik heb gezien wat voor toevoegingen er allemaal in het brood van de bakker en de supermarkt zitten.
    Maar wat is de beste manier? Gewoon in de oven? Of in een creuset pan of gewone gietijzeren pan? Ik heb ook nog een ninja foodie waarmee je brood schijnt te kunnen maken. Of is het verstandiger om een broodbakmachine te kopen?
    En wat is jullie beste recept? Zelf eet ik vooral tarwe brood omdat ik helaas niet tegen volkoren kan. Bij uitzondering halen we soms in het weekend een wit brood.
    Ik heb al gezien dat er hier een paar dorpjes verderop een molen zit waar ze hun eigen gemalen meel verkopen. Deze molen is eens in de zoveel tijd open voor de verkoop, dus daar wil ik binnenkort inkopen gaan doen.
    Maar wat is de beste manier om te beginnen met brood bakken?

2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Klein brood maak ik zelf. Ik bedoel dan dingen als hamburgerbroodjes ofzo. Gewoon met supermarktbloem/meel of wat ik nog in de kast vind en dan op een plaat in de oven.

Voor echt broden gebruik ik een broodbakmachine en soezie mixen. Voornamelijk omdat daar wel iets van meelverbeteraar in zit. Als ik dat niet doet vind ik dat het brood te snel droog wordt (wij zijn maar met 2 dus gaat niet super hard).
    En eerlijk ook gewoon gemak, ik mik het er in de avond in met een timer en heb in de ochtend brood zonder dat ik verder op hoef te letten. Volgens mij staan er genoeg machines op marktplaats :)

3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.349
    21.725
    113
    Ik maak ook al jaren zelf brood, zonder speciale apparaten. Heb dus broodbakmachine noch speciale mixer, is best een goede workout om deeg te kneden :p. En van andere ervaren thuisbakkers hoor ik regelmatig dat ze uiteindelijk de broodbakmachine niet meer gebruiken en op de oven zijn overgegaan ivm toch betere resultaten.

"Nederlands" brood maak ik niet zo vaak meer als voorheen, heel af en toe. Bolletjes wel wat vaker. Maar het meeste bak ik noord Afrikaanse broden in een gietijzeren pan. Zoiets bijvoorbeeld:

IMG_20241031_161917.jpg

En af en toe, als we zin erin hebben, halen we baguette of rond brood (beetje te vergelijken met het Turkse brood in Nederland) bij de bakkerij. Ik vermoed dat daar niet al te veel gekke ingrediënten in zitten, want de volgende dag is het echt droog.

Mijn zelfgemaakte brood van bovenstaande foto maak ik van griesmeel of van een mix van griesmeel/volkoren meel (ofwel gerst ofwel tarwe, net waar we zin in hebben). Om verwarring te voorkomen: Van tarwe heb je wit en volkoren (en bruin, dat is een mix van wit en volkoren). Dus als je niet tegen volkoren kan, zou je bv ook met (wit) rogge of gerst kunnen bakken. Je zou ook kunnen proberen om geleidelijk wat minder bloem en meer volkorenmeel te gebruiken als je toch liever volkoren wil gaan eten. Het zou trouwens goed kunnen dat je wél tegen zelfgemaakt volkorenbrood kan, want vaak is het niet het meel waar mensen slecht tegen kunnen, maar het moutpoeder. Dit is een soort verbrand meel dat wordt gebruikt om brood een donkere kleur te geven, veel mensen krijgen hier buikpijn van.

Het is tegenwoordig nogal in om zuurdesembrood te bakken, maar ik bak nog steeds met gist, en daar komt hoogstwaarschijnlijk ook niet zo snel verandering in. Zuurdesem is heel tijdrovend en daarbij ben ik er (nog?) niet van overtuigd dat het gezonder zou zijn dan gist. Ook hebben man en kinderen kennelijk nogal mediterrane smaakpapillen ofzo, die willen niks weten van "dat zure brood" :roflmao:

Anna009, Huismuisie en owly vinden dit leuk.
  4. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij hebben een broodbakmachine. Super fijn ding!
    Let bij de aanschaf even op het materiaal van de kom (de anti-aanbak laag is soms snel stuk, dus wij hebben nu een keramische kom gekozen) en hoeveel herrie hij maakt. Die van ons piept 1x tussendoor en als hij klaar is en dat kan je niet uitzetten. Niet echt ideaal als je hem ‘s nachts aan wil hebben voor je verse brood de volgende ochtend.

En niet teveel brood in 1x willen bakken. Als wij 500g bloem/meel gebruiken dan hebben we genoeg voor 5 personen en houden vaak nog wat over om mee naar school te nemen. Eind van de dag is het niet lekker meer vind ik dus je kunt het niet zo lang bewaren (vers). Invriezen nog niet geprobeerd, meestal is het daarvoor al op ;)

Ik gebruik meestal 300g bloem, 200g meel (volkoren, meergranen oid), 7g gedroogde gist en 350ml water voor een standaard brood.
    Maar er zijn veel recepten voor andere broden zoals ciabatta, foccacia, etc.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.576
    113
    Heb je de uitzending van Keuringsdienst van Waren gezien? Zo nee, even kijken. Je ziet in dat programma altijd een paar puristen, die elke toevoeging overbodig vinden. Maar er wordt ook uitgelegd wat elke toevoeging doet.

Ga je zelf brood maken, dan doe je dat op de pure manier. Met de hand kost echt een paar uur per keer en aan het eind van de dag heb je brood waarmee je iemands hoofd mee kan inslaan. Een broodbakmachine kun je 's nachts laten werken, maar levert wel een klein brood op en je snijd het niet zo dun als ze in de winkel kunnen. Grote kans dat je niet genoeg hebt aan 1 brood.

6. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Wij eten veel traditioneel "Nederlands" brood. Ik vind het brood uit de bakkersbol het lekkerste. Daarmee krijg je een hele lekkere korst. Ik ben erg fan van de recepten van Rutger Bakt. Als ik me daar goed aan hou, gaat het bijna altijd goed.
    Zelf heb ik deze bol, en een rijsmandje https://www.kookwinkel.nl/emile-henry-le-pain-broodbakpan-o-28-cm-aardewerk-rood

Maar ik vind een broodbakmachine makkelijker. Dan gooi je alle ingrediënten er gewoon in, drukt op de knop en hoeft er verder niet meer over na te denken. Het deeg moet je anders eerst kneden, opbollen, laten rijzen, opnieuw opbollen en dan laten narijzen voor het de oven in kan. In het weekend vind ik dat heel leuk, maar op werkdagen is het niet realistisch.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.180
    113
    Brabant
    Je kunt ook zuurdesembrood overwegen
    Een andere tak van sport:)

Huismuisie vindt dit leuk.
  8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.180
    113
    Brabant

Als je broodbakken onder de knie hebt, herken ik niet wat je zegt hoor

Suzy85 en owly vinden dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.877
    6.404
    113
    Ik heb regelmatig brood gebakken, maar was daar echt geen uren mee bezig en het werd ook echt niet keihard. Het echte deeg maken en kneden duurt max 20 minuten, daarna moet het rijzen en dat duurt het langst, maar daar hoef je niets voor te doen. Dan nog 30-40 minuten in de oven en klaar. Ook dan hoef je alleen maar te wachten. Effectief dus echt niet veel werk.

Ik kocht pakketjes met meel (en bv zaadjes en pitten) bij de molen, ze verkopen er hier ook gist. En ze verkopen bv ook zuurdesem-starters, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Brookbakmachine is handig als je ‘s ochtends vers brood wil hebben, inderdaad gewoon ‘s nachts z’n werk laten doen - maar ik was zelf geen fan van de korst. Wij hadden wel een heel basic brookbakmachientje, gekregen als kerstpakket, een duurdere is misschien beter. Brood met de hand bakte ik ‘s avonds, en dan eventueel ‘s ochtends nog even kort in de oven (3 minuutjes).

citroenrasp vindt dit leuk.
  10. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.553
    3.874
    113
    Vrouw
    Ik bak al brood mee vanaf dat ik kan zitten volgens mij, gewoon in de oven. Bij ons passen er 4 tegelijk in de oven, dan snijden en in dag porties in de vriezer.
    Gaat best vlot, alleen met rijstrijden erbij duurt het lang maar goed daar hoef je niet langs blijven staan natuurlijk.

Mijn recept:
    400gr witte bloem
    500gram andere bloem, vb houthakkers, meergranen, spelt, net wat je lekker vindt.
    Snuifje zout
    22 gram verse gist (gist mag niet rechtstreeks in aanraking komen met zout)
    Soeplepel zonnebloemolie
    2 soeplepels azijn
    Lauw water (ik begin met 4dl en giet tijdens het mengen bij)

Alles kneden met keukenrobot of met de hand
    45min laten rijzen onder een handdoek
    Alles door kneden en in de vorm doen, ik heb zo langwerpige broodvormen
    Nog een half uur laten rijzen
    Oven voorverwarmen op ongeveer 170 hetelucht. Dan 45a 50min bakken. Dit hangt een beetje van oven tot oven af

Neuzeke en Asil vinden dit leuk.
  11. Noxe

Noxe Fanatiek lid

30 jun 2018
    1.714
    1.761
    113
    Vrouw
    Ik maak elke zondag 2 broden waar we doordeweeks boterhammen van snijden. Hier doen we makkelijk een week mee, maar onze kinderen eten nog niet zo veel dus misschien moet ik in de toekomst vaker brood maken. Meestal wordt het brood tegen het einde van de week wel wat droger, maar dan gaan ze gewoon even in een broodrooster en zijn ze weer lekker :thumup:

Ik maak deeg met de hand of keukenmachine, en bak ze in de oven. Het laten rijzen kost de meeste tijd ;)

12. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.078
    1.070
    113
    Ik gebruik bijna dagelijks een broodbakmachine, ik vind dat ideaal. Makkelijk, en ook altijd hetzelfde resultaat. Dus als ik eenmaal een goed recept heb, lukt het ook vrijwel altijd. Als het meer op mijn eigen gevoel en oplettendheid moet met oventijden enzo, dan zit er toch meer variatie in het eindresultaat.
    Ik heb wel een (tweedehands) Panasonic, dat is een van de betere merken. Een goedkopere broodbakker beviel hier minder goed.
    Iemand schreef hierboven dat je een klein brood krijgt; dat ligt aan de maat van je blik (en hoeveel je erin doet natuurlijk).

Mijn standaardrecept is nu:
    - 35 gram olie
    - dan 600 gram meel:
    - ongeveer 200 gram tarwebloem
    - ongeveer 150 gram volkoren tarwemeel
    - ongeveer 170 gram volkoren speltmeel
    - de rest met een meergranenmix van de molen en eventueel wat zaadjes en pitjes
    - 12 gram suiker
    - 12 gram zout
    - 10 gram droge gist
    - ongeveer 380 gram water
    Ik meet alles dus in grammen, omdat ik het bakblik op de weegschaal zet en dan alle ingrediënten toevoeg.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.576
    113
    Ik bak al even brood, je bent er netto niet veel tijd mee kwijt, maar bruto wel. En ik laat het brood altijd 2 keer rijzen. De handelingen zijn inmiddels routine, maar 's avonds na een dag werk zou ik er geen zin meer in hebben. Voorbereiden, kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken, duurt toch wel 2,5 a 3 uur, vooral nu het niet zo warm is en het rijzen minder snel gaat.

Ik bak meestal bolbroden, in een broodbol van Emile Henry. Als ik vroeg op de middag begin, merk ik dat het in de avond (wij eten het vaak bij de soep) al niet op zijn lekkerst meer is. Daarvoor heb je die broodverbeteraars.

Maar zo met de hand alles maken is zo leuk! Ik word oprecht blij van deeg dat onder mijn handen zeer soepel en elastisch wordt.

14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.855
    5.114
    113
    Home
    Ik maak heel vaak allerlei soorten brood behalve het normale brood
    Plat brood en Turks brood is hier favoriet bij iedereen soms gevuld soms ook niet heb voor sommige broden speciale ovens
    Hier altijd op gevoel
    Lauw water
    Bloem
    Gist
    Zout
    Klein beetje suiker
    Olie
    Soms beetje melk of yoghurt hangt er van af welk brood ik maak alles met de hand

15. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Toevallig vandaag een brood gebakken in de airfryer.
    Ik eet vandaag: Brood bakken in de airfryer https://www.ah.nl/r/1198335

Deeg gemaakt in de keukenmachine, uurtje laten rijzen naast de verwarming. Toen afgebakken. Was erg lekker!

16. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Ik bak regelmatig brood. Van eem gewoon bruin brood tot bolletjes, bagels en periodes zuurdesem.
    Het makkelijkste is gewoon een simpel brood, zelf gebruik ik vaak dit recept:
    https://marielleindekeuken.nl/2020/04/02/zelf-bruin-brood-bakken/

Ik bak mijn brood altijd in een gietijzeren pan met deksel, dat maakt het zoveel lekkerder!
    Vandaag heb ik bijv zelf hamburgerbroodjes gebakken. Als je de basis doorhebt is alles goed te doen (mengen, kneden (doe ik met de keukenmachine met deeghaak), eerste rijs, vormen, tweede rijs, bakken.

Zuurdesem is ook heel heel lekker maar dat blijf ik wat ingewikkeld vinden.

Zelf brood bakken doe ik voor af en toe. Ik ben ooit ook begonnen omdat ik niet zoveel toevoegingen wilde maar het was onmogelijk voor mijn gezin zoveel te bakken. Dus nu af en toe.

17. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.237
    4.186
    113
    Vrouw
    Ik heb vaak brood gebakken, ook oa met een brood bakmachine

maar ik krijg dat toch nooit zo lekker als brood van de bakker : te hard, te droog, te weinig zout, gewoon niet lekker

ik vind dat best jammer want eigenlijk zou ik het liefst zelf brood bakken

Neuzeke vindt dit leuk.
  18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dank jullie wel voor alle tips en recepten! Zodra ik een vrije middag heb, ga ik er rustig mee aan de slag. Want zo te lezen is dit niet iets om de eerste keer even haastig tussendoor te doen.
    @citroenrasp bedankt voor het feitje van de moutpoeder, ik krijg er inderdaad altijd erge buikpijn van. Dus dat is zeker iets om uit te proberen.

19. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Mag ik vragen waar de azijn voor dient? En als je dat niet wilt, waar zou je het mee kunnen vervangen?

20. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.553
    3.874
    113
    Vrouw
    Mij hebben ze altijd gezegd om het brood zachter en minder breekbaar te maken maar volgens mij kan je het ook gewoon weglaten.

Deel Deze Pagina