Dochter is nogal gevoelig aan haar luchtwegen. Ik denk dat dat het gevolg is van een zware rsv-episode toen ze pas twee maand oud was. Vorige winter had ze af en aan snot, een hoestje, lichte koorts... Nooit echt dramatisch, en het ging ook altijd weer weg, maar dan was het een week later weer van dat... Ze is nu drie jaar en gaat nu ook voltijds naar school, dus ik ben een beetje bang voor de aankomende herfst en winter. Vorige week was ze overdag helemaal ok, maar 's nachts begon ze toch al wat te hoesten. Dus ik zoek alvast naar preventieve oplossingen. Nu hoorde ik van een collega dat een luchtbevochtiger in de slaapkamer kan helpen om de weerstand te verhogen, en ook om hoesten tijdens de slaap etc tegen te gaan. Iemand ervaringen mee? Tips voor een goed toestel?
Wordt er niet eerder een lunchtONTvochtiger bedoelt? Een vochtige lucht is dé plek voor schimmels/huisstofmijt etc. Een droge lucht lijkt mij prettiger. Edit: lees net dat een té droge lucht ook weer niet goed is.
Wij hebben er een voor het parket. Deze staat eigenlijk alleen in de winter aan en 's nachts slaat hij meestal af (want dan staat de verwarming lager en is de lucht sowieso vochtiger). Ik vind een grote wel handig (anders blijf je bijvullen), geluidsarm en met filters (tegen kalkaanslag in huis en bacteriegroei).
Wij hebben ook een luchtbevochtiger op de slaapkamer (en 1 in de woonkamer) van dochter, omdat ik verwarmingswaterbakjes maar niks vind. Hier hebben we ze genomen omdat dochter heel erg last heeft van droge hoest als ze in een te droge omgeving rondloopt/slaapt (hier oud stoffig huis, ondanks dagelijks 2 maal stofzuigen etc). Het helpt hier wel goed, ze is niet meer nonstop verkouden. Je moet alleen wel goed de elementen schoonmaken en de kamer goed luchten dagelijks voor frisse lucht. Wij gebruiken ze van Bionaire
We hebben luchtreiniger en dat schijnt ook erg goed lucht zuiveren waardoor je minder last heb van stof/huismijt/lucht. We hebben versie met hepa filtet en ionisatie. (Winnix) Je moet wel dure hebben dan is pas goed.. we hebben het voor 60m3 en staat dus in woonkamer en snachts bij ons voornamelijk in slaapkamer. hij "ruikt" zelfs een scheet )) en gaat zo hard aan haha) En er zijn versies van met luchtvochtigheid maar in principe in normale huis is al vochtig genoeg. We hebben luchtvocht meter en die geeft aab 6-6.5-7 en dat is ruim voldoende volgens mij. Je kan ook het huren en meten.. Te vochtig is ook niet goed is te gevoellig voor schimmels en daar pas krijg je luchtwegeninfectie echt.. Ventilatie in ramen altijd open staan is goed zowiezo. Als je die hebt natuurlijk anders ventileren dagelijks
De ramen van de slaapkamer staan dag en nacht op kiepstand, dus er wordt zeker genoeg geventileerd. Maar toch heeft ze erg snel zo'n droge hoest, en dan ook alleen 's nachts in bed. Vandaar dacht ik dat de lucht misschien toch te droog is? Waaraan kan dat anders liggen?
Huisarts bellen. Hoesten 's nachts kan ook door andere dingen komen (maagklachten b.v.). Zal wel niet, maar ik zou even navragen.
wij hebben voor de jongste een luchtreiniger in zijn slaapkamer. Deze bevochigd de lucht ook met koud waterdamp en reinigt het ook. Wij zijn zeer tevreden over het apparaat!! Of het echt goed helpt? Wij hebben het idee van wel. Hij heeft astma en apneus en zware allergieen. Tuurlijk blijft ie problemen houden maar de extreme bloedneuzen zijn wat minder en hij heeft iets minder vaak last van astma aanvallen en zijn eczeem is wat minder
hier ook dagelijks de ramen open. maar zonder luchtbevochtiger voel je aan je keel dat het toch wat te droog is. Na week vakantie was hij uit geweest en ik begon meteen zelf met een irritante kriebelhoest. Voelde gewoon de droge lucht door mijn keel schrappen. Dus ik denk echt wel dat mijn dochter er veel minder last van heeft als dat ding aan staat, zeker als ze al erg gevoelig zijn! Je hebt ook leenapparaten bij zorgwinkels volgens mij, kijk daar eens na?