Vandaag een gesprek gehad op het KDV waar mijn zoontje straks naar toe gaat. Nu hebben ze daar ook een buitenbed. Het staat uit de tocht, onder een dak. Het schijnt dat kindjes daar graag liggen, lekker frisse lucht, goed voor de luchtwegen en soms ook fijn om gewoon naar geluidjes te luisteren. Natuurlijk wordt dit alleen gedaan als de temperatuur daar toelaatbaar voor is. Ik weet alleen nog niet zo goed wat ik er van moet denken. Dat komt denk ik vooral omdat ik er nog nooit van gehoord had of het gezien heb. We moeten nu allerlei formulieren invullen en één daarvan is dus of we wel of niet toestemming geven om ons kindje af en toe in het buitenbedje te leggen. Ik zeg niet direct nee, maar heb ook een beetje mijn twijfels. Vooral over hoe ze mijn kindje dan in de gaten houden... Kent iemand dit of hebben jullie hiermee ervaring? En is het voor kindjes echt zo fijn?
Op ons KDV hebben ze ook buitenbedjes en dezelfde formulieren (ook gelderland trouwens ) Bij onze oudste hebben we het niet gedaan omdat hij bij zijn geboorte maar 2300 gram woog en toen hij 3 maanden oud was en naar het KDV ging, vond ik hem nog te weinig vet als isolatie hebben De jongste slaapt wel in de buitenbedjes en ik hoor van de leidsters dat hij het heerlijk vindt en als een blok slaapt. Ze krijgen extra dikke slaapzakjes, sokjes over de handjes en een mutsje op. Bij ons thuis slaapt hij ook beter als het zo koud mogelijk is op zijn slaapkamer, dus volgens mij vindt hij het wel fijn!
Hier in het Noorden zijn buitenbedjes (beter bekend onder de naam lutje potje) heel normaal. Wij hebben er thuis één en ook bij de opvang wordt er gebruik van gemaakt. Onze dochter slaapt er heerlijk in en het is ook ontzettend goed voor de weerstand. Onze dochter slaapt er beter in dan binnen en op de kou worden ze gekleed. Alleen bij vochtig weer wordt het afgeraden. Bij de opvang staat het bedje pal voor het raam, dus daar hebben ze er direct zicht op. Er is zelfs meer zicht dan als ze binnen slaapt, want dan zien ze haar natuurlijk niet. Thuis zet ik er altijd een babyfoon bij en vanuit de woonkamer en keuken heb ik er ook zicht op. Vraag even na hoe ze je kindje in de gaten houden als het in een buitenbedje ligt?
Hier ook twee buitenslapers. Beide dochters vinden het heerlijk. Ik vind het ook een heel charmant idee eigenlijk.
fijn om zulke positieve reacties te lezen! Ik had er nog nooit van gehoord! Ik denk eerlijk gezegd dat mijn zoontje het ook wel lekker vind, hij is graag buiten en is ook gewend in een slaapzak te liggen. Ik ga idd nog wel even navragen hoe ze hem dan in de gaten houden, al staat hij hier ook wel voor het raam (maar het netje is niet zo heel doorzichtig wat ervoor zit)
Ik werk zelf op mijn dagverblijf (ook Gelderland!) ook met buitenbedjes (Lutje Potje!). Ik ben zelf een enthousiast gebruiker voor m'n kindjes op het dagverblijf, maar ook mijn dochtertje van 7 maanden slaapt er super goed in! Ik probeer ouders zelf ook altijd enthousiast te krijgen en vaak krijg ik ze wel mee. Wij leggen ze inderdaad alleen maar in zo'n bedje als wij zelf ook naar buiten zouden gaan. Als het stormt, de gevoelstemperatuur goed is (te koud of te warm), dan blijven ze lekker binnen. We hebben zelfs kindjes die niet meer binnen willen slapen, die raken helemaal in paniek in een binnenbedje. Dat was best lastig toen het 3 weken terug zo verschrikkelijk koud was! Soms mogen kindjes van ouders wel in zo'n bedje slapen, maar dan lukt het ze helemaal niet. Dan gaan ze gewoon weer naar binnen. Als kinderen rechtop gaan staan in het bedje, dan is de kans te groot dat ze door het gaas heen gaan en dan mogen ze ook niet meer buiten slapen. Wij kleden ze aan zoals ze ook in de wandelwagen mee naar buiten zouden gaan, soms met een dikke slaapzak als extra. Ze staan bij ons voor het raam en het raam staat altijd op een kier, zodat we de kinderen kunnen zien en horen. Als je wat wil weten mag je me wel pb-en!
Hier iemand uit de Randstad en hier is het niet zo gebruikelijk. Toen we gingen kijken bij het KDV (kindje moet nog geboren worden) vielen ze steil achterover toen wij blij waren dat de kids buiten konden slapen. Ze krijgen al zoveel minder frisse lucht dan nodig tegenwoordig! Mocht iemand overigens weten waar je ze voor een redelijke prijs zelf kunt kopen, dan hou ik me aanbevolen! Willen er thuis ook graag 1. Hier was trouwens de regel: niet met regen/mist en niet onder de 10 graden.