Vandaag bij de kno arts geweest nadat ons dochter al vanaf januari modderd met verkoudheid en dan beter een tijdje en dan weer slecht enz.. Afgelopen maand 2 maal antibiotica vanwege oorontsteking dus gaan nu toch maar aan buisjes. Echter ben ik nog al bezorgd/overweldigend/alleswillenweten. Het ging vanmorgen zo snel en met een meisje die best overstuur was niet alles helemaal mee gekregen. Nu kan ik alles wel in een boekje lezen maar denk ik dat het beter en fijner is om van andere kindjes de verhalen te horen... Hoe was het plaatsen? Veel last erna? Later met zwemmen geen problemen? Last van de buisjes? Merk je erg als die buisjes eruit vallen? En het grootste nog je leest zo veel spookverhalen dat de oortjes aangetast worden...
Oudste heeft met 19 maanden de neusamandel eruit gehad en buisjes erin. Jongste met 8 maanden buisjes, met 18 maanden neus- en keelamandelen eruit en met 23,5 maand nog een keer buisjes. Ze zijn beiden enorm opgeknapt van de ingrepen en buisjes alleen stelt qua ingreep echt niets voor. Het onder narcose gaan is vervelend en vaak heftig, omdat ze bang zijn voor al dat onbekende, waardoor ze vaak overstuur raken, maar dat is dus wel het heftigste van het hele verhaal Gehoorschade zou ik me niet druk over maken: dat ga je pas krijgen als je heel vaak opnieuw buisjes laat zetten. Veel kinderen hebben maar 1 keer of een paar keer nodig. Bovendien kan die gehoorschade juist ook ontstaan door de oorontstekingen: als elke keer het trommelvlies scheurt om de ontsteking weg te laten, is de schade veel groter op den duur. Zwemmen: onze oudste kon gewoon alles doen, nergens last van. Bij de jongste hadden we de indruk dat ze wel last had van water in haar oren, dus zijn we niet meer gaan zwemmen. Buisjes eruit: bij de oudste vond ik ze op haar kussen, (niet tegelijkertijd), die rolden er 's nachts bij het slapen dus uit Zij heeft na het plaatsen nooit meer een oorontsteking gehad en toen de buisjes er eenmaal uit waren, (bij haar pas na ruim anderhalf jaar), heeft ze ook nooit meer ergens last van gehad. Bij de jongste knapte ze eerst heel erg op van de buisjes, maar kreeg later toch wekelijks oorontstekingen terug. Toen zijn uiteindelijk de amandelen geknipt en daar knapte ze enorm van op. Na een tijdje ging het weer wat minder. Wat vage algemene klachten, waarvan met name het slechtere slapen en haar uittrekken weer opviel. Controle gepland bij de KNO en toen bleken de buisjes er uit te zijn. Die zijn toen opnieuw geplaatst en toen was het weer over. Afgelopen winter merkten we wel dat ze weer wat minder lekker in haar vel zat, maar geen ontstekingen meer en de buisjes en de verwijderde amandelen zorgden er deze keer voor dat ze niet elke keer hondsberoerd werd. Beiden dus, op verschillende manieren, positieve ervaringen. Bij de oudste was het echt een zaligmakend verschil, bij de jongste was ze dus nog steeds ziek, maar gewoon vele malen minder heftig.
Onze oudste dochter kreeg buisjes en neusamandelen eruit met 2.5 jaar dus daar zal ik het niet over hebben Onze jongste was 14 maanden toen zij buisjes kreeg samen met neusamandelen verwijderen, ze heeft er geen last van gehad nadien Wel kan ze nu niet douchen of zwemmen zonder op maat gemaakte oordoppen, net als onze oudste dochter krijgt zij oorontsteking/ Loopoor Nu heeft ze in begin april een oorontsteking/ Loopoor gekregen, 2 weken aangekeken, daarna 2 weken sofradex, hielp niet, uiteindelijk toch een kuurtje gekregen vorige week, afgelopen donderdag de laatste dag geweest, nu heeft ze nog steeds een loop oor, dus morgen weer terug, het is dus wel nog steeds een obstakel hier, ze heeft er nog veel last van. Maar mijn nichtje kreeg met 15 maanden buisjes en die kon gewoon douchen en zwemmen zonder oordoppen en heeft nooit meer oor ontsteking gehad, buisjes na 2 jaar pas vanzelf eruit gegaan en nu weer mooi dicht en nu ze zwemles heeft heeeeeel af en toe pijn aan de oren.
Hier met 11 maanden meisjes bij dochtertje. Wat een verschil!! Sindsdien nog geen oorontsteking gehad(afkloppen) en heb er een ander kind voor terug. De ingreep viel heel erg mee. Het onder narcose gaan vond ik even naar, maar na 10 minuutjes mocht ik alweer naar haar toe bij het wakker worden. Hier nog niet aangedurfd te gaan zwemmen. Haren wassen gaat goed.
Hier met 12 maanden. Hij voelt zich nu veel beter. Wel heeft hij vrijwel wekelijks een loopoor, dan zit hij ook even minder goed in zijn vel maar dat stelt weinig voor in vergelijking met voor de busjes. Zwemmen hebben we nog niet gedaan ivm steeds looporen. Misschien laat ik dopjes op maat maken. Weet iemand hoe lang die mee gaan?
Mijn zoon (bijna 2) heeft 3 weken geleden buisjes gekregen. Hij had de maanden ervoor 5x een dubbele oorontsteking gehad in nog geen 3 maanden tijd. Het arme kereltje had zoveel pijn! Toen bij de kno arts geweest en die raadde me gelukkig buisjes aan. Ik zelf heb vroeger ook vaak oorontsteking gehad en nadat ik buisjes had gekregen was het over. Ik vond de ingreep erg mee vallen. Zoontje was van tevoren druk aan het spelen. Hij mocht op het fietsje waar hij op zat naar de ok rijden. In de ok ff rondkijken, zoon neergelegd en hij kreeg meteen kapje op. Wel eventjes wat worstelen, maar daar kreeg hij zelf niks van mee. Toen hij wakker werd meteen weer willen fietsen. Ik vraag me af wat hij bewust mee gekregen heeft. Voor mijn gevoel heeft hij eerder een leuke speel ochtend gehad hoor! Totaal helemaal geen last ervan gehad! En hij slaapt super nu!!! Volgende week controle bij de kno arts. Ik laat voor de zekerheid wel oordopjes op maat maken voor het zwemmen.
Mijn dochter van 2 en een half heeft in januari buisjes gekregen en de neusamandelen zijn verwijderd. Ik wou dat ik dat eerder had laten doen. Ze heeft sinds die tijd 1 oorontsteking gehad, maar die was erg snel over. Verder wel eens verkouden maar het is allemaal niet zo heftig als voor die tijd. De ingreep zelf vond ze niet zo prettig. Toen ze het kapje op moest begon ze erg te stribbelen en om zich heen te slaan, er waren 3 dokters die haar moesten vasthouden. Geen prettig gezicht dus. Na de ingreep lekker bij mama op schoot en na een paar dagen was ze weer helemaal de oude
Fijn voor jullie verhalen dank jullie wel. Die oordopjes op maat waar koop je die en hoe veel kosten ze?
De oordopjes op maat haal ik bij beter horen. Ze kosten iets van 30,- per half jaar. Volgende week hebben we daar een afspraak voor, en na een week ongeveer kunnen we ze ophalen. Volgens de kno arts kwamen de oorontstekingen niet van het zwemmen. Maar aangezien we normaal wel elke week gaan zwemmen wil ik liever toch geen risico nemen. Die ellende van oorontstekingen wil ik echt niet meer! Ik vraag me alleen wel af of hij ze in zal houden, vandaar dat ik ze op maat wil hebben.