Mijn schutting is echt aan vervanging toe, eigenlijk wilde ik het nog een jaartje uitstellen maar de schutting heeft de storm slecht doorstaan Omdat ik het niet zie zitten om regelmatig mijn schutting te beitsen kwam mijn moeder met het idee van een composiet schutting. Deze zou zo goed als onderhoudsvrij moeten zijn, wat voor mij ideaal is. Vorig jaar heb ik wel een klein 'terrasje' gemaakt met composiet vlonderplanken en dat bevalt prima. Maar een schutting is toch wel een ander verhaal. Ik lees verhalen over scheuren en kromtrekken van de planken, dat zou ik erg zonde vinden van het geld. Nu dus mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met een composiet schutting, zowel positief als negatief. Ik lees over verschillende diktes van planken en holle planken? Namen van merken en leveranciers zijn ook wel fijn om te weten, en misschien tips waar het voor een redelijke prijs te krijgen is. Alvast bedankt
Ik beits mijn schutting nooit hoor. Heb zo een met betonnen palen en betonnen onderplaten en geïmpregneerd tuinhout van fatsoenlijke dikte. Gaat zo 20 jaar mee.
Hier composiet schutting en tuinhek in combinatie met aluminium palen. In principe erg tevreden over hebben het in 2011 geplaatst en staat er nu nog prima bij. Sommige gedeeltes zijn wel wat krom getrokken en dan vooral van ons tuinhek maar wil je dat zien moet je het weten. Wij hebben het van het merk Elephant, was toen in 2011 vrij nieuw maar schijnt nu uit de handel te zijn gehaald wegens kromtrekken. Qua onderhoud doen wij er niets aan, alleen even met de hogedruk reiniger afspuiten om de groene aanslag te verwijderen.
Bedankt voor de reacties Het merk Elephant ben ik inderdaad wel tegen gekomen. Geïmpregneerd hout, hoe snel zou dat gaan rotten? Of rot dat ook niet zomaar?
Staat nu 4 jaar hier, maar omdat er onderplaten onder zitten spat het regenwater niet zo op en gaat het eigenlijk gewoon 20 jaar mee. Het verkleurd natuurlijk wel naar grijzig.
Verkleuren van hout vind ik dan weer niet zo mooi (zeur ben ik hè haha). Maar als composiet daadwerkelijk krom trekt dan schiet dat natuurlijk ook niet op. Misschien ligt het ook nog aan de kwaliteit en dikte van de schutting?
Bij mijn ouders waren ze na een jaar al krom, misschien wel de kwaliteit. Maar zijn toch ook duur, dus dat wil je niet hebben.
Ik las dat het verschil kan zitten in de samenstelling. Composiet kan houtvezel of houtstof bevatten, bij de eerste is het risico op kromtrekken groot. Maar ik heb er geen verstand van, dus hoe het precies zit weet ik niet. Toch ook maar eens navragen ergens denk ik. Had ook nog naar hardhout zitten kijken, maar daarbij wordt beitsen ook wel aangeraden. De onderkant van de schutting is hier best wel onderhevig aan vocht, dus dat is lastig.