Ervaring heupoperatie / labrum ruptuur

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Marlena, 6 feb 2025.

1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.664
    1.782
    113
    Hoi allemaal,

Al jaaaaren loop ik rond met liesklachten. Veel fysio's gehad en niemand wist echt wat het was. Eindelijk nu na ongeveer 10 jaar rond te hebben gelopen met klachten, een MRI gehad en nu blijk dus dat ik al die jaren rondloop met een labrum ruptuur en daardoor nu ook al (hele lichte) slijtage en cysten. Hoe die ruptuur is ontstaan, echt geen idee. Er is nooit een moment van trauma geweest maar ik heb vroeger wel gigantisch veel gesport, dus misschien dan toch overbelasting.

Is er iemand met ervaring hiermee? Hoe is het verder afgelopen? Is er gekozen voor een operatie of juist niet?

Ik hoor heel graag ervaringen. Hoeft niet per se van een labrum ruptuur, mag ook andere soorten heup operaties of trajecten rondom de heup:)

2. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Mijn labrum is ook al jaren kapot, ik denk zo een 17 jaar nu. Ook niet echt een trauma, alleen een draai gemaakt.
    Ik ben geboren met ernstige heupdysplasie, waarbij ik ook aan die kant geopereerd ben toen ik 9 maanden was. Ik heb hierdoor een CAM heup waardoor het herstellen van de labrum geen zin heeft. Ik zou een hele zware operatie kunnen laten doen, heupkop afzagen, draaien, kom ronder maken enz maar heb ervoor gekozen dit niet te doen. Ik heb al die jaren er ook al slijtage in zitten. Zwart wit gezien was toen het beste om een nieuwe heup te plaatsen. Inmiddels 17 jaar verder en geen nieuwe heup en geen andere operaties. Fysiotherapie bij veel pijn om weer een nieuwe ik oefening te krijgen om alle spieren eromheen sterk te houden. Verder rekening houden wat ik doe per dag en wetende bij een drukke dag dat de dag erna rustig moet zijn. Indien nodig pijnstillers (tramadol bij ernstige pijn)
    Een nieuwe heup kan namelijk niet zo vaak dus wilde niet het risico lopen dat ik straks niks meer kon omdat mijn heup al te vaak vervangen zou zijn. ( Technieken zijn overigens nu beter dan 17 jaar geleden)

Marlena vindt dit leuk.
  3. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.664
    1.782
    113
    Jeetje heftig hoor! Bij mij was er ook een vermoeden van heupdysplasie of geroteerde heupkom en mij werd toen ook verteld dat labrum herstel dan zinloos was. Ik ben dan ook heel dankbaar dat dit bij mij niet het geval lijkt te zijn na onderzoeken en het echt alleen om een labrum ruptuur lijkt te gaan.

Wat naar de je hier 'mee moet leren leven' . Uiteindelijk is een nieuwe heup dan wel een oplossing hopelijk! Heup pijn is gewoon zo naar en invaliderend ben ik achter...

4. Sjanani

Sjanani Actief lid

1 aug 2019
    497
    270
    63
    Vrouw
    Ik ben meerdere keren aan mijn heup geopereerd, als je vragen hebt wil ik die wel beantwoorden in een pb hoor.

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.740
    15.510
    113
    Nabij Utrecht
    Ik ben meerdere meren aan mijn heup geopereerd (vanaf mijn 1e levensjaar vanwege een vrachtwagen ongeluk).
    En nu sinds 2014 een volledige heupprotese links.

Je mag me dingen vragen hoor.

Deel Deze Pagina