hoi hoi ik wilde weten of iemand ervaring heeft met angelcare ( het sensormatje ) mijn vk en kraamzorg raden het nl af omdat we dan anders eruuugg over bezorgde ouders worden en elke 2 min gaan kijken bij de kleine mijn nicht heeft hem nl wel gebruikt en de angelcare heeft het leven van mn achternichtje gered ... ze kwam zuurstof te kort en stopte met ademen en toen ging dat ding af ... allemaal net op tijd goed gekomen ik wil van jullie graag je mening... gr
ik heb het niet. het lijkt me wel makkelijk en erg handig. zelf heb ik de earosleep. dat werd me geadviseerd toen ik een kamer kocht. door dat overtrekje kunnen ze gewoon ademen.
ik ken het niet moet ik zeggen. Zelf heb ik een speciaal matrasje (knetterduur) wat zo is opgebouwd dat ze gewoon kan doorademen als ze met haar gezichtje op het matrasje komt te liggen.
ons meisje werd de dag na de bevalling ineens blauw terwijl ze lag te drinken. Erg schrikken en we mochten dus niet naar huis die dag (ziekenhuisbevalling) . Alles bij elkaar duurde het maar 30 seconden, en na onderzoek van de kinderarts (die dag zelf, 1 dag later en een week later) heeft ze zich waarschijnlijk toch verslikt gehad of iets dergelijks -niet logisch gezien de verdere reacties toen, maar ok, het kwam niet meer terug. Maar van de kinderarts moest ze dus aan de zuurstofmeter/hartmeter voor die avond en nacht. En tja, dan heb je dus ook een ding wat weleens piept / afgaat terwijl er niets aan de hand is en dat is inderdaad ontzéttend stressvol! En hoewel we toen ze later thuis was, nog wel extra bij haar gingen kijken, ben ik wel blij dat we geen metertje meer hadden. Je ligt al scherp te luisteren in het begin op huiltjes en andere geluidjes en als je dan ook nog scherp gaat luisteren op zo'n metertje, dan lijkt me dat vreselijk voor je gemoedstoestand. Want ALS het dan afgaat -waar je zo bang voor bent!- ben je gelijk in paniek, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn, omdat de meting ook verkeerd kan zijn. Wat ik dus vaak in het ziekenhuis (ander systeem hoor) heb meegemaakt. Maar oke, ik kan me dus voorstellen als je van zo dichtbij hebt meegemaakt, dat het heeft gewerkt en zo belangrijk is geweest, dat je er dan wel sneller voor kiest.
ik heb een aerosleep en een babyfoon met camera. Angelcare naar gezocht maar wist niet meer hoe het heette...
Voordat je nou zo'n ding aanschaft, lees eerst dit eens. Het is niets anders dan een vorm van schijnveiligheid, die er ook nog voor zorgt dat je je eigen moeder-intuitie misschien niet meer gebruikt. Dit komt van de stichting wiegendood: "angelcare: Een babyfoon met een onder de matras te plaatsen sensormatje dat volgens de opgaven van de fabrikant/distributeur de ademhaling van de baby in de gaten houdt en alarm slaat als er na 20 seconden geen beweging wordt waargenomen. Evenals de vergelijkbare producten Nanny(care), Baby Sense (II), de aan een luier vast te klikken Respisense (Buzz) en Baby Life Guard is de angelcare een detectortje (en dus géén monitor) dat de beweging van de ademhaling in de gaten moet houden. Aan de apparaatjes wordt door sommige fabrikanten openlijk de claim, door anderen de suggestie verbonden dat zij wiegendood zouden kunnen voorkomen of tijdig waarschuwen in geval van ALTE. Beoordeling: De genoemde apparaatjes registreren niet de ademhaling, maar alleen de beweging. Beweging alleen is bij baby's geen betrouwbare indicator voor wat betreft de ademhaling. In bepaalde gevallen van belemmering maakt een baby wel de ademhalingsbeweging, maar zonder te ademen. Als het alarm afgaat, zal dat naar te vrezen valt, te laat zijn. Vals alarm brengt alleen onrust met zich mee. Sensormatjes geven, zo blijkt uit een vergelijkende test met volwaardige monitoren, vaak vals alarm. Dat verstoort het slaappatroon van de baby en kan op zich risico scheppen. Voor sommige te vroeg geboren kinderen kan het bewaken van de ademhaling nodig zijn, maar dan wordt het tevens registreren van de hartslag noodzakelijk geacht en is derhalve een volwaardige monitor vereist. Er bestaan evenwel geen monitoren die overlijden kunnen voorkomen. Zelfs hoogwaardige medische monitoren, die de ademhaling èn de hartslag registreren en bovendien over een geheugen beschikken, hebben ten opzichte van wiegendood geen preventieve werking. Als er reden is, bij voorbeeld op indicatie na bepaalde gevallen van ALTE, om een monitor te verstrekken voor thuisgebruik, dan hoort daar een goede begeleiding en instructie bij. Als het alarm van een monitor terecht afgaat, hangt het van de daarop volgende actie af of een baby voor een nare afloop kan worden behoed. Het is niet zinvol om gezonde babys aan een monitor te koppelen. Wegens hun onbetrouwbaarheid en slaapverstoringen door vals alarm is voor de genoemde detectortjes (sensormatjes) de waarschuwing op zijn plaats dat het onverstandig is om erop te vertrouwen. Zeker als men bijgevolg de gangbare, wel effectief gebleken preventieaanbevelingen zou veronachtzamen. De fabrikanten zijn er herhaaldelijk op gewezen dat hun beweringen inspelen op latente angst, niet door onderzoek worden gestaafd en derhalve volstrekt onbewezen, hoogst onwaarschijnlijk en misleidend zijn"
Kende het niet, en vind het eerlijk gezegd wel ver gaan! Heb zelf ook een aerosleep.. en als je gewoon een babyfoon hebt kan je je kleine toch ook in de gaten houden?!
ik heb er wel een.....maar ik snap bovenstaande ook, ik denk dat je er niet teveel op moet vertrouwen, maar ik hoop dat ik dan iig niet de hele dag boven de wieg hang maar af en toe wat geruster een dutje kan doen..