erfelijkheid, ADHD/ADD: je kind getest, en dan blijk je het zelf ook te hebben?!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door luukske, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    **wil even mijn ego berichtje kwijt**

afgelopen vrijdag hebben we gesprek gehad met de kinderpsycholoog en kinderpsychiater over de uitslagen van de testen van Luka.deze liepen afgelopen shooljaar ivm zijn gedrag op school.
    het was wel erg confronterend....hij heeft dus (zoals ik al dacht) ADHD.
    Het was een lang gesprek, maar de puzzelstukjes vielen wel op zijn plek.
    Maar het meest confronterende was dat ik ook getest moet worden, want ik blijk dus ook wrs ADD te hebben, das nog niet uitgesproken, maar het wijst er wel op, en het zou ook een bij mij een hoop verklaren qua gedrag/gevoel etc....

hubbie en ik hebben zaterdag een gesprek gehad met hubbie's nichtje en haar man(hij heeft ook ADHD, en weet dit pas sinds 2 jaar) en hij schudde ons eigenlijk wakker(snel afgeleid, dromerig overkomen, vergeetachtigheid, drang naar actie, niet stil kunnen zitten, steeds dingen willen doen etc).

vanochtend heb ik een afspraak gemaakt bij de psycholoog, en ik kan 14 juli terecht....heb het hele weekend nagedacht, en het moet gewoon....

de kinderpsychiater gaf aan dat ADHD vaak erfelijk is, dus ik wil nu gewoon duidelijkheid.

zijn er meer ouders waarbij het bij hun pas later werd gediagnostiseerd, dan bij hun kind?

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik werk in het onderwijs en ik weet dat dit wel vaker voorkomt. Ik heb het nog niet bij ouders uit mijn klas meegemaakt, maar wel van horen zeggen. En denk niet dat het raar is, wees blij dat je er bij jezelf nu achter komt. Dat geeft misschien een hoop rust en idd een hoop dingen die op zn plek vallen! Succes

3. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    klopt idd, er vallen een hoop dingen op zijn plek....ben eens gaan googlen, en 50-80% waarbij 1 van de ouders ADHD heeft, heeft het kind kans erop!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een oom van me heeft hetzelfde gehad met zijn zoon. Vaak zie je bij de ouders een lichtere variant dan bij de kinderen.

5. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Mijn neefje heeft ADD en ik zie bij mijn dochter nu ook tekenen hiervan, zij is nog wel een stuk jonger maar ik ben er wel alert op. Is inderdaad erfelijk.

6. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    de 14e moet ik naar de psycholoog, dus ben benieuwd....

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    mijn zoon heeft ook ADD, een neefje ook en we hebben nu vermoedens ook bij mijn 3e kindje. Toevallig hadden we het hierover met mijn ouders vandaag. Die zeiden, och het zou ons niet verbazen als het verder ook in de familie zit.
    Mijn vader bijvoorbeeld en mijn zusje, twee tantes. Mijn zusje is momenteel in onderzoek (ook omdat ze hersenschade heeft van hersenvliesontsteking)

Overigens vertonen volwassen met adhd later meer kenmerken van add.

8. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    wij zijn ook bezig met onderzoeken voor mijn zoontje luca ( grappig ) ik denk zelf aan add......en herken idd ook dingen bij mij zelf maar in veel mindere mate dan bij hem en bij mij is er als kind nooit naar gekeken eigenlijk. Ik was een makkelijk meegaand meisje en heel anders dan mijn zoontje nu maar bij meiden kan het mischien ook weer anders zich uiten?? Maar jou vraag zet mij wel aan het denken....

9. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    @mamavanluca, zal het aan de naam liggen, haha....
    ik kon vroeger "te makkelijk" meekomen in de klas, maar herken gewoon dingen....dus ben benieuwd!

@napoleon, idd bij volwassenen lijkt het meer op ADD, en vroeger hadden ze die namen nog niet zo, waren het gewoon "drukkere" kinderen, haha....

10. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    wij woensdag gesprek en loop zelf ook bij psycholoog om bep dingen een plekje te geven en had bij haar ook al te sprake gebracht dat ik dingen van luca in mezelf herken, ze zei toen ook dat het bij meisjes anders uit dan jongens. Vertelde het aan me moeder en die was echt verontwaardigd...( leek wel beetje beledigd dat ik dat vroeg ) maar ga er woensdag als weer gesprek hebben wel ff naar vragen......

Ik ben benieuwd dat mijn luca heeft zal wel ff slikken worden, maar hopelijk krijgen we daardoor wel wat rust in ons gezin en voor luca...

11. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    we hebben gesprek gehad en hij is nu nog te jong om echt diagnose te stellen, maar ze vermoeden ( sterk ) dat het adhd en of hoog-er intelegentie.....School gaat contact opemen voor hun gedeelte en wij krijgen gespreken om het in betere banen te lijden en het dus zo voor hem en ons makkelijker te maken. En als ie oud genoeg is gaan we de molen in om te kijken wat het is.....ben aan de ene kant opgelucht maar het is ook wel beetje pijnlijk om te horen dat er iets is met je kind, maar diep in me hart wist ik dat natuurlijk al...

12. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Hoi!

Ter aanvulling: Eén van de mogelijke oorzaken voor adhd is een genetische aanleg.
    Adhd is inderdaad in sterke mate erfelijk (0.76%). De kans dat ouders van een kind met ADHD zelf ook ADHD hebben is 2 tot 8 maal groter dan het geval is bij kinderen zonder ADHD. Het komt dus regelmatig voor dat een ouders naar aanleiding van de diagnose van hun kind zelf ontdekken dat ze adhd hebben.
    Belangrijk om te realiseren is dat er geen 1-op-1 verband is... het gaat om 'kansen'. Er bestaat dus ook een kans van 2-8 dat er geen adhd bij de ouders aanwezig is.

De huidige wetenschap weet nog niet precies waar adhd door veroorzaakt wordt en wat het in stand houdt. Er zijn genetische, neurologische en omgevingsfactoren (omgeving voor en na de geboorte).

Succes!

13. LadyT

LadyT Fanatiek lid

10 jun 2011
    1.042
    1
    38
    Lees net je laatste berichtje pas...

Het is inderdaad pijnlijk en confronterend om te horen dat er zorgen zijn om je zoon.

Er is nog geen 'duidelijkheid, maar aan de andere kant is het goed dat er geen diagnose wordt gesteld als hij nog zo jong is. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs..! Probeer niet te veel te kijken naar 'wat heeft hij', maar naar 'wat heeft hij nodig/wat werkt bij mijn zoon'.

Heel veel succes!

14. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Inderdaad LadyT...bij mij is 2 jaar geleden (eindelijk) ADD vastgesteld, vervolgens een jaar later ook bij mijn man!! In het coachingstraject wat ik heb gevolgd om leren om te gaan met ADD zaten van de 10 zeker 4 mannen die de diagnose hebben gekregen naar aanleiding van de diagnose van hun kind!

Wij hebben dus een behoorlijk verhoogde kans op een kind met Ad(H)D, maar als je weet wat er scheelt, kun je er zo goed rekening mee houden. Goede regelmaat, duidelijkheid....en belangerijker, nooit je kind afbranden op iets wat niet lukt. Sinds ik weet dat ik ADD heb, is het leven een stuk makkelijker...ik hoef me niet meer af te vragen waarom ik sommige dingen anders doe, waarom ik niet goed tegen enorme prikkels kan en snel 'overloop', dat ik altijd de spanning opzoek en heeeel impulsief kan zijn. Ik hou er nu gewoon rekening mee en sommige dingen doe ik gewoon niet of zoek ze niet op!

Ik ben er niet bang voor dat mijn zoontje AD(H)D zou kunnen hebben, wij weten als geen ander wat hij nodig heeft...en dat AD(H)D-ers juist vaak hele leuke spontane, creatieve mensen zijn!

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    @napoleon, idd bij volwassenen lijkt het meer op ADD, en vroeger hadden ze die namen nog niet zo, waren het gewoon "drukkere" kinderen, haha....[/QUOTE]

bij volwassen hoeft het volgens mij helemaal niet op add te lijken. kan ook gewoon adhd zijn, juist bij de drukkere kinderen!

16. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    hey meiden,

ik ben vorige week bij de psych geweest, en ik heb dus ADD, dus wat we dachten klopt dus, Luka heeft het wrs wel van mij....
    we gaan nu vrder kijke hoe en wat qua behandeling/omgang etc....
    thuis gaat het iig goed, alleen als er veel prikkels zijn, wordt hij ook "hyper"

Deel Deze Pagina