Ik was gisteravond een oorlogsfilm aan het kijken waarbij nogal wat bloederige taferelen voorbij kwamen. Ik had af en toe de baby (2,5 maand) op schoot. Toen bedacht ik me opeens: kan dit geen kwaad? Er zijn tenslotte waarschuwingen dat een kind deze film pas mag zien vanaf 12 jaar. Ik vroeg me af of een jonge baby er al iets van meekrijgt. Hoe gaan andere mama's hiermee om?
ik kijk zelf dat soort films nog niet, maar ik denk niet dat het al kwaad kan voor je baby. Of het moet zijn dat je echt merkt dat hij al naar het scherm kijkt. Maar ik denk niet dat ze er iets van snappen aangezien de beelden wel heel snel zijn en volgens mij duurt het even voordat een baby die informatie kan verwerken. Ik denk wel dat ik hem zou afzetten als ik zou merken dat Jasmijn er echt naar zit te kijken.
Voor de 9 maanden ofzo, zou ik denken dat het geen kwaad kan. Wel zou ik tussen 6 en 9 maanden, het gezichtje misschien wat af gaan draaien... Maar wij deden het ook weleens: Kindje ligt te huilen, wil maar niet stoppen - en zelf zitten we toch wel een érg mooie film te kijken. Tja, dan kind op de arm en op de arm beneden lekker even bij je houden en ondertussen verder kijken...
Van mij mogen dat soort films niet aan als de kleine wakker en beneden is. Ze horen toch de geluiden en het geweld. Geen idee of het kwaad kan maar ik wil het gewoon niet hebben. Vriendlief houdt nogal van zulke films maar ik vind het niet normaal als ons meisje op het kleed ligt te spelen en dat staat aan op de achtergrond!
Wij kijken 's avonds doctor Who, en dat is soms ook wel "eng". Toen onze dreumes van de week 's avonds beneden was, hebben we het uitgezet. Maar voor de baby zet ik het niet af, zet alleen het geluid niet zo hard. Als ik zou merken dat ze erop reageert, kan ik het altijd nog uitzetten en niet meer kijken als ze er is. Onze oudste heeft er als baby nooit op gereageerd. En toen ze wat ouder was, sliep ze 's avonds niet meer beneden.
Ik zou zelf denk ik vooral opletten of de baby zich lekker ontspannen voelt bij jou op schoot. Babies pikken denk ik eerder de emotie op die degene heeft bij wie ze op schoot zitten dan dat ze zelf de beelden van de film meekrijgen. Maar als jij steeds schrikt of heel verdrietig wordt van wat je ziet, dan worden ze daar misschien wel onrustig van. En inderdaad het geluid zacht. Ik zou het hoofdje ook afwenden van de tv omdat al die snel wisselende beelden denk ik veel te veel input zijn voor een kindje. En zorgen voor goed licht om je heen, zodat het kindje niet de hele tijd van dat flikkerende licht in een donkere ruimte om zich heen hoeft te zien. Maar dat geldt ook voor als je iets anders dan enge films kijkt, bijvoorbeeld videoclips of reclames.
Heb ik absoluut niet gedaan. Je kind krijgt op schoot bijv jouw spanning al mee, los van de rare geluiden etc ,voor mij niet gezien met een kleintje hoor! (En nu uiteraard ook niet.)
Dan ben ik echt heel slecht: Zulke films kijk ik gewoon met mijn baby opschoot. Ook als hij 's avonds onrustig is laat ik de film er niet voor schieten.
Nog geen moment bij stil gestaan zulke films/series niet te kijken. Zal daar later natuurlijk wel rekening mee gaan houden...
Ik heb de tv eigenlijk nooit aan staan als onze dochter beneden is. Maar zou dat wel zo zijn, zou ik de tv bij dit soort beelden wel uitschakelen.
Als je per se film wilt kijken terwijl je kindje er ook is (waarom eigenlijk?!) overweeg dan tenminste een koptelefoon. Ik heb nog wel eens tv gekeken toen ze veel clusterde (en dus de tv niet zag ) naar Engelstalige programma's (ondertiteld dus) met het geluid gewoon helemaal uit . Je kind, hoe klein ook, leert de wereld kennen nu, en televisie is natuurlijk nogal niet een realistische weergave van de wereld, met veel meer prikkels, geluid, veel te snelle beelden, geweld, etc. Ze hebben niet voor niets de kijkwijzer ontwikkeld, waarom zou dat voor kleine babies ineens niet gelden?
Tja, weet je, ik heb geen zin om 10 weken zonder tv te zitten, omdat mijn zoontje 10 weken alleen aan het huilen is, en 10 weken lang zowat in mijn armen woont. (en ja, we lopen bij alle zorginstanties de deuren plat). Denk echt niet dat hij er iets aan over zal houden
Ons meisje is al bijna 10 maanden elke avond wakker... Maar de tv gaat echt uit als ik haar mee naar beneden neem. Ik geloof ook dat al die flitsende beelden niet goed voor je kleintje zijn...
Meid, lastige omstandigheden. Ik hoop dat het snel beter gaat. Natuurlijk hebben jullie ook wat ontspanning verdiend, wellicht is dan toch een koptelefoon of het geluid uit bij ondertiteling nog een idee als het eng of geweldadig oid wordt. Bij een veel huilend kind lijkt me die spanning ook niet echt goed. Maar jij bent de mama natuurlijk Veel succes.
Ik stelde me vandaag dezelfde vraag toen Tom&Jerry en daarna Road Runner op tv kwamen Is soms ook echt gewelddadig! En zoontje van 19 maanden heeft het ook echt wel door, want Tom kreeg ergens een hamer op zijn hoofd en zoontje zei; "auw auw auw, pij !" sjah..
Ik zou me er bij deze leeftijd zeker nog niet druk om gaan maken, tenminste zolang je zelf rustig bent tijdens de film. Zodra je merkt dat je je bang voelt of onrustig wordt, dan zou ik niet meer gaan kijken met je kindje erbij want ze pikken jouw gevoelens snel op. Verder denk ik dat het voor een jaar niet zo veel uitmaakt of ze meekijken, ze beseffen helemaal niet wat er gebeurt op tv en meestal kijken ze niet eens. Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. Vind je het prettiger dat je kindje het niet hoort, dan een koptelefoon op, ben je bang dat je kindje de beelden blijft onthouden, dan zet je de tv uit. Volg je gevoel, dat is meestal het beste.
Ik heb tijdens mijn zwangerschapsverlof ook bergen dvd's gekeken hoor, met m'n kindje slapend op schoot of in de box of kinderwagen beneden in de kamer Ik kan me heeeeel goed voorstellen, zeker met een huilbaby, dat de enige manier om het een beetje door te komen zonder zelf totaal door te draaien is dat je geregeld tv kijkt of computert met je kind op schoot. Niks mis mee, vind ik. Ik kan me alleen wel voorstellen dat input door geluid of lichtflitsen voor kindjes extra belastend is, dus daar lette ik wel altijd op.
wij kijken gewoon horrorfilms of actie films als onze dochter beneden is ze gaat vaak pas rond 22u slapen en de hele avond geen tv is geen optie mijn ouders lieten me ook gewoon naar horror etc kijken en heb er niets aan overgehouden! wil dr geen mietje van maken natuurlijk!
Law & Order is Rosalie's lievelingsserie!! Zonder gein.. Ik maak me er nu nog niet zo druk om, ze vindt reclame het leukst, zegt genoeg denk ik.. En dan nog vindt ze haar speelgoed leuker.. Gr. Carlien