Eisprong en zonnebank

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kukel, 25 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kukel

Kukel Bekend lid

4 mrt 2013
    501
    0
    0
    Noord Brabant
    Dames, een vraagje.
    Misschien een hele domme, maar vraag het me toch af.
    Kan een zonnebank net voor, tijdens of net na de eisprong kwaad?
    Ik had voor deze week namelijk een 3 dagen kuurtje besproken, maar zit deze week (gisteren om precies te zijn) precies in mijn eisprong. Dinsdag ben ik al onder de zonnebank geweest. Vandaag en zaterdag staan ook eigenlijk nog op het programma, maar had ook ergens iets gelezen over oververhitting wat het eitje kapot kan maken.
    De andere afspraken maar afzeggen?
    Weet iemand hier meer vanaf?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mag je onder de zonnebank als je zwanger bent?

Vooral vrouwen zijn dol op zonnebanken: het hebben van een bruine of getinte huid is voor velen toch een schoonheidsideaal. Ook zwangere vrouwen voelen die behoefte. Een zonnebank straalt voornamelijk UVA-licht uit, geen tot weinig UVB en helemaal geen UVC. Een zonnebank heeft dus hetzelfde effect als de zon. Er kan dus niet gezegd worden dat een zonnebank voor de zwangere vrouw veiliger is dan de zon. Het gaat zich met name om de hoeveelheid UV-straling die de huid bereikt. Soms wordt er beweerd dat een zonnebank minder schadelijk is omdat je er niet door verbrand. Dit klopt gedeeltelijk. UVB-licht dringt in de opperhuid en is de oorzaak voor verbranding van de huid. Zonlicht bestaat voor ongeveer 4 procent uit UVB-licht, een zonnebank bevat geen tot heel weinig UVB-licht.

Of je onder de zonnebank mag als je zwanger bent? Ja, er is niemand die dit verbiedt. Of het verstandig is, is een tweede. Voornamelijk vanwege je eigen huid: de beschadiging die de huid oploopt is onherstelbaar. Een bruine huid is een ongezonde en beschadigde huid. De schade loopt steeds verder op en de huid wordt dunner. Er komen steeds meer rimpels bij. Zonnen zorgt voor vroegtijdige veroudering. Wanneer de huid continue weer beschadigd wordt, treden er verandering in het DNA van de huidcellen op. Het gevolg kan huidkanker zijn. Sinds de tweede wereldoorlog is de kans op huidkanker met 2000 procent toegenomen. Dit valt te wijten aan het velen zonnebaden.

Schadelijk voor de baby?

De baby zit goed beschermd in de baarmoeder. UV-straling die via de huid van de moeder binnenkomt, bereikt de baby niet. Zonnebanken of zonnebaden is dus niet schadelijk voor de baby. Toch kan het nemen van een zonnebad schadelijk zijn voor de baby. De temperatuur in de baarmoeder kan oplopen. Een te hoge temperatuur kan een miskraam veroorzaken, een vroeggeboorte of afwijkingen aan het hart-en vaatstelsel of aan het zenuwstelsel. Door de hoge warmte kan de vrouw uitdrogen. Bij uitdrogingsverschijnselen wordt de bloedtoevoer naar de baby toe verslechterd. Hierdoor ontstaat er een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen bij de baby

Dit geldt voor als je al zwanger bent maar ik denk dat hetzelfde is voor bij zwanger worden.

Het zal niet 1 op 1 schadelijk zijn maar niet is altijd beter.

Deel Deze Pagina