Ik zou graag een eigen winkel beginnen met zelf gemaakte spullen. Van gebruiksvoorwerpen in huis, kaarsen, schilderijen etc maar ook wat meubels. Het is dan een soort van woonwinkel en ik zou dan graag bekend staan als een hippe winkel. Dus dingen van steigerhout, beton etc Aangezien in nu in de zorg werk, denk ik er ook over om contact op te nemen met een bedrijf hier in de buurt wat mensen met een beperking in bedrijven laat werken. Zou dit haalbaar zijn, en dan vooral financieel om er maandelijks toch wat moois aan over te houden. Starten lukt me wel. en heeft er iemand ervaring met het beginnen van een eigen winkel?
Uhh tja...geen idee of t haalbaar is. Zal aan de markt liggen (vraag en aanbod), maar ook je locatie, zichtbaarheid en vindbaarheid op bijv internet. Heb er verder geen ervaring mee, maar zou t wel heel graag willen
Wat je als eerste moet doen om inzicht te krijgen in hoeverre het kan slagen is een ondernemingsplan gaan schrijven. Ondernemingsplan is echt nodig. Verder zou ik je adviseren om op deze website ( met forum) te kijken. Het is een platform voor en van ondernemers. Home | Higherlevel - Het forum over innovatie en ondernemerschap, voor starters en groeiers
Ik denk qua huishoudspul de markt al aardig verzadigt is. Denk bvb aan xenos, action, big bazaar. Die verkopen huishoudspul/ decoratie tegen bodemprijzen. Denk dat de meerderheid daarvoor kiest immers zijn veel dingen vaak ''mode'' en willen veel mensen daar niet veel aan uit geven.
Of de markt verzadigt is kun je echt alleen door het te onderzoeken bepalen... Misschien is er in die regio wel behoefte aan een winkel met leuke ( andere , unieke)woonaccessoires wat wordt gerund door mensen met een verstandelijke beperking. In onze woonplaats zit trouwens ook 1. Daar worden de spullen gemaakt door de mensen die daar werken. Echt heel bijzonder mooie spullen. Ik koop er vaak iets voor een verjaardag. Niet duur en wel uniek.
Mee eens, het is al heel goed dat je concreet weet wat je wil gaan doen, maar eerst een goed ondernemingsplan maken zodat je een leidraad hebt. Evt een adviseur zoeken die je hierbij helpt. Succes!
Dat bedoel ik dus bosi333, uniek en niet duur. Wat ik in mijn hoofd heb is niet te vergelijken met spullen van de xenos, action etc. Ik begrijp wel dat je uniek moet zijn en niet iets moet kiezen wat al overal te koop is. Ik woon in een groot dorp met veel winkels. De woonwinkels die er zijn, zijn niet "mijn" winkels. Mijn idee is "stoer, hip, anders". De doelgroep heb ik voor me. Ook zit er een action en een xenos, dus ik weet wat er al is.
Misschien out of the box maar als je er een leuke lunchroom of wat dan ook bijmaakt? Of erin verwerkt? Het dorp waar in vandaan kom zit ook zoiets. Alle dingen in de winkel zijn te koop en door de mensen met een beperking gemaakt. Er is een hoekje waar je simpele broodjes en koffie kan bestellen wat verzorgd wordt door mensen met down syndroom. Je kan er eigen gemaakte chocolade kopen etc etc. Echt heel leuk en goed lopend. Geloof zelfs dat de eigenaar ook een bepaalde regeling heeft met de gemeente over de salarissen van die mensen en de huur van het pand enzo. Er komen natuurlijk meer kosten bij kijken dan anders.
Het idee is zeker leuk en ligt wellicht dicht bij je hart. Belangrijk om te weten (en wat ook onderdeel van je ondernemingsplan moet zijn) is de locatie ....deze is namelijk uber bepalend voor het feit of je er maandelijks 'iets' aan over zal gaan houden. En is er ook daadwerkelijk een doelgroep die voor jou ideeen in het (grote) dorp waar je woont... Ik heb voorheen in de stad Haarlem gewerkt en zag dit soort winkels komen en gaan... uniek is namelijk ook riskant...omdat je doelgroep ervoor soms ook weer te klein blijkt te zijn om uiteindelijk te 'overleven' Wens je echter alle succes!
Denk ook dat niet alle mensen zomaar een winkel binnen stappen waarvan het personeel grootendeels bestaat uit mensen met een beperking. Puur omdat mensen vaak niet weten hoe ze met die mensen om kunnen/moeten gaan. Dat kan best een drempel zijn.
Heel leuk idee alleen ik zou er nu echt niet aan beginnen veel te riskant en al zo veel van dit soort winkels/webwinkels
Ikzelf ben 4,5 week geleden met een winkel gestart. Wat ik heb gedaan is eerst een ondernemingsplan opgesteld. Waar ik mee bezig was lag nog niet bij ons in de omgeving. Wel al winkels geweest maar of ze waren te rommelig, of ze waren ontzettend duur. Ik wist dat er vraag naar was maar echt een heel uitgebreid onderzoek heb ik niet gedaan. Sinds 4,5 week zijn we open en we krijgen super veel leuke en positieve reacties. Je ziet in deze korte tijd klanten terugkeren en ook klanten weggaan vanwege spullen die je niet hebt. Dit zal altijd blijven. We zijn gestart midden in de zomercollectie met maar relatief weinig merkjes. Dit komt door de inkoop. In ieder geval is het een groot risico wat je aan gaat. Ik heb mijn winkel 6 dagen per week open en daarbij werk ik ook nog 20 uur in de zorg wat ik aan hou. Puur omdat ik daar toch iedere maand mijn vaste inkomen uit haal. Waar je wel op moet letten is dat als je gaat werken met verstandelijk beperkte mensen, dat je veel wegen moet bewandelen omdat je dan ook een soort van instelling bent. Je krijgt met de overheid te maken en je moet bepaalde certificaten hebben ( als ik me niet vergis ) Volg je hart! Dat heb ik ook gedaan en ook al zijn we pas net bezig, tot nu toe geen spijt! Succes en mocht je dingen willen weten, je mag me altijd pb-en.
Wat je ook kan doen om eerst eens op te starten is een webwinkel ( of via FB) beginnen en daarnaast op braderieën gaan staan. Dan is de investering minder groot als dat je contracten aan moet gaan voor een pand.
Ik denk dat het heel lastig is voor ons om in te schatten of het kans van slagen heeft. Ik zou zeggen: ga eens praten met iemand die hier ervaring in heeft. Ikzelf heb een vriend die een schoenenwinkel had (middenin een drukke winkelstraat, met betrekkelijk dure merken). Die stond 6, soms 7, dagen per week in de winkel, 's avonds nog administratie en inkoop, en die hield er uiteindelijk een hongerloontje aan over. (Dit was voor de crisis, trouwens.) Maar misschien was dat de branche, of kwam het ook door de huur, de hoge kosten voor inkoop en dergelijke, maar ik heb in ieder geval wel gezien dat het niet hoeft te lonen. Overigens, en dat bedoel ik echt niet lullig, maar ik vind persoonlijk steigerhout en beton echt niet meer hip, maar nogal passé. Ik zou wel goed onderzoeken waar nog vraag naar is. Qua voorbeeld moet ik denken aan atelier de voordam in Alkmaar, waar verstandelijk gehandicapten woonaccessoires verkopen, die ikzelf wel vaak mooi vind. (Helaas hebben ze geen website met recente foto's.)