Eerder bevallen, korter bevallingsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door medinalil, 31 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    Hoi
    Ik heb even een vraagje, stel je wordt 2 wk eerder ingeleid of je beval spontaan eerder, is je bevallingsverlof dan ook 2 wk korter ?? Of blijf je gewoon de 10 wk verlof houden??

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt altijd recht op minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Het kan wel langer worden, maar nooit korter.

Wanneer je zes weken van te voren met zwangerschapsverlof zou gaan, dan heb je in principe recht op tien weken bevallingsverlof. De einddatum die dan is vastgesteld wordt in eerste instantie vastgehouden. Je krijgt dan bij twee weken eerder bevallen, die twee missende weken zwangerschapsverlof aan je bevallingsverlof vastgeplakt.

3. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    Oo duidelijk!! Dankjewel 😃

4. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Je krijgt inderdaad minimaal 16 weken verlof, wanneer je ook bevalt. Als je 6 weken van te voren stopt met werken en je bevalt bijvoorbeeld rond 42 weken dan krijg je de dagen dat je overtijd was erbij en heb je dus wat langer verlof. Maar stop je 4 weken vooraf en je gaat dan 2 weken overtijd, dan dus niet. Want dan rekenen ze die 2 weken dat je later bent dus gewoon nog in je zwangerschapsverlof en heb je na de geboorte nog 10 weken bevallingsverlof.

Ik ben de laatste keer 6 weken te vroeg bevallen, dus een dag na de geboorte van mijn zoontje is mijn verlof pas in gegaan en heb ik nog de volle 16 weken na zijn geboorte.

5. Liefjes

Liefjes Actief lid

17 okt 2010
    424
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, bij mij niet in ieder geval. Ik had na mijn bevalling nog recht op 12 weken, terwijl ik een week overtijd was en vooraf 4 weken opgenomen had. Je bevallingsverlof gaat pas in de dag dat je bevallen bent.

6. Liefjes

Liefjes Actief lid

17 okt 2010
    424
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben dus in totaal 17 weken thuis geweest.

7. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    774
    113
    Inderdaad, zo was het bij mij ook. Ik ging vier weken van tevoren met verlof, ben 9 dagen overtijd gegaan en kreeg die dagen dus gewoon aan mijn zwangerschapsverlof/bevallingsverlof vastgeplakt.

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik sluit me bij bovenstaande aan, je krijgt dus altijd minimaal wat je gepland had in totaal en als je overtijd loopt krijg je de dagen achteraf extra. Het maakt niet uit wanneer je verlof begint. Ze leggen het op de meeste sites zo raar uit terwijl het eigenlijk heel simpel is.

9. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Je hebt altijd minimaal recht op 10 wkn verlof ná je bevalling. Dus bevalt je 2 weken te laat, heb je alsnog 10 wkn daarna. En los daarvan heb je recht op 16 wkn in totaal. Ga je dus 4 wkn van tevoren met verlof, heb je recht op 12 wkn na je bevalling. Ga je 6 wkn van tevoren met verlof, heb je er nog (minimaal dus) 10. Oók als je later bevalt.

10. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Bij 4 weken voor datum stoppen is 12 weken bevallingsverlof en bij 6 weken 10? Toch? Ongeacht of je nou te vroeg of te laat bevalt?
    Als je 4 weken van te voren stopt en je bevalt twee weken later, dan blijft die 12 weken toch staan? Dan wordt dat toch niet opeens 10 weken?

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nee die twaalf weken blijven staan.
    Zie ook mijn eerdere antwoord ...
    Er is een onderscheid in ZWANGERSCHAPS- en BEVALLINGSVERLOF.
    Wanneer je overtijd loopt is het nog altijd zwangerschapsverlof, pas na je bevalling gaat het bevallingsverlof in.

12. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht

13. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Sorry mijn antwoord klopte niet. Ik typte 'te laat' terwijl ik 'te vroeg' bedoelde. Wordt het inderdaad niet duidelijker van :) sorry voor de verwarring.

14. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Dat klopt niet wat je hier zegt.

Ik heb heel bewust gekozen om 4 weken vooraf met verlof te gaan, zodat ik recht had op 12 weken bevallingsverlof. Ik ben met 41+1 bevallen en ondanks dat mijn zwangerschapsverlof dus langer werd, had ik nog steeds die 12 weken bevallingsverlof.

15. Maya1982

Maya1982 Actief lid

7 okt 2014
    140
    0
    0
    En hoe zit het dan als je dusdanig te vroeg bevalt, dat het voor je verlof valt (in periode dat je ziekteverlof hebt)? Gaat je bevallingsverlof dan ineens eerder in waardoor je eerder dan gepland weer moet gaan werken?

Oke beetje complexe vraag... Even toelichting: ik ga met 30 weken met verlof (ivm zware zwangerschap door tweeling). Wat nou als ik bij 32 weken al beval (hoop het niet, maar risico is er wel). Dan gaan die 16 weken dus dan al in? En dan zou ik dus 2 weken eerder dan gepland moeten terugkeren? Of niet?

16. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Dat klopt helaas helemaal ja, hoe jij het beschrijft.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    De regelgeving rond het zwangerschapsverlof ivm meerlingen is per januari van dit jaar veranderd, dus ik zou je vraag een stellen bij het UWV forumonderdeel hier.

Normaal gesproken is het inderdaad zo dat als jij vóór je zwangerschapsverlof bevalt, dan gaan je zestien weken inderdaad in vanaf de dag na de bevalling. Maar ik durf niet met volle zekerheid te zeggen of dit ook geld met het "meerlingenverlof". Je mag tegenwoordig immers met zwangerschapsverlof wanneer je een meerling verwacht.

18. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Als je eerder bevalt dan je verlof ingaat, komt je baby vaak in de couveuse. Sinds jan 2015 is de regeling aangepast dat je verlof dan pas ingaat als de baby uit het ziekenhuis of couveuse is, dacht ik.
    Via google kun je dat wel vinden.

19. Maya1982

Maya1982 Actief lid

7 okt 2014
    140
    0
    0
    Ja dat is ook zo, jullie hebben gelijk! Dat heb ik wel gelezen, maar was ik weer vergeten. Als ze bij bijv. 32 weken geboren worden, blijven ze zeker enkele weken in het zkh (hebben ze me verteld) dus dan gaat de 10 weken teller pas lopen als ze thuis komen (hoewel... 1 week voor eigen rekening had ik begrepen, de rest kun je terugkrijgen in verlof)
    Dank!

Deel Deze Pagina