Een kat buiten veroorzaakt overlast

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 23 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een kat buiten veroorzaakt overlast

1. Mensen met twee auto's ook

18 stem(men)
    16,5%
  2. Mensen die buiten roken ook

51 stem(men)
    46,8%
  3. Ik heb geen kat

31 stem(men)
    28,4%
  4. De klimaatverandering ook

9 stem(men)
    8,3%
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik snap ook wel dat mensen zich aangevallen voelen, maar voor sommige mensen is de overlast blijkbaar enorm. Als anderen dat dan horen terwijl ze zelf alleen maar de leuke kanten zien van hun beestje dan snap ik dat dat een shock is. Het is niet zo dat ontkent wordt dat ze thuis bij hun baasje wel leuk zijn of dat er ook katten bestaan die geen overlast veroorzaken. Alleen als mensen reageren met mijn kat doet dat niet, dan voelt dat als ontkenning, want dat kun je alleen weten als je regelmatig de buurt afgaat met een foto van je kat om te vragen of er over last is. Sommigen noem en dan echt goede maatregelen die ze nemen terwijl anderen dingen noemen die gewoon t probleem bij de ander leggen.
    Ik ben het maar deels met je eens dat het de andere kant op ook werkt. Sommigen trekken idd grote conclusies, maar er worden hier veel echte problemen genoemd. Terwijl er slechts enkele katten eigenaren echt realistisch reageren en de meesten toch ontkennend of met de instelling dat is dan jouw probleem.

En natuurlijk moet je iets met een kat die er al is, maar ik blijf ervoor pleiten: denk eens serieus na voor er een nieuwe kat komt. Heb het er miss eens met buren over als je in een dicht bebouwde woonwijk woont VOOR je een kat aanschaft. Neem er iig verantwoordelijkheid voor dat je een dier neemt omdat jij het wilt terwijl die vervolgens een groet deel van de tijd in de leefruimte van anderen is.

jolien 1986 en Juul75 vinden dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    4x per dag een poepende kat in je tuin, ontzettend gezéllig!
    ‘Ik ken het niet, dus is het overtrokken!’ Ja, zo ken ik er nog wel een paar...

jolien 1986, tuc, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.022
    113
    Overijssel
    Wat ik het meest asociaal vindt,is dat mensen zich in allerlei bochten moeten wringen en kosten moeten maken om andermans katten uit hun tuin te weren..
    En hoe verontwaardigd mensen zijn over een artikel als een kat beschoten oid is.. man,man als mijn vijver word kaalgeplukt en ik elk weekend 20 drollen in de tuin heb liggen kan ik je vertellen dat als ik dat beest te pakken zou krijgen... Kan me voorstellen dat je woongenot erdoor word verziekt.

SAARC en RoIn vinden dit leuk.
  4. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    #304 RoIn, 27 feb 2019
    Laatst bewerkt: 27 feb 2019
    Maar het ligt toch altijd aan de eigenaar, dat is toch ook de hele discussie, de kat doet gewoon wat hij denkt dat hoort/kan/mag..

Het gaat er om dat eigenaren verantwoordelijkheid dragen. En dat gebeurt in veel gevallen niet want ja, kat hoort buiten, kan hem toch moeilijk opsluiten.

Van mij mogen ze buiten, maar niet in andermans tuin/huis/onder auto graag.

Oh en waar ik het meeste last had van de kat die mijn cabriokap sloopte was in een vilawijk in 't Gooi..
    Nu woon ik daar nog redelijk dichtbij. Moet overigens wel zeggen dat ik steeds minder loslopende katten zie bij ons. Weet dat meerdere tuinen afgezet zijn met stroom. Mogelijk komt het ook daardoor dat ik ze minder zie. Ze zullen wel meerdere keren tegen het draadje aangelopen zijn..

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik begrijp eigenlijk niet waarom een dier mishanseld moet worden... uitspraken als " logisch dat een kat beschoten wordt" vind ik echt heel bizar. Dus iemand mag een dier mishandelen omdat hij/zij daar last van heeft. Zo werkt het dus ook niet helemaal. Er is in mijn straat iemand die steevast zijn hond midden op straat laat poepen. Dit ook niet opruimt. Dat geeft mij nog niet het recht om die hond af te schieten. Buren van mij passen met regelmaat op een hond die wer-ke-lijk waar de he-le dag loopt te keffen. Dat ding komt overal boven uit. Maar dan knal ik m nog niet af zeg. En ja..vaak wat van gezegd, helpt geen zak.

Louise11110, Fennec, dds en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Als je dieren iets aan wil doen, of aan doet omdat ‘ie doet wat ie doet, dan ben je echt een gigantische droeftoeter :rolleyes:
    Wat ben ik blij dat mijn lieve poekies niet buiten de tuin komen, en ik geen gedragsstoornis heb waardoor ik onschuldige beesten pijn wil doen.

7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    eens..
    Het gaat om de eigenaar. die moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik spuit ze hooguit nat met m’n supersoaker ;) Maar bij bv een hond loopt er een baasje bij die je kan aanspreken op zijn gedrag, een kat neemt geen visitekaartje mee. Dus je kan niks anders doen dan zelf het dier je tuin uit jagen.

Juul75 vindt dit leuk.
  9. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.952
    3.832
    113
    Vrouw
    Wel raar dat katten eigenaars zo blij zijn dat ze muizen doden. Vissen uit vijvers plukken en nog andere dieren doden is ook niet erg.
    Katten doden mag niet maar kleinere dieren doden is helemaal geweldig en wordt toegejuigd want die muizen zorgen voor overlast,...

Een kat is niet belangrijker dan andere levende wezens.

jolien 1986 en tuc vinden dit leuk.
  10. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Neem dit vooral niet al te serieus.

Mensen veroorzaken overlast. Al dat gezeik altijd overal over. Pff.. o_O En dan hebben we het nog niet eens over de flat earthers, complottheoristen, Trump stemmers, anti-vaxxers, chemtrails etc.. Man man man waar gaat het heen met de wereld :|

Louise11110, Fuddey en Kukido vinden dit leuk.
  11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.147
    35.792
    113
    Een mens die een dier iets aandoet is van een totaal andere orde dan dieren die elkaar iets aan doen. Kom op zeg.

Louise11110, Fennec, Jaimio en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.952
    3.832
    113
    Vrouw
    Dieren kopen om dieren te doden is hetzelfde als een mens die ze zelf dood . Je laat het alleen door een ander oplossen.
    Nu kopen velen geen kat puur om muizen te doden maar ze vinden het wel helemaal niet erg dat ze dit doen.
    Katten zijn jagers dus dat zij het doen is normaal maar ik vind dat mensen alle dieren gelijk moeten behandelen. Een kat is niet meer dan een muis of een vis. Katten en honden zijn ook niet meer waard dan een koe of een varken.

Dus ik vind het hypocriet als mensen vinden dat niet dierenliefhebbers toegeven een kat misschien iets aan te doen maar aan de andere kant blij zijn als hun kat andere dieren dood.

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Een huisdier hoort in huis. Daarom is het ook een huisdier met een eigenaar en geen wild of vrij dier.

Ik heb jaren katten gehad en die kwamen niet verder dan mijn tuin. Dat kan je ze prima leren. En anders scherm je je tuin af of koop je een lijn. Het probleem is dat veel eigenaren niet willen opvoeden of katten niet de hele dag in huis willen hebben.

Als eigenaar hoor jij je verantwoordelijk te nemen. Ik gaf net zoveel om mijn kat als de buren om hun vijvers, vogels, duivenhok of knaagdieren buiten. Het ene dier hoort niet meer rechten te hebben dan het andere. En een ander hoort geen overlast te hebben van jouw dieren.

Ik begreep het dan ook prima dat een buurman maatregelen nam toen een andere kat zijn auto iedere keer bekraste (zonnen op de motorkap) en zijn vissen en vijver kapot maakte. Hij had meerdere malen de eigenaar aangesproken wat niet hielp (gooien met water is compleet onzinnig natuurlijk). Buurman kondigde aan de tuin vol lelies te zetten. Legaal en zeer goedkoop! Kattteneigenaar was woest! Nu kon zijn kat niet meer naar buiten. Maar het hielp dus wel. Kattteneigenaar hield zijn dieren voortaan in de eigen tuin en huis.

Misschien een idee voor anderen met overlast.

tuc, RoIn en Fantykoekie vinden dit leuk.
  14. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Je neemt natuurlijk geen kat om andere dieren te doden. Katten jagen op muizen, ratten, vogels, vissen etc. Da's zijn instinct.

Alle dieren hetzelfde behandelen gaat niet, want ieder dier(soort) heeft zijn eigen karakteristieke eigenschappen. Een kat hetzelfde behandelen als een hond, koe, varken slaat dus nergens op.

Hier in de wijk vliegen ook wel eens reigers langs op zoek naar een mals visje. Dus wie zegt dat het altijd katten zijn die vissen uit vijvers jagen.

Onze poes loert ook wel eens op ons konijn. Dan jaag ik d'r weg.
    Ik weet niet of ze iets bij de buren uitspookt. Toen ze nog bij de buurman woonde spookte ze nooit iets bij ons uit. Mochten mijn buren last van mijn poes hebben, dan moeten ze bij ons komen, dan kunnen we naar de oplossing zoeken.

Louise11110, Pluk11 en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    [QUOTE="Kukido, post: 22166544, member:

Onze poes loert ook wel eens op ons konijn. Dan jaag ik d'r weg.
    Ik weet niet of ze iets bij de buren uitspookt. Toen ze nog bij de buurman woonde spookte ze nooit iets bij ons uit. Mochten mijn buren last van mijn poes hebben, dan moeten ze bij ons komen, dan kunnen we naar de oplossing zoeken.[/QUOTE]

De oplossing is vaak dat een ander de kat maar weg moet jagen of met water gooien etc. Alleen is dat geen echte oplossing natuurlijk. Als je de deur opendoet zijn ze vaak al weg. En je bent er niet altijd en ziet niet alles.

En helaas weet je niet altijd wie eigenaar is. Of ontkend de eigenaar dat zijn kat het gedaan heeft (nee hoor die van mij poept alleen op de bak niet in uw tuin etc).

Buurman wilde bijvoorbeeld geen belletje omdoen omdat hij daar zelf (in huis) gek van werd.

Waar ik (als katteneigenaar) destijds ook gek van werd waren buurtkatten die in mijn tuin wilden komen om te vechten.of juist paren met mijn kat.

Juul75 vindt dit leuk.
  16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Collega had een zwaar allergische dochter. Wilde absoluut geen katten in haar huis of tuin. Vervelende buurtkat bleef komen (zelfs in hun huis in de zomer). Eigenaar stelde voor dat collega maar een duur elektrische draad moest spannen om haar (grote) tuin.. Andere oplossingen waren niet mogelijk want een kat is een vrij dier etc

Collega leende een vangkooi bij het dierenasiel waar ze buurtkat als gevonden bracht. Kon de eigenaar hem weer ophalen (tegen betaling).

Gelukkig heeft eigenaar toen maatregelen getroffen want collega had anders de vangkooi nogmaals geplaatst en het dier in het buitengebied losgelaten.

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Of het netjes is, nee maar ik snap het wel als je een zwaar allergisch kind hebt.

Bij mijn schoonzus kwam een kat binnen die op bed plaste, op de bank plaste. Echt enorme schadeposten buiten dat het ook gewoon hinderlijk is. Je haalt niet na een werkdag even een nieuw matras.
    De overlast van dat beest hield ook maar aan en toen hebben ze de kat inderdaad maar kwijt gemaakt. Met de eigenaar viel niet te praten.

18. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Mijn man heeft, toen hij nog thuis woonde, dus echt een kat doodgeschoten.
    Hij had enorm veel nestjes in zijn volière en elke keer kwam er een kat op de volière waardoor de oudervogels zo in de stress schoten en hun nestjes alleen lieten.
    Dat was hij zo zat (had voor duizenden guldens vogels)

Is hij dus klaar gaan zitten met een buks om een waarschuwingsschot te lossen, vlak naast die kat. Al t andere al geprobeerd, maar dat hielp niet.
    Schiet hij die kat dus morsdood. Bleek t later een kat van zn tante te zijn die aan de overkant woonde.
    Kat kwam daar nooit binnen, at alleen wat voer buiten en ging verder zn gang buiten.
    Zn tante vond t niet eens zo erg. Zn verdiende loon zei ze.
    Maar t had net zo goed een kat van een ander kunnen zijn die t wel vreselijk had gevonden. Dan heb je wel een groot probleem.

19. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    In onze vorige straat liet iemand ook altijd zijn hond op de stoep poepen. Weird vond ik dat. Na een tijdje het aangezien te hebben heb ik de drollen rond zijn deurklink gesmeerd en in de brievenbus gestopt. Zalige wraak en nog diervriendelijk ook.

tuc vindt dit leuk.
  20. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat begrijp ik ook nog wel...

Maar ja, bij een kat weet je niet altijd wie de eigenaar is..

Overigens vind ik het ook smerig als mijn eigen katten in mijn tuin schijten. Jaag ik ze ook naar binnen, niet zo'n zin daar in te graaien, laat staan als het de katten van een ander zijn of in de zandbak van jouw kind

Deel Deze Pagina