Echte Indiase curry, recept??

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 16 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik wil vandaag een Indiase curry maken. Liefst met kippenvlees en zonder pakjes etc. Maar gewoon met allemaal verse ingrediënten.

Wie heeft er een lekker recept? Op internet staan zoveel verschillende recepten dat ik echt geen idee heb welke goed zijn en welke niet..:)

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.650
    1.411
    113
    Leest mee :D

3. SDonya

SDonya Niet meer actief

Niemand?? Wil zo namelijk boodschappen gaan doen..

4. henkie24

henkie24 Niet meer actief

nee sorry

5. logo

logo Niet meer actief

Ik lees ook mee. Ben benieuwd. Lekker!

6. Die van koken met karin is erg lekker. Kip madras is online te vinden. En de curry recepten van jamie oliver zijn ook heerlijk

7. Nodig voor 4 personen:
    400 g kipfilet, 200 ml kokosmelk, 1 blik tomatenblokjes, 1 grote appel, 1 grote ui, 1 rode Spaanse peper, 1 knoflookteen, 1 kootje verse gember, 2 eetl (Madras) kerriepoeder, 1 eetl komijnpoeder (djinten), 1 eetl maïzena, scheut plantaardige olie
    Tot mijn grote vreugde word ik overspoeld met suggesties voor deze rubriek, waarvoor ook hartelijk dank. Intussen beginnen zich de eerste voorkeuren af te tekenen. Zo kreeg ik talloze aanvragen voor het mij voorheen onbekende Kip Madras uit de populaire serie Wereldgerechten. Dat blijkt een doos met daarin twee zakjes poeder en een zakje gespikkelde rijst die met koud (!) water op moet en dan 20 (!) minuten dient te koken. Het resultaat: gespikkelde, vrij papperige rijst.
    Op het pak fraai ronkend proza over smaakvolle, zongerijpte, duurzaam geteelde groenten, maar waar zitten die dan? Sperziebonen moet je zelf koken en apart erbij serveren.
    Madras staat gewoonlijk voor een pittige curry en op de foto dartelen ook kekke rode pepertjes voorbij, maar die zitten er niet in. De saus is juist zoet – niet verwonderlijk met suiker als hoofdingrediënt – en niet uitgesproken kruidig. Dankzij de toegevoegde crème fraîche wel mooi romig.
    In dezelfde tijd kun je dit gerecht ook zelf maken. Minder zoet, maar wel met wat meer diepte. Of strijk ik nou heel Kipmadrasminnend Nederland tegen de haren in?
    Snij de kip in blokjes, doe in een grote kom en hussel om met peper, zout, 1 lepel kerriepoeder en maïzena tot ze overal bedekt zijn met een licht waasje. Snipper de ui en fruit zeker 5 minuten zachtjes in wat olie in een grote braadpan of hapjespan. Hak intussen de knoflook, gember en rode peper (zonder zaadjes) fijn en doe erbij, plus de andere lepel kerrie en het komijnpoeder. Fruit tot het lekker geurig is, schep dan uit de pan en hou even apart. Laat een nieuw scheutje olie heet worden in de pan en bak al omscheppend op hoog vuur de kipblokjes mooi goudbruin aan de buitenkant. Doe de uienprut er weer bij, plus de tomatenblokjes, kokosmelk, zout en peper. Roer door elkaar en laat aan de kook komen. Laat dan met deksel schuin op de pan 15 minuten zachtjes sudderen. Voeg de laatste 5 minuten de in blokjes gesneden appel toe. Lekker met verse koriander erover.
    Kerriepoeder is een mengsel van allerlei specerijen. Gebruik geen poeder dat al jarenlang achterin het keukenkastje staat, daar zit geen smaak of geur meer aan. Kijk eens bij toko’s, hindoestaanse of Engelse winkels, die hebben vaak diverse soorten.
    Kerrie altijd meefruiten in de olie, dan komt de smaak goed los.
    De kip kort aanbakken, alleen tot het rauwe roze eraf is. Verder garen gebeurt straks in de saus.
    Geen pepertje in huis? Neem een schepje sambal. Geen gember? Weglaten of vervangen door een scheutje gembersiroop op het eind.
    Lekker en ziet er gezellig uit: stukjes (1 cm) rauwe haricots verts gaar laten worden in de saus. Reken dan wel op 5-10 minuten extra suddertijd, net zolang tot ze beetgaar zijn.
    Te pittig uitgevallen? Schepje suiker of scheut gembersiroop erbij.

8. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Here you are :):
    Curry recipes - Recipes - BBC Good Food=

Verschillende recepten voor curry.

Hmmm, zin in curry gekregen...voor vanavond heb ik al eten, maar morgen maak ik ook lekkere curry met verse ingredienten.

9. SDonya

SDonya Niet meer actief

10. SDonya

SDonya Niet meer actief

Zou nog laten weten hoe het was,

Als je van zuur houd dan is dit recept een aanrader.

Voor ons was hij te zuur dus ik ga hem niet meer maken... Denk dat hij met 1 tomatenpuree al een heel stuk lekkerder is.

Deel Deze Pagina