Echt een mega zak snoep als traktatie op psz... :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debby82, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandra

sandra Fanatiek lid

Ik ben er altijd heel duidelijk in geweest, en heb eerlijk gezegt ook nooit gezeur gehad van mijn zoontjes.

Ik weet nog dat Jasper op de peuterspeelzaal een tractatie (lollie) geweigerd heeft, ik mag een geen lollies van mijn mama, veel te gevaarlijk voor kindjes, heeft ie gezegt.

Ik zou geen mail sturen, maar gewoon heel duidelijk je dochter uitleggen waarom ze niet heel die zak snoep op mag eten.

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik wil er nog aan toevoegen dat ik niet TEGEN een snoepje ben.
    Amy-lynn snoept hier ook wel.
    maar puntzakken vol vind ik inderdaad not done
    en Amy-lynn kan daar ook enorm om zeuren dan.

3. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    tjah, dit blijft een probleem. ik denk dat een mail sturen niet veel zal uithalen. sommige mensen willen / kunnen niet snappen dat er een verzoek is om niet zoveel snoep uit te delen. ik snap ook nooit waarom het van die megazakken moeten zijn.

ik geef meestal 1 ding uit de zak wat ik geschikt vind of een speeltje wat er vaak ook nog bijzit en de rest gaat weg in de kast. hij wet niet beter en tot nog toe valt het gezeur nog wel mee. dat eet papa de snoepkont dan s'avonds ofzo op. als hij wat groter wordt zou het in een trommel gaan, no way dat al die snoep in 1 keer achterover gaat hoor. bij ons mag je niet eens snoep geven en toch gebeurd het steeds weer. en ook hier inderdaad dat beleid van we geven het mee naar huis (dan zijn wij ervanaf) en moet mama zelf maar beslissen.

4. Storm

Storm Niet meer actief

Ik zou het ook gewoon uitleggen aan mijn kinderen. Dit mag wel en dit mag niet.
    Kan me je frustratie best voorstellen. Mijn zoontjes gaan naar het kdv en zitten op de flexgroep met kids van 0-4 jr. Als ik kijk waar daar op getrakteerd word denk ik ook wel eens,: nou, dat kan ook wel wat minder. Inderdaad grote zakken snoep en van die uitdeelcadeautjes waar driekwart van de kinderen nog te jong voor is ivm kleine onderdelen en verstikkingsgevaar. Heb het idee dat ouders elkaar willen overtreffen. Heel af en toe komt er eens een normale traktatie voorbij.
    Ik heb laatst de hele oogst van een jaar trakteren aan de overburen gegeven. Mijn oudste lust helemaal geen snoep (soms best handig) alleen chocola en rozijntjes vind hij erg lekker. De jongste is nog te jong.
    Ik zal mijn kinderen niet verbieden te snoepen, maar die grote hoeveelheden vind ik niet nodig. En lollies vind ik ook veel te link voor die kleintjes.

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik vind een mail sturen naar de stichting om het te verbieden wel wat ver gaan eerlijk gezegd... Je kunt zelf alles uit de zak halen waarvan jij niet wil dat ze het eet, dat gooi je weg en dan laat je haar af en toe iets uitzoeken wat ze wel mag. Iedereen blij, toch?
    Het compleet verbieden van snoepgoed uitdelen vind ik echt overdreven namelijk.

6. Alita

Alita Niet meer actief

vindt ik ook;)

7. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Tja, vind het de keuze van de ouders. Ik deel zelf geen snoep uit maar ze krijgt het natuurlijk wel eens uitgedeeld. Dan mag ze een snoepje kiezen en de rest moffel ik wel weg. Ze vraagt er later nog wel eens naar maar meestal is ze het alweer vergeten. Niet dat ze niet mag snoepen maar ik haal het gewoon niet in huis. En ik vind het zelf niet nodig om uit te delen, je kan genoeg leuke andere dingen uitdelen. Straks als ze groter is en het zelf wil omdat "iedereen in de klas dat doet" mag het wel. Ik probeer het gewoon het snoepen nog een beetje weg te houden omdat ik het nu nog niet nodig vind. Maar dat is mijn standpunt en ik vind dat andere ouders dat zelf mogen weten en dat je het gewoon niet kan verbieden.

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.883
    1.368
    113
    Dat vind ik echt de slechtste reden om iets te doen. Je kunt ook onwijs leuke dingen trakteren die niet snoep zijn en waarbij ze niet wordt uitgelachen in de klas...

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cindy: ik vind het niet kunnen maar zou ook niet tegen zijn.
    Het is alleen de haalbaarheid..

Hier ook niet echt tegen snoepen overigens.. Maar wel met mate dus.

10. Alita

Alita Niet meer actief

nee ik vindt dat je nog altijd zelf moet kunnen beslissen wat je uitdeelt op school.....soms heb je iemand die idd zoiets geeft...nou dan gooi je het weg toch?

Tenslotte zijn wij de ouder en beslissen wij wat onze kinderen krijgen....zo`n situaties kom je nog wel vaker tegen dat jij het ergens niet mee eens bent....en dan zou iedereen zich aan jou moeten aanpassen.....dat lijkt me erg moeilijk

11. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Toch alleen maar goed??? Beter dan dat je kindje al een kwart van de zak op heeft voordat jij komt.

Ik vind ook niet dat snoep verboden moet worden als traktatie. Ten slotte is het feest en jij gaat op een verjaardag toch ook niet aan een banaan zitten knagen of een versierde sinaasappel? Als mijn dochter als ze wat ouder is, snoepgoed als traktatie krijgt zal ik haar wel duidelijk uitleggen dat ze niet de zak in een keer kan opeten maar dan verdeel je het toch over een langere periode? Vind het overdreven om hierover een mail te gaan sturen.

12. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Niet als ze zelf het gevoel heeft dat ze dat niet wilt. Ik hoef niet altijd maar de pedagogische moeder te zijn waarbij je dat soort dingen altijd maar expres niet hoeft te doen omdat je anders met de rest meeloopt. Het gaat over een traktatie en waarschijnlijk pas over een die over een jaar of 3 wordt uitgedeeld. Als mijn dochter op haar verjaardag om die reden snoep wil uitdelen mag ze dat van mij. Ik hoef dan op dat moment voor mijn gevoel niet mijn punt te halen door dan expres mijn zin door te drijven en haar een gezellige pen uit te laten delen.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    1. Ik heb geen enkele moeite met mijn kinderen bepaalde dingen te verbieden, ook niet als ze een zak snoep hebben gekregen. Snoepjes die worden aangeboden in winkels weigeren we ook stelselmatig.

2. Ik heb geen principieel bezwaar tegen snoepen (wel het eerste, als het even kan 2, jaar), mits het veilig snoep is en zeer beperkt. Een koekje, rozijntjes of gedroogd (en gezoet) fruit is geen enkel probleem. Heel soms een chocolaatje ook niet. Winegums ed vind ik te gevaarlijk en is meestal rotzooi dus krijgt ze thuis niet, net zo min als chips. Mijn moeder geeft M wel eens een winegumachtigsnoepje, tja als ze er niet mee rondrent en er op kauwt = prima. Op verjaardagen mogen ze allebei best wat chips / taart ed.

Ik vind echter dat een school/stichting wel degelijk het uitdelen van snoep kan verbieden. Het is namelijk iets dat ongezond is. En als ouders dat willen geven aan hun kinderen, prima, maar niet tijdens schooltijd. Dus in de tijd van de ouders = verantwoordelijkheid van ouders, in de tijd van de school = verantwoordelijkheid van school.

Als tijdens een introgesprek heel duidelijk wordt gezegd tegen ouders dat snoepgoeduitdeelspul weer wordt teruggegeven dan denk ik dat ouders wel 2x nadenken voordat ze dat doen.

Er zijn zoveel leuke dingen om uit te delen, zonder dat je met lollies (?!?!?!!?) moet aankomen.

Op het moment dat ik zou beslissen dat mijn kinderen geen winegums, chips en lollies mogen eten dan wordt dit toch juist opgedrongen door ouders die vinden dat alles maar moet kunnen? Scholen zijn educatieve instellingen en mogen ook best normatief zijn: wij accepteren alleen gezond voedsel. Het is dan aan de school om te bepalen wat daaronder wordt verstaan ;)

M's (oude) peuterschool heeft een antroposofische inslag. Jaminsnoep is absoluut niet de bedoeling, maar volgens mij haalt niemand dat ook zn hoofd. Wat wel wordt uitgedeeld zijn zelfgemaakte koekjes bijvoorbeeld (erg leuk), mozaiek knutselpakketjes met een doosjes rozijntjes (crea), gedroogd fruit (zit ook suiker in trouwens ;)). De meeste ouders steken iets meer moeite in het uitdelen dan een zak volscheppen met chemische troep ... erg prettig.

Maar ik heb geen illusies hoor, M zit nu op een gewone basisschool en ik heb eigenlijk geen idee over het uitdeelbeleid ... Mochten er zakjes chips / snoep uitgedeeld worden dan ga ik maar zeker tegenaan bemoeien. In een tijd waarin kinderen steeds vaker overgewicht hebben, kun je je als school (en eigenlijk ook als ouder) daar niet aan ontrekken: veel aandacht dus voor gezonde voeding (gruiten) en bewegen.

14. Saskia78

Mja dat is het voordeel van antroposofisch.. Dergelijke mensen denken sowieso meer na over eten en lijken het ook minder erg te vinden om tijd in eten te steken :)

15. Skye

Skye Niet meer actief

Tja, ik zou me er persoonlijk niet druk om maken!! Je wordt tegenwoordig helemaal gek van die ouders die zich druk maken om 1 snoepje die ze krijgen, of die op zoek gaan naar suikervrije taart voor als de kindjes jarig zijn, zodat de kindjes ook taart kunnen eten!! Pff, nee daar doe ik niet aan mee! Mijn meisje krijgt een hoop fruit, maar ook chips, taart, snoep ed!

Ik snap best dat het misschien moeilijk is als je kind zo'n grote zak snoep krijgt. Oplossing: Haal het snoep dat in jouw ogen gevaarlijk is eruit, leg de zak in de kast en geef je kindje af en toe een snoepje!! Misschien ben ik gewoon TE makkelijk, maar ik ben gewoon niet zo'n moeder, die alles volgens bepaalde regels doet

16. Dana

Dana Niet meer actief

zo doen wij het ook, het snoep wordt opgeborgen in de kast en elke dag mag ze er 1. hier zijn we altijd heel duidelijk in geweest en het geeft ook geen problemen, ja natuurlijk zeurt ze er wel eens om maar dat doet ieder kind. een simpele nee, ook al moet dat een paar keer herhaald worden is toch niks mis mee?

17. adi

adi Niet meer actief

sorry, maar wat een rare reactie. Het gaat hier om kleine kinderen!

Wij hebben voor 2de verjaardag versierde mandarijnen getrakteerd met een kadootje en een klein zelfgemaakt cupcakeje.
    De kinderen hadden tenminste wat uit te delen en de tractaties mochten gewoon aan tafel gegeten worden tijdens het zingen.
    In plaats van helemaal niks uitdelen tijdens het feestje omdat die makkelijke snoepzakken in de mandjes verdwijnen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij Salapio.

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ah het 'het is feest dus het moet kunnen'-argument. Tja .. ik heb daar dus helemaal niets mee. Zeker niet als het gaat om een zak vol chemisch suikergoed. Kinderen die dat niet gewend zijn, missen niets hoor en zijn erg blij met een versierde sinaasappel!

Ik kan me nog heel goed herinneren hoeveel lol ik heb beleefd toen ik samen met mn mams een fruitspies-egel heb gemaakt ... zag er zo mooi uit en was nog heerlijk ook. Heel wat feestelijker dan een zakkie gemakzucht. Ik snap echt niet wat een zak snoep / chips te maken heeft met feest? Overigens zou ik het geen probleem vinden als er zelfgemaakte/versierde cupcakes worden uitgedeeld. Ben echt geen gezondheidspurist ofzo :D (beetje maar) ...

Een ander probleem wat ik heb met snoepgoed is de varkensgelatine waar het merendeel uit bestaat. Wij eten geen vlees, dus waarom zou ik wel gemalen varkensbotten aan mn kinderen voeren? En waarom zou wie dan ook dat doen ... maar goed dat is weer een andere discussie :D

19. Skye

Skye Niet meer actief

Varkensgelatine of niet.......het is wel verdomde lekker;)

20. Saskia78

Gemalen botten lekker? Dat zijn de smaakstoffen die ze erbij gemixt hebben hoor..
    Pure gelatine smaakt niet heel bijzonder :D

Deel Deze Pagina