Voor de herfstvakantie is onze dochter positief getest op dyslexie. Het is alleen op spellinggebied, dus er is geen verdere begeleiding vanuit school bij. Wel is ons gevraagd om een lijstje te maken met dingen die haar kunnen helpen. Er werd als voorbeeld extra tijd voor een toets en extra grote letters gegeven. Zelf hadden we al bedacht dat de teksten van begrijpend lezen worden voorgelezen, dat is mogelijk in het digitale systeem. Wie van jullie heeft ervaring met nog andere aanpassingen die kunnen helpen? Ter aanvulling: ze zit inmiddels in groep 7.
Een nieuwsgierige vraag: hoe komt het dat ze geen begeleiding krijgt? Bedoel je dat ze geen vergoede behandeling kan krijgen zoals bij ernstige enkelvoudige dyslexie? Ik neem toch aan dat ze op school wel iets van extra ondersteuning voor spelling hebben? Of is dat niet passend genoeg? Als ze er veel last van heeft en school zelf geen handvatten heeft dan kunnen ze wellicht ook hulp vragen binnen hun samenwerkingsverband. Soms is er dan toch meer mogelijk dan gedacht wordt.
Hier zetten ze op school letterster in, via logopedie wordt taal in blokjes toegepast en worden dictees extra met hem geoefend zodat het meer geautomatiseerd wordt, in andere toetsen tellen niet alle spellingsfouten mee. Hier geen diagnose maar wel spellingsproblemen.
School hoort toch sowieso te begeleiden? Voor een onderzoek moet al worden aangetoond dat school bv al extra begeleiding, verlengde instructie, etc heeft geprobeerd. Snap niet helemaal dat ze geen begeleiding bieden… Ik zou verder niet zelf proberen het wiel uit te vinden, maar school en behandelaar met elkaar in contact brengen zodat de behandelaar kan aangeven wat jouw dochter nodig heeft en school ook tips kan geven. Hier is de lijn tussen logopedist en juf (en ib’er) ontzettend kort, als de logopedist iets doorgeeft, is het de dag erna door school geregeld.
Nou dit. School kan niet stellen dat er geen extra begeleiding komt. Als de behandelaar aan geeft wat er nodig is moet school daar actie op ondernemen.
Ja, ervaring mee, hier heeft school een arrangement geregeld via het samenwerkingsverband voor extra begeleiding. Niet dat we er in de praktijk veel aan hadden, maar dat ligt denk ik vooral aan wie de begeleiding geeft. In ieder geval valt er altijd wel wat te regenen regelen. Je kind heeft ook recht op extra tijd bij bijvoorbeeld de Cito's.
Ik ben nieuwsgierig naar wat je bedoeld. Bedoel je dat ze woordbeelden wel herkend maar lastig zelf op kan hoesten? Sowieso heeft school rekening te houden met dyslexie. Maar als er iets niet in balans is in het kunnen zou ik nagaan hoe de prikkelverwerking is. Dat gaat imo vaak samen. Zelf zou ik dan ook dingen aanbieden als het hoofdje fris is. Misschien is het niet van toepassing. Dat kan alleen jij nagaan. Maar sommige dingen kunnen meer rust nodig hebben om op te nemen. Waardoor school een lastige plek is om het op te nemen. Bijvoorbeeld taal bij beelddenkers. Dan is het niet alleen de vraag hoe vaak er geoefend moet worden. Maar ook wanneer komt de informatie het beste binnen.
Bij mijn ene zoon kwam pas in groep 8 de definitieve uitslag dyslexie. Omdat hij maar een lichte vorm heeft kwam hij niet in aanmerking voor vergoeding om extern begeleiding te krijgen. Maar school heeft hem wel extra begeleiding gegeven. Er was een juf die speciaal er was voor de kinderen met (vermoeden van) dyslexie. Die gaf extra begeleiding op spelling. Bij (cito) toetsen kreeg hij de toets voorgelezen, daarvoor zat hij dan òf alleen òf met nog een paar dyslexie klantjes in een apart lokaal. En hij heeft een dyslexieverklaring die hij heeft voor het leven en die is dus ook ingeleverd op zijn middelbare school. Op zijn middelbare school keken ze per leerling met dyslexie wat de leerling nodig had aan extra begeleiding. En die krijgt de leerling dan ook: Extra tijd met toetsen, voorlezen van toetsen, etc. Ook zijn er speciale programma's waarbij je de lesboeken kunt laten voorlezen. Doet school bij jouw kind dan echt helemaal niks?
Ik heb eens de aanpassingen uit onze zoon zijn behandelingsplan erbij genomen. Dit zijn degene waar de focus op ligt, er zijn er nog een hele hoop maar die worden niet ingezet. -Sprint plus gebruiken ( computer programma voor mensen met dyslexie) waarbij voorlezen, typen, tekstverwerker en nog heel wat extra hulp aan bod komt. - Meer tijd krijgen voor toetsen en taken. - Tijdens de examens de mogelijkheid om bepaalde vakken vooral mondeling te doen. - Boekbesprekingen mag met luisterboeken ipv lezen. - In taken en toetsen gaat de focus naar de inhoud en minder naar spelfouten ( word bepaald door de leekracht). - Onthoudboekje met spellingsregels mag altijd geraadpleegd worden, ook tijdens toetsen. - Bij schrijfopdrachten gaat de aandacht naar logische ordening van de hoofdlijnen, niet naar details. - De leerling wordt verplicht om, als er voldoende tijd is, de antwoorden op de vragen na te lezen en ze aan te vullen waar nodig.
Ik volg hier even, vorige week de diagnose ernstige dyslectie gekregen. Dus wij gaan hier nu ook die molen in. Vooral ook automatiseren is heeeel lastig. heb natuurlijk wel richtlijnen gekregen vanuit het bureau, waar school iets mee moet gaan doen. Maar wat ze verder allemaal kunnen doen weet ik nog niet. Over 2 weken hebben we het gesprek op school.
Oudste heeft het ook. En uit zich voornamelijk in spelling (daarbuiten kon hij te goed compenseren om er zichtbaar last van te hebben) Lettertype open dyslexie gebruiken voor lezen help hier. Dus voor lezen van boeken een e-reader aangeschaft. Verder zou ik vooral met school in gesprek blijven over wat ze kunnen aanbieden. En straks bij het kiezen van middelbaar onderwijs goed navraag doen wat de mogelijkheden zijn. En hoe daar in de praktijk mee omgegaan wordt. Waar oudste nu vooral mee worstelt is leerwerk. Automatiseren. Vooral met de talen (woordjes leren). Maar ook bijvoorbeeld scheikunde. Dan moeten ze de elementen uit hun hoofd leren. En zo had hij op de basisschool veel moeite met de tafels leren (of eigenlijk deed hij dat gemiddeld, dus geen reden voor zorg, terwijl hij met rekenen door het plusboekje heef vloog xonder enige moeite). Ik lees dus nog even mee voor tips of inzichten.
Oeps, mijn notificaties stonden niet aan. Bedankt iedereen voor de reacties! Ik ben wat onduidelijk geweest in mijn OP over de begeleiding. Ze heeft al vanaf groep 3 heel veel extra begeleiding. Dat begon al met avi-lezen, maar nu ook pre teaching (individuele uitleg voorafgaand aan de klassikale uitleg) en tijdens de les veel extra uitleg. Bij deze vorm van dyslexie is er verder geen vergoede behandeling. De begeleider gaf ook aan dat er weinig rendement op zou zitten. Veel inspanning en weinig verbetering, zeg maar... En aangezien het huidige huiswerk en de lessen al meer dan voldoende is voor haar, vinden wij het als ouders wel fijn zo. School vraagt nu om tips en tricks die haar kunnen helpen. De huidige begeleiding blijft. Het avi-lezen en hardop lezen is nu wel op niveau. Maar de basiskennis zit "er gewoon niet in". Bijv het opknippen van woorden en dan het toepassen van spellingregels lukt haar niet. Ze schrijft gerust "noemmen". Ook bepaalde letterklanken (ui, eu, oe) herkent ze slecht.
Het lezen en spelling was al vanaf groep 3 zwak. Maar in de hogere groepen moet er natuurlijk ook voor andere vakken gelezen worden. Hierin komt ze tijd tekort. Het verwerken van de tekst gaat langzamer. Gek genoeg kan ze goed dingen letterlijk uit haar hoofd leren, bijv. plaatsnamen bij topografie. Of een Bijbeltekst. Om in aanmerking te komen voor de test moet er 3x een E (laagste niveau) worden gescoord op spelling. En dit was het geval op haar laatste rapport.
Wij hadden wel een ernstige dyslexie maar ook wij moesten helemaal opnieuw beginnen met klankgroepen etc. Ik zou daar echt wel op aansturen met een extern buro die heeft onze zoon echt goed geholpen. Ze waren daar begonnen met klankgroepen en hakken en plakken, dus gemiste basis dus.
Hier is dat ook de bedoeling inderdaad…. helemaal weer opnieuw beginnen… echt de basis zoontje zat tijdens Corona in groep 3, dus sowieso werkte dat niet mee, is wel overgegaan naar groep 4 omdat hij net goed genoeg scoorde maar na 2 maanden weer terug naar groep 3. Zit dus nu in groep 4, maar gaat inderdaad met het bureau weer vanaf 0 beginnen
Tja en dat slechte spellen blijft, maar kan wel wat verbeteren. Onze dochter was ook avi-uit in groep 6, maar spelde als iemand uit groep 4. Alle methodes van behandeling beginnen bij de basis. Hier 10 maanden lang elke dag de letters + eu, oe, ui enz. moeten flitsen. Een behandeling is heel intensief, maar ook effectief. Onze dochter heeft flinke sprongen gemaakt, maar spelling blijft ondanks dat moeilijk. Zonder dyslexiebehandeling was het veel beroerder gebleven, daar kon geen schoolbegeleiding tegenop.