duimen afleren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door esmee1808, 8 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esmee1808

esmee1808 Actief lid

13 aug 2010
    458
    0
    16
    Ik ben van de week met mijn dochter naar de tandarts geweest en die vertelde dat mijn dochter moest stoppen met duimen. Nu duimt ze op zich overdag niet echt meer alleen als ze heel moe is verder alleen in bed.

Maar hoe pak ik dit aan de eerste dag heb ik er een pleister op gedaan maar dit had niet echt effect want haalt ze er na een uur gewoon af met de smoes dat het niet blijft zitten. Dag 2 heb ik byte-x gehaald en dit op haar duim gesmeerd dit wilde ze eerst echt niet maar toen ik vertelde dat mama het dan ook op haar nagel zou doen mocht ik het er toch opsmeren.

Maar nu komt het dus zonder die duim valt ze gewoon niet in slaap. Ze ligt uren wakker en probeert het dan toch steeds met als gevolg dat ik steeds naar boven moet gaan en haar drinken moet geven anders blijft ze huilen over die vieze smaak. Dit nu toch een paar dagen volgehouden maar ze is nu helemaal op van te weinig slaap en ik vraag me af hoe lang moeten we dit nog volhouden.

De tandarts heeft haar ook zelf vertelt dat ze moest stoppen en waarom ze moest stoppen maar daar luistert ze niet naar want ze draaide gewoon haar hoofd weg.

Iemand die ervaringen of tips heeft met het afleren van het duimen ??

2. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Hier twee die moeten stoppen met duimen. Bij de oudste ging het heel makkelijk, maar dat is bij deze twee wat lastiger. 's Nachts slapen ze met kruikenzakken om de handen en overdag spreek ik ze er op aan. Gelukkig kunnen ze prima slapen zonder duim (net 5 en 6) dus de helft al gewonnen. Overdag zorg ik dat ze wat in handen hebben als het moeilijk wordt, of geef ze een ballon om op te blazen. Van de logopedist de tip nog gekregen om ze eventueel een harde appel of wortel te geven. Maar het is vooral opletten en aanspreken als ze het vergeten. Het gaat steeds beter, maar we zijn er nog niet.
    De oudste had genoeg aan een simpel gesprekje, 1 keer aangesproken overdag en nooit weer zien duimen. Waren die andere twee ook maar zo makkelijk...

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Moet ze stoppen omdat haar tanden scheef gaan staan?
    Als ze eigenlijk alleen nog maar duimt met inslapen kan ik me haast niet voorstellen dat dat zo'n groot effect heeft.
    Sommige tandartsen zijn erg anti duimen, als er ook maar iets een beetje scheef staat dan gooien ze het meteen daarop. Als je bij de volgende controle zegt dat ze haast nooit meer duimt, of dat nu waar Is of niet, en hij is ineens veel positiever over haar gebit dat weet je genoeg.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier is laten stoppen met duimen geen optie, dan krijg ik hetzelfde probleem als jij, dat krijg ik dan eigenlijk daarvoor al ;). Is voor mijn jongste van 7 echt een rustmoment dat ze nodig heeft om de dag te verwerken. Ze duimt echt alleen maar als ze gaat slapen.

5. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ook 2 kids die duimen en voor hen is het echt een rust momentje, ze hebben er echt baat bij. We waren laatst bij de tandarts en zij zag dat de jongste haar duim even in haar mond stak (ze is 3,5 en vond het erg spannend). De tandarts benoemde direct dat duimen niet goed was voor de tanden waarop ik lachend aangaf dat het wel goed was voor andere zaken. Van mij mogen ze dus duimen omdat het goed is voor hun emotionele ontwikkeling. Ik heb dus geen tips voor je ;).

ellessinia en dds vinden dit leuk.
  6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Bij mij stond er vroeger een kado tegenover. Ik had er ook een doekje bij. Toen er afgesproken werd dat het duimen afgelopen was moest ik mijn doekje inleveren. Duimen was toen echt niet zo fijn meer. Gelukkig hebben mijn beide dames geen duim of speen. Lijkt me heel vervelend om dat af te moeten leren. Ik weet niet hoe oud je dochter is maar misschien kun je een glaasje water naast haar bed zetten zodat ze zelf een slokje kan nemen als de duim toch weer in de mond is geweest?

7. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Met onze dochter zijn we met leeftijd van 5 en half begonnen op advies tandarts. Dochter duimen icm knuffeltje. Duimde zowel overdag als avonds. Uitgelegd waarom het beter was niet meer te duimen. Beloofd dat ze een Kado mocht uitzoeken als ze gestopt was. Daar was ze wel gevoelig voor. We zijn begonnen met het overdag weghalen van knuffeltje. Mocht alleen avonds mee naar bed. Na een maand of twee ofzo zijn we stapje verder gegaan en hebben we haar duim met bruine pleister afgeplakt. Ze vond dit heel lastig. Hebben hier voor begrip getoond en natuurlijk het Kado nog even benoemd. Ze Wilde heel graag iets van lego. En dat heeft ze gekregen. Ging eigenlijk best makkelijk hier.

8. esmee1808

esmee1808 Actief lid

13 aug 2010
    458
    0
    16
    Ik heb haar hier ook een cadeau beloofd maar helaas zijn onze kinderen hier niet gevoelig voor. Ze had inderdaad haar vingers in haar mond bij de tandarts omdat ze het spannend vond en gelijk werd er gevraagd of ze ook duimde en ja dat doet ze maar niet een hele dag. alleen als troost en om te slapen dus misschien moet ik het nog maar even zo laten.....

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De meeste pleisters laten natuurlijk gemakkelijker los.

Net als alles zijn er verschillende meningen over wel of niet duimen.

Onze zoon was jonger, maar tanden gingen al echt flink scheef staan en zijn onderkaak steeds verder naar achteren.
    Hij duimde altijd op 1 duim, de ander nooit.

Ik heb 2 strookjes leukoplast (die rode verpakking, bruin tape) om zijn duim geplakt. Dus 1 bij zijn nagel en 1 tussen de 2 kootjes. Toen pakte hij uiteraard ineens wel zijn andere duim, dus daar hetzelfde.
    De tape blijft veel beter zitten dan een pleister en blijkbaar is dat veel minder prettig zuigen. Omdat je last hebt van gewenning moet je het minimaal 2 weken doorzetten (is mij verteld). Dus pas na 2 weken ben ik gaan afbouwen dmv nog maar 1 strookje te laten zitten per duim. Paar dagen later zijn normaal niet duim, duim zonder tape en nog een paar dagen later zijn andere duim ook. Sindsdien duimt hij niet meer.

Je hebt ook een thumbguard. Maar dat kost meer geld dan leukoplast.

Als je kiest voor stoppen betekend het wel dat je echt even moet doorzetten.

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze tandarts zei dat het niet zo'n heel grote invloed heeft op de tanden, maar dat het wel beter is om het niet te doen.
    De therapeut van mijn dochter zei echter dat als ze daar behoefte aan heeft dat het beter is om ze gewoon te laten duimen, omdat dit op dat moment beter is voor haar emotionele ontwikkeling. 't is maar net waar je prioriteit ligt denk ik. Met deze laatste wetenschap laat ik mijn dochter gewoon duimen als ze dit wil. Ze doet het ook niet heel vaak. Alleen als ze heel erg moe is.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Precies!

Mijn zoontje "duimt" maar dan op z'n wijsvinger om elke avond in slaap te komen en sporadisch eens overdag als hij echt moe is.

Voor nu zie ik (nog) geen problemen en anders later een beugel. Ik doe er niet moeilijk over. Hij heeft het nodig, het biedt het een stukje veiligheid en rust. Dat wil ik hem niet ontnemen.

Ik heb zelf jaren geduimt, zelfs tijdens het dragen van mijn buitenboord beugel 's nachts. Met mijn tanden is niets mis. Alleen het spleetje tussen mijn voortanden is naar jaren minimaal terug gekomen maar dat heb ik opgelost met porseleinen facings.

12. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Dat is wel een idee voor hier. Pleisters is idd geen handig iets en werkt ook niet.
    Hier moeten ze natuurlijk ook stoppen van de tandarts, maar de 'opdracht' komt bij beide van de logopediste. Het zit hun spraak heel erg in de weg.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier heeft het geholpen, dus wie weet.

Toen hij net van het duimen af was bleek hij ook wel problemen te hebben met zijn mond/lippen. Hij sloot zijn mond niet waardoor hij veel kwijlde. Dit viel pas op na het stoppen met duimen.

Overigens zie ik het bij de jongste in de klas ook. Kindje duimt "alleen als ze erg moe is", maar in de praktijk vind ik dat ze echt veel duimt. Ook tijdens speelafspraakjes.

Deel Deze Pagina