na de bevalling is het altijd "wachten"op de placenta..alleen had ik een dubbele..beide kanten even groot.. Niemand wist mij te vrtellen wat de oorzaak daarvan is....volgens internet heeft het niks met tweeling te maken en kan het gewoon een keer voorkomen. Nu was ik gister voor controle bij de gynaecoloog en heb hem de vraag voorgelegd. Hij vertelde het volgende..Als er van de linker naar de rechterkant door het middenvlies een bloedvat loopt en die knapt dan kan je kindje in eenpaar minuten doodbloeden?! ook hiervan is niks te vinden op internet.. Nou daar schrok ik dus wel van.. ik vroeg nog of ze dat niet op de echo konden zien..Zijn reactie daarop was..Ze kijken alleen naar de echo maar denken soms niet naar wat ze allemaal zien? Ze kunnen dat dus wel zien.. Heeft iemand dit eerder gehoord van dat bloedvat? Groetjes
Hallo, Ik ben nu bijna 30 weken zwanger en bij mij hebben ze vanaf het begin gezien dat mijn placenta ook uit 2 stukken bestaat, maar die stukken zijn ook met elkaar verbonden. Hetgeen jij vertelt kan wel, maar de gyneacoloog zegt dat het alleen bij rampscenario's voorkomt dat dit gebeurt. Mijn tweede stuk placenta zit nogal ver bovenaan dus de kans zou klein zijn dat als mijn vliezen breken dat het stukje placenta dan ook op de navelstreng zou terechtkomen, maar ze houden dit bij mij goed in de gaten. Normaal gezien zou dit geen probleem mogen vormen als ze dit tijdig in de gaten houden! jessie
Zo'n placenta heet in de medische termen placenta bilobata of placenta bipartita. Tussen de 2 helften van de placentastukken lopen inderdaad vliezen en bloedvaten. Zo'n bloedvat is gevuld met het bloed van je kindje. Zo'n vat die tussen de 2 placenta's doorloopt heeft niet zo'n heel grote kans om te knappen. Het kan wel. De kans is groter als bijvoorbeeld de navelstreng in de vliezen zat (ipv op de placenta) Zo'n bloedvat kan dan dicht bij de onderkant komen (en dat knapt wanneer de vliezen breken). In dit geval spreekt men van een vasa praevia. Op deze gingen kan je googlen en ik hoop dat je wat meer erover kan vinden en het je gerust kan stellen