Na het proberen van de Bondolino ben ik op zoek naar een andere fijne draagzak, Mei tai of evt. een doek. De Bondolino en ik; het is geloof ik niet de meest geweldige combi. Ik ben vrij tenger en na mijn idee lagen de banden mij niet lekker op de schouders, te groot/lomp. Ook na een tijdje wandelen, zat het me niet helemaal lekker op mijn heupen en na een half uur was ik blij dat hij weer af kon. Doordat mijn schouders het wel genoeg vonden. Ik heb hem meerdere keren geprobeerd met behulp van het constructie filmpje om te zien of ik hem toch misschien verkeerd om deed. Werkelijk geen idee, maar heb hem inmiddels verkocht op MP en op zoek naar een andere. Maar nu welke? De Manduca (vind ik alleen opzich niet de meest mooie zak), Beco of de Ergobaby trekken mijn aandacht. Een doek lijkt me heerlijk. Vooral de Bykay geweven denim doeken vind ik prachtig. Maar ben bang dat ik me daar te weinig tijd voor gun en dus uiteindelijk veel te weinig gebruik. En dan als laatste de Mei tai. Ziet er ook erg fijn uit. De Mei tai deluxe bijvoorbeeld; prachtig, maar op internet zit nogal wat prijsverschil. Op de site van babydanii staan bijvoorbeeld onwijs leuke printjes, maar zijn 'spot'- goedkoop. Iemand ervaring met de kwaliteit? Ik ben dus duidelijk een beginner en zie door de bomen het bos niet meer. Ook heb ik vrij snel last van mijn schouders, maar er zou toch een manier van dragen moeten zijn die prima te doen is. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen?
Ik heb een soortgelijke mei tai als die van babydanii en die zit prima maar de bandjes zijn vrij dun, je moet wel echt goed strak knopen wil die goed zitten en blijven zitten. Ik heb ook sinds kort een geweven draagdoek en die vind ik veel fijner als de mei tai en als je een paar keer geoefend heb ben je ook zo klaar. (Ben langer bezig met de mei tai als met de doek) Als je last van je schouders hebt zou ik toch voor een doek gaan ipv die mei tai omdat de bandjes vrij dun zijn. Met andere dragers geen ervaring.
Ik heb beiden, geweven doeken en een mei tai. Voor allebei valt iets te zeggen. Knopen van je doeken moet je uiteindelijk behendigheid in krijgen en dan zit het super lekker. Zowel voor buik- als rugdragen. Mijn doek gebruik ik nog voor meer dingen, zoals hangmatje in de box, om op te liggen bij het verschonen, dus voor mij multi in zetbaar We hebben hiervoor ook een mei tai van baby danii gehad en gebruikt. Deze zat prima en werkte voor zowel manlief (die niet zo goed is in knopen maar wel graag wil dragen) erg goed en was fijn om mee te beginnen. Ons zoontje moest alleen wel een beetje groeien voordat hij ook boven het randje uit kon kijken. Nu heb ik vorige week een mei tai bij Lenny Lamb gekocht ( en ja die zijn duurder ja) en dat is me toch een fijne drager. Knopen en toch met zitje, dus voor mijn man en mij allebei goed te doen. De banden die over je schouders lopen zijn superzacht en veel zachter dan die van baby danii. Maar goed, voor iedereen is het weer anders. Dus die mei tai blijft voorlopig bij ons. Ik heb wel het idee dat ons zoontje in deze mei tai (heb nu toddler) nog meer kan groeien. Maar ze hebben ook de baby versie. Draagt je man ook? Kies dan iets wat jullie allebei makkelijk af te knopen/stellen vinden. Een drager met gespen was voor ons niets, wel fijn dragen, maar afstellen was elke keer een crime. Man heeft een andere bouw dan ik, dus alle gespen moesten als ik hem draag of andersom weer opnieuw afgesteld worden. In het kort, je zult zelf moeten beleven, wat jij het makkelijkst vindt om te dragen. Als je meer wilt weten over bepaalde dragers, misschien een ideetje om op facebook lid te worden van draagpraat, zodat je een specifieke vraag kan stellen en meer dragende ouders je van advies kunnen voorzien.
Zou inderdaad effe op Facebook bij draagpraat navragen of iemand die in de buurt woont je wil laten voelen en proberen
Ik mijn zwangerschapscursus een avond over dragen gehad en daarin werd heel duidelijk aangegeven dat je beter een doek kan gebruiken. Die anderen zakken zijn minder goed voor de houding van jou en je baby. Helemaal niet ergonomisch dus wat ze wel beweren. Daarbij passen ze nu op dit moment en is je kindje straks groter moet je een nieuwe kopen. Hij moet precies goed zitten anders krijg jij of je kindje er last van. Zo'n draagdoek kan jaren mee en hoef je dus maar 1 keer aan te schaffen. Ik heb zelf nog niets aangeschaft maar als ik wel zou willen dragen dan ging ik voor de draagdoek.
Ik heb een manduca en vind hem geweldig. Nooit zere schouder of rug of iets dergelijks. Hele fijne draagzak.
Ik zou zeggen, word lid van Draagpraat op Facebook, daar zitten heel veel ervaren draagsters, kijk eens bij het Dragen en Voeden forum, en investeer in een draagconsult!
Dat is best wel onzin! Een goede ssc is namelijk wel degelijk ergonomisch. Een babybjorn/stokke/chico daarentegen totaal niet. Een manduca is fijn, en nu zelfs wel in wat leukere motiefjes. Ik had zelf een tula, ook fijn en moooooi, vind ik dan. De mei tai ken ik niet zo goed. Ik ben zelf wel meer van de doeken, maar mijn man draagt liever met een draagzak.
Dit klopt niet wat je zegt! een draagzak kan zeker wel ergonomisch zijn! een Bondolino, Manuca, Tula, R&R, Storchenwiege zijn erg goede, ergonomische dragers! De merken die je kunt kopen bij Prenatal etc. zijn idd af te raden om verschillende redenen Ik heb zelf een bondolino, een manduca, een wompat, en een stuk of 6 doeken... De ervaring leert: Uitproberen wat het beste bij jouw, je lichaam, en je kindje past. Het fijnste is om een drager te passen tijdens een pasconsult van een consulent (krijg je gelijk adviezen en tips mee en kun je er meerdere proberen onder begeleiding), of er één of meerdere te huren via een webshop of consulent die ze verhuurt. Eigenlijk is proberen en ervaren de enige manier om echt goed te kunnen oordelen of iets wel of niet bij je past. En geloof me, als het goed past en fijn zit zul je er heel veel plezier van beleven. De moeite waard.
Een doek past bij elk figuur en je zit dus niet met gespen enz. Daarnaast vormt een doek volledig natuurlijk om een kindje heen. Ik ben echt een doekenfreak en het is veel makkelijker dan het eruit ziet. Sowieso erg fijn en mooi dat je wil dragen. Heerlijk hoor zo samen! Je kan ook een consult aanvragen of op een inloop ochtend bij een draagconsulent even wat gaan proberen.
Oh wat fijn, zoveel reactie's. Dank allemaal! Dat het heel persoonlijk is geloof ik graag. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Een doek; ik vind het prachtig, maar toch besloten om voor het gemak van een zak of de Mei tai te gaan. Vooral omdat ik hem ook heel graag wil gebruiken om even snel vanuit de auto een boodschap te doen. Onderling uitwisselen zal niet heel snel gebeuren, ik zal hem dus voornamelijk gaan dragen. En heel lang dragen ga ik ook niet vanuit, dus ook dat is niet perce een pre voor de zak. De tula ook even gegoogled, ziet er ook erg fijn uit. Wat ik me nog afvraag; gespen, wordt dit als vervelend ervaren? Oja en bedankt voor de tip, heb me aangemeld op de fb pagina van draagpraat!
Hier was de bondolino ook geen succes. Teveel stof en te groot voor mijn gevoel. Een doek zit goed maar moet je wel precies goed knopen en is minder snel dan een goede drager. Daarom nu een marsupi en die bevalt goed. Werkt met klittenband dus geen gespen of stukken stof die los hangen. Geschikt tot 1 jaar en super simpel en snel (en ergonomisch ).
@Rijtjes en @Danielle86 Het is mij ook maar verteld op zwangerschapscursus door een draagconsulent. Heb zelf geen ervaring maar dat is wat zij ons vertelde.
Dan was het vast geen gecertificeerd draagconsulent, of je hebt mogelijk niet goed begrepen/verstaan? Rrianne, ik vind gespen niet vervelend. Mijn man ook niet. Maar het kan zijn dat er andere zijn die dit wel als vervelend ervaren. Ik vind zelf de Manduca bij mijn lichaam minder fijn zitten als de Tula Toddler of de Wompat Pre School, maar mijn man vind de Manduca weer heel fijn zitten. De bondolino vond ik ook erg prettig (tot een maand of 9), maar als je heel tenger en klein bent zit dat ook niet altijd fijn door de brede schouderbanden. Voor een pasgeboren baby is een storchenwiege heel fijn (heel goed verstelbaar zitje waardoor het zitje altijd precies past van knieholte tot knieholte) maar ook een Hoppediz HopTye is fijn (is ook een meitei). De Emeibaby kan ook direct naar de geboorte, is ook een fijne mooie drager. Deze drie dragers kunnen ook een poos gebruikt worden. De eerste twee zeker het eerste jaar. De Bondolino kan meestal na een paar weken gebruikt worden. Het voordeel van de HopTye is dat je ook bij deze meitei het zitvlak kunt verbreden en kunt versmallen en het daardoor altijd goed zit bij je kindje. En je er dus ook lang mee kunt doen. De Manduca, de Tula Baby zijn fijne dragers, maar zitten de eerste weken/maanden niet zo goed bij een baby en zou ik om die reden niet voor een pasgeborene adviseren (ik ben consulent) Een laatste groot voordeel van goede ergonomische dragers is de hoge verkoopprijs als je hem doorverkoopt. (tweedehands kopen is lang niet altijd erg voordelig, maar om door te verkopen later wel weer erg fijn)
Ze is wel gecertificeerd maar was gewoon erg voor een draagdoek. Ze had dan ook een aantal draagdoeken mee en een aantal voorbeelden van de prenatal. Daar heeft ze wat over laten zien en verder was ze vooral enthousiast over doeken. Wellicht dat het gewoon haar voorkeur heeft en graag ziet dat iedereen die gaat gebruiken. Geen idee.
Zelf heb ik gekozen voor de Storchenwiege carrier. Deze sprak mij het meeste aan en hij is makkelijk door zowel mij als man te gebruiken omdat de maat makkelijk aan te passen is. Het is maar 1 gesp en alles is goed aan te passen aan de baby en aan de drager. Maar ik ben nog in verwachting dus nog niet gebruikt. Oh en de stof is prachtig trouwens, qua kwaliteit en kleur.
Google anders even of er een draag-o-theek bij je in de buurt zit. Ik ga daar als de kleine er is ook eens langs, je kunt dan 2 weken een doek of zak huren. Als je hem vervolgens koopt, wordt de huurprijs niet in rekening gebracht. Ik twijfel nu tussen de Bondolino of de storchenwiege, maar kan niet kiezen . Zelf heb ik nog een By Kay doek, dat vond ik de eerste tijd ook prettig. En gisteren het draagshirt van de winactie gewonnen, ben benieuwd of dat fijn is!
We hebben verschillende uitgetest en wij hebben voor de mei tai van hoppediz gekozen. Mijn man vind dit ook makkelijker dan het knopen van een doek.
Wij hebben een ergobaby en die is fijn maar vrij breed op de schouders. Zelf vind ik dat de drager bij mijn man beter zit. Overigens draag ik mijn zoon er nu zonder problemen nog steeds af en toe mee. Voor een volgende wil ik wel graag doeken, het ziet er net een tikje fijner uit voor moeder en kind.