Onze dochter van 11 zit ik tiktok en heeft een privé account met iets van 50 mensen die haar volgen. Nu maakt ze zeer geregeld filmpjes van zichzelf, soms met filter, waarbij ze beweegt op muziek, vaak met nieuwe kleding etc. Daarop volgen standaard 30 reacties in de trant van: zo mooi, knappie, beautifull etc.. Ik zie dat tiktok hiermee vol staat. Ik wil alleen liever niet dat ze het doet omdat ik het zorgelijk vind voor haar ontwikkeling: verslavend door de likes, afhankelijk worden vd likes, nadruk op hoe belangrijk uiterlijk is, vergrote kans op negatief zelfbeeld op termijn etc.. ik ben beetje in dubio omdat ze zelf het heel normaal vind, iedereen doet het en ze doet het al een tijdje.. Stel ik mij aan? Ik heb nu gezegd dat ze het niet meer zo vaak mag doen… Wat vinden jullie ?
Mijn dochter is 14 en mag geen tiktok, dus denk dat dat alles wel zegt haha. Verder ben ik heel makkelijk, maar dit zou ik dus echt niet ok vinden. Fijn dat iedereen het doet, maar mijn kind niet.
Ze is 11, nog op de basisschool denk ik? Dan was het hier simpel: app van de telefoon af, klaar. Maar goed, hier zijn wij echt anti TikTok, oudste zit inmiddels op het VO en gelukkig speelt TikTok niet in haar vriendinnen groep. Bij haar zou ik het wel lastiger vinden, ze worden ook ouder, dan ook steeds meer zeggenschap. Jongste zit nog op de basisschool, voor haar is TikTok een no go, niet over te onderhandelen of wat, en dat weet ze. En ze weet ook waarom. Haar vriendinnen groep zit wel op TikTok, maar ze kan prima zonder, vindt ze zelf ook.
Hier mag ze geen openbare filmpjes plaatsen en enkel vrienden en klasgenoten als volgers hebben, geen vreemden. Ik volg haar ook en check ook haar telefoon regelmatig, ook hoeveel tijd er bv naar tiktok gaat. Een vriendin van haar kreeg vervelende berichtjes via tiktok, en nu is dochter er ook wel klaar mee geloof ik, haar laatste filmpje is van juli en qua schermtijd ook niks meer naar tiktok.
Je schrijft: "Ik zie dat tiktok hiermee vol staat. Ik wil alleen liever niet dat ze het doet omdat ik het zorgelijk vind voor haar ontwikkeling: verslavend door de likes, afhankelijk worden vd likes, nadruk op hoe belangrijk uiterlijk is, vergrote kans op negatief zelfbeeld op termijn etc." Hoezo is app er af dan een gepasseerd station?
Hier ook een dochter van 11 met Tiktok en Snapchat. Het hoort er wel een beetje bij tegenwoordig... maar ik check met regelmaat wat ze erop zet en wat voor reacties er komen. Als het me niet bevalt bespreken we dat en soms moet ze iets verwijderen, dit snapt ze dan vaak ook wel, maar komt sporadisch voor. Een meisje uit haar klas wat vervelende reacties plaatste heeft ze van mij moeten blokkeren (wilde ze zelf ook). Soms is ze er veel mee bezig, soms ligt haar telefoon de hele dag te liggen en moet ik haar er zelfs op attenderen dat ze bujvoorbeeld een appje heeft van een vriendin. Je voorkomt het toch niet denk ik, beter nu met controle ermee leren omgaan dan straks op het VO alles stiekem toch doen en dan heb je er geen zicht meer op.
Tja, lastig. Mijn 12-jarige heeft geen TikTok, maar die wil sowieso geen socials en appt ook amper. Maar een dochter (zelfde leeftijd) van een vriendin heeft mij bijv. op Insta toegevoegd, en dan zie ik meerdere filmpjes per dag voorbij komen, met uitschieters in het weekend naar 10/15 per dag, en ook live-video's, etc. Wat jij omschrijft, met filters (met make-up, bijv), dansen op muziek, nieuwe kleding laten zien, etc. En dan natuurlijk graag reacties willen. Ik snap je zorgen wel, want ze kunnen zich best blind staren op de hoeveelheid reacties, hoe mooi anderen zijn, etc. Verbieden zou ik nu niet meer doen, en wil jij volgens mij ook niet. Maar ik zou bijv. wel begrenzen hoeveel filmpjes ze per dag mag plaatsen, hoelang ze erop mag zitten, wat ze mag plaatsen, etc. En ik zou voorlopig ook blijven meekijken.
Wat is een beetje mis in het hele verhaal is? Hoe komt ze aan 50 mensen die haar volgen? Wie zijn dat? Zijn het volwassenen of kinderen? Zijn het volwassen hup eraf SM is waardevol want op deze leeftijd moeten ze leren omgaan met dit soort dingen. Wat ik niet begrijp is als ze een prive account heeft dat ze dan niet met jou om tafel gaat wie zij allemaal toelaat tot het account? Je kan een app verwijderen maar ze kijken toch mee met anderen etc of ze doen het straks stiekem. Mijn keus zou zijn praat erover en wat is de verwachting van jou met je filmpjes naar anderen toe, wat verwacht je zelf van anderen die jou filmpjes zie?
Allemaal bekenden van haar.. dat is het probleem niet! Maar gaat mij om de likes, dat alles draait om uiterlijk en afhankelijkheid van validatie
Ik vind 11 nog erg jong. Helemaal verbieden kan inderdaad lijden naar stiekem gedrag. Ik ben voorstander van samen beginnen ermee en meekijken en erover praten wat er staat waarom ze het leuk vinden wat het met ze doet enz. Ook wat negatieve gevolgen kunnen zijn zodat als de tijd komt dat ze meer vrijheid erin hebben ze wel weten hoe ermee om te gaan. Hoewel ook dat lastig is omdat ik merk dat mijn kinderen tegenwoordig handiger zijn met al die apps dan ikzelf. edit. Herken het stukje “verslaving” en gevoeligheid voor likes wel in wat ts schrijft. Dochter heeft een eigen instagram account en vraagt eens in de zoveel tijd hoeveel volgers ze heeft of hoeveel likes iets gehad heeft en kan teleurgesteld reageren als het minder is als de keer daarvoor. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Ik heb dan een jongen dus dat is wel weer heel anders.. wij hadden de afspraak dat hijzelf of gezinsleden niet herkenbaar in beeld mochten zijn op filmpjes. Zo heeft hij een paar keer filmpjes gemaakt van de kat en opnames dat hij zelf aan het gamen was en dat dan editen. Inmiddels is de nieuwigheid er wel echt vanaf en gebruikt hij het nog maar heel afentoe. Maar ik snap dat het met een meisje heel anders is, als je dan jezelf niet mag filmen dan heeft het helemaal geen zin.
Hier 11 en 14 en mogen geen TikTok. Laatst ook bericht gehad van school dat er belastende accounts verwijderd zijn ivm roddel en achterklap over leerlingen en docenten. Blij dat ze daar in ieder geval niets van hebben meegekregen.
Mijn dochter van net een paar dagen 11 heeft al een jaar ofzo tiktok. Denk dat ze ongeveer eens per maand een filmpje plaatst en dan is dat een opname van een fortnite of roblox alleen het scherm dus ze is niet in beeld. Verder maakt ze wel elke avond een foto voor snapchat, voor de punten geloof ik, deze stuurt ze privé aan haar vriendengroep, maar dit zijn dan foto's van haar knuffels op haar bed of het plafond. Maar ze is er dus absoluut niet de hele dag mee bezig en haar leven draait niet om de likes en of filters. Haar instagram is trouwens wel openbaar en daar heeft ze genoeg onbekende volgers. Hoef denk niet uit te leggen dat deze dus mede onder mijn beheer staat. Haar instagram is trouwens wel in het teken van haar hobby, dus trekt een specifieke doelgroep.
Hier heeft de jongste van 11 jaar ook geen tiktok. Ik vind het niet nodig. Mijn oudste dochter heeft het wel en die plaatst zo nu een dan een story of een echte Tiktok, dan krijgt ze ook heel veel likes en comments maar dat krijgen ze allemaal. Zij heeft om en nabij de 1000 volgers maar zij is zowat 18 jaar. Doorgaans is het wel leuk hoor maar met 11 jaar vind ik het nog lang niet nodig.
Allebei mijn kinderen hebben snap en tiktok. We hebben de regel dat ze geen filmpjes of foto’s mogen plaatsen van andere kinderen en verder laat ik het vrij wat ze delen maar hou wel toezicht. Wel hebben ze allebei een tijdslimiet op tiktok omdat ze veel foute filmpjes kijken In jouw geval zou ik gewoon bespreken wat voor filmpjes ze wel mag maken en dat ze bijv niet alles hoeft te delen wat ze maakt? Of een tijdslimiet zodat er niet teveel tijd in gaat zitten?
Ik ben het helemaal met je eens! Ik merk hetzelfde bij mijn dochter van 12. Behalve veel praten over de onzin van likes en de oppervlakkige nietsheid van dit soort bullshit, beperk ik mn dochter in hoeveel tijd ze op tiktok andere social media mag doorbrengen. Het moet vooral niet te belangrijk ik haar leven worden, dat heb ik haar ook uitgelegd. Dus ze mag een keer of 4 per week een tiktok maken en elke dag maximaal 10 minuten kijken. Dan zijn er wel weer genoeg hersencellen gedood