Onze dochter heeft onlangs diagnose adhd gekregen. Ook blijkt ze een verbaal iq van 140 te hebben en een performaal iq van 115. Totaal iq 133. Ik ben beetje van de leg. Wat nu? Flink gat. Plusklas? Of juist niet? Iemand ervaring?
Waar ik benieuwd naar ben: werd de lagere PIQ-score door de kenmerken van ADHD verklaard? Was de performale schaal wel intern consistent? En wat was de klinische observatie tijdens de IQ-afname? Mogelijk kan ik dan gerichter met je meedenken
Ze liet zich ook tijdens de iq test zien als een "echte adhd'er". Heeft ook staand gewerkt, vond ze makkelijker. Maar ze vertelde zelf dat ze een aantal onderdelen (iets wat ze op tijd moest doen) ook echt heel lastig. Deels zal de ADHD er vast een aandeel in hebben. We hebben nog geen compleet rapport gekregen. Dat volgt volgende week. Dus nog geen compleet inzicht in de afzonderlijke delen.
zeker een plus klas! en ze heeft toch dus HB gescoord! ze kan ook naar HB school waar men weet hoe ze met zoiets om moeten gaan. je krijgt ook haar profiel waarin zou staan; hoe je om moet gaan met haar zodat zij goed functioneert en snapt wat er aan de hand is. maar goed, lijkt me best ingewikkeld voor jou, een HB-adhd combi kind. PITTIG! dat kloof kan ook weg gewerkt worden, dat weet je toch? met uitdaging in performal. het is dus nog niet zo blijvend iets. is ook geen ramp.haar ontwikkeling moet je dus steeds beter harmoniseren. en voorkomen dat zij overgevraagd wordt op school in het gebied waar ze zwak in is. gewoon opbouwend zich verbeteren en harmoniseren! ze heeft het goed gedaan!brava!
Denk dat je vooral bewust een plusklas moet kiezen. Eentje waarbij ook goed aan het performale deel gewerkt kan worden zonder dat ze dr overvragen. Ze echt niet de eErste adhd-hb-er. Maar extra uitdaging lijkt me sowieso een must. (en ze zou de eErste niet zijn die met meer uitdaging een betere concentratie krijgt. De adhd zal wel niet verdwijnen.. Maar kans is wel dat het beter te handelen is)
het is ook geen luxe om van HA een verwijzing te vragen voor een oogmeting bij oogarts,ziekenhuis. kijken of zij misschien cilindirische-astigmatisch?- ogen heeft (beeld valt op meer dan 1 focus punt waardoor je geen helder genoeg beeld krijgt en vaak hoofd pijn heeft, geirriteerde ogen wegens steeds in je ogen wrijven) verbale kloof mensen kunnen niet altijd planmatig een probleem oplossen, in stappen. omdat zij wat ze denken ook als gedaan kunnen ervaren. als ze iets gedacht heeft om te doen kan zij vergeten om echt te doen etc. ze moet leren stapgewijs en planmatig problemen te benaderen. houdt ze van thinkfun of smartgames spelletjes? ze moet dus ook passend speelgoed krijgen om zich goed en harmonisch mogelijk te ontwikkelen.
Ze heeft al een bril Belize. Spelen is iets wat ze nooit alleen gekund heeft. Alleen met vriendinnetjes. Wat zie jij als passend speelgoed? Deze bevindingen zijn voor mij zo onverwacht.... Ik ken niemand die hoogbegaafd is. Mag jr überhaupt van hoogbegaafd spreken? D'r performale IQ is natuurlijk niet hoogbegaafd.
adhd kan wel 'verdwijnen' in dit geval. het kan alleen in haar gedrag zitten en als de kloof enigszins gecorrigeerd is, met de juiste omgeving en uitdaging kan het echt geen punt meer zijn. HB kinderen kunnen echt veel afwijkingen tonen maar soms is het zo dat die als reactie op de omgeving ontstaan. ik weet niet hoe oud het kindje hier is. maar als ze erg jong is dan kan de hyperactiviteit tenminste weg gaan binnen een jaar. als ik mijn zoon niet begeleid en hem behandel als een 'gewoon kind' zou hij binnen een paar maanden helemaal ontsporen qua gedrag. die ervaring hebben we ook. met de juiste uitdaging krijgt hij rust anders gaat hij van alles nadenken steeds onrustiger en ondeugender worden...
Officieel gaat het om het TIQ (133 dus) Maar met een grote kloof is dat dan weerniet betrouwbaar volgens de experts. Verder zijn er ook nog andere eigrnschappen van toepassing volgens veel stromingen. Google maar eens op monk of renzuli. Per saldo maakt het labeltje niet zo uit. Je hebt die test ongetwijfeld gedaan omdat er iets niet goed ging. De complete test (incl subtest-iitslagen) geven je een uitgangspunt van waar de oorzaak ligt en waar je wat mee kunt en/of moet doen. Ik ga ervanuit dat je een uitgebreide uitleg en handvaten krijgt bij het verslag. Schrijf ook vast op waar je nog vragen over heb zodat je zeniwt vergeet te stellen. Diegene die de test afnam zal zeker goed persoonlijk advies kunnen geven. Wij hebben onze tester ook gevraagd om het verslag uit teleggen op school en dat was geen enkel probleem. Lees je vast een beetje in over adhd en hb.. Leg die info in gedachten tegen je dochter.. En je komt goedbeslagen ten ijs bij het gesprek. En dan komt er vast iets uit waar je wat mee kunt.
Als dat zo is.. Is het mooi meegenomen. Maar lijkt me geen uitgangspunt om bij te beginnen (Wel iets om mee te nemen als je aan medicatie denkt trouwens.. Dan eerst uitdaging rn later pas medicatie als dat nog nodig is)
van kombi boven 130 is dus HB. maar ik weet niet hoe oud ze is. ik vind echt HB vanaf 12 jaar met volwassen test vast gesteld kan worden. maar stel voor dat zij performal ietsje hoger scoorde; dat brengt de totale ineens enorm omhoog. mensen die lager scoren dan zij maar in beide even hoog, die tellen dus ook net zo hoog in hun combi als je dochter terwijl ze veel minder kunnen. Hahaha. ze kan dus uiteindelijk echt heel erg intelligent worden!!! (en dat is echt geen ziekte of zo, het is geweldig! als je weet wat je daarmee allemaal kunt doen en bereiken) ja, ik weet niet wat dat is met die ogen...het is bijna altijd raak. ze heeft al een bril dus! maar hoe lang heeft ze haar bril? heeft ze een luioog? kijk tot leeftijd 8-9 jaar kunnen kinderen crowding niet zo goed realiseren in het zien. dat is de info vanuit buiten kant van de oog onderdrukken om te kunnen focussen. focus zit dus in het midden. info uit buitenkant en info uit focus( 2 verschillende soorten cellen) wisselen we steeds door een er van te onderdrukken wanneer we functioneren in de buitenwereld, bijvoorbeeld uitkijken als we lopen, fietsen. je ziet de pal, ik bedoel je oog ziet de paal op de weg maar je hersenen kan het niet verwerken omdat van focus naar zij kant bewegen en weer terug nog wat tijd kost)je botst dus... die wisselende werking is niet zo snel bij kinderen. ik zou haar heel veel buiten laten spelen dus! klimmen rennen sporten met bal, touwtje springen etc. waar ze dus breed moet kijken om het zo te zeggen. en met de leeftijd moet je ook naar smartgames gaan kijken. ze moet leren stapgewijs en opbouwend volgens het boekje te werken. smartgames beginnen dus heel makkelijk en worden moeilijker! en jij moet haar dus begeleiden bij haar spel totdat ze dat geleerd heeft. op de dozen staat ook vaak of begeleiding nodig is. nikitin, tridio, cuborro,electro, katamino, tangram of google gewoon gigamic,smartgames, thinkfun deze zijn de bedrijven. begin makkelijke dingen op makkelijke nivoo en bouw op. thinkfun geeft vaak hogere leeftijd op de doos dan smart games. een 8+ thinkfun is gelijk aan +6 smartgame.
je kent waarschijnlijk wel HB mensen maar je weet dat nog niet. HB mensen zijn vaak ook erg normaal en leuk en gezellig-kan zo doorgaan hahaha-. Zijn niet altijd gek op leren en studeren, of diploma's halen. ze zijn vaak kleurrijke excentriekelingen mensen die moedig zijn, avonturen zoeken, veel fantasie. je kun zien dat ze enorm snel praten met lange zinnen of juist heel weinig praten en altijd bezig met eigen zaken... en met gevoel voor humor dat meeste mensen niet snappen...
Het komt blijkbaar best vaak voor bij kinderen met een hoger IQ dat het VIQ en PIQ uit elkaar liggen. De tester van mijn dochter legde het mij als volgt uit; Het PIQ heeft te maken met vaardigheden die kinderen zichzelf al vanaf de geboorte aanleren. Iets lukt niet en daardoor moeten ze een andere strategie bedenken om ervoor te zorgen dat het wel gaat lukken. Kinderen die bijna nooit ervaren dat dingen niet of niet snel lukken ontwikkelen de vaardigheden die hier bij horen een stuk minder dat normaal. Hierdoor krijgen ze vaak problemen zoals niet aan een opdracht kunnen beginnen, wanneer er ooit toch iets moeilijk wordt dit niet af kunnen maken omdat ze niet weten hoe ze een andere strategie kunnen bedenken dan dat ze van te voren voor ogen hadden, etc. En deze 'problemen' kunnen zich op alle leeftijden voordoen, dus ook pas als ze volwassen zijn. Daarom is het juist belangrijk dat ze ook dingen aangeboden krijgen waarbij de verwachting is dat het te moeilijk voor ze is, alleen op deze manier kan dit geoefend worden. Een plusklas kan hier een goed begin voor zijn, maar het is ook afhankelijk van wat ze daar doen. Is dat alleen extra werk wat door gaat op de reguliere leerstof, of is dit iets heel anders? Met een TIQ van 133 is de kans groot dat alleen een plusklas en verder geen aanpassingen geen oplossing is. En dan je vraag over hoogbegaafdheid. Het is niet standaard zo dat iedereen met een IQ van 130 of meer hb is. Er zijn nog een aantal andere kenmerken die er moeten zijn om hiervan te spreken. Ik heb bijvoorbeeld laatst een reportage gezien waar ook een kind naar voren kwam met een IQ van 'maar' 128 wat toch ook echt hb was.
Over spelletjes, naast smartgames heeft thinkfun ook hele leuke uitdagende spellen. Net als smartgames werkt het met kaartjes die steeds moeilijker worden.
ik ben niet hoogbegaafd eerder beneden gemiddeld en heb een iq kloof. performaal is het 69(laag) verbaal 98 (normaal)totaal 83! en ook ik snap er nog steeds niks van, verschil van 29 punten en heb geen autishme wel NAO met persoonlijkheidsstoornis en borderline kenmerken. wel speciaal onderwijs bezocht en toch overvraagd! bij jou heb er geen kaas van gegeten maar toch al veel over gelezen, dat ik het niet snap zal wel met het performaal te maken hebben? sorry voor geen hoofdletters kat ligt op mijn andere arm !
je hebt wel een kloof elmo. boven 15 punten tussen verbaal en performal betekent een kloof. het is zo jammer dat zelfs bij speciaal onderwijs de kinderen overgevraagd worden. zo verpest je een kind's wil en lust om te leren dus. spijtig is dat.
Wilde altijd normaal zijn en wilde altijd beter zijn dan de andere ( domme kinderen in de klas) ben wel een streber geweest en heb altijd gevonden dat ik niet thuis hoorden op het speciale onderwijs van af ik kon denken denk ik al na over alles wat groeit en bloed maar werd in andere hokjes geplaatst. Ik wilde niet tussen de domme kinderen zitten! Waren ze dom was ik dom wat ik nu begrijp en wat ik toen niet begreep is een groot verschil het is mij nooit uit gelegd! Ik wilde de beste van de klas zijn alle boekjes uit hebben ect ect.. Ben ik dom nee denk het niet. Ik voel me zelfs vrij (slim) maar ben het dus helaas niet! Want je merkt dat er iets is waar je je vinger niet op kunt leggen.
Je hebt al veel tips en adviezen gekregen! Wat ik uit je info haal zijn al twee dingen: staan in de klas zou de concentratie dus kunnen vergroten (of misschien wel zo'n fitnessbal waar ze op kan zitten?) en opdrachtjes onder tijdsdruk vindt ze lastig. De performale testjes zijn ook die testjes waar deze tijdsdruk een rol speelt. Heeft ze wellicht ook last van faalangst? Bij die kinderen zie je ook vaak uitval op juist die onderdelen. In ieder geval zijn dit dus als concrete adviezen voor de in de klas. Het totale IQ is dus niet te interpreteren, vanwege het disharmonisch profiel. Iemand zei al dat alleen de HB (waarvan ik me ook afvraag of het wel zo is en of het niet 'gewoon' begaafd is) niet enkel een indicatie is voor een plusklas en dat er zeker ook begeleiding naast moet zijn voor haar ADHD-kenmerken. Ik denk ook dat ze anders snel overvraagd wordt (typisch bij een disharmonisch profiel waarbij het verbale IQ hoger is). Overigens is het bij ADHD wel zo dat als je ergens mee bezig bent wat je leuk vindt (uitdaging biedt) je je daarop beter kunt concentreren (heeft met bepaalde stofjes in de hersenen te maken). Dat is mogelijk ook iets wat je in je overweging voor een plus-klas kunt meenemen. Er zijn nog wel meer hypotheses en adviezen die ik zou kunnen opwerpen, maar ik denk dat het goed is om het gehele verslag en de toelichting daarop af te wachten. Je krijgt vast een goede uitleg en passend advies! Laat je het hier weten?