Dik 41 weken zwanger en beetje moedeloos

Discussie in 'De bevalling' gestart door SydneyGirl, 24 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Vandaag ben ik 41+2. Zwanger van tweede kindje. Bij eerste kindje 5,5 jaar gelden begon de bevalling spontaan op de uitgerekende datum. Dit keer geen enkel teken van een naderende bevalling, op wat harde buiken en heel af en toe wat voorweeën na, ondanks al dik 41 weken.

Vanochtend zou de VK me eventueel strippen maar bleek totaal nog geen ontsluiting te hebben, alleen de baarmoedermond was iets verkort maar verder niks dus strippen ging niet.

Op de een of andere manier vind ik het zo ontmoedigend; alsof mijn lijf ineens geen idee heeft wat het moet doen. Morgen naar het ziekenhuis voor controle baby en vruchtwater etc en bespreken inleiden later deze week. Maar valt er wel in te leiden zonder enige ontsluiting?

2. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    I feel ya

Morgen 38 weken en ik ben er zelfs al klaar mee. Kan me je gevoel helemaal voorstellen!!

Als er totaal geen opening is zullen ze waarschijnlijk eerst een ballon inbrengen. Met die ballon mag je normaliter naar huis. Als die er dan uitvalt ben je ‘inleidbaar’.
    Dan bijv eerst misoprostol en dan een infuus. (Dan moet je in ziekenhuis blijven)
    Van al deze middelen kan je lichaam het ook zelf op gang laten komen.

Ze kunnen dus altijd wat doen!

het is fijn om straks een plan te hebben en wie weet komt de baby nog vanzelf. Heb hier wel vaker gelezen dat de boel nog ‘potdicht’ zat en dan vervolgens toch een vlotte bevalling (idd meestal wel bij 2e of volgend kindje)

succes morgen!

3. SydneyGirl

Dank je wel voor je bemoedigende woorden; fijn om te lezen dat ze altijd wel iets kunnen doen.

Vond het tot 40 weken wel te doen; was ook beetje standje overleven omdat tot en met 36 weken werk heel druk was gecombineerd met een verhuizing die veel tijd in beslag nam en aansluitend de scholen sloten / het kerstvakantie was dus had ik mijn 5 jarige aandachtsorgeltje gezellig thuis. Maar laatste week voelt als alleen maar als een aangespoelde walvis liggen wachten op de bevalling op de bank met alle kwaaltjes van dien.

Ben gewoon beetje teleurgesteld in mijn lijf dat er niets gebeurt, en maak me enerzijds zorgen dat ik onbewust zelf de bevalling zit tegen te houden (psychisch, misschien angst oid) en anderzijds maak ik me zorgen omdat ik al 41 ben en zo lang overtijd lopen wat eng vind.

4. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    349
    123
    43
    Heel herkenbaar! Is ook mijn 2e zwangerschap en 1e kwam precies met 41 weken.

Vorige week vrijdag heb ik de overtijdscontrole gehad met 41+2. Dag naderhand hadden ze al plek om mij in te leiden. Besloten om dit te doen. Verschil met mij is dat ik wel al 4 cm ontsluiting had máár ook al 3 x gestript wat niets heeft uitgehaald. Dat zegt dus ook helemaal niks.

Als je nog geen ontsluiting heb kunnen ze zeker al wat hoor, plus dat het morgen ook ineens anders kan zijn he. Ik voel je helemaal, moedeloos wordt je er van als je de 41 weken passeert.

Op zaterdag is ons zoontje geboren na 3,5 uur :).

Waterman123 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  5. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    het is ook zwaar en je stelt je zeker niet aan

vandaag plan maken voor inleiding! Zou ik met jouw leeftijd ook zeker doen. (Ben zelf ook 40 en dat is reden waarom ik met 39 weken ga worden ingeleid)
    Dacht eigenlijk dat het nu wel algemeen beleid is om ‘oudere’ moeders (waar ik mezelf ook toe reken) sowieso niet over 41 wkn te laten gaan.

Baby heeft het gewoon nog te goed bij je. Baby is degene die de bevalling in gang zet, die ‘bepaald’. Het onbewust ‘tegenhouden’ gaat volgens mij alleen maar op in extreme omstandigheden

hoop op een duidelijk plan vandaag voor je. Vluchttas mee alvast in de auto zou ik zeggen :)

SydneyGirl vindt dit leuk.
  6. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Ik ben ook altijd over tijd gegaan. Met een humeur als een donderwolk vanaf het moment dat ik de uitgerekende datum voorbij was. En dan wilde ik zeker niks horen van vrouwen die VOOR hun uitgerekende datum gingen bevallen (ik bedoel hoe durven ze, het is nu toch wel mijn beurt zeker :roflmao:)

Bij de eerste was er bij de controle smorgens op 41 weken nog niks verstreken, geen ontsluiting, niet te strippen, niks. Plan dat ik na dat weekend binnen zou komen om in te leiden. Die avond zijn de weeen toch nog begonnen en alsnog natuurlijk bevallen :thumup:

Maar dus als je ingeleid gaat worden kan dit ook prima zonder dat je als ontsluiting hebt.

Ik duim dat je snel mag bevallen :thumup::thumup:

7. SydneyGirl

Gefeliciteerd met jullie zoontje!! En wat een lekker vlotte bevalling. Fijn dat je al 4 cm had.

Verstandelijk weet ik dat er nog van alles kan gebeuren qua ontsluiting en misschien zelfs bevallen, maar heb de hoop op spontane bevalling iig opgegeven en ben vertrouwen in eigen lijf beetje kwijt merk ik.

8. SydneyGirl

Ik had ook altijd begrepen dat ze oudere moeders liever niet te lang lieten doorlopen omdat de placenta eerder slechter zou gaan functioneren. Heb dit zelfs bij 30 weken eens nagevraagd bij de verloskundige. Zij was het daar niet mee eens en liet een staatje zien waaruit volgt dat er idd iets meer risico is maar dat dit procentueel marginaal is. Toch voelt het niet goed.

Fijn dat jij weet waar je aan toe bent! Kan me wel voorstellen dat dat scheelt, een stip op de horizon. En die extra 2 weken tussen 39 en 41 draagt gevoelsmatig niet enorm bij dus wel net zo fijn als het met 39 is.

Do1981 vindt dit leuk.
  9. SydneyGirl

:roflmao: Dat idd! Mijn beurt! Nee hoor, gun iedereen een tijdige, voorspoedige bevalling. Maar misschien stiekum wel een beetje jaloers op de dames die al heerlijk hun baby kunnen vasthouden.

Goed om jouw ervaring te horen en dat ook zeker na 41 weken en 0 ontsluiting of wat dan ook het gewoon nog kan gebeuren. Ben benieuwd!

10. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Precies dat laatste wat je zegt. Daar hebben ze ook heel veel onderzoek naar gedaan en inleiden met 39 weken leidt niet tot meer kunstgrepen. Tov later inleiden

wel bijzondere uitspraken van je vk. Ik ben medisch al vanaf begin zwangerschap en we hebben wel nog dialoog gehad over 39 of 40 weken, maar dat is daar standaard (topklinisch ziekenhuis) en academisch ziekenhuis vlakbij is 39 weken (beide obv leeftijd). Tenzij een vrouw dat niet wil natuurlijk. Eigen keuze. Maar op een gegeven moment gaan ze wel aandringen denk ik.
    Vandaag bespreken in ziekenhuis en die zullen wel snelle actie voorstellen. Hoop dat je goed uitgerust bent ;)

11. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    overigens nog aanvullend hierop.

het heeft idd te maken met de werking van de placenta die dan minder kan worden.
    Maar in de meeste gevallen gebeurt dat natuurlijk niet. In algemeenheid is er een klein risico dat de werking van de placenta op een gegeven moment na de 41 weken minder wordt, en als je ouder bent is dat risico iets groter, maar nog steeds heel erg klein.
    Het gaat dus om iets verhoogd risico tov jongere vrouwen. In het ziekenhuis kijken ze daar meer klinisch naar cijfers naar, vandaar dat ze sneller ingrijpen volgens mij. En dat sluit precies aan op hoe ik erin zit, maar ik ben daar zelf volgens mij ook geen gemiddelde vrouw in, haha. Dus ben geen goed referentie kader in hoe ik daar tegenaan kijk

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ik begrijp eigenlijk niet dat ze je zo lang laten rondlopen? Ik ben vorig jaar met 40 jaar bevallen van mijn vierde kindje en toen werd al tegen mij gezegd dat het raadzaam was om tussen 39 en 40 wegen in te leiden. Dit advies geldt sterker voor moeders die voor de eerste keer bevallen maar ik wilde daar verder geen risico in nemen en ben met 39 weken en 3 dagen ingeleid. Ik had nog geen ontsluiting maar het plaatsen van de ballon heeft al de weeën op gang gebracht.

Mocht je nog niet bevallen zijn dan zou ik vragen om je te laten inleiden vandaag!

13. SydneyGirl

Ben in het ziekenhuis. Zojuist de gynaecoloog gesproken en echo gehad, nu aan de ctg. Met baby gaat het gelukkig prima. Vruchtwater begint wat af te nemen en er is wat verkalking van de placenta aan het optreden maar niet anders dan gemiddeld.

De reden, denk ik, dat ze me tot nu toe zo lang hebben laten doorlopen is denk ik omdat de eerste met 40+1 op natuurlijke wijze met een redelijk voorspoedige bevalling (7,5 uur) zich aandiende, en ze mijn lijf de kans wilden geven het nu ook weer zelf op te pakken. Maar dat laatste gebeurt dus helaas niet.

Advies is nu om vanavond / uiterlijk morgenavond ballon te laten plaatsen. De gynaecoloog wil idd liever niet de randjes met me opzoeken. Ik denk dus maar gelijk vanavond, dan gebeurt er tenminste wat.

14. SydneyGirl

Wat fijn dat de ballon al genoeg was om verder de bevalling op te wekken! Hoop ik hier ook op!

15. SydneyGirl

Ik ben ook nogal van de cijfers en statistieken! Hoewel ik me juist bij beiden zwangerschappen er ook erg van bewust ben geworden dat het uiteindelijk maar om gemiddelden gaat en het leven niet het gemiddelde is, meestal. Maar zo had ik de cijfers ook begrepen; als risico tov.

Do1981 vindt dit leuk.
  16. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    wie weet komt het met de ballon vanzelf op gang. Dat zou mooi zijn!

Ik geloof dat een vrouw van ‘onze leeftijd’ met 39 weken net zoveel risico loopt als een 25 jarige na 41 weken. Even zo uit mijn hoofd.
    Het zijn gelukkig allemaal kleine percentages.
    En je bent nu goed gecontroleerd! Dat is belangrijk volgens mij.

hoop op voorspoedige actie voor je!! :thumup::thumup:

17. SydneyGirl

Dank je! Vanavond ballon plaatsing; errug spannend allemaal!

Do1981 vindt dit leuk.
  18. MarisB89

MarisB89 Actief lid

27 jul 2016
    349
    123
    43
    Snap ik helemaal, maar bij mij hebben ze de wee opwekkers op een gegeven moment uitgezet. Mijn eigen lijf nam het helemaal over. Misschien is dat bij jou straks ook.

Heel veel succes vandaag en morgen!

19. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Dat klopt precies! Een jongere vrouw loopt vanaf 41 weken meer risico op een stilgeboorte. bij oudere vrouwen begint dat al 2 weken eerder. De absolute getallen zijn natuurlijk laag maar de percentages verdubbelen wel na die zwangerschapstermijn.

Do1981 vindt dit leuk.
  20. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113

Deel Deze Pagina