Dag dames, Er zijn hier vast dames op het forum die ook al wel 40+ zullen zijn en misschien ook al wel veranderingen in hun lijf/emoties voelen. Ik ben zelf bijna 43 en ik merk dat ik veel opvliegeriger en emotioneler wordt. Mijn menstruaties worden heftiger in zowel pijn als bloedingen, al komt het nog wel vrij regelmatig. Mijn lichaamsgeur is anders, al merken mijn gezinsleden dat niet, zeggen ze. Ik ben benieuwd of ik dit al onder overgangssymptomen kan plaatsen? Voor mijn menstruatieklachten ben ik bij de huisarts geweest, die heeft mij een (mini)anticonceptiepil voorgeschreven om de boel weer wat op orde te krijgen. Vanaf welke leeftijd merkten jullie veranderingen aan je lichaam en/of mentaal dat je in de overgang begon te raken? En wat waren je eerste klachten?
Toen ik net 45 jaar was (ik ben nu ruim 47 jaar) stopte mijn menstruatie voor 6 maanden en had ik minstens 10 keer per dag opvliegers. Toen ineens werd ik weer ongesteld, maar wel heel kort, maar 1 of 2 dagen, wel erg veel. De opvliegers waren toen ook weg. Daarna heb ik langere perioden gehad met veel opvliegers en wegblijvende menstruaties. Ik ben nu al bijna een jaar eigenlijk niet meer echt ongesteld geweest, ja 1 dagje ietwat menstrueel bloedverlies met 2 maandverbanden. De opvliegers waren een aantal maanden onder controle.....nu sinds 2 weken weer volop terug. Ik mag geen hormonen slikken ivm een verhoogd risico op borstkanker (belaste familieanamnese). Ik gebruik van A.Vogel overgang pillen. Deze leken wel goed te werken. Nu helaas dus toch opvliegers gedurende de dag en nacht.
Ik ben 44 maar nog geen klachten ervaren. Bloedingen kam ik niks over zeggen omdat ik al enige tijd geen baarmoeder meer heb en dus niet meer bloed.
Merkte het voor het eerst eind 30. Eerst meer last van pms (vooral snel geïrriteerd), later kwam daar kortere cyclus bij (24 dagen) en migraine rond eisprong en menstruatie alsook vermoeidheid en misselijkheid gedurende LF. Kortom, heftigere schommelingen in hormonen (zoals iedere vrouw die ouder wordt) en fysieke reacties daarop. Nu cyclus nog regelmatig (denk ik, ben net 2 maanden geleden bevallen en nog niet ongesteld geweest) dus benieuwd hoe lang het duurt voordat die heftiger gaat schommelen.
Vanaf dat ik eindelijk zwanger was..en bevallen ben is het echt begonnen Mijn Amh was met 32 jaar ook nog maar 0,14 en ik was echt heel moeilijk te stimuleren.. Toen ook al heel erg last van de schommelingen van de hormonen maar na de zwangerschap is het alleen maar erger geworden Cyclussen variërend tussen 22 dgn /43 dgn.. Terwijl ik eerder altijd een nette cyclus had.. variërend 28 dgn / 32 dgn Droge ogen en down under.. Nekpijn bij aanhechting hoofd bij opbouw naar een naderende menstruatie.. Dus als de oestradiol piek geweest is.. Pfff en soms hele erge opvliegers ( gelukkig nog niet snachts)
Ik ben 42 en ik merk alleen dat mijn cyclus sinds 6 maanden korter is geworden, van 28 dagen naar 23 dagen, soms 25. Ik was echt altijd stipt 28 dagen. Of dat aan de overgang ligt weet ik niet.
Ik heb sinds drie jaar een onregelmatige cyclus. Soms zit er twee/drie weken tussen daarna blijft twee/drie maanden weg. Achteraf gezien heb ik ook al een tijdje last van stemmingswisselingen. Sinds een paar weken ook last van opvliegers . Ik ben bijna 49.
Eerste klachten toen ik jaartje of 28 was. Emotioneler/opvliegers en beginnende droge ogen. Nu inmiddels 34 en de opvliegers zijn er meer geworden. Droge ogen en down under, haarverlies/ dunner wordend haar.
Ik ben 47. Ik was altijd relatief regelmatig, varieerde over het algemeen tussen 26 en 30 dagen en een menstruatie van 4-5 dagen. Sinds een klein jaar is mijn cyclus een stuk langer geworden. Periode is nu minimaal 36 dagen en langer. De vorige menstruatie was 12 dagen, steeds maar een beetje. Volgens mijn gezin ben ik in aanloop naar de menstruatie veel opvliegender, maar ook vaak langer. Voorheen was het max 2 dagen, nu begint de humeurigheid al een week van te voren. Verder merk ik er nog niet echt veel van.
Vraagje: Zolang je de pil gebruikt zullen de echte overgangs tekenen niet snel opgemerkt worden lijkt mij.. Of is dat wel zo?
Ik word volgende maand 45 jaar en heb nog geen idee of ik in de overgang ben. Vorig jaar per ongeluk zwanger wat in een missed abortion is geëindigd helaas. In september heb ik een curretage gehad en sinds die tijd is het met mijn menstruatie zwaar prut. In december werd ik pas weer ongesteld ( daarvoor wel rond de periode gigantische krampen) en toen kon ik ook meteen naar huis want het was echt een bloedbad Nu elke keer rond de 21 dagen (was eerder netjes 25/26) en de laatste keer na 12 dagen een beetje en toen weer een week.... Dus waar het aan ligt...geen idee. Wel zwaar irritant. Aan de pil ga ik niet meer. Heb 20 jaar lang voor niks vage hoofdpijn en migraine gehad. Sinds de zwagerschap van mijn zoon ben ik er helemaal vanaf.
Ik twijfelde een beetje wat te antwoorden. Ik heb 2 kinderen en na allebei de kinderen een veranderde cyclus en aangezien ik mijn dochter net voor mijn 40e heb gekregen en haar 3 jaar borstvoeding heb gegeven, durf ik niet echt te zeggen of ik voor mijn 45e overgangsklachten had. En nu (46) ben ik nog niet helemaal zeker, maar ik denk het wel. Ik heb ook een mirena, en heb nog een duidelijke cyclus, maar bloedverlies is maar heel licht. Sinds een paar maanden is mijn ovulatie wat heviger en mijn menstruatie juist lichter. Ook slaap ik nog slechter dan voorheen. Dus ik denk dat dit nu wel overgangsklachten zijn, maar ik denk nog redelijk aan het begin.
Ik ben 47 en bij mij begon het ongeveer 2 jaar geleden met opvliegers en onregelmatige menstruatie. Maar ik heb ook last van eetbuien en een kort lontje. Ik wil vooral met rust gelaten worden en dan gaat alles prima. Oja, en af en toe hartkloppingen en iets meer haaruitval.
Ik ben 49. Sinds dit jaar een onregelmatige menstruatie, terwijl ik er eigenlijk altijd de klok op gelijk kon zetten. M’n haar altijd een hele volle bos en nu echt gehalveerd. En m’n gewicht. Waar ik 4 jaar geleden nog vrij makkelijk 10 kilo ben afgevallen, gaat het er nu (onder begeleiding van een diëtiste) echt mondjesmaat en tergend langzaam van af. Af en toe hartkloppingen.
Helaas op mijn 30ste al. Opvliegers na het stoppen met de pil ivm een kinderwens. Mijn zus heeft ook een lage amh waarde, zij is nu 33 maar nog geen klachten. Zij heeft wel nog iets meer goede eitjes, waaronder het wonderei dat ons de mooiste, liefste, schattigste dochter ter wereld heeft opgeleverd