Dagje ziek melden

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Annemeis, 14 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Wie van jullie heeft zich al eens ziek moeten melden op het werk ivm zwangerschap?

Heb me vandaag voor t eerst ziek gemeld omdatk vannacht helemaal niet geslapen heb en heel beroerd en hondsmoe was vanmorgen. Sta voor de klas dus moet af en toe veel staan/lopen en tis een erg drukke tijd tussen herfst en kerst. Soms voelt het op woensdag al alsof het vrijdagmiddag is, of er al een hele werkweek op zit.
    Hoop dat dit de enige keer is maar voel me er aardig schuldig over omdat t vaak na een paar uurtjes wel weer wat beter gaat. Voel me n beetje aanstellerig.

Morgen ga ik gewoon weer ant werk alsk me een beetje goed voel en dan vertel k datk zwanger ben.

Wat is voor jullie de druppel om je ziek te melden?

2. catherina

catherina Actief lid

25 okt 2009
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je, als je zo slecht geslapen hebt en je niet lekker voelt.
    Daar hoef je je helemaal niet schuldig over te voelen.
    Ik zit in zo'n "luxe positie" dat ik nog genoeg vrije dagen heb en op het werk de mogelijkheid was om vrij te nemen.

Heb me vandaag ook ziek gemeld, ben nu 10wkn 3dgn en had vanmorgen 2de keer sinds 1 1/2 week bloedverlies en had dan echt geen behoefte om te gaan werken, werk met patienten/klanten, en geen zin in andermans miserie.
    Net gelukkig echo gehad en alles goed.
    Heb nog wel met de baas gebeld en uitgelegd waarom ik er niet ben en gezegd dat ik wel een vrije dag inlever.
    Baas was al op hoogte van zwangerschap ivm de zomervakanties te regelen.

Weet zeker als je het op het werk verteld waarom je ziek was ze er alle begrip voor hebben.
    Succes

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb me in beide zwangerschappen alleen op het einde ziek gemeld toen dat moest van de gyn doordat mijn bloeddruk te hoog werd en ik zwangerschapsvergiftiging kreeg. Slecht slapen, moe zijn, misselijk zijn etc hoort bij zwanger zijn, ik heb altijd geprobeerd om dan maar in de weekenden en de avonduren mijn rust te pakken, of af en toe een dagje vrij te nemen. Dat bedoel ik niet vervelend naar jou toe hoor TS, maar ik heb altijd zoiets dat zwanger zijn een prive keuze is waar je zo min mogelijk je werkgever mee moet belasten.

4. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

ik werk ook in het onderwijs, ik weet uit ervaring dat dit soms echt niet mee valt als je zwanger bent. Hoe gek ik ook ben op mijn werk, als je vermoeid bent o.i.d. dan gaat het niet. Voor de klas moet je 100% aanwezig zijn, de kids zijn dit ook, en dan lukt het niet als jij op halve kracht aan het werk bent.

5. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier me ziekgemeld door zwangerschap door een te lage bloeddruk. Was gewoon te moe/slap.
    In mn vorige zwangerschap ziekgemeld door mn bekkeninstabiliteit..
    Zou me er niet te schuldig over voelen maar gewoon goed luisteren naar je eigen lichaam!

6. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb me met 32 weken op advies van de vk van di-vr ziek gemeld omdat ik teveel en te pijnlijke harde buiken had. Toen ik de maandag erop weer probeerde fulltime time aan de slag te gaan bleek dit al snel toch te veel te zijn. Met 33 weken ben ik toen gedeeltelijk ziek gemeld en heb ik halve dagen gewerkt tot m'n verlof met 34 weken.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben de vorige zwangerschap met 22 weken gedeeltelijk de ziektewet in gegaan vanwege een scheef staand bekken en slijmbeursontsteking in mn heup. Werk in de zorg dus veel lopen, tillen, staan. Heb toen een paar weken voornamelijk nachtdiensten gewerkt, die zijn lichamelijk het minst zwaar maar toen ik bij 28 weken nogsteeds misselijk was en veel pijn had, volledig ziek gegaan en toen voelde ik me een stukje beter.

Deze zwangerschap heb ik me met 8 weken ziek gemeld tot de misselijkheid over is. Het vroege opstaan, het werken ( lichamelijk druk bezig, vieze geuren, ) en de misselijkheid was niet te combineren ( Ik bedoel; zelf over je nek gaan als je een incontinentiebroek bij een patient verschoont is echt not done, en je kan nou eenmaal niet altijd poep-plas-bloed-koffie en andere vieze geuren ontlopen. ) Hoop me rond de 12-16 weken weer beter te melden. Nu werkt 't bij mij iets anders, ik ben oproepkracht, dus ziek = geen werk = geen inkomen.

8. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Eens! Zeker als je jonge kindjes hebt, ik heb kleuters en die kunnen echt geen 2 sec. zonder je!
    In een wat hogere groep kun je nog zelfstandig werken en rustig zitten tijdens je lessen (niet allemaal natuurlijk) maar zeker in de onderbouw is het zowel lichamelijk als geestelijk erg zwaar!

Ik heb tot nu toe me nog niet ziek gemeld ivm zwangerschap maar heb enorm vaak op het punt gestaan!
    Ik heb met mijn directeur afgesproken dat ik het rustig aan doe en dat ik de prioriteit bij de kinderen leg. Dus ik mis hier en daar wel eens een vergadering en ga na schooltijd heel vroeg weg!

Maarja het is heel vervelend als je net midden in je les zit en je moet weer naar de wc rennen om over te geven... Geloof me, dan meld je je soms liever ziek hoor!

9. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het na een paar uurtjes weer gaat zoals je zelf zegt dan kun je alsnog toch naar je werk? Dan heb je gewoon wat opstart problemen.

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb me ook ziekgemeld door de zwangerschap een keer. Had een erg drukke week achter de rug (44uur) en moest nog 1 dag van 8 uur werken en ik had al een paar nachten slecht geslapen door zw.schapskwalen. Ik kón gewoon niet meer. Heb me ziek gemeld met vermoeidheidsklachten door zwangerschap.
    Manager heeft meteen actie ondernomen, mijn rooster is aangepast. Ik werk nu maximaal 3 dagen achter elkaar en heb dan 2 dagen rust. Dat werkt voor mij beter, en op het werk minder ziekteverzuim dus gunstig voor de manager (en voor mijn collega's natuurlijk).

11. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Ik werk in de ouderenzorg. Criteria om me ziek te melden is als ik denk dat het onverantwoord is om te werken. Gelukkig is dit nog niet gebeurd.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tijdens mijn zwangerschap van Thijmen ben ik vanaf week 7 ziek thuis gebleven. Pas na mijn verlof ben ik weer gaan werken. Ik was extreem misselijk en kon niet meer functioneren, werken was helemaal uit den boze.

Sommige dingen 'horen' misschien bij een zwangerschap, maar dat betekent niet dat je je er niet knap ellendig van kunt voelen. Als je het gevoel hebt dat het niet gaat of dat je jezelf schade berokkend als je gaat werken, dan moet je dat gewoon niet doen. Overigens werkt het bij zwangerschapsmisselijkheid vaak zo dat het beter wordt als je rust, dus stel dat je je ziek meldt dan zou het zomaar kunnen dat het veel beter gaat dan op een dag dat je wel zou werken. Maar als je dan weer meer gaat doen, krijg je weer een terugval.

Daarnaast, al die extra maatregelen van meer pauze in een zwangerschap zijn er natuurlijk niet voor niets. Dat komt ook omdat zwanger zijn gewoon over het algemeen best zwaar is.

13. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tot nu toe een keer ziek gemeld omdat ik de griep had. Soms vind ik het ook zwaar en vermoeiend op mijn werk. Ik ben normaal altijd heel actief en betrokken op mijn werk, alleen als ik zo misselijk en beroerd voel merk ik dat ik mezelf terugtrek en een paar versnellingen langzamer werk. Probeer wel gewoon aanwezig te zijn. Ik werk in een heel drukke kledingzaak. Loop en sta de hele dag. Probeer san in de avond en weekend goed te rusten.

Zo stond ik bijvoorbeeld vrijdag van 3 tot 9 kassa te draaien. Nou das echt niet normaal meer.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als ik niet in staat ben om te werken dan vraag ik ziekteverlof (jaja, zo werkt dat) maar dan moet ik wel echt niet in staat zijn om arbeid te verrichten. Dat hangt dus ook erg van je baan af.. Voor de klas staan vraagt natuurlijk nogal wat van je en continu. Ik heb een kantoorfunctie, dat hou je (verwacht ik) wat gemakkelijker vol en dan kan je bijvoorbeeld ook wat later beginnen.

Ik ben in mijn zwangerschap best een paar keer later begonnen zodat ik even goed kon opstarten na een slechte nacht of een misselijke ochtend.
    In mijn eerste zwangerschap heb ik een week of 7 50% gewerkt ivm ernstige vermoeidheid. Maar de grens is dus voor mij: ben ik in staat om redelijke te functioneren?

15. tulip

tulip Niet meer actief

in de eerste zwangerschap heb ik mij in de eerste weken een keer of 2 ziekgemeld omdat ik met het overgeven de vroege dienst echt niet redde. Beetje lullig ook als ouders hun kindje komen brengen en de leidster staat even lekker over dr nek te gaan;)

Helaas ben ik van 20 weken helemaal thuis gebleven omdat ik extreem moe was, een heel klein kindje bij mij droeg en de vk het niet meer verantwoord vond om mijn (toch lichamelijk zware) werk te doen.

Ik werk nu niet meer, dus heerlijk nu.

16. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    Ik geloof dat ik het hier niet helemaal mee eens bent. Natuurlijk is de keuze voor kinderen privé, maar het is wel van belang dat er regelmatig kinderen geboren worden. Denk aan de vergrijzing etc...
    ( trouwens, zonder kinderen geen werk in het onderwijs;))

Je mag van je werkgever best verwachten dat er enige coulantie is. Sterker nog, een zwangere vrouw heeft verschillende rechten waar de werkgever met jou over moet praten ( extra pauzes, plaats om te rusten etc). Ik geloof niet dat er veel werkgevers zijn die uit zichzelf daarover beginnen. Een beetje samen nadenken over de situatie zou goed zijn naar mijn mening. Zwanger zijn is geen ziekte, maar het is best heftig zo nu en dan! ( en heerlijk natuurlijk)

17. missmanhattan

31 dec 2011
    72
    0
    0
    zoetermeer
    Mijn grens om me ziek te melden, is als ik moet overgeven:) toen ik niet zwanger was, was dat de druppel, en nu ik 20 weken zwanger ben, is dat het nog steeds. ook omdat als ik moet overgeven, ik daarna echt niet staat ben om nog in de auto te stappen en weg te rijden, ik lig dan echt een paar uur nog na te 'kwijlen' (sorry voor de details;)

maar je moet je absoluut niet schuldig voelen hoor, want zeker als je zwanger bent, wat al een zware job op zich is, moet je eerst aan jezelf denken!! ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb collega's die zich al ziekmelden als ze een snottebel voelen aankomen!
    :) gelukkig hebben we in NL het recht om ziek te zijn!

18. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier bij allebei vanaf 8 respectievelijk 6 weken thuis! beide door extreem lage bloeddruk de eerste weken en bi. tel daarbij op een super gevoelige baarmoeder en klaar was ik.

luister naar je lijf, "gewoon" vermoeidheid is soms een kwestie van nemen, maar echt onwijs vermoeid, niet kunnen opletten/concentreren, betekend gevaar voor de leerlingen en dan kan je beter even bijtrekken.

19. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik ben de vorige zwangerschap 3 dagen thuis gebleven, omdat ik niet kon lopen door de pijn in mijn rug. Maar daarna ging het wel weer en ben ik altijd komen werken.

Ik sta ook voor de klas en ik merk wel dat het makkelijker te doen is omdat ik nu parttime werk. Wel ben ik deze zwangerschap sinds kort ineens heel misselijk. Ik ben blij dat het nu vakantie is;)! Ik ben wel heel benieuwd hoe het straks gaat!

20. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Bedankt voor jullie reacties, de kinderen en het team weten het nu dus dat scheelt al. Ben al eens flauwgevallen voor de klas omdat bloeddruk en ijzer te laag is. Verder daalt mijn glucose ook heel snel als ik een poosje (langer dan 1,5u) niets gegeten heb en dan word je dus heel traag en als je pech hebt val je flauw.
    Nu laat ik een van de kinderen even de EHBOér roepen als ik t aan voel komen.
    Gelukkig heb ik me niet meer ziek hoeven melden en t gaat een stuk beter nu.

Natuurlijk wil je je werkgever er niet mee belasten maar je weet van te voren nooit in welke mate je kwalen krijgt. Ik wil best een dag verlof opnemen als ik ziek ben door zwangerschap maar zo werkt dat gewoon niet in het onderwijs, je kunt buiten de vakanties om geen dagen vrij nemen.
    In het onderwijs is een uurtje later beginnen of eerder weggaan er niet bij, zelfs een extra pauze kan niet.
    Van een uurtje of kwart over acht tot half vier draai je constant op volle toeren, even koffie halen doe je niet zomaar. Daarna pas is er even rust als er geen vergadering is. Verder is een invaller voor je klas als het echt niet gaat voor de kinderen ook niet prettig. Ik zie het heel vaak gebeuren dat leerkrachten half ziek of helemaal ziek toch voor de klas staan, zwanger of niet, je bent verantwoordelijk voor je eigen groep.

Deel Deze Pagina