Sowieso zie je vaak dingen dat ik denk HUH. Veiligheid van je kind staat toch voorop? Mijn mannetje van 14,5kg en 97cm zit nog in zijn autostoel in zijn harnas. Zie al kindjes die nog wel in die stoel zitten, maar al met een autogordel.
Ik vind dit een goede regel. Ik lees in het artikel over peuters van 2,5 à 3 jaar die al op verhogers gezet kunnen worden, ook al mag het, ik kan me niet voorstellen dat je je kind zo met een veilig gevoel in de auto zet.
Kan het er alleen maar mee eens zijn. Wij hebben drie van die stoelen op de achterbank. Met alleen een verhoger zit de gordel vaak ook niet goed. Zie genoeg kindjes die dan de gordel ook nog achter de rug langs hebben en alleen de heupgordel voorlangs hebben. Ook lekker veilig. Of kindjes die in slaap vallen en bijna overdwars in de auto liggen. Als je dan botst, heeft je kind geen schijn van kans.
Ook onze 8-jarige dochter van 1m31 en ruim 28 kg zit bij ons nog gewoon op een zittingverhoger met rugleuning. Zijzelf klaagt er nog niet over en ze past er nog prima op. Weet eigenlijk niet titel wanneer we haar er op laten zitten. Maar zie wel en hoor wel dat de meeste klasgenootjes dat dis los in de auto zitten.
Hier nog zo'n 7-jarige die dan ook nog niet op de zittingverhoger mag. Ik word er echt een beetje simpel van... mogen we als ouders zelf nog ergens verantwoordelijkheid voor nemen, of moet werkelijk waar alles gereguleerd worden? Regels: prima. Maar dat overreguleren ben ik wel een beetje beu.
vind het op zich wel een goed idee. heel veel kindjes worden veel te klein uit de autostoel gehaald. oudste heeft met rugleuning gezeten tot het oncomfortabel voor haar werd..
Hm volgens mij zit je niet IN een zitverhoger maar er OP... Maar goed, dit is geen nieuws toch?? Gewichtsaanduidingen staan overal bij.... Als ze echt iets willen moeten ze er meer aan doen om het bekender te maken via tv reclame ofzo, borden langs de snelweg.
Onze oudste zit zonder zitverhoger in de auto (1.35m en 9,5 jaar). Onze middelste zit op een zitverhoger (1.25 en 7 jaar) De jongste zit op een zitverhoger met rugleuning (bijna 4 jaar) Voor de oudste 2 hebben wij gordelgeleiders gekocht zodat de gordel goed boven hun schouder zit en niet in hun nek schuurt.
Dan moet het qua lengte en gewicht nog wel kunnen natuurlijk. Onze oudste paste met 3,5 jaar al moet meer in de stoel met harnas. En hij is echt niet idioot groot hoor. Zat 'gewoon' rond de+2 lijn. Gelukkig is de jongste meer gemiddeld. Hij heeft dus veel langer in de MC kunnen zitten en zal gelukkig ook langer in zijn huidige stoel kunnen. De oudste zit al een tijd in een zitverhoger met rugleuning en blijft daarin zo lang het past.
Ik vind het goed hoor. Wij krijgen vaak reacties van kinderen die meerijden als 'huh, zit jij nog in een stoeltje' bij mijn zoontje van 6. Mijn dochter zit pas sinds deze zomer op een zitverhoger, dus rond haar achtste verjaardag. Als ik om me heen kijk zijn ze duidelijk uitzonderingen.
Dochter is nu 3,5 jaar en 101 cm en groeit nu echt uit haar autostoel dus binnenkort gaat ze naar een autostoel met zitverhoger en rugleuning. Alleen een zitverhoger kan ik me niet voorstellen dat ouders daarin hun peuter zetten want dan zit die gordel om hun nek. Ik heb het namelijk nog nooit gezien. De oudste kinderen zijn 10 en 12 jaar en die zitten denk ik vanaf hun zesde gewoon in de gordel.Ze zijn ook wel lang moet ik zeggen.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar wat als je peuter niet meer past in de groep 1 stoel. Mijn zoon kwam met precies 3 jaar met de bovenkant van zijn oren boven de groep 1 stoel uit, we moesten dus wel over op een groep 2. Wel de veiligste gekocht met isofix (toen waren er hier maar 2 opties van op de markt). Hij paste met 10 maanden trouwens ook niet meer in de maxi cosi (bovenkant hoofd er bovenuit), dat vond ik nog een stuk vervelender qua vroege overstap. Hij is trouwens nu met 7 zo lang dat hij volgens de regels niet eens meer in de stoel hoeft, maar daar blijft hij voorlopig wel in natuurlijk. Volgens mij kan dat tot ongeveer 1m50 als je kind niet te breed is (magere lat hier)
Helemaal mee eens! Dit is echt geen hogere wiskunde om dat te bedenken. Snap ouders die bij kleine kinderen een simpele zitverhoger gebruiken dan ook echt niet. Of het moet incidenteel zijn, voor vriendjes ed of bij oma in de auto. Ik snap dat je niet voor elk speelvriendje zo'n duurdere zitverhoger in huis haalt.
Er zijn hier alternatieven voor he, ik heb onze 3,5 jarige in een Cybex Pallas Mfix die met vang kussen vast zit ipv met gordel alleen. Ook een romer evolva 123 is een meegroei stoel waarbij ze tot de kilo grens van 18 in de harnas gordel kunnen en dan als zitverhoger met rugleuning.
Oudste is bijna 7 en zit al een aantal jaar op alleen verhogen. De leuning hadden we eraf gehaald toen hij zijn benen niet meet kwijt kon. Hij was toen 3,5 denk ik. Jongste zit nog prima in de groep 1 stoel. En daar laten we hem zo lang mogelijk in zitten. Tijdens de hele discussie moest ik ineens denken aan hoe wij vroeger naar zuid Frankrijk reden. Zus en ik overdwars op de achterbank met kussen tegen de deur en benen in het midden. Gordels achterin kenden we niet. En voor ons broertje hadden we een nestje van kussens en slaapzakken in de kattenbak. Dat zou je nu echt nooit meer zo willen doen!
Ik heb alleen een zit verhoger maar dochter zit zelden in een auto. Heel af en toe gaat ze met haar vader een dagje mee dan eigenlijk alleen. Voor de rest zit ze altijd bij mij achter op de brommer. Deze zit verhoger had ik nog van zoonlief ook hij zat bijna niet in een auto. en was nog als nieuw.
Mijn vader kocht in 1987 een auto en daar in heb ik voor het eerst achter in gordels gevonden. Toen waren ze nog niet verplicht. zusje en ik zaten op de dekens met kussen samen op de achter bank ruzie te maken waar je je benen kwijt kon broertje had /hebik niet haha. En heb echt moeten omschakelen van geen gordels naar wel gordels. Nu is het vanzelfsprekend toen deed ik ze om zaten niet lekker en hoppa gordel weer af.