Citotoets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mama juul, 18 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama juul

    mama juul Lid

    25 dec 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Mijn zoon van 6 heeft de citotoets gemaakt.
    Nu willen wij graag de uitslag, maar juf zegt dat dit niet het beleidt is:(
    Ze kon globaal vertellen hoe hij het gemaakt heeft, maar kon en wilde er verder niet over uitwijden.
    Dit doen ze bij geen enkele kleuter.
    Wij als ouders willen gewoon weten wat hij heeft gedaan !!

    Iemand ervaringen ??

    Juul
     
  2. monique75

    monique75 Actief lid

    4 mei 2007
    407
    1
    0
    In welke groep zit hij ? Ik weet nog dat we in de groepen 1 en 2 geen uitslagen te horen kregen. Mijn zoontje had nog een jaar moeten kleuteren maar deed de citotoets zo goed dat hij door mocht naar 3. We kregen toen alleen te horen dat hij het goed gemaakt had.
    Mijn dochter zit in groep 4. Zij heeft moeite met taal en we kregen gewoon te horen dat ze veel E-tjes en D-tjes scoorde. (Dyslexietest wordt nu aangevraagd).
    Ze zeggen niet alleen als het niet goed gaat want van mijn zoontje, die nu dan in 3 zit, kregen we te horen dat hij veel A-tjes heeft en zelfs A+ !!

    Ik zou het wel willen weten, soms is het moeilijk om alleen af te gaan op het rapport. Mijn zoontje heeft voor inzet, concentratie, motivatie enz allemaal matig, maar als je dan zijn scores ziet, weet hij het allemaal wel !!

    Hoop dat je toch de scores te zien of te horen krijgt.

    Groetjes Monique
     
  3. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Belachelijk!
    Ik werk op een basisschool en bij ons worden de resultaten gewoon aan de ouders gegeven, zoals het hoort volgens mij.
    Sterker nog, deze toetsgegevens komen als het goed is in het zorgdossier van je kind terecht en dat moet een school aan ouders laten zien als je daar om vraagt.
    Bij ons op school is het gebruikelijk dat de resultaten tijdens 10-min. gesprekken worden verteld en bij de hogere groepen zit er een aparte bijlage in het rapport met daarop de Cito resultaten.
    Als ouders het zorgdossier van hun kind willen inzien, kunnen zij daarvoor een afspraak maken. Het dossier is namelijk wel inzichtelijk, maar mag niet mee naar huis.
    Dit is dus zoals het er bij ons aan toe gaat, misschien heb je er wat aan.
     
  4. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    hier krijgen we ook de uitslag tijdens de 10 minutengesprekken te horen.
    zowel in groep 1/2, maar ook in de hogere klassen.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij de kleuterCITOtoetsen is het wel vaak zo dat (bijna) alle kinderen hoog scoren: A of B (Op een schaal van A B C D E --> A is het hoogst en E het laagst.) Dit kan natuurlijk valse verwachtingen scheppen bij ouders.

    Althans: bij ons op school is het in ieder geval zo dat bijna alle kinderen hoog sccoren voor "Ordenen". Bij "Taal voor Kleuters" was er wel wat mee uitval, geloof ik.

    Dit is in ieder geval op onze school een reden wat terughoudend met de CITO-resultaten om te gaan. Maar als je als ouder de uitslag wilt zien, is de school gewoon verplicht je hierin je zin te geven.
     
  6. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jeetje zeg, is er nu ook al een Cito voor zesjarigen?
    Pffffffffffff!
    We moeten weer helemaal up to date worden, merk ik wel.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tegenwoordig wordt op de peuterspeelzaal al getoetst...

    Wij vertikken het tot nu toe om onze jongste kleuters te toetsen, maar het zal niet lang duren voordat wij daaraan moeten geloven ben ik bang. Ik vind het heel erg dat er niet meer op het inzicht van de leerkracht wordt vertrouwd die het kind gewoon de hele dag in de klas bezig ziet.
     
  8. chevenne

    chevenne Fanatiek lid

    17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Cito voor kleuters (maar ook voor elke andere groep) is er al heel lang. Het werd gebruikt als methode onafhankelijk middel, om de vorderingen van de kinderen te kunnen monitoren. Helaas worden de Cito toetsen momenteel helemaal uit z'n verband gerukt en wordt functioneren van leerkrachten en het geven van goed onderwijs gemeten met die toetsen. Belachelijk. Alles draait tegenwoordig in het onderwijs alleen nog maar om de opbrengsten, die moeten goed zijn. Ken inmiddels genoeg voorbeelden uit de praktijk, van scholen die alleen nog maar opbrengst gericht onderwijs geven en helemaal voorbij gaan aan het kind als individu en het proberen aan te sluiten bij de specifieke behoeften van het kind.
     
  9. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik denk dat dit inderdaad ook de reden is. Bijd e kleuters kregen wij ook geen uitslag. Groep 3 werd het wel besproken maar meer tijdens het rapportgesprek. Nu zit hij in groep 4 en is het echt onderdeel van het rapport. Er zit een speciaal blaadje met alle citouitslagen vanaf groep 3.
     
  10. Carla1980

    Carla1980 VIP lid

    16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik werk ook in het basisonderwijs en ouders hebben recht om de resultaten van hun kinderen in te zien.
    Vind het echt belachelijk dat een school ze niet aan ouders geeft als ze daar om vragen.
     
  11. anne82

    anne82 Bekend lid

    16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Ik ben leerkracht van de kleuters en wij melden alle scores! Ook van alle andere toetsen die we afnemen. Bij de D/E leerlingen laten we af en toe zelfs zien wat er mis gaat.

    (bij ons zijn er wel degelijk D/E leerlingen, en scoren ze echt niet allemaal A en B)

    Als je het graag wilt weten, vraag je het gewoon nog een keer. En anders een gesprek met de directeur, waarin je aangeeft dat graag het leerlingdossier in wilt zien.
     
  12. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Hoi,

    Hier ook een leerkracht en intern begeleider. Ik zou, als je de toetsgegevens graag wilt weten, een gesprek aan gaan met de leerkracht. Waarom krijg je de resultaten niet te horen? Of hoor je ze tijdens een 10-minuten gesprek? Kijk ook eens in de schoolgids wat het beleid op toetsen is. Als de leerkracht moeilijk doet, kun je naar de directeur stappen.
     
  13. NikkiF

    NikkiF Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik ben ook juf. De ouders krijgen gewoon de scores te horen en te zien. Bij het rapport worden zelfs de grafiekjes van Cito mee uitgeprint zodat ouders kunnen zien hoe kun kind vooruit is gegaan en hoe het niveau is.
     
  14. mama juul

    mama juul Lid

    25 dec 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi

    Bedankt allemaal !
    Nou das duidelijk, we moeten er maar weer aan gaan trekken.

    Wat zo vervelend is is dat deze juf erg wazig is en niet zo open in de communicatie, dus onze drempel wordt zo steeds hoger das heel jammer.

    In Mei weer een gesprek dus dan gaan we het maar weer proberen.

    Juul
     
  15. Cookie

    Cookie Bekend lid

    25 jun 2007
    705
    0
    0
    Ik zou niet zo lang wachten als ik jou was hoor. Blijf je er toch mee lopen. Kun je niet een afspraakje maken een keer na schooltijd?
     
  16. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    wat raar, bij ons krijgen we in elke groep de uitslag. ik zou het eisen
     
  17. mama juul

    mama juul Lid

    25 dec 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

    Mijn man gaat vandaag met school bellen.
    Wij hebben er goed over nagedacht en vinden het te gek voor woorden.
    Wij willen de uitslag en er speelt nog veel meer.

    Onze zoon kan al lezen ( mijn boeken, speelt bv yathzee en rekent bv : 22+3/ 4x6 bla bla bla )
    Dit is allemaal uit zichelf gekomen en spelenderwijs wilde hij meer en meer weten en doen.
    Wij zijn al bijna 2 jaar bezig om juf duidelijk te maken dat dit speelt en of ze iets aan extra taakjes zou kunen doen met hem.
    Dit lukt niet !!!
    Juf lijkt niet te weten wat ze er mee aan moet en vindt andere dingen belangrijk.

    Wij zijn totaal NIET bezig met PUSHEN, maar onze zoon "snakt"naar uitdaging.
    Uit ervaring weet ik dat je een kind moet blijven prikkelen om "problemen "te voorkomen.

    Wij zijn beretrots op hem, hij doet het goed is sociaal en heeft vriendjes.

    Maar als hij thuis komt met werkjes over boom roos en vis en zegt : was een "makkie" mama......krijg ik een beetje buikpijn ( als ik observeer wat hij thuis allemaal zelf onderneemt.

    Groetjes Mama Juul
     

Deel Deze Pagina