cito groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vlindermoeder, 8 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.589
    1.046
    113
    Hier
    de eerste uitslagen van de cito druppelen binnen. er zijn nu 3 uitslagen en alle 3 het laagste niveau.
    zijn hier al meer mensen die uitslagen hebben gehad. ik schok wel van de lage score. volgende week een 10 minuten gesprek, dus ik ben benieuwd.

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Heb je dan pas het eerste 10 min gesprek? Dat vind ik wel laat, want anders had je al van te voren misschien gehoord dat ze met bepaalde dingen moeite had, en kwamen de scores niet als een totale verrassing... Ik kan me dan wel voorstellen dat je schrok. En ik zou ook wel benieuwd zijn naar dat gesprek.

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hoeveel Cito scores krijgen ze dan? En krijg je dat niet meteen met het rapport? Ik zou ook denken dat wanneer het niet zo goed gaat je dat al zou moeten weten. Zo hebben we al een paar keer een uitdraai gehad van de cijfers van de rekentoetsen en kinderen die wat meer moeite hebben met lezen krijgen extra leesoefeningen mee. Ook krijgen ze de werkboekjes die uit zijn mee naar huis waar je ook al veel uit kan aflezen (hier staat er bijvoorbeeld regelmatig dat ze niet in de werkboekjes mag tekenen, zal dus ook bast terug komen op het rapport en is dan ook geen verrassing).
    Q zou morgen haar rapport krijgen maar ze is ziek dus dat wordt iets later..

4. tuc

tuc Niet meer actief

De uitleg erover kreeg je neem ik aan bij het oudergesprek??
    Voor ons moeilijk om iets over te zeggen natuurlijk. Maar hier is dat al vanaf groep 2 zo;) en ze kan prima mee komen. Dochter is gewoon niet geschikt voor dit soort toetsen:)

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien had ze geen zin? ze wist niet wat het was? of het belangrijk was of niet? dat kan. de juf weet meer over haar prestaties. misschien was dat alleen voor de toetst en ze doet misschien juist erg goed op school. wacht maar totdat je iets van de juf hoort. heb je verder niks gehoord van de juf dan is het waarschijnlijk ok.

6. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.589
    1.046
    113
    Hier
    al haar methode toetsen zijn goed. maar 1x een onvoldoende voor de rest niks. ik vroeg er vanochtend ook naar bij de juf. ze zei al dat alle kinderen vaak een slechte cito maken!? maar ik vraag mij af. is dat dan iets landelijks, of is de school dan toch niet zo goed?

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee de landelijke scores bepalen juist hoe je kindje doet. ze bedoelt waarschijnlijk haar eigen groep? ze moeten nog wennen he? 120 vragen alles bij elkaar. echt niet leuk als je net 6 bent.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    In de eerste helft van groep 3 zijn ze vaker erg laag. Dit komt omdat ze ineens een veel zwaardere toets krijgen dan in groep 1 en 2.
    Vorig jaar bij mijn dochter in de klas waren er 7 kinderen die alles een D of lager hadden. Ze zijn op 2 na allemaal over gegaan. Mijn dochter had ze ook niet best gemaakt. C-tjes en D-tjes. De methode toetsen rekenen maakt ze nu (groep 4) allemaal heel goed, de cito waarschijnlijk niet zo.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Hmmm ik vind dat toch een vreemde opmerking, want dat is natuurlijk niet waar dat alle kinderen vaak een cito slecht maken. Ook niet in groep 3 landelijk. Als dat dus wel het geval is bij deze juf, zou ik me daar wel zorgen om maken ;) maar waarschijnlijk zei ze het om je gerust te stellen, hoewel dat niet mijn manier zou zijn...

Even het verschil in methode en cito toetsen (misschien handig voor je gesprek volgende week):

Methodetoetsen behandelen het onderwerp waar in een voorgaand blok (tijdsvak) aan gewerkt is. Dus het toetst alleen of de kinderen het onderwerp wat net behandeld is beheersen. Denk bv bij spelling aan specifieke spellingregels zoals v-s of s-z, zijn deze regels behandeld, dan worden deze regels ook getoets en zitten er niet opeens andere regels bij uit een ander blok.

Cito toetst vaardigheden en toetst dan wat een kind beheerst van alle stof wat het tot dan toe zou moeten beheersen en net iets meer. Bij rekenen zitten er bv opgaven bij die voor de 'gemiddelde' leerling te moeilijk zijn, maar sommige kinderen dus wel kunnen. En het toets niet alleen wat er in het voorgaande tijdsvak is geleerd, maar ook wat daarvoor kwam. En de cito loopt niet altijd paralel aan wat bij de methodes wordt aangeboden.
    Dus bepaalde kennis kan zijn weggezakt. Het is dus moeilijker om een hoge citoscore te halen, dan om een hoog cijfer bij een methodetoets te halen.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Dit... ik had ook wel iets van hmmm bij de scores van mijn dochter -was trouwens in groep 4- maar toen was er net weer iets veranderd etc - en de juf was totaal niet onder de indruk ofzo. Die gaf ook aan dat het in de toets zat en niet aan dochter lag.
    Dochter scoort gemiddeld tot goed verder.

Wij hebben volgende week gesprekken, ben benieuwd.

11. p1982

p1982 Niet meer actief

Herkenbaar

Dochter in groep 2 a score en nu 1 e 2x c voor taal
    Toetsen in klas erg goed tussen 8-10

Juf zei Cito is zwaarder dan toetsen en ze moeten meer
    Dinsdag gesprek met juf en inzien toetsen

12. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.589
    1.046
    113
    Hier
    fijn om andere ervaringen te lezen.

13. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik hecht persoonlijk niet zo veel waarde aan een cito-score, maar kijk meer naar het rapport. Hoe de cito wordt aangeboden (door ouders en leerkracht, ligt er druk op of wordt het niet te serieus genomen en gaat het spelenderwijs) en het karakter van het kind (gevoelig voor faalangst, zelfvertrouwen) spelen in mijn ogen een te grote rol om er al te veel aan te hangen, zeker op die leeftijd.
    Wanneer ik de cito-scores van mijn jongste (groep 3) moet geloven kunnen we ons gaan aanmelden bij het hoogbegaafde topic maar volgens haar rapport zit ze gewoon op ruim voldoende, wat overeen komt met de ontwikkeling die ik thuis ook zie.
    Mijn oudste (groep 4) daarentegen is erg gevoelig voor presteerdruk en scoorde erg laag op punten waar ze op haar rapport een 7 of 8 had staan, en ook dat komt beter overeen met wat ik thuis zie.
    De verschillen tussen de 'enorme voorsprong' van mijn ene dochter en de 'enorme achterstand' van mijn andere zijn zo belachelijk groot met hoe ze dagelijks functioneren dat het bijna lachwekkend is, ware het niet dat de school het wel serieus neemt.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Is dat echt zo dat de toets moeilijker is? of is dat jouw ervaring? Mijn ervaring is juist andersom namelijk.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    En de middelbare school nog meer, dus ik zou het toch wel serieus nemen. Hier scoort eentje ook beter dan de andere, terwijl ik andersom had verwacht, maar je kunt het misschien zelf ook niet altijd goed inschatten.

16. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat is wat de juffen aangaven.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Dat kan zijn hoor, maar ik herken het helemaal niet. Hoor het hier ook niet zo.

18. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Als ze op basis van deze scores naar de middelbare school moeten, hebben wij een flink probleem, de een ver onder niveau en de ander ver boven.
    De rapporten komen overeen met wat ik zelf had ingeschat (beide een gemiddelde van een rv), maar het verschil met de cito's is niet een beetje, maar echt extreem. Lr-waardes van rond de 30 (faalangst, rapportcijfer 8) en tegen de 400 (cito werd aangeboden als spel, rapport rv). Dat is echt te groot om niet enigzins in te kunnen schatten, en valt voor mij gewoon niet serieus te nemen. Als mijn kind een voorsprong of achterstand van ruim 1,5 jaar had gehad, was dat echt wel opgevallen, ook bij de leerkracht. Haar observaties komen overeen met die van mij, en de rapporten had ik redelijk goed ingeschat.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Dat verschilt per school hoor. Hier geeft de school aan dat het werkelijke lesniveau hoger ligt dan de cito dus moet daarom prima te maken zijn door de kinderen, maar niet alle kinderen reageren evengoed op een toets moeten maken.

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

dat is geen slecht idee. ik zou, als ik jou was, mijn kinderen niet met elkaar meten. want zoiets als HB zie je juist o. a. in dat soort zaken. Ineens krijgt je kindje a+ jes terwijl hij nooit iets van laat zien in de les of thuis.
    3xA1 bij cito is ook een reden(belangrijk kenteken) volgens HB protocols die men op scholen gebruikt; zeker altijd de maat om het kind daarin verrijking te moeten aanbieden; en ze wegen zeer zwaar bij de beslissingen voor versnellingen. Dus neem het serieus. CITO toetst meet niet alleen de kennis maar ook de vaardigheden.

Deel Deze Pagina