In mei heb ik een bruiloft waar ik ceremoniemeester van ben. Het bruidspaar heeft het meeste zelf geregeld. Ik weet dat ze het leuk zouden vinden wanneer er mensen wat doen tijdens het feest. Een voordracht dus. Ik heb om een lijst met adressen van alle gasten gevraagd zodat ik iedereen een mail of brief kan sturen. Ik wil hen in ieder geval vragen om in hun envelop (kadotip was envelop) een kraslot te stoppen. Toen het bruidspaar kwam vertellen dat ze gaan trouwen kreeg mijn man een kraskaart. Ik dacht wat moet ie nou met een kraslot? Bleek dus geen kraslot te zijn maar een kraskaart waar onder het kraslaagje de vraag stond of hij getuige wilde zijn. We hebben daar hard om moeten lachen (dat ik dacht dat hij een kraslot kreeg). Volgende maand zijn de vrijgezellenfeesten. Daar gaan we veel foto's maken en daar maak ik dan een fotoboek van wat ze tijdens de avond krijgen. Ik wil dan ook een praatje houden en zal dan het verhaal over het kraslot nog eens aanhalen. Wanneer ze dan thuis de enveloppen openmaken en overal een kraslot vinden dan denk ik dat ze dat wel leuk vinden. Maar goed, lang verhaal kort, hebben jullie nog leuke tips voor die dag? Is er iets wat we nog met de daggasten kunnen doen? Tips voor iets leuks, grappigs gedurende de avond?
Ik ben 'gewend' dat het bruidspaar de kaarten klaar maakt voor versturen en dan de kaarten in enveloppen aan de ceremoniemeester(s) geeft. Dan kunnen de ceremoniemeesters er een extra brief in doen die het bruidspaar nog niet mag zien.
Ik ben ooit op een bruiloft geweest waar er een soort 'Loterij' was. Iedere gast kreeg een nummer. En dan op de avond was de 'Loterij'. De ceremoniemeester had 12 activiteiten te verloten die degene die het won dan ging doen met het bruidspaar. Bijv. Avond pannenkoeken bakken in januari Bierproeverij in februari high tea in maart. En als je dat nummer dan dus had wat de ceremoniemeester noemde, dan kwam het bruidspaar bij jou pannenkoeken eten/ bierbrouwerij/ high tea. Zorgt dus voor een jaar lang leuke bezoekjes voor het bruidspaar aan alle vrienden/familie leden.
Wij hebben wel eens met zoveel mogelijk gasten een flashmob voorbereid, was een hele leuke verrassing dat iedereen ineens staat te dansen voor het bruidspaar. Iedereen kon het dansje thuis oefenen dmv een video. Ook een aantal keer een tijdschrift gemaakt in de vorm van een Linda. (Kan via Jilster)
Onze ceremoniemeester, mijn broer, heeft met input van de gasten een heel mooi fotoboek gemaakt. Hierin zitten foto’s van ons met de gasten, soms een anekdote (vooral insider grapjes of uitspraken) maar bijv ook een aantal heel oude foto’s van mijn eigen grootouders die ik nooit gekend hebt met een kort verhaaltje van mijn tante. Van onze ouders ook een korte trip down memory lane met foto van ons geboortekaartje en wat foto’s en tekst over bijzondere gebeurtenissen tot dat moment. Vond dit erg speciaal en pak het boek nog regelmatig om even door te bladeren. Vraagt dus best veel van de ceremoniemeester en wat input van de gasten, maar wel heel leuk! Las hierboven over de Loterij, vind ik ook heel leuk klinken!
De kaarten hebben ze al verstuurd dus dat gaat niet meer om er een briefje bij te doen. De loterij vind ik wel heel erg leuk. Hebben degenen die wonnen het later ook echt gedaan?
een grappig krantje laten drukken met gekke foto;s of grappige annekdotes van/over het bruidspaar, en die tijdens de receptie of het feest neerleggen. wij hebben ook weleens een kort filmpje moeten insturen waarop we dansten op een bepaald liedje waar uiteindelijk allemaal snap shots van aan elkaar waren geplakt door de ceremoniemeester. was erg leuk. en idd een dansje op een bepaald liedje als flashmob. is ook altijd grappig als opeens iedereen ook de ooms en tantes mee dansen op bijv. een reggaeton liedje....
Kraslot vind ik een leuk idee! Via-via weet ik van een koppel dat zo 2 win for lifes gewonnen heeft, en dan nog heel veel kleinere bedragen. Ook met hun trouwfeest. Je kan ook vragen aan iedereen om hun favoriete recept met een leuke anekdotes of lief tekstje, en zo een gepersonaliseerd kookboek maken. Wel alleen leuk als je koppel graag kookt. Flashmobs en liedjes, of zo sketches enz is minder m'n ding, hou zelf niet zo van die dingen. Duurt ook altijd veel te lang maar ik denk dat ik daar een uitzondering in ben.
Soms zitten die sketches zo vol met inside jokes dat het voor de gemiddelde gast niet echt leuk is. Er zitten soms echt hele leuke dingen tussen en soms gaat het van de ene saaie naar de volgende saaie en onbegrijpelijke sketch.
Met de context van het gegeven kraslot, zou ik een kraslot in de cadeau envelop wel hilarisch vinden. Zonder die context zou ik denken "waarom gok dingen, wat heb ik gemist?" zeker als niet duidelijk is dat t van de ceremonie meester afkomt. Collectieve "wraak" /gevalletje koekje van eigen deeg met een knipoog ben ik altijd voor in. Besef je vooral ook dat mensen die nu komen er straks niet meer zijn. Klinkt echt super crue maar wat wij aan ons trouwalbum zien, de ene na de andere is weggevallen. Allicht iets van een fotobooth ofzo met die polaroid foto's, of iets geschreven (je leukste herinnering met een van de twee op een kaartje of foto ofzo) die je als ceremoniemeester bundelt.
Maar 1 echte tip na vele bruiloften. Dat is hou het aantal voordrachten zeer beperkt! Het aantal goede stukjes dat ik heb gezien is minimaal. En tenzij je daadwerkelijk talentvolle mensen hebt bestaat de kans dat je ipv een feestavond op een bijeenkomst van het plaatselijk dorpscabaret of een karaoke avond terecht bent gekomen. Gasten komen naar een feest om gezellig bij te kletsen met anderen en om te dansen. Dan is het heel vervelend om regelmatig onderbroken te worden door tante Truus met haar zangvoorstelling, het voetbalelftal met lompe grappen of een sketch met inside grapjes of langdurige voordrachten. Ook zonde van een kostbare band of dj. Die een opbouw hebben in de avond. Heb je eindelijk de dansvloer vol. Gaat de muziek uit en moet iedereen terug naar zijn plek voor een ABC. Ook spelletjes of dansjes zijn echt tenenkrommend. Beter doe je 1 iets aan het begin van de avond. Ipv continu een storende onderbreking waar weinigen op zitten te wachten.
De stukjes worden ook niet persé voor jou als gast gedaan hè . Het is belangrijker te weten of het bruidspaar het leuk vindt en het graag wil dan of jij als gast dat leuk vindt. Het is hún feestje, en wanneer zij dat graag willen dan lijkt het me zeer waardevol. Wanneer ze dit niet willen, zeer beperkt of alleen aan het begin van de avond, dan is het dus ook belangrijk dat dit gerespecteerd wordt. Het is het feest van het bruidspaar en mag ingevuld hoe zij dat het liefste zien.
Iets totaaaaaal anders, maar zorg echt dat je alle ins en outs weten mbt de dag. Maar dan ook echt precies. De bent die dag de spreekbuis van de bruid(ja toch, meestal...), dus zorg dat je weet wat haar ideeen zijn Zijn er gasten waar je extra op moet letten?(weet tante truus bv nooit de weg, ) Zijn er moeilijke dingen die gezegd moeten qorden?(willen alle gasten zonder uitnodiging voor diner nu gewoon op hoepelen) Hebben ze een moment op de dag dat ze even alleen zijn?(tip!!!!) Zorg dat je een naaisetje bij je hebt met draad in de kleur van de jurk én in de kleur van t pak!(broek!!!) Ben je zelf niet handig? Weet dan al aan wie het kunt vragen. Etc etc. Op de bruiloft van mijn broer was er echt een fijne ceremoniemeester. Die stond wat verder van de familie af en kon heel subtiel sturen! Alles wat ff net niet liep heeft hij opgelost zonder dat het bruidspaar het ooit te weten is gekomen. Nouja, dat dus Dat idee van de krasloten vind ik echt heel leuk!!!! Stukjes etc ik ben er niet van. Maar sociale media staan vol met leuke filmpjes
Ja volgens mij wel. Het waren wel echt haalbare activiteiten zeg maar. En de bruiloftsgasten die kwamen waren ook wel echt mensen die ze sowieso ook wel zagen. Dus niet dat de achter achter nicht op eens het 'pannenkoeken bakken' kon winnen ofzo. Dat lijkt me dan wat minder leuk en wat meer een verplichting. Nu vond iedereen het leuk.
Ik ben gewend dat de stukjes tijdens het diner voorbij komen. Dus er gaat niets van de tijd van het feest af, behalve met de flashmob maar dat zorgde ervoor dat iedereen op de dansvloer staat. Vooral vooraf opgenomen filmpjes doen het vaak goed is mijn ervaring.
Wat een leuke dingen lees ik. Ik ben zelf helemaal niet van stukjes, dansjes en liedjes maar zij vinden het blijkbaar leuk. Ik ga binnenkort met de bruid bij de locatie nog eens alles doorspreken en zal dan alles opschrijven van uur tot uur. Een photobooth hebben ze al geregeld. Het aantal daggasten is beperkt. Omdat ik weet dat ze wel wat verwachten wil ik bij de daggasten (denk aan ouders, broers/zussen) nagaan of iemand een speech oid wil houden en dan nadrukkelijk zeggen dat het bruidspaar dit op prijs stelt. Denk dat we allemaal verrast zijn dat ze dit leuk vinden want zo kennen we ze niet. De bruidegom wil niet eens een openingsdans doen. Vandaar dat ik ook wat aan de late kant ben met dingen.
Ceremoniemeester zijn is met name leuk als je wat verder van het bruidspaar afstaat. Of de rol moet weinig inhouden. Want anders ben jij eigenlijk niet echt onderdeel van de dag maar continu alles aan het regelen en rondrennen om zaken voor te bereiden. Dan valt er weinig te genieten en rustig te praten als gast met andere gasten omdat jij bezig bent met een oudere grootouder die de weg kwijt is, zit iedereen op de goede plek is alles geregeld mbt het eten, de taart de stukjes etc. Ben ooit zelf Ceremoniemeester geweest en het is echt druk. Ooit nog eens gevraagd en heb bedankt toen ik hoorde wat de bedoeling was (en ook na die 1e ervaring). In sommige gevallen kunnen ze daarvoor beter iemand inhuren.
mocht iemand nog inspiratie nodig hebben- wij vonden dit echt wel hilarisch op onze bruiloft - ook al is het niet echt origineel: "Onder deze paraplu, zit ons vrolijk bruidspaar geef aan hen van alles nu, dan wordt het lekker topzwaar" en toen de coupletten: en de ene hangt een bus kaneel, en de andere een pakje meel aan deze paraplu, aan deze paraplu De boodschappen waren allemaal aan touwtjes vastgemaakt en in ieder couplet zaten zo 2 artikeltjes.. en niet de lichtste! Een mega pot pindakaas, een kilo suiker, een pond meel, een pond boter, een flinke bloemkool, chocola, een pak wcrollen (niet zwaar, wel groot!) . En wij dus maar die plu vast houden..., na 1 couplet al boog het handvat door hihi.. het werd ECHT topzwaar.. en voor ons zagen we ze dus allemaal staan met aaaaaaaaaaaal die boodschappen die nog komen gingen (ander couplet: En de een die hangt er suiker aan en de andere een tros banaan.) leuk om met een groepje te doen in elk geval - bij ons deden teamgenoten van mijn man het... de krasloten vind ik ook erg leuk . net als de genoemde loterij overigens ook hebben wij weleens het verzoek gehad om een ansichtkaart te schrijven met postzegel - die de ceremonie meester het jaar daarna iedere week/maand dan op de bus deed.. zo dat ze nog heel lang leuke post kregen... maar dat vergt natuurlijk wel wat van de ceremoniemeester (handig als je toevallig als cm dicht bij een brievenbus woont) . Verder had ik als cm een pakje snoetenpoetsers bij - daarmee krijg je bijna iedere vlek wel uit de bruidsjurk in geval van nood. Net als zakdoekjes, paracetamol, dextro, flesje water, pepermuntjes/tictac, energybar dat soort dingen . Een heel noodpakket dus....
haha ja dat vond ik ook... het is niet echt 'leuk' - achteraf wel; je hebt gezorgd voor een mooie dag... maar ondanks dat... je kunt beter getuige zijn heb ik gemerkt . Maar ondanks dat zou ik het niet weigeren- hooguit zeggen: wel met iemand samen....