BV die terugloopt na 5 maanden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Beesje, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beesje

    Beesje Lid

    5 jul 2006
    33
    0
    0
    Hallo,

    mijn dochtertje is nu ruim 5 maanden oud, is goed op gewicht: 7500 gram en is doorgaans tevreden en slaapt goed. Sinds 2 weken krijgt ze nog maar 4x voeding op een dag. Ik geef nog volledige borstvoeding en mijn dochtertje krijgt afgekolfde melk in de fles als ik werk (ik kolf dan op de tijden dat ze normaal bij mij drinkt). Ze krijgt nog geen fruit o.i.d. vanwege het feit dat dat nog even werd afgeraden door de CB arts i.v.m. allergieen.

    Sinds 2 dagen merk ik dat mijn borsten niet meer zo vol aanvoelen als normaal. Mijn dochtertje drinkt goed, maar is sneller klaar met borst 1 en is na borst 2 ontevreden, ze blijft wat zeuren en/of zuigt heftig op haar duimpje. Als ik haar dan bijv. 100 cc poedervoeding geef dan drinkt ze dat ook nog met gemak op.
    Af en toe is ze wel tevreden na het drinken, maar wordt ze al snel weer huilend wakker uit haar slaapje. Ze zoekt met haar hele lijf naar mijn borsten dus geef ik haar maar weer poedervoeding (want borsten zijn 'leeg' want binnen het uur na borstvoeding) en dat drinkt ze met gemak weer op.

    Ze plast en poept nog wel gewoon net als normaal, dus goed.
    De eerste voeding gaat goed, dan zijn mijn borsten goed gevuld (dan neemt ze ook heel grote slokken). Maar de tweede en derde voeding lijken dus behoorlijk terug te lopen (ik hoor haar dan maar weinig grote slokken nemen). Ik zag het ook met kolven dindag op het werk. Normaal haal ik er bij de tweede voeding (om ong. 12.00 uur) 180 uit (2 borsten tegelijk kolven en electrisch) en bij de derde (om ong. 16.30 uur) meestal 140). Nu was het respectievelijk 80! en 100! De toeschietreflex komt bij mij niet vanzelf bij het kolven, ik heb daar de neusspray voor, dus meerdere keren achterelkaar opnieuw een reflex uitlokken is geen doen?

    Ik ben trots dat ik al 5 maanden bv heb gegeven en was nog niet van plan om ermee te stoppen, maar het lijkt erop dat de natuur het voor mij beslist. Als het zo is, dan leg ik me daar bij neer. Het kolven ben ik namelijk wel een beetje beu...

    Is dit een duidelijk geval van 'teruglopende BV' of niet? Is 5 maanden bv ook genoeg om mijn kindje te beschermen tegen allergieen? Hoe kan ik het afbouwen het beste aanpakken?

    Ik hoop dat je me antwoorden kunt geven op dit verhaal.

    Alvast bedankt.

    Beesje.
     
  2. Verhoeven546

    Verhoeven546 Actief lid

    17 sep 2007
    167
    0
    0
    je hoeft helemaal nog niet klaar te zijn met borstvoeding geven, als je dat niet wilt. Inderdaad denk ik dat je voeding wat terug loopt. wanneer je door wilt gaan met borstvoeding is het van belang dat je je voeding weer op peil brengt. dit kun je doen door je kind vaker aan te leggen.

    Je schrijft dat je je kind poedermelk geeft omdat je borsten leeg zijn. Dit is echter niet helemaal waar. borstvoeding is een voortdurend proces en je lichaam blijft constant melk produceren. je lichaam steld zich in op hetgeen een kind bij je drinkt. wanneer je kind minder drinkt neemt je productie af, wanneer je je kind vaker dan normaal laat drinken neemt je productie toe.

    dus als je door wilt gaan dan raad ik aan om een paar dagen bijvoorbeeld om de 2 uur je kind te voeden. je zult zien dat de productie weer toe gaat nemen.
    echter moet je wel even kijken of je kind de borst nog wel goed pakt. kinderen ontdekken de wereld rond deze leeftijd en worden nieuwschierig. laten vaker los. let erop dat ze telkens de borst weer goed in de mond neemt. een rustige plaats uitzoeken om te voeden kan ook helpen.

    echter geef geen poedermelk maar leg je kind gewoon aan de borst als het wil.
     

Deel Deze Pagina