Buiten schoolvakantie weg, dochter 5jr, ervaringen gewenst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door anneke81, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anneke81

anneke81 Actief lid

8 dec 2006
    161
    0
    0
    Ouderenzorg
    Hoi!

Ik ben benieuwd of er hier moeders zijn met ervaring in het verlof aanvragen voor vakantie, buiten schoolvakantie om.

Volgend jaar willen we met familie op wintersport vakantie. Iedereen heeft in dezelfde week vakantie, behalve wij. Maartje is dan net een maand 5 en dus leerplichtig.
    Ik dacht dat dit weinig problemen zo opleveren, maar heb nu al te horen gekregen dat we sowieso geen toestemming krijgen en dat school dit door gaat geven aan de leerplicht ambtenaar. We gaan dus op eigen risico en riskeren een (flinke) boete.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wordt er vaak gecontroleerd door leerplichtambtenaren? Wat is jullie mening? Het zou de laatste keer zijn dat we in deze samenstelling kunnen gaan skien. Als Maartje 6 is, vindt ik niet meer kunnen om haar een week van school te laten missen. Maar nu...

Ben benieuwd!

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.650
    1.411
    113
    Iets eerder met vakantie gaan want je kind is pas leerplichtig in de eerste volle maand dat ze 5 is, mijn zoontje is van 5 december en dus vanaf januari als hij 5 is zou hij leerplichtig zijn. Want dat risico zou ik niet nemen.

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Op onze school geven ze aan dat je dan moet zeggen dat je een bruiloft hebt in het buitenland en dat ze dan altijd toestemming geven.
    2 jongens bij Lianna in de klas zijn zo 2 weken langer in Marokko gebleven. En 'n ander meisje mag ook 'n paar dagen school missen met die reden en van haar weet ik dus dat school die reden zelf aangeeft.

Ik zou trouwens zelf de kinderen niet thuishouden vanwege een vakantie.

4. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Tot je kind 5 is en leerplichtig, kun je op vakantie wanneer je wilt. Daarna zul je helaas rekening moeten houden met schooltijden óf een boete voor lief nemen.

Ik denk wel dat ze erop controleren, zéker nu je het al hebt aangegeven.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als school aangeeft het aan de leerplicht door te geven is er geen controle nodig. School zal melding maken van ongeoorloofd schoolverzuim en leerplicht zal hoe dan ook een boete uitschrijven. Ik zou wen gesprek met de directeur aanvragen en aangeven dat ze rond die periode net 5 geworden us en dat dit de enige mogelijkheid is met elkaar weg te kunnen. Nee heb je en ja kun je misschien krijgen als je het toelicht. Anders zou ik hoe lastig ook niet gaan. Want het kan vervelende consequenties hebben.

6. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    Hier geven ze echt aan dat om zulke redenen geen verloven worden toegekend
    4 jaar lang kan je buiten de schoolvakanties om op vakantie
    En dat is op een gegeven moment over
    Dus of eerder gaan of ermee dealen dat het niet meer mag

7. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.806
    866
    113
    Noord Holland
    wel een andere reden maar mijn ervaring is dat scholen over t algemeen geen vrij geven voor "gewoon "vakantie

ik twirl al sinds mn 5de en op mn 8ste had ik me geplaatst voor t NK twirl.
    helaas voor mijn vonden die kampioenschappen plaats van donderdag tot maandag. omdat ik geplaatst was heeft mn ma toen een gesprek met de directeur aangevraagt en de situatie voor gelegd en zonder problemen mocht ik dus die donderdag, vrijdag en die maandag erop weg blijven van school.

wel met de voorwaarde dat ik kampioen zou worden. ( grapje natuurlijk) toen ik die dinsdag op school verscheen had k inderdaad een mooie gouden plak mee en mocht ik voor de hele school mn show nog eens over doen in de sporthal:D

succes ermee en ja kan wellicht een poging wagen als je een gesprek vraagt met de diectie

8. mol81

mol81 Niet meer actief

De regels voor verlof zijn onlangs behoorlijk aangescherpt. Een directeur van een basisschool mag verlof toekennen tot 10 dagen maar is gebonden aan strakke, heldere regels. Vakantie is iets waar geen verlof voor mag worden gegeven. Als je toch op vakantie gaat of je kind ziek meldt tijdens jullie vakantie, is school verplicht om melding te doen bij de leerplicht. Als ze dit niet doen, kunnen ze zelf aansprakelijk gesteld worden en een flinke boete krijgen. Als je toch besluit om op vakantie te gaan, Kost het je €50 per kind per dag met een maximum van €350. Sommige ouders nemen deze boete op de koop toe. Natuurlijk heb je dan ook nog het verhaal dat kinderen veel missen op school, ook als ze kleuter zijn! Persoonlijk vind ik dat je nu moet accepteren dat je je aan de regels moet houden. Helaas, maar vanaf nu dus vakantie in de schoolvakanties.

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Dit gaat nu echt niet meer op. Je moet zelfs een bruiloftskaart inleveren. School loopt echt grote risico's als ze de regels aan hun laars lappen.

Deel Deze Pagina