budget koken en lekkere recepten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Antares, 17 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    okeee de dure maanden komen er weer aan ;)

WEet iemand de website of de etensrecepten die lekker, voedzaam, voor 3 personen, en goedkoop!! zijn?

Gooi het hier neer!!

2. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik kom hier straks nog even op terug (mijn zoontje staat aan mijn arm te trekken: "Koko?" = koken?), maar wil alvast even zeggen dat ik de laatste tijd ook op zoek ben geweest, en dat de zogenaamde 'budget-recepten' op internet mij tegenvallen qua goedkoop-zijn.
    Je komt toch al gauw boven de 5 euro uit, en het kan écht goedkoper!

Ik ga nu 'koko', en dan meld ik me straks weer even!

3. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Leuk, ik lees mee.

Wat het bij ons altijd goed doet, is het "vispannetje" van de site van appie. übersimpel en yummie yummie. Maar of het echt buget is... Vis is best prijzig eigenlijk. Wel gebruiken we altijd vis uit zo'n zak uit de diepvries. Durf er zo geen bedrag per portie aan te hangen.

men neme voor een pan vol (bij ons 3 personen, maar we zijn grote eters!)

-per persoon een portie (wit)vis (wij gebruiken meestal tilapia)
    -een zak italiaanse roerbakgroente á 400 gram
    -een pakje gezeefde tomaten met knoflook
    -knoflook (verse of uit een potje)
    -peterselie
    -zout&peper
    -stokbrood & kruidenboter (kun je natuurlijk weglaten, maar is wel lekkerrrrrrr)
    -en ik doe altijd nog een doosje cherrytomaatjes omdat ik het lekker vind, maar hoort eigenlijk niet volgens recept!

snij de vis in groffe stukken, bestrooi met peper en zout naar smaak.
    gooi de groente in een hapjespan oid. Even roerbakken. Knoflook erbij, zoveel als je lekker vindt. Dan het pakje tomatenspul erbij en een beetje water, uit mn hoofd iets van 200 ml. Peper en zout erbij, en als je daarvoor kiest, de gehalveerde cherrytomaatjes. Minuutje laten pruttelen. Dan de vis erbij, deksel op de pan en tien minuutjes laten sudderen.
    Ondertussen stokbrood afbakken.

Prutje in grote soepkommen scheppen, beetje peterselie eroverheen. Paar stukken stokbrood erbij en smullen maar.

Echt, we vinden het heerlijk. Geloofde er eerst niks van dat zoiets simpels zo lekker kon zijn, maar het gaat schoon op hier!

maar nogmaals. .hoe budget het is...

4. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Wat sowieso heel budget is, is aardappelen, vlees en groente. En daar kun je eindeloos mee variëren. Ik koop het liefst vlees in de aanbieding, en vries dat in. Een gehaktbal is erg goedkoop (zelfgemaakt dan natuurlijk), en vissticks ook (geen vlees, ik weet het...). Aardappelen kun je koken, bakken, maar ook lekker in de oven doen (niet schillen maar wassen, in partjes in een ovenschaal, olie en peper&zout erover, en 40 minuten op 200 graden. Ik maak daar altijd knoflookmayonaise bij, door knoflookpoeder en citroensap door goedkope mayonaise te roeren).

Verder goedkoop: half-zelfgemaakte tomatensoep met brood.
    Gehakt mengen met peper&zout, daar kleine balletjes van draaien. Verder heb je nodig: klein pakje tomatensoep van maggi (zitten 2 rechthoekige kleine pakjes in 1 verpakking), 1 bouillonblokje, een half pakje diepvriessoepgroenten (zodat je de andere helft bij de volgende keer soep kunt gebruiken) een blikje tomatenpuree (van 7 cent), en een beetje vermicelli. En dan afbakstokbroodjes erbij. Ik heb het even snel uitgerekend, en dit kost voor een volle pan soep nog geen 2 euro (met de stokbroodjes erbij, mits je de goedkope pakt).
    Dit kan natuurlijk met verschillende soorten soep (kip, groente etc.)

Verder, in het verlengde van de aardappelen, vlees en groente: stamppotten!

Tegenwoordig maak ik ook zelf pizza (dus ook de bodem). De bodem bestaat uit meel, olie, een beetje gist, zout, suiker en water, dus dat kost 'niks'. Met het beleg kun je het dan zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Pasta met tomatensaus maak ik ook zelf (dus geen saus uit een pot). Blikje tomatenblokjes (35 ct), peper&zout, beetje knoflook, beetje suiker, beetje diepvries-pastagroenten (grote zak voor ongeveer 1,5 euro bij AH), 250 gram gehakt. Ik denk dat dat voor een grote pan, inclusief pasta, tussen de 2 en 2,50 euro kost.

Het belangrijkste is, om zoveel mogelijk grote hoeveelheden te kopen van diepvriesgroenten, vlees in de aanbieding, grote zakken aardappelen, geen voorgesneden sla maar gewoon een krop, etc. Kleine verpakkingen zijn over het algemeen in verhouding duurder.

5. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Ik eet vanavond macaroni, en dan niet met een groentepakket maar zelf de groentes wassen en snijden, dat is vaak goedkoper.
    zo doe ik het:

benodigdheden:
    macaroni
    tomatenpuree blikje
    zakje mix voor macaronisaus of kaassaus als je dat liever hebt
    2uitjes
    2paprika`s
    ipv gehakt neem ik boterhamworst uit blik, is goedkoper.
    water
    = Nog geen 5euro voor een grote pan, waar je meerdere dagen van kan eten of je vriest het in.

water koken voor de macaroni
    groente en worst snijden, dit ga je bakken, daar doe je de tomatenpuree, de mix voor macaronisaus en water bij.
    ondertussen macaroni koken.
    als macaroni klaar is doe je alles bij elkaar in 1pan.

ik maak een grote pan vol dan kan je meerdere dagen eten, invriezen kan ook.
    Je kan groentes die je wilt toevoegen: prei, aubergine etc.

makkelijk en goedkoop.

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Aardappels met linzen, wortel en paprika.
    Aardappels en wortel eerst voorkoken, paprika even bakken en daarna de aardappels en wortel toevoegen. Beetje water of tomatenpuré toevoegen, en de linzen. Peper en zout erbij, en klaar.

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    klinkt al heel goed!! Kom maar op met die recepten dames!

Dan moet ik wel gaan inslaan, want mijn voorraadkast is erbarmelijk leeg...zelfs geen pakje soep!

Bij de AH hebben ze deze week mooie dingen in de aanbiedingen die je op kan slaan...eens een auto charteren en gaan inslaan......

en idd aardappelen vlees en groenten zijn goedkoopst....maar ook zo saai hahaha, wij houden daar niet zo van en dochterlief eet dan helemaal niets zelfs.... :(

8. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ja, dat scheelt hier: wij houden wel van de hollandsche pot, haha!
    Maar bijvoorbeeld de ovenaardappeltjes die ik beschreef, en dan opgepimpte groente (met bijvoorbeeld spekjes erdoor oid), da's niet echt aardappelen, vlees en groente, toch?

Anders kun je door boontjes bijvoorbeeld ook zo'n boemboe-bakje doen, ik noem maar wat...

Ik heb vorige week weer ingeslagen, en toen ik ging denken wat ik allemaal in huis had, bleek ik 15 avonden te kunnen koken, op basis van de voorraad die er nu is. Dat ga ik dus maar eerst even opmaken... Deze week hoef ik alleen maar zuivel, brood en fruit te halen, en dat komt mooi uit, want de luiers waren op, dus anders was het een dure week geweest!

9. mieks

mieks Fanatiek lid

11 jun 2010
    3.119
    1
    0
    Gastouder
    Gelderland
    Kijk, dit is nou een handig topic :D

Ik ben zelf niet zo'n grote kook-ster, gelukkig wisselen mijn vent en ik geregeld af in de keuken. Ik heb ook niet altijd zin om na een lange dag werken nog uitgebreid in de keuken te moeten gaan staan, dus ik heb ook nog een paar snelle en low budget recepten:

Benodigdheden:
    Gehakt
    Spinazie (ik gebruik altijd bladspinazie uit de vriezer)
    Tagliatelle
    Flesje kooksroom

Kook de tagliatelle volgens het pak in kokend water. Bak de gehakt bruin, zorg dat de spinazie is ontdooit en doe die bij het gehakt. Even opwarmen en dan nog een scheut kooksroom erbij. Wanneer de tagliatelle klaar is voeg je dit er ook bij en je hebt een heerlijke spinazie pasta.

-----------------------------------------------

Benodigdheden:
    -Grand'Italia Carbonara (Saus potje met witte saus) smaak: met bacon en kaas.
    -Hamblokjes
    -Champignons
    -Uitje
    -Pasta (macaroni elleboogjes, schelpjes, vlinders of dergelijk) Wij nemen zelf meestal Grand'Italia Tortellini (smaak: ai Formaggi)

Snijd de ui en champignons in stukjes. Kook de pasta. Begin in een wok met de ui even te bakken, dan de champignons erbij. Vervolgens de Grand'Italia Carbonara saus en warm dit rustig op. Voeg vervolgens de hamblokjes toe.
    Wij kiezen er voor de pasta daarna bij de saus toe te voegen, maar dat kan natuurlijk ook apart van elkaar geserveerd worden :)

-----------------------------------------------

Verder een makkelijk en low budget maaltijd is de chicken tonight.

Benodigdheden:
    Rijst
    Potje chicken tonight
    Kip

Kook de rijst. Bak de kip en voeg de saus toe, laat die lekker warm worden.

------------------------------------------------

Hoop dat jullie wat aan mijn bijdrage hebben :D

10. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik weet niet of je een Lidl in de buurt hebt, maar daar verkopen ze ravioli voor 99ct. Wij eten met z'n vieren: twee pakjes ravioli, pakje hamreepjes (of dikke plak ham gesneden), creme fraiche, rode pesto en sperciebonen (uit pot of lang gekookt; lekker zacht) of courgette (maar dat lusten onze kinderen niet). Totaal ongeveer vier euro.

Anders spinaziepasta met spekjes:
    spekreepjes aanbakken, diepvriesspinazie a la creme erdoor, boursin (of ES kruidenkaas) erdoor en daar de gekookte fusili doorheen.

Wij eten graag hollandse pot. 15 kilo aardappelen voor zes euro bij de boer; dan eet je wel voordelig.

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Heel veel rijst gerechten uitproberen zijn ook bijna altijd budget en lekker :D

oa:

Kipfilet (2 stuks)
    roerbakgroenten voor rijst
    sate (zo'n bakje van de Lidl 1,29-, die zijn het lekkerst en best getest!)
    Eventueel stokbrood.

rijst koken, kipfilet stukjes snijden en bakken tot ze net goudgele kleur krijgen dan groenten erbij doen en 'roerbakken' , de sate opwarmen in een pannetje en klaar is het :)

--------------------------

Ragout (ik pak meestal kalfs)
    Ragoutbakjes (of hoe het ook heet)
    Salade (kant en klaar of zelf maken)
    stokbrood en kruidenboter

Penne (aldi 0,35-,)
    macaronigroenten
    gehakt
    blikje tomatenpuree en macaronimix of
    een pastasaus na keuze

Deze vinden wij erg lekker! :

Doos Mie
    Gehakt
    Bamigroenten
    bami mix
    Eventueel fles ketjap waar je lang mee doet

Mie apart koken, gehakt rullen en dan groenten en mix erbij, als alles gaar is op tafel en smullen maar :D Wij doen er altijd Ketjap bij smaakt het nog lekkerder + wij doen hier 2 dagen mee!

En verder wat ik zo snel even weet zijn de stamppot gerechten en groenten/vlees/aardappelen alleen daar zijn wij niet zo van :p

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Wij eten hier met regelmaat lekkere ovenschotels en dit kan ook heel goedkoop.

Zak gebakkenaardappelen ( euroshopper 0.65)
    1 bakje spekjes ( euroshopper 0,80 ) het kan ook kip of gehakt zijn.
    Zakje knor mix ( 1,20 )
    En dan nog wat kaas er overheen

Hier kunnen wij met 3 of 4 man van eten!

En chicken tonight, maar die zag ik hier ook al voorbij komen!
    Verder eten wij veel aardappels, groente en vlees.... ook lekker budget;)

Deel Deze Pagina