Budget cadeau familieleden

Discussie in 'De lounge' gestart door Haver11, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Broer, (schoon-)zus, (schoon-)ouders, neefje, nichtje: tussen de 30 en 50 euro.
    Partner: ongeveer 150-200 euro, we geven elkaar vaak een hotel + etentje.
    Kind: hij heeft wel eens iets van 15 euro gehad, maar ook wel eens iets voor 50 euro. Hij is rond de feestdagen jarig, dus hij heeft dan al zoveel nieuw spul...

Voor vrienden maak ik meestal iets en geef er dan een flesje drank bij.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, dan is dat hier inderdaad wel anders. Vier neefjes/nichtjes, een grootmoeder, vier ouders, twee zussen en twee schoonbroers, en nog een petekindje buiten de familie. That's it.

pippa26 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.149
    35.792
    113
    Hier een heel kleine familie, dus geen budget. 1 broer/2 zussen. 2 ouders (en 2 ouders die we niet zien), 1 opa.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Ouders maar net was we bedenken ( varieert van 50 tot 500 euro)
    Nichtjes en neefjes van mans kant 15 euro, mijn kant 50 euro.
    Broers en zussen geven we niets meer, we hebben een paar jaar terug af gesproken om van het kadogeld 1x per jaar een weekend we te gaan met elkaar.
    Overige familie en vrienden 10a 15 euro

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vraag me altijd af wat voor zin het heeft om dit soort dingen te vergelijken. De één heeft nu eenmaal meer te besteden dan de ander. En de één heeft meer familie dan de ander. Dat speelt allemaal een rol. Je kunt dus nooit naar een soort gemiddelde toe wat je minimaal of maximaal 'moet' uitgeven.

Zelfs binnen onze eigen familie-/kennissenkring vergelijk ik niet. Ik weet dat wij met bijv. Sinterklaas meer uitgeven aan ons nichtje dan wat onze zoons 'terugkrijgen' (als je het zo kunt noemen) van hun oom en tante. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Wij hebben om te beginnen meer te besteden dan zij. En daar komt bij dat wij maar één nichtje hebben (en dat bedrag dus één keer uitgeven) terwijl zijn vijf neven & nichtjes hebben (en dat bedrag dus 5x uitgeven.) Logisch toch dat ze dan per persoon het bedrag wat lager houden. Waarschijnlijk zijn ze alles bij elkaar voor hun neven en nichtjes op 5 december alsnog meer kwijt dan wij aan ons ene nichtje. En dat in een periode die toch al duur is. (Veel verjaardagen in die periode.) Aangezien zij gewoon beter op hun uitgaven moeten letten dan wij, snap ik volkomen dat zij niet hetzelfde uitgeven als wij doen. En het zou geen moment in me opkomen om dan voor ons nichtje ook maar minder uit te geven. We kijken gewoon op haar lijstje wat zij leuk vindt om te krijgen en wat wij leuk vinden om te geven.

Met de meeste van mijn vriendinnen heb ik inmiddels trouwens de gewoonte dat we elkaar geen cadeaus meer geven, maar dat de 'gever' iets leuks bedenkt om samen met de jarige te gaan doen. Afhankelijk van de prijs delen we de kosten vervolgens 50/50 of alleen de gever betaalt.

mamabeertje vindt dit leuk.
  6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik denk dat het gedaan wordt omdat sommige toch graag een kado willen geven. Over het algemeen is hier onder volwassenen ook de afspraak geen kado. Maar soms wil ik toch wat geven en koop ik een kleinigheidje van een paar euro. Gewoon omdat ik dat zelf leuk vind om toch iets te geven.

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.303
    113
    noord holland
    Precies! Ik vind dat zelf ook altijd wel leuk. Dan geef ik een speciaal biertje of een klein bloemetje, doosje chocolade of een doosje aardbeien, ik noem maar wat, gewoon omdat ik dat leuk vind. Maar bij sommige krijgen we dan steevast te horen dat dat helemaal niet hoeft. En ergens waren ze blij dat we dat dan niet meer deden en door mijn cadeautje krijgen ze dan toch weer een schuldgevoel dat zij dan niks meenemen. :roflmao:

8. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

#68 Flamingo1990, 19 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2018
    Ooms en tantes gaan we bijna nooit naartoe. Als we dat wel doen rond de 15 euro.

Vrienden tussen de 15-30 euro. Afhankelijk van wat voor een vriendschap. Ik doe vaak ook een activiteit cadeau als samen lunchen en ik trakteer.

Neefjes en nichtjes geven we tussen de 20-50 euro uit. Proberen we altijd ongeveer gelijk te houden. Als de een dit bedrag krijgt, dan de ander ook.

Broers en zussen, ouders tussen de 20-100 euro, afhankelijk wat we geven. We doen vaak met meerdere een groot cadeau voor een van de anderen, wat op dat moment de wens is voor die persoon of wat nodig is. Voor de een is het cadeau wat duurder dan de ander. M’n schoonzus is alleenstaand en heeft niet zoveel inkomen, mijn vriend en z’n andere zussen hebben een zeer goede baan en tweeverdieners. Zo hebben we mijn alleenstaande schoonzus een nieuw gasfornuis cadeau gedaan omdat ze die nodig had. Dat is een duur cadeau. Maar m’n andere schoonzus een cadeaubon van haar lievelings restaurant dat een stuk minder kostte. We hebben er niet zoveel moeite mee, geven vooral graag wat iemand wil/nodig heeft. Je maakt die persoon blijer met een cadeau dat goedkoper is en wat hij wil dan een duur cadeau waarvan hij denkt: wat moet ik ermee.

9. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    6.999
    3.662
    113
    Zie veel bedragen variëren maken jullie dan ook onderscheid in bijv neefjes nichtjes in 1 gezin? Heb je voorkeur in de 1 of de ander?
    Ik zou het echt niet tof vinden dat het ene kind een veel duurder cadeau zou krijgen dan de ander. Omdat het kind schijnbaar duurdere cadeaus vraagt.

Ben er gewoon benieuwd naar hoe een ander dat ziet.

10. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

Grappig dat je dat zegt, want wij geven meestal wel dezelfde bedragen ongeveer binnen een gezin. Met max 10 euro verschil. Echter hebben we gemerkt dat kinderen het bedrag echt niet uitmaakt. Een neefje heeft ooit een duur cadeau (een auto op afstandbediening) van 60 euro gekregen en z’n broertje kreeg allerlei kleine frustels van minions (pennen, potloden, kleurboek, knuffels) van nog geen 40 euro. Toen was die ander van de auto boos dat hij minder cadeautjes had gekregen. Kinderen ervaren geldswaarde niet zoals volwassenen. Wij vinden het vooral oneerlijk, zij hebben er geen last van. Desondanks probeer ik wel ongeveer hetzelfde bedrag te geven, omdat ik het wel oneerlijk vind haha

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    6.999
    3.662
    113

Gelukkig dan maar ik probeer ook altijd rond hetzelfde bedrag te geven.

Al geef ik neefjes en nichtjes vaak kleding en een klein cadeautje wat ze willen omdat ze altijd zoveel krijgen aan speelgoed en weet de kledingsmaak van mn zusjes en de kinderen dat scheelt ook. En de kids zijn er altijd blij mee.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wauw wat een bedragen allemaal, sorry.

Maar als je neefjes/nichtjes zulke dure cadeautjes geeft danzijn ze toch ook verpest voor later/verwend?

Hier geen neefjes/nichtjes maar wel een leasekind. Ik heb haar geboren zien worden etc en voelde tot mijn eigen kinderen kwamen echt half als mijn kind. Die krijgt wat ze wil hebben. 20-30 en 1x 50,-. Maar als ze een keer iets leuks wil hebben van minder geld koop ik het ook.
    Mijn eigen kind heeft deze verjaardag iets van 20,- gehad voor zijn verjaardag.

Maar verder vind ik 10-15 euro voor een kind wel genoeg? Als het echt leuk is gaan we wel een keer duurder.

Ouders (5 stuks) krijgen meestal iets van rond de 30,-. Maar vooral iets wat ze leuk vinden.

Het is niet zo dat ik niet meer dan 10-15 kan geven voor iemand. Maar ik vind het gewoon wel genoeg?

13. Monique93

Monique93 Fanatiek lid

14 aug 2015
    3.160
    570
    113
    Ouders/broers zussen/opa oma rond €50 maar ook wel eens uitschieters.

Overige €20

14. lies276

lies276 Niet meer actief

Hier een grote familie - en vriendenkring.
    Budget voor (17) neefjes/ nichtjes en kinderen (20) van vrienden is ongeveer 10/15 euro.
    Anders ga ik failliet!

Mijn ouders nemen mijn zussen en ik elk jaar een dag mee uit+ uit eten ipv een cadeautje.
    Minstens zo leuk!

Broers/ zussen geven we alleen iets bij bijzondere verjaardagen/ jubilea (40, 50, 12,5 jaar en 25 jaar getrouwd). Dan geven we 50 euro voor de pot en geven gezamenlijk een groter cadeau.

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.147
    3.023
    113
    Nederland
    Ouders, broers en zussen geven wij niks. Er is besloten dat niet meer te doen omdat sommigen vlak na elkaar jarig zijn en je dan zo heen en weer schuift met geld.

Neefjes en nichten zo'n 10-20

Kinderen van vrienden 10-15

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit inderdaad.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind het altijd een talent dat mensen een kado kunnen kopen voor €5, vaak zelfs iets leuks ook nog.

Ik kan niet eens een doosje chocolaatjes uitzoeken voor dat bedrag. Fles wijn zit ik al aan het dubbele, bosje bloemen driedubbele.
    Wat slaag je bijv voor € 5?

Nikki88 vindt dit leuk.
  18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    We hebben ook geen vaste budgetten, het is maar hoe het uitkomt.

Kinderen van vrienden ergens rond €30 meestal. Neefjes tussen €100 en €150 laatste keren.

Volwassen familie varieert ergens tussen €25 (bijv een boek) en €50-60.

19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vergelijk niet eens de kosten van kado's tussen mijn eigen kinderen (en zo hebben ze geleerd om daar helemaal niet op te letten), laat staan tussen andere mensen.
    Datgene wat iemand graag wil ontvangen heeft een hoge emotionele waarde, soms is dat bij één een boekje van €10 en bij de ander een spel van €40. Voor allebei emotioneel even waard.

Ik krijg altijd jeuk als mensen hun waardering van iemand uit te drukken in euro's dat betaald is voor een kado.
    Hoezo een voorkeur??

Nikki88 en esklessebes vinden dit leuk.
  20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar het gaat toch niet om het geld dat doorgeschoven wordt, maar om het uitzoeken van een cadeau waar de ander blij mee is? Althans, dat is mijn insteek met cadeautjes geven.

amdaa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina