Brandwond met blaren, hoe behandelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door demaco, 11 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Mijn zoontje heeft zijn hand tegen de oven aangelegd :(:(

Direct gekoeld en bij het ontstaan van blaartjes de HAP gebeld, langsgeweest, direct weer weggestuurd omdat ze het toch te druk hadden met de mededeling verkoelende zalf te halen en te verbinden. Assistente aan de balie heeft welgeteld 1 seconde gekeken naar zijn handje, waar inmiddels 3-4 blaartjes op zaten.

Verder geen info gehad ofzo. Weet niet wat voor verband het beste is enzo.

Om te voorkomen dat ik iets fout doe vraag ik hier maar even om controle hiervoor.

Allereerst is het NIET open! Handje is goed rood en er zitten witte blaren op. Ik heb nu Bepanthene Foamspray erop zitten voor 1e graads brandwonden. Die heb ik meegekregen van de apotheek. Maar dat loopt zo zijn handje af en zal ongetwijfeld direct in het verband trekken ipv op in zijn handje. Verder heb ik enkel gewoon verband in huis dus dit erop gedaan.

Is dit goed zo? Hij slaapt nu al even en morgenochtend ga ik weer kijken. Het feit dat het niet open is is goed toch? Dan kan het verband niet vast blijven plakken toch? Of is er een kans dat die blaartjes open gaan? Want ik zou het verschrikkelijk vinden als ineens blijkt dat het verband vast zit.

Iemand verder nog tips of opmerkingen?

2. BabygirlM

BabygirlM Bekend lid

18 sep 2011
    781
    0
    0
    Op dit moment geen werk, dus ik geniet nog lekker
    Oh wat sneu voor je zoontje:( Maar ik vind het wel erg vreemd, en ook nogal brutaal van de hap dat ze je zo snel weer weg hebben gestuurd!!

Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien toch de hap weer bellen om advies!?

Hopelijk heeft je zoontje er niet al te veel last van!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Verbinden; eerst een vet!! gaasje erop (zodat het op geen enkele manier kan plakken), dat eventueel afdekken met verband (afhankelijk van hoe groot de plek is) en vastplakken met van dat huidvriendelijke 'plakband'/leukoplast. 2 keer per dag verschonen en dan eventjes aan de lucht laten drogen. Zo hebben wij de brandwond van mijn dochtertje vorig jaar behandeld. Het blaartje was toen wel open gegaan.

Ik zou pas met zalfjes e.d. gaan smeren als de huid helemaal genezen is...is mij toen ook door de HA aangeraden. Zeker omdat brandwonden infectiegevoelig zijn. Ook niet gaan zwemmen enzo zolang de wond open is. Het kan best lang duren voor het helemaal weggetrokken is, maar bij mijn dochtertje zag je er na een paar weken niets meer van!

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh en heel raar dat de HAP niet wilde kijken...was toen bij ons ook zo. Het was bij ons zondag gebeurd en ik heb die maandag toch mijn eigen HA gebeld om advies te vragen en daar zei de assistente ook meteen joh kom langs dan kijken we er even naar. Was wel prettig dat er gewoon even iemand naar keek en uitlegde hoe we het het beste konden verbinden. Dat vette gaas had ik zelf nooit aan gedacht.

Sterkte!

5. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    ten eerste;
    Wat een verschrikkelijke HAP!!:x:x:x
    ik zou hier zeker een klacht over indienen!!

Wanner er blaren ontstaan gaat het om een 2e graads brandwond
    maar de spray zal zeker wat verkoeling brengen (ik heb met deze spray geen ervaring) wanneer de wond opengaat geen zalfjes er meer op doen hoor!

De voorkeur heeft natuurlijk om het aan de lucht te laten drogen maar daarnaast is er dan natuurlijk ook het risico dat de blaren open gaan....

Ik zou morgen wel speciale brandwonden gazen halen.
    Dit zijn gaasjes met aan 1 zijde een soort aluminium gaas, dit voorkomt dat het gaasje aan de wond vast plakt. Een blaar kan altijd open gaan door bijv stoten dus voor de zekerheid zou ik het morgen verwisselen voor een brandgaasje.

Veel sterkte en mocht je het er niet "fijn" uit vinden zien morgenochtend gewoon alsnog naar de HAP gaan hoor!

6. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Tja ze waren denk ik zo onbeschoft omdat er 3 uur wachttijd was bij hun en 3 uur bij de eerste hulp. Denk dat ze gestressed waren.
    Maar goed, telefonisch werd mij gezegd dat ik gewoon langs kon komen en dat hun er dan zalf op zouden doen en verbinden en indien hun het nodig achtten kon er een arts naar kijken. Maar eenmaal daar was dat allemaal teveel gevraagd.

Heel eerlijk, ik heb nu niet echt zin om die mensen nu weer te bellen. Vandaar dat ik even hier om tips vraag, aangezien hier ook mensen zitten die er veel vanaf weten.

Als ik het morgen niet vertrouw ga ik weer terug naar de HAP en hoop ik op een wisseling van dienst zodat er wellicht vrolijkere mensen zitten :(

7. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Wat raar dat de HAP jullie eerst laat komen en daarna weer wegstuurt. Zou daar wel melding van maken dat je daar niet tevreden over bent.

Maar zolang de huid intact is is het infectiegevaar ook niet groot.
    Wat je er precies goed aan doet om erop te smeren of te sprayen weet ik niet.
    Vette gazen lijkt mijn inziens ook handig en droogt niet snel in.
    Maar stel dat het verband ingedroogd raakt, dan kan je dit los krijgen door het verband nat te maken, zo week je het los.

En misschien even contact opnemen met de HAP om te vragen of hun nog adviezen hebben.

Sterkte ermee.

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik zou dan desnoods naar de eerste hulp gaan.
    Ik heb geen idee hoe groot het is en hoe erg...maar blaren geven aan dat het zeker verder is dan 1e graads. Bij zo'n kleintje is het al gauw een relatief groot oppervlak wat verbrand is.

Je hebt speciale zalf voor 2e en 3e graads brandwonden. Verder heb je ook speciale vette gazen die je op de wond kan doen die voor een snellere genezing zorgen.
    Ook lijkt wat pijnstilling me mogelijk aan de orde.

Probeer te blaren inderdaad intact te houden.

Heeft hij er erg veel pijn aan?

Het advies van het rode kruis is ook dat kinderen onder de 5 jaar gezien moeten worden door een arts ook als het mee lijkt te vallen.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/335999-brandwond-blaren-behandelen.html

Je hebt ook een brandwonden informatielijn
    Brandwondeninformatielijn: 0900 - 044 0044 - Nederlandse Brandwonden Stichting

9. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Ok, mijn zusje heeft vetgaasjes thuis.. Maandag ga ik zowiezo naar mijn eigen huisarts als de blaren er nog zijn. De spray is idd vooral voor verkoeling.
    Ik weet niet of hij het zonder verbinden af zou kunnen want het zit op de binnenkant van zijn hand. Dus dit wordt gebruikt met kruipen, lopen, staan, spelen enz enz..
    Hij slaapt gelukkig erg rustig dus laat het nu zo. Morgenochtend gelijk eraf halen, opnieuw verbinden en als mijn zusje de gaasjes kan brengen weer opnieuw verbinden. Moet even kijken of ze wellicht mee kan rijden naar de dienstapotheek (die zit helemaal aan de ander kant van de stad) om die brandwondengaasjes te halen.

Pff... zit mezelf echt op te vreten hier.. Ik was nog van plan een traphekje voor de keukendeur te plaatsen omdat mijn dochter steeds de deur open maakt. :( Beetje te laat nu dus.

10. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Een veel makkelijkere oplossing dan vette gazen of brandwondengazen. Gewoon flinke laag vaseline er op en dan met een rolletje gaas verbinden. Dat is om het even te verkoelen en te beschermen. Na 24 uur er af halen want het heeft zuurstof nodig om te genezen.

11. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Het is trouwens het gedeelte onder de pink over de lengte van de hand en een blaar onder de ringvinger. Zaten net 4 blaartjes. De blaren zijn wit (zie op internet veel foto's met gele blaren) en zien er verder rustig uit.
    Maar ja, ik dacht dus ook dat het even gezien moest worden ivm de blaren.

Hij lijkt niet heel veel pijn te hebben als hij stil licht. Echter is hij 10 maand en overdag kruipt hij enorm. Toen ik aan de telefoon was om vervoer te regelen zat hij op de grond en komt hij naar mij toe gekropen. Nou hij gilde het uit. Steeds zijn handje niet neer willen zetten, mag zijn handje ook niet vasthouden ofzo.

Gelukkig was hij erg moe (het gebeurde vlak voor zijn normale bedtijd) toen ik het thuis eenmaal verbonden had en is hij snel in slaap gevallen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou inderdaad toch de hap bellen en niet te vergeten maximale dosis paracetamol voor de pijn, zodat hij een soort van spiegel op kan bouwen wat dat betreft.

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat versta je onder blaartjes? cm?

Onze dochter heeft ook haar handje eens verbrand, ze trok zich op aan de CV die net aan stond.

De huisarts heeft het direct goed verbonden en moest om de dag langskomen om het opnieuw te laten verbinden en zalven. Hij zei nog, ze moet er haar hele leven nog mee, dus dit moeten we wel goed behandelen. Dit waren ook witte blaren.

Om het verband goed te laten zitten zou je een iets groter shirtje kunnen nemen en het uiteinde dichtnaaien, kan hij er ook niet bij;)

Slechte zaak van de Hap, maar ik weet niet wat het formaat van de blaartjes is.

14. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    De grootste is ongeveer een cm doorsnee. De andere zijn kleiner. Voor zo'n klein handje is het best wat, al besef ik dat het ook erger kon zijn.

Toen hij aan de oven zat en begon te gillen liet hij ook niet los ofzo. Hij was te bang om te vallen denk ik. :(

15. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, je hebt het verbonden met vettige gaas? ik zou het vanacht even aankijken en morgen de Hap even bellen voor advies hoe verder. Niet zelf gaan dokteren hoor!!

Ja rot he, ongelukjes zitten in een klein hoekje;)

16. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Nee zonder vetgaas want dat heb ik niet in huis. Maar morgenochtend kan mijn zusje vetgaas komen brengen. Tot die tijd goed in de gaten houden en desnoods meerdere keren verbinden in de hoop dat het niet vast komt te zitten. Gelukkig was het net niet open.

Morgen wil ik zowiezo de HAP weer bellen als de blaren nog altijd aanwezig zijn.

17. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    bel morgen met de HAP en vraag om een recept Flammazine.
    dit is een vette zalf die helpt tegen de pijn en bij de wondgenezing, daaroverheen een steriel gaasje en daarna verbinden.
    als de blaren door zijn en het is niet ontstoken kun je nog een paar dagen hiermee doorgaan en daarna overgaan op vette gaas met een steriel gaasje erover heen en ook weer verbinden.
    als hij koorts, dikke vingers, etter krijgt contact opnemen met de huisarts.
    elke dag verband eraf halen, goed de zalf eraf spoelen onder de kraan en dan weer een nieuw verbandje aanleggen.
    had gisteren een jongetje van 2 in de praktijk die z'n handje aan de braadpan had gebrand en was ook zo zielig!
    Flammazine helpt ook heel goed tegen de pijn als de blaren knappen maar probeer ze zolang mogelijk heel te houden! en nog een tip: leg de flammazine in de koelkast, dat is heerlijk koel bij het opbrengen

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat is helaas, wel een normale reactie - dat vasthouden...

19. demaco

demaco Fanatiek lid

1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Dank je! Ik zal morgen dit topic erbij houden als ik weer bel. De Bepanthene die ik nu heb zou ook moeten helpen bij huidherstel, maar is wel voor 1e graads brandwonden en verbranding door de zon.

20. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Flammazine is de zalf ik die eerder noemde, die is veel beter geschikt hoor. Als je het combineert met die speciale gazen (niet de normale vette gazen...je hebt ze speciaal voor brandwonden) gaat de genezing vrij vlot.
    Ik vind echter de blaren die je beschrijft wel erg groot voor zo'n kleintje...lijkt me dat een arts wel even moet kijken. Tenminste ik zou het willen. Zou zijn temp goed in de gaten.

Deel Deze Pagina