bouillon fondue, wie heeft er tips?

Discussion in 'De lounge' started by miekie82, Nov 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Ik hoorde laatst iets over vlees fondue ipv fundue op olie basis.
    Wie heeft dit wel eens gedaan en hoe werkt dit? Is het gewoon bouillon in de fondue pan(wat voor bouillion) en dat verder hetzelfde, gewoon verschillende soorten vlees???? Of werkt dit anders??

Wat voor variaties ken jij?

TIPS!!!

kus miek

2. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

Jun 26, 2006
    2,646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    dat is Chinees fondue, moet je maar eens op googlen dan vind je heel veel uitleg/recepten!

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Hmm, ik ken 't niet (wij zijn ook niet echt fondue-ers), maar 't klinkt best lekker. Ik ga ook eens even zoeken!

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    is op zich wel lekker
    maar je moet wel van gekookt vlees houden

vlees, vis, kip, groentes
    bij de toko kan je vlees en vis balletjes kopen
    en paksoi enzo
    jammieeeeeeeeeeeee

5. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ohhhhhh, waarom open ik dit topic nou> Heb gelijk trek in fodue, hahahahaha. Wij doen het al jaren in de bouillon (het fonduen he ;)), wij gooien er van alles in; paksoi, broccolli, varkenshaas, kip, varkens oester, hmmmmmm, is echt heerlijk en veel minder vet als met olie!! Echt een aanrader van deze kant in ieder geval!

6. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

o dat is erg lekker hi hi
    je kan alles erin doen wat jij lekker vind hi hi kwa vlees en kwa groente wij doen dat hier bijna elke week
    ook erg gezond hi hi

7. loncocacola

loncocacola Actief lid

Jan 13, 2008
    302
    0
    0
    En waar kan je zo'n goede fondue pan kopen? En hoe maak je die bouillon soep?

8. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    je kan ook gewoon een pan soep maken met de soorten vlees die je eten wilt ;)

9. 4days

4days Niet meer actief

Ik persoonlijk ben meer een liefhebber van olie fondue. Bij bouillon fondue wordt het vlees zo zacht gekookt, in de olie wordt het veel warmer en wordt het ook bruin. Maarja, dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

10. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind olie fondue juist zo vettig...
    Bouillion is natuurlijk veel gezonder.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij doen het meestal met een elektrisch plaatje en daarop een wokpan (zonder steel) . Gaat prima.

Ik vind het zelf erg lekker. Minder zwaar. Maar je moet eigenlijk gewoon wel van groentesoep houden ;) .

Voor het leuke kun je bakjes neerzetten met stukjes:

wortel
    champignon
    selderie
    bloemkool
    broccoli

nouja, eigenlijk alle soorten groenten die je lekker vind in de soep... vlees werd al genoemd. Wat ook erg lekker is, is zalm... Gewoon die zalm van de Aldi - in kleine stukjes op een bordje erbij, net zoas het vlees.

Verder heb je trouwens ook een soort thee zeefjes nodig, maar dan wat grovere ;) . Dus met grotere gaten. Daarmee kun je je vlees en vis etc weer 'opvissen' uit de bouillion.

Je kan het trouwens ook in sommige restaurants doen. Wij deden het weleens in zwijndrecht, maar ik zie nu dat ze het 'firepotten' zoals het heette, vervangen hebben door de 'bouillionbraai' Bouillonbraai . Maar oke...

Ik vind het zelf allemaal érg lekker en minder zwaar en vet dan gourmetten ofzo.

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Dit ben ik laatst tegen gekomen in het boekje Boodschappen van Jumbo! :)

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het zag mij wel lekker uit. Je hebt ook van die visfondueketels, en dat lijkt mij daar ideaal voor. Maar ik heb zo geen in huis, dus ik ga mijn inspiratie elders moeten halen denk ik ;)

13. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Thx voor jullie reacties!
    Het is dus een stuk gezonder, kijk dat is mooi meegenomen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van gekookt vlees houd. Wel van groente op deze manier voorbereiden.

MIjn vader had het erover dat hij een speciale pan had hiervoor.

Je doet er dus gewoon een bouillion in, gemaakt van bouillon blokjes ofzo? En dan op kookstand houden???(ik heb ook zo een wok/fondeupan op een warmhoudplaatje.)

kus miek

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ik heb een pot vleesbouillon gekocht en ga die aanlengen met wat water.

15. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben dol op bouilonfondue! Met olie vind ik veels te vettig. Ons succesrecept is 2/3 bouilon (blokjes of uit pot) en 1/3 droge sherry. Wat bosuitjes erdoor, knoflook, peper en eventueel andere fijne kruiden. Ik vind sherry normaal gruwelijk vies, maar in de fondue geeft het net een extra smaakje aan het eten.

Om erin te dopen bijv. kleine gekruide gehaktballetjes, kip, miniworstjes, biefstuk etc., wat champignons, paprika, paksoi etc. Lekkere salade erbij en stokbrood en smullen maar :p. Zo simpel, maar zo lekker en gezellig.

16. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Oh ja, en als ik mij goed kan herinneren kan je een beetje van je bouillon aan de kant houden en daar een lekkere saus van maken. Maar ik heb het dus nog niet geprobeerd.

17. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En oja, na het eten van het vlees en de groenten, hou je een lekker soepje over ;) , waar héél veel vlees en groenten in getrokken heeft.

Share This Page