Ik hoorde laatst iets over vlees fondue ipv fundue op olie basis. Wie heeft dit wel eens gedaan en hoe werkt dit? Is het gewoon bouillon in de fondue pan(wat voor bouillion) en dat verder hetzelfde, gewoon verschillende soorten vlees???? Of werkt dit anders?? Wat voor variaties ken jij? TIPS!!! kus miek
Hmm, ik ken 't niet (wij zijn ook niet echt fondue-ers), maar 't klinkt best lekker. Ik ga ook eens even zoeken!
is op zich wel lekker maar je moet wel van gekookt vlees houden vlees, vis, kip, groentes bij de toko kan je vlees en vis balletjes kopen en paksoi enzo jammieeeeeeeeeeeee
Ohhhhhh, waarom open ik dit topic nou> Heb gelijk trek in fodue, hahahahaha. Wij doen het al jaren in de bouillon (het fonduen he ), wij gooien er van alles in; paksoi, broccolli, varkenshaas, kip, varkens oester, hmmmmmm, is echt heerlijk en veel minder vet als met olie!! Echt een aanrader van deze kant in ieder geval!
o dat is erg lekker hi hi je kan alles erin doen wat jij lekker vind hi hi kwa vlees en kwa groente wij doen dat hier bijna elke week ook erg gezond hi hi
Ik persoonlijk ben meer een liefhebber van olie fondue. Bij bouillon fondue wordt het vlees zo zacht gekookt, in de olie wordt het veel warmer en wordt het ook bruin. Maarja, dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Wij doen het meestal met een elektrisch plaatje en daarop een wokpan (zonder steel) . Gaat prima. Ik vind het zelf erg lekker. Minder zwaar. Maar je moet eigenlijk gewoon wel van groentesoep houden . Voor het leuke kun je bakjes neerzetten met stukjes: wortel champignon selderie bloemkool broccoli nouja, eigenlijk alle soorten groenten die je lekker vind in de soep... vlees werd al genoemd. Wat ook erg lekker is, is zalm... Gewoon die zalm van de Aldi - in kleine stukjes op een bordje erbij, net zoas het vlees. Verder heb je trouwens ook een soort thee zeefjes nodig, maar dan wat grovere . Dus met grotere gaten. Daarmee kun je je vlees en vis etc weer 'opvissen' uit de bouillion. Je kan het trouwens ook in sommige restaurants doen. Wij deden het weleens in zwijndrecht, maar ik zie nu dat ze het 'firepotten' zoals het heette, vervangen hebben door de 'bouillionbraai' Bouillonbraai . Maar oke... Ik vind het zelf allemaal érg lekker en minder zwaar en vet dan gourmetten ofzo.
Dit ben ik laatst tegen gekomen in het boekje Boodschappen van Jumbo! Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het zag mij wel lekker uit. Je hebt ook van die visfondueketels, en dat lijkt mij daar ideaal voor. Maar ik heb zo geen in huis, dus ik ga mijn inspiratie elders moeten halen denk ik
Thx voor jullie reacties! Het is dus een stuk gezonder, kijk dat is mooi meegenomen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo van gekookt vlees houd. Wel van groente op deze manier voorbereiden. MIjn vader had het erover dat hij een speciale pan had hiervoor. Je doet er dus gewoon een bouillion in, gemaakt van bouillon blokjes ofzo? En dan op kookstand houden???(ik heb ook zo een wok/fondeupan op een warmhoudplaatje.) kus miek
Ik ben dol op bouilonfondue! Met olie vind ik veels te vettig. Ons succesrecept is 2/3 bouilon (blokjes of uit pot) en 1/3 droge sherry. Wat bosuitjes erdoor, knoflook, peper en eventueel andere fijne kruiden. Ik vind sherry normaal gruwelijk vies, maar in de fondue geeft het net een extra smaakje aan het eten. Om erin te dopen bijv. kleine gekruide gehaktballetjes, kip, miniworstjes, biefstuk etc., wat champignons, paprika, paksoi etc. Lekkere salade erbij en stokbrood en smullen maar . Zo simpel, maar zo lekker en gezellig.
Oh ja, en als ik mij goed kan herinneren kan je een beetje van je bouillon aan de kant houden en daar een lekkere saus van maken. Maar ik heb het dus nog niet geprobeerd.
En oja, na het eten van het vlees en de groenten, hou je een lekker soepje over , waar héél veel vlees en groenten in getrokken heeft.