Borstverkleining en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mama van Maud, 12 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Maud

    12 sep 2007
    92
    0
    0
    Zorgkundige
    Gelderland
    Hallo,

    Tien jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad.
    Toen ik 3 jaar geleden beviel van mijn dochter in het ziekenhuis, adviseerde de mannelijke verloskundige mij, geen borstvoeding te geven. Ik had aangegeven dat ik het graag wilde proberen, maar door zijn advies ben ik gaan twijfelen, en toen ik thuis kwam heb ik tegen de kraamverzorgster gezegd dat ik gewoon FV ging geven.

    Halverwege de week kreeg ik spijt van mijn beslissing omdat er wel melk uit mijn borsten liep, als ik op mijn borsten drukte. We hebben het toen nog geprobeerd met de KV, maar mijn dochter accepteerde het niet meer.
    Achteraf heb ik er zo'n spijt van gehad, en was ik ook een beetje boos op de VK. Zijn mening was namelijk dat het waarschijnlijk niet zou lukken en dat het mij dan een hoop frustratie zou besparen.

    Ik ben nog niet zwanger, maar zijn druk bezig en ik zou graag jouw mening willen, en of jij denkt dat het wel degelijk mogelijk is na een borstverkleining.
    Ik zou het namelijk dolgraag toch willen proberen, en als het dan niet lukt, dan kan ik het accepteren.

    Bedankt alvast.
    Groetjes Marieke
     
  2. Verhoeven546

    Verhoeven546 Actief lid

    17 sep 2007
    167
    0
    0
    Beste Marieke,

    borstvoeding geven na een borstverkleinende operatie is mogelijk, echter soms niet volledig.
    het heeft veel te maken met hoe de operatie is verricht. vaak zie je dat men bij een borstverkleining melkgangen en zenuwbanen hebben doorgesneden en melkklieren zijn weggenomen. dit kan het toeschietreflex en melkproductie beinvloeden. is de tepel bij de operatie verplaats dan wordt de kans kleiner om borstvoeding te geven.
    echter tot aan ongeveer je dertigste jaar ondergaat de borstklier een cyclus-gebonden groei. dit kan inhouden dat er weer wat nieuw borstklierweefsel is bijgegroeid en andere geherkanaliseerd.

    Ik raad je aan als je borstvoeding wilt gaan geven het gewoon te proberen. Leg het kind de eerste dagen om de 2 a 3 uur aan. zo komt je melkproductie goed op gang. controleer goed of het kind voldoende natte luiers heeft (4 - 6) per dag en 2 poepluiers. verder houdt je het gewicht goed in de gaten (100 -150 gram per week).
    vaak zie je dat je voor de eerste weken wel genoeg voeding aan maakt maar na een paar weken wanneer de behoefte van het kind toenemen je borsten het niet volledig aankunnen.

    je kunt wanneer je geen volledige voeding kunt geven je kind bijvoeding geven doormiddel van de borstvoeding hulp set. met deze mannier drinkt je kind toch aan de borst, krijgt een gedeelte borstvoeding en mogelijk nog wat bijvoeding bij.
    succes
     
  3. Mama van Maud

    12 sep 2007
    92
    0
    0
    Zorgkundige
    Gelderland
    Bedankt voor je reactie.
    Ik weet nu zeker dat ik het gewoon ga proberen, en als het niet lukt, is dat ook geen ramp, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

    Via een persoonlijk berichtje, had ik van iemand ook een reactie gehad, die zelf ook een verkleining had ondergaan en nu haar zoontje van 12 weken, volledig borstvoeding gaf.
    Dus dat geeft weer moed.

    Nogmaals bedankt voor je reactie.
     

Deel Deze Pagina