borstkolf, de avent of medela?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door guppie81, 19 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Vorige keer heb ik een kolf gehuurd en dat kostte al met al iets van 130 euro, dus dit keer ga ik er 1 kopen en wel van te voren.
    Dubbel kolven vond ik niks, dus ik kan dan kiezen uit de medela swing en de avent elektrische kolf.
    Kan er totaal geen wijs uit worden en als ik naar de borstvoedingswinkel ga gaan ze me dat huurapparaat weer aanprijzen. Prenatal vertrouw ik niet helemaal op qua advies, dus ben benieuwd wat jullie vinden!

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik heb de enkele van medela, echt super. Heb m bij mn dochter gebruikt en ga m nu weer gebruiken (zelfde alleen nieuwer)

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja opzich vind ik het wel logisch dat ze je 'dat huurapparaat' aanbevelen. Dat is een goede, krachtige, dubbelzijdige kolf. Kolven die je koopt zijn veelal wat minder krachtig en bijv de swing is een enkelzijdige kolf, wat natuurlijk dubbele kolftijd betekend (avent kolf weet ik niet, maar waarschijnlijk ook niet gezien je dubbelzijdig niet fijn vind schrijf je).

Maar daar vroeg je niet om, wij hebben de eerste tijd een huurkolf gehad, daarna hebben we een swing gekocht. Deze bevalt mij echt super en kan er prima mee kolven. Geen idee eigenlijk waarom we precies voor deze gegaan zijn, weet alleen dat ik echt geen avent wilde omdat ik daar slechte dingen over gelezen had destijds. Na de tweede bevalling moest ik noodgedwongen fulltime kolven, ben de eerste dag met mijn swing begonnen, de volgende dag weer zo een huurkolf gehaald, maar dat beviel me niks, die is dus weer terug gegaan na 2 dagen en ben met mn swing verder gegaan, wat hier prima is gelukt. Maar mijn borsten waren alles natuurlijk 'nog' gewend en ik was gewend geraakt aan mijn kolf.

Zo dus mijn verhaal en waarop onze keus is gevallen ;)!

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Hanneke, ik snap die huurkolf ook wel hoor, maar ik heb nooit dubbel gekolfd, vond dat vreselijk!
    Ging het bij jou wel goed om meteen met de swing te kolven, de bv kwam goed op gang daarmee?
    Ik had de vorige keer veel melk met kolven maar mijn dochter dronk slecht waardoor ze de eerste 48 uur weinig binnen kreeg. Toen pas haalden we die huurkolf, dus ik wil nu al die kolf in huis hebben voor de bevalling. Een paar dagen huurkolf kan dan altijd nog.

Ik lees inmiddels wel veel goede dingen over de medela swing...

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Ik heb de Avent kolf gebruikt en vond m super!
    Je kunt elektrisch maar ook handmatig kolven. Met de pomp geen ze zelf de pompsnelheid en en sterkte aan. Er zijn bakjes en flessen die je er onder kunt koppelen zodat het meteen in het goede bakje zit. Je kunt draadloos kolven.

Ik vond m echt geweldig!

(phoe, lijkt wel een verkooppraatje ;))

6. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier eerst de medela Symphony gehuurd. En nu zelf een 2e hands medela swing gekocht via mp. Het setje wat ik bij de huurkolf had gekocht, gebruik ik nu op de Swing. Werkt prima zo. Op Mp staan veel medela kolven.
    Het huren van een kolf krijg je ook soms vergoed via de zorgverzekeraar. Bijv als dit op aanraden van het zkh is.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mag ik je dan toch het advies geven om even voor de eerste dagen die huurkolf te nemen, als weer hetzelfde mocht gebeuren als bij de oudste. Gebeurd dat niet, drinkt de kleine gewoon lekker, dan heb je die eerste tijd geen kolf nodig en vanaf wanneer je dan een kolf nodig hebt, heb je genoeg aan een andere kolf. Maar echt om de boel op gang te krijgen word echt zo een huurkolf aangeraden ;)!

Mij is het prima gelukt om ondanks de stress, de ziekenhuis bezoeken, etc de borstvoeding met de kolf goed opgang te krijgen. Met goed bedoel ik ong 20cc op dag 3, ong 30cc op dag 5, ong 50cc op dag 7, na een ruime maand kolfde ik ong 110cc. Sommigen vinden dat slecht en stoppen, wij vonden/vinden het juist erg goed en zijn er dus ook echt voor gegaan ;)!

Hier dus alleen maar heel fijne relatie met mijn kolf ;)! Wil hem voor geen goud kwijt ;)!

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vond de avent echt waardeloos. Dat was een enkele. Daarna heb ik de Ameda gekocht. Deze was wel dubbel maar ik vond die heel prettig in gebruik.

9. Seth

Seth Niet meer actief

bij de eerste heb ik medela gehad... (weet zo ff niet meer welke, wel een enkele ) ..
    bij de tweede de duurdere Avent aangeschaft omdat de eerste de geest gegeven had...., maar die had ik ook echt veel gebruikt met fulltime werken....

De avent electisch vond ik echt een stuk minder prettig... net of hij bijna geen zuigkracht had......
    uiteindelijk gebuikte ik hem alleen als handpomp, omdat er dan tenminste nog wat kracht uitkwam....

Ik moet wel zeggen dat de AVENT stiller is dan de medela......

10. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik heb de kolf van Avent aangeschaft en die bevalt super goed. Je geeft eerst handmatig de snelheid aan en daarna gaat ie op dat tempo verder ideaal. Ik dacht ook dat de Medela beter was omdat ik die in het ziekenhuis ook heb gebruikt, maar hij doet het dus echt goed. PS, ik heb een enkele kolf van Avent, electrisch.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een avent kolf. Eerst een elektrische gehuurd en nu kan ik de onderdelen nog gebruiken als handkolf. Mij bevalt ie prima.

12. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    #12 MamavanJordy, 21 feb 2010
    Laatst bewerkt: 21 feb 2010
    Ik ben een erge fan van medela.

Ik heb inmiddels de swing gehad, de pump in style en nu de freestyle.

Als je echt alleen maar enkel wil kolven raad ik de swing aan. Niet zo prijzig als de anderen en kolft fijn omdat het de 2 fase systeem heeft (net als je baby zeg maar. Eerst snelle halen om het toeschiet reflex op te wekken en dan de grote halen).

Het is echt persoonlijk welke je zelf fijn vind.

Maar om het bijv. in de kraamweek op gang te krijgen mocht de kleine niet willen of kunnen drinken dan kun je beter de symphonie huren. De swing of een andere heeft niet de zuigkracht die de symphonie wel heeft. Zit een krachtigere moter in. Kan je ook wel zien aan de prijs van de symponhie die kost iets van 2000 of 3000 euro (niet te koop voor particulieren).

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heb nog even nagekeken trouwens en het was iets anders ontdekte ik ;), ik heb tot 2 dagen alleen met de dubbelzijdige gekolfd. Vanaf toen tot 11 dagen na de geboorte afgewisseld met swing en huurkolf. Vanaf 12 dagen na de geboorte alleen swing gebruikt.

14. debora21

debora21 VIP lid

4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik was erg tevreden over de Swing van Medela. Ik had alleen een handkolf van Avent, en dat lukte dus niet. Toen van een kennis de Swing geleend. Super ding! Ik heb hem ook echt gebruikt om de borstvoeding op gang te krijgen en dat is goed gelukt. nu bij de 2de ga ik er 1 zelf kopen. En dat wordt waarschijnlijk weer de swing of iig een andere van Medela

15. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Ik heb de electrische Avent kolf. Een erg fijn ding.
    Ik zat ook heel erg te twijfelen tussen de Medela Swing en de Avent.
    Waarom ik om ben gegaan? Geen idee, maar weet wel dat ik erg tevreden ben over de Avent kolf. Makkelijk is ook dat je de accesoires overal kunt kopen. Voor Medela moet ik perse naar Prenatal omdat ze i nde buurt niets verkopen.

16. 1982ra

1982ra Lid

30 dec 2008
    33
    0
    0
    Nog even een vraagje over de borstkolven. hebben de meeste van jullie een elektrische of een handkolf. En hebben jullie al voor de bevalling gekocht?

Denk zelf dat ik het uitzoek welke ik wil hebben en stel dat het allemaal lukt dat mijn man hem op haalt uit de winkel.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou ik ook doen!

18. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi 1982ra

Of je voor een elektrische of handkolf gaat is afhankelijk waarvoor je hem straks gaat gebruiken.

Ga je hem alleen sporadisch gebruiken als je een keer een avondje weg gaat dan is een handkolf goed genoeg en hoef je niet perce veel geld uit te geven aan een duurdere.

Maar ga je hem elke dag gebruiken of bij je werk dan raad men vaak een elektrische aan omdat dit makkelijker is. Je krijgt toch vaak wel een lamme arm van handkolven omdat je steeds zelf moet duwen op de hendel zeg maar en de elektrische doet dit voor je.

Dan heb je nog verschil in dubbel of enkel kolven. Dit is net wat je zelf fijn vind. Wil je snel klaar zijn iedere keer dan is een dubbele fijn.

Dit alles is ook heel persoonlijk. De een zweert bij de handkolf en kan niet overweg met de elektrische en andersom.

Ik zou niet aanraden om van te voren een kolf te kopen (wel evt. informatie inwinnen bij bijv. een cursus voor de borstvoeding) omdat je niet weet of het uberhaupt wel gaat lukken. Straks zit je met een kolf waar je niks mee doet. En ook weet je van tevoren niet of je bijv. fulltime moet kolven omdat je kindje bijv. de borst nog niet pakt. Laat je wel alvast informeren welke te koop zijn zou ik zeggen.

Succes. Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

in heb een medela, pump in style geloof ik. 2 zijdig elektrisch, alles zit in een rugzakje.

ideaal ding! mijn nicht heeft hem geleend toen zij nog bv gaf en ook zij en haar kraamhulp vonden hem super.

20. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hier een Avent electrische kolf. Ik gebruik hem dagelijks 8x om te kolven voor een te vroeg geboren baby en ben heel erg blij met het electrische van het apparaat. Even de snelheid instellen en aanzetten in vijf tellen gebeurd. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en had daar de mogelijkheid om handmatig te kolven. Maar als ik thuis was bevallen dan had ik zeker eerst een kolf gehuurd en dan gekocht omdat je niet weet of het allemaal op gang komt.

Succes met beslissen

Nicole

Deel Deze Pagina